DIAGNOZA DZIECKA GŁĘBOKO UPOŚLEDZONEGO
Funkcje
Diagnoza pozytywna
Diagnoza negatywna
Intelektualne
- głębokie upośledzenie
- koncentruje uwagę na krótką chwilę
- zaburzona koncentracja uwagi
Wzrokowo – przestrzenne
- nawiązuje kontakt wzrokowy
Słuchowo – językowe
- brak kontaktu werbalnego
Ruchowe
- utrzymuje w rękach
przedmioty, zabawki
- manipuluje nimi
- nie siedzi samodzielnie
- nie chodzi
- nie przeżuwa pokarmu
Artykulacja
- artykułuje poszczególne
dźwięki
- naśladuje dźwięki mowy
Narządy zmysłu
- używa zmysłów do
poznawania przedmiotów
Osobowość
- lubi muzykę, pochwały
- jest uśmiechnięta, wesoła
Umiejętności życiowe
- nie sygnalizuje potrzeb
fizjologicznych
WNIOSKI:
- W pracy z dzieckiem wzmacniać wszystkie zmysły poprzez polisensoryczne poznawanie świata,
- Stosować ćwiczenia usprawniające pracę rąk
- Muzykoterapię
- Stosować ćwiczenia wydłużające czas koncentracji uwagi
- Systematycznie obserwować dziecko w celu odczytywania sygnałów niewerbalnych wysyłanych przez nie
- Wprowadzać proste piktogramy służące sygnalizacji podstawowych potrzeb ( jedzenie, picie itp.)
- Stosować w pracy wybrane ćwiczenia z metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, zabawy paluszkowe, baraszkowanie, masaże
- Nagradzać każdy, choćby najdrobniejszy przejaw prawidłowo wykonanego zadania
irinkaa