Scenariusz zajęć zintegrowanych do klasy I
Czas trwania: 4*45 minut
Data: 4 czerwca.2009
Osoby prowadzące: Joanna Lelo, Ula Ostrowska
Krąg tematyczny:
Temat: Żaby podróżniczki.
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat wakacyjnych planów
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat krajobrazów
- kształtowanie znajomości zasad bezpieczeństwa
- kształtowanie umiejętności dzielenia jako mieszczenie i podział
-kształtuje technikę artystyczną- collage
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia nazwy środków transportu
- wypowiada się na określony temat
- dokonuje analizy przeczytanego opowiadania pt. „Żaby podróżniczki”
- rozpoznaje krajobrazy i przyporządkowuje do nich odpowiednie nazwy
- wyjaśnia jak bezpiecznie zachowywać się podczas podróży
- wykonuje poprawnie działania na dzielenia jako mieszczenie i podział
- rozwiązuje proste zadania tekstowe
- potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem i narysować treść czytanki
-rysuje treść czytanki metodą collage
Metody:
- opis
- pogadanka, zabawy dydaktyczne
- ekspresyjna
- praktycznego działania, ćwiczeń
Formy:
indywidualna – karty pracy, praca plastyczna- collage
zbiorowa- pogadanka, porządkowanie środków transportu, rozwiązywanie krzyżówki
Środki dydaktyczne: karty pracy, nożyczki, klej, krzyżówka na brystolu, kolorowe czasopisma
I Część wstępna:
1. Powitanie, rozdanie kartek z imionami
2. Wprowadzenie do tematu Zagadki (ok. 5 minut )
Jaki to miesiąc zamyka szkoły
i daje dzieciom urlop wesoły?
(czerwiec)
Zimne, słodkie i pachnące jemy latem w dni gorące.(lody)
Trwają dwa miesiące. Lubią je uczniowie, bo mogą odpocząć
i stawać na głowie.
(wakacje)
Gdy idziesz na wycieczkę, nosisz
w nim różne rzeczy, ale nie nosisz w rękach, zakładasz go na plecy.
(plecak)
Pływa po jeziorze. Opłynąć może świat! Stanie, gdy na nią nie dmucha wiatr!
(żaglówka)
Czy te wszystkie rzeczy kojarzą się wam z czymś?
Rozwiązując karty pracy dowiecie Się o czym będziemy dzisiaj rozmawiać.
3. Karta pracy:(ok. 7 minut)
1) Odszukanie wyników na osi liczbowej i przyporządkowanie liter do wyników
2) Odczytanie hasła - podróże
Pogadanka o wakacyjnych planach (5 minut)
· Pierwsze pytanie
· Drugie
· ….
II Realizacja tematu (OKOŁO 20 MIN)
3. Uczniowie samodzielnie cicho i ze zrozumieniem czytają czytankę pt „Żaby podróżniczki” ze str.72
· Czy wszystko w tym tekście było dla Was zrozumiałe?
Uczniowie rozwiązują test wyboru sprawdzający stopień rozumienia czytanego tekstu
Ćw. 8, str.31-32
-sprawdzenie poprawności wykonanego testu
–odczytanie hasła Krajobraz”
4.Karty pracy ( ćw. 8, str. 32),
Wycinanki
· Rozmowa na temat różnych krajobrazów i ich cech charakterystycznych
· Wypowiedzi uczniów na temat krajobrazów naszej miejscowości
· Wyjaśnienie związku frazeologicznego „ wyglądać kubek w kubek” Rozwiązywanie ćwiczenia… w kartach pracy polonistycznej
GODZ 2
4. Zajęcia plastyczne- Uczniowie wykonują ilustrację do przeczytanej czytanki, lub wykonanych przed chwilą ćwiczeń.
· Wycinają z kolorowych czasopism kolorowe elementy- kwiaty, rośliny itd.
· Naklejają je na kartkę i dorysowują dalszą część kredkami, mazakami.
· Zawieszanie na tablicy i oglądanie prac (około 40 minut)
GODZ 3
5.„Kalambury” o środkach transportu: ( 10-15 minut)
Wybrany uczeń podchodzi do nauczyciela, dostaje kartkę z obrazkiem któregoś ze środków transportu,
opisuje go dla klasy, która musi odgadnąć jego nazwę i umieścić na tablicy w jednym z 3 rodzajów transportu:
wodnym, powietrzny lub lądowym
Środki transportu
wodnego:
Lądowego:
Powietrzny:
Rozmowa na temat bezpieczeństwa w podróży:
· Jak należy się zachowywać kiedy wyjeżdżamy w długą podróż?
· Co musimy robić, jak się zachowywać?( nie rozmawiać z nieznajomymi, nic od nich nie brać, znać swój adres, telefon, trzymać się zawsze blisko rodziców)
· Co zrobić, kiedy się zgubimy?
· Ty cos wymyśl
11. Ćwiczenie 4 ze str. 56 w karcie pracy.( 5 minut)
14. Zadania tekstowe na tablicy: dzielenie jako mieszczenie i podział
Na tablicy napisane jest zadanie:
Zadanie 1 (dzielenie jako podział)
Ania przyniosła 12 kasztanów. Włożyła je do 4 pojemników, w każdym pojemniku było tyle samo.
Ile kasztanów było w każdym z pojemników?
analiza zadania
pytania:
- co wiemy z zadania?
- czego nie wiemy? o co nas pytają?
· Wybrany uczeń opisuje co trzeba zrobić, przychodzi do tablicy, dostaje od nauczyciela kasztany i rozkłada je odpowiednio do pojemników
-zapis formuły matematycznej na tablicy
12:4=3
-odpowiedź
Zadanie 2 (dzielenie jako mieszczenie)
Kasia ma 12 kasztanów. Włożyła do każdego pojemnika po 4 kasztany.
Do ilu pojemników włożyła kasztany?
· Wybrany uczeń opisuje co trzeba zrobić, dostaje od nauczyciela kasztany i rozkłada je odpowiednio do pojemników
Ułóż jeszcze jakieś 2 zadania bo możemy mieć za mało !!!
Wyciągnięcie wniosków:
1) Jakie podobieństwa widzicie w zapisie obu tych działań?
2) Wymyśl ty wniosek
16. Zadanie 1,2 str.79 w karcie matematycznej
12. Krzyżówka z hasłem „WAKACJE” ( 10minut)
Nauczyciel czyta pytanie, uczniowie odgadują i piszą litery w krzyżówce.
K R Z Y Ż Ó W K A
Pytania do krzyżówki:
1.
2.lata w powietrzu i przewozi dużą liczbę ludzi ( samolot)
3.smażysz ją na ognisku (kiełbaska)
4. Kiedy błyska, kiedy ulewa, kiedy
wicher łamie drzewa, to już znak,
że idzie duża, wielka, groźna,
straszna… ( burza)
5.jeden z lądowych środków transportu, ma wagony (pociąg)
6.Czytaj od początku albo wspak, nic nie szkodzi. i tak się nie zmieni nazwa znanej łodzi (kajak)
7. miesiąc, w którym zaczynają się wakacje (czerwiec)
17. Zadanie pracy domowej (ok. 2-4 min)
str. 80– karta matematyczna
Ćw. str.31-34 - karta polonistyczna
III. Część końcowa:
Podsumowanie-ewaluacja:
...
agatabo1