SCENARIUSZ ZAJĘĆ
pt. „W krainie figur geometrycznych”
przeprowadzonych 19.12. 2007 roku
w Przedszkolu nr 3 w Andrychowie
w grupie integracyjnej dzieci 4 – 5 letnich
przeprowadzonych przez:
lic. Joannę Grygiel - nauczyciel prowadzący
mgr Katarzynę Sołtysek - nauczyciel wspomagający
Zagadnienie hospitacyjne: stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu logicznego myślenia
i pojęć matematycznych
Cel ogólny:
· Utrwala znajomość figur geometrycznych
Cele szczegółowe:
· Różnicuje prawa stronę ciała
· Rozpoznaje i nazywa cztery podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt za pomocą zmysłu dotyku, określa ich wielkość i grubość
· Segreguje figury geometryczne ze względu na ich kształt
· Przelicza elementy w utworzonych zbiorach
· Sprawdza równoliczność dwóch zbiorów figur geometrycznych poprzez wzajemne przyporządkowanie (tworzy pary) – prawidłowo stosuje określenia: mniej, więcej, tyle samo
· Układa trzyelementowy rytm złożony z figur geometrycznych (kontur choinki)
Metody pracy:
· Słowna
· Czynna
· Aktywizująca
Formy pracy:
· Indywidualna
· Grupowa
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Rodzaj aktywności
Dzieci pełnosprawnych
Rodzaj aktywności dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego
Środki dydaktyczne
1.
Zabawa integracyjna „Prawa ręka, noga prawa”
-bierze udział w zabawie
- wskazuje prawą rękę
- zakłada frotkę na prawą rękę
- śpiewa piosenkę i ilustruje jej treść ruchem
Frotki
Płyta Cd
„ W co się bawić z dziećmi”
2.
„Zaczarowany worek”
- dzieci maja zawiązane oczy
-wkłada rękę do worka w którym są figury geometryczne, wybiera jedną, dotyka ją, nazywa figurę, określa jej wielkość, grubość
-wkłada rękę do worka w którym są figury geometryczne, wybiera jedną, dotyka ją, próbuje nazwać, określa wielkość, grubość (Mateusz R, Mateusz G, Karolina)
Worek z figurami geometrycznymi
Apaszka dla każdego dziecka do zawiązania oczu
3.
Segregowanie figur geometrycznych
- dopasowuje wyciągniętą wcześniej przez siebie figurę do danego zbioru
- przelicza ilość figur w poszczególnych zbiorach, dopasowuje do każdego zbioru odpowiednią ilość kropek
- przelicza ilość figur w poszczególnych zbiorach,
Obręcze
Kartoniki z narysowanymi kropkami
4.
Zabawa ruchowa
„Wszyscy bawią się wesoło”
- nauczycielka mówi fragment wiersza B. Forma „Figury”
- dzieci biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, kiedy tamburyno przestaje grać, dzieci odszukują wśród figur rozłożonych na ziemi tej, o której mówi nauczycielka (fragmentem wiersza) i podnoszą ja do góry
- uczestniczą w zabawie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, kiedy tamburyno przestaje grać, odszukują nazwana przez n- la figurę
Tekst wiersza B. Forma
Figury geometryczne
5.
Sprawdzanie równoliczności zbiorów
- dzieci oglądają rozłożone figury geometryczne (koło, kwadrat)
- ustalają (bez liczenia – „na oko”) których figur jest więcej
- określają, co należy zrobić, aby to sprawdzić (należy połączyć je w pary)
- łączą figury w pary i określają, których figur jest więcej, mniej, tyle samo
- łączą figury w pary
- określają, których figur jest więcej, mniej tyle samo
Mozaika geometryczna
6.
„Których figur jest więcej”
- każde dziecko otrzymuje 1 figurę geometryczną (prostokąt lub trójkąt)
- zadaniem dzieci jest ustalenie których figur jest więcej – dzieci ustawiają się w pary) prostokąt-trójkąt)
- uczestniczą w zabawie
Figury geometryczne z tapety samoprzylepnej
7.
„choinka”
- dzieci na konturze choinki układają trzyelementowy rytm złożony z figur geometrycznych. Naklejają je na choinkę
- układają rytm złożony z figur geometrycznych
Choinka, wycięte figury geometryczne (koło, trójkąt, prostokąt)
8.
„Geometryczny obrazek”
- każde dziecko otrzymuje figury geometryczne i układa z nich swoją kompozycję, naklejają na kartkę
- układają z figur obrazek
Figury geometryczne różnej wielkości i w różnym kolorze
B. Forma „Figury”
Wszyscy bawią się wesoło
Wciąż nogami przebierają
I figury wybierają.
Każdy *kwadrat w rękach trzyma
Już zabawa się zaczyna
Hop, hop raz i dwa
*kwadrat każdy w rekach ma.
* później zamiast kwadrat pojawiają się nazwy innych figur geometrycznych
agatabo1