4917.doc

(174 KB) Pobierz
KWIECIEŃ

KWIECIEŃ- 3, 4-latki

 

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

 

 

1.     Stosowanie profilaktyki zdrowotnej.  Rozumienie konieczności jedzenia niezbędnych potraw dla zdrowia.         

2.     Przestrzeganie zasad dotyczących utrzymania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu.

3.     Obserwowanie wzrostu roślin, wyróżnianie części nadziemnych i podziemnych, wyodrębnianie części jadalnych. Rozumienie potrzeby hodowania roślin, potrzeby wykonywania przy nich czynności ogrodniczych.

4.     Przestrzeganie umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek – uważne obchodzenie się z nimi, korzystanie zgodnie z przeznaczeniem, nie zabieranie innym.

5.     Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się w każdej sytuacji.

6.     Poznanie zwierząt i ich potrzeb oraz pracy człowieka związanej z hodowlą zwierząt w gospodarstwie domowym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Temat kompleksowy: KAŻDY  POWIE, CO TO JEST  ZDROWIE

1.     Dziecko wie, co musi robić, żeby być zdrowym

2.      Dziecko potrafi ułożyć obrazek z części

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

1.      Poznawanie przyczyn wybranych chorób zakaźnych (co to są zarazki) i możliwości uchronienia się przed zarażeniem.

2.      Słuchanie literatury związanej ze zdrowiem „A psik Katarzyna”, „Chory kotek” itp.

3.      Rozumienie , czym jest dla zdrowia prawidłowe odżywianie i oddychanie.

4.      Tworzenie swobodnych tekstów „Narzędzia pielęgniarki i lekarza”

Zabawy poranne wg zestawu nr 15

Zestaw zabaw ruchowych „Pobawmy się razem” z programu zdrowotnego „W trosce o zdrowie przedszkolaka”

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      „W aptece” – słuchanie wiersza M. Buczkówny; rozmowa z działaniem – zorganizowanie kącika „Apteka”; dziecko wypowiada się na temat „Jak się czujemy, gdy jesteśmy chorzy?; rozumie znaczenie słowa recepta; wie, że nie może brać lekarstw bez wiedzy dorosłych; potrafi zachować się w aptece; czyta globalnie wyraz „apteka”.

Wiersz-bibliografia ilustracje, napisy, pudełka po lekarstwach, recepty, foldery reklamujące lekarstwa

2.      „Promocja zdrowia” – wykonanie z dziećmi plakatu promującego zdrowy styl życia; praca zespołowa; zabawa dydaktyczna „Co można zrobić z warzyw i owoców?” dziecko wzbogaca słownik o wyraz „zdrowie”; potrafi odczytać globalnie ten wyraz; dziecko wycina z gazet ilustracje na w/w temat; wspólnie projektuje plakat; wie, co to znaczy zdrowy styl życia, co składa się na to; nakleja ilustracje na plakat; dokonuje samooceny.

Kolorowe czasopisma, kleje, kartki A3, „W trosce o zdrowie przedszkolaka”, kwiatek z wyrazem zdrowie

  1. „Mydło lubi zabawę” – zabawa taneczna przy w/w piosence; dziecko wie, dlaczego należy zaprzyjaźnić się z mydłem; śpiewa refren piosenki; wie, kiedy z mydła robi się piana, jak zrobić bańki mydlane- eksperymentowanie.

 

Piosenka – bibliografia, płyta CD, mydło woda, rurka, Trzylatek cz. 2 s. 28

4. „Jak miś został doktorem?”- teatrzyk lalek na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego; usprawnianie syntezy wzrokowej; dziecko potrafi skupić się na opowiadaniu; odpowiedzieć na zadawane pytania; wie, co to jest rzep; rozumie powiedzenie „uczepił się jak rzep psiego ogona”; potrafi ułożyć obrazek misia.

 

Maskotki: lis, królik, pajacyk, koń, pocięty obrazek misia, rzep do zapinania

 

5. „Zdrowo, smacznie, kolorowo” – wykonanie przez dzieci kolorowej kanapki; zachęta do dekorowania kanapek zielonymi warzywami, gdyż te posiadają najwięcej witaminy „c”; dziecko potrafi samodzielnie posmarować chleb masłem, ułożyć na kanapce różne zdrowe produkty, tak, aby potem je zjeść z apetytem

 

 

 

 

Pomidor, ogórek, rzodkiewka, szczypiorek, pietruszka, sałata, jajko, chleb, masło, noże plastikowe, fartuszki itp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.               Temat kompleksowy: DBAJMY O PRZYRODĘ

1.      Dziecko wie, jak może dbać o przyrodę, środowisko

2.      Dziecko potrafi klasyfikować przedmioty, segregować śmieci

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

1.      Budzenie się przyrody do życia.

2.      Rozumienie przez dzieci, że odpadki i papierki wrzucane są do koszy na śmieci.

·         Trawniki i skwery są zielone i nie podeptane.

·         Drzewa i krzewy są ozdobą naszego osiedla.

3. „ Porządkujemy swoje najbliższe środowisko” –uczestnictwo w akcji „Sprzątanie świata”; dziecko uważa na szkła i inne śmieci, które mogłyby zranić je; dba o nasze „drzewko dla pokoju” zasadzone w ubiegłym roku; potrafi je nazwać; dziecko pamięta, co potrzebne jest do wzrostu roślin; podlewa je w razie braku deszczu.

 

 

Zabawy poranne wg zestawu nr 16

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Leśne królestwo” – słuchanie fragmentu wiersza „Może zobaczymy”  H. Bechlerowej recytowanego przez nauczycielkę;  dziecko wie, jak należy zachować się w różnych środowiskach przyrodniczych, zna zwierzęta mieszkające w lesie, stawie, na łące

Wiersz „Może zobaczymy” – bibliografia, ilustracje: las,, staw, łąka, sylwety zwierząt, opaski na głowę z sylwetami zwierząt leśnych, tamburyno, kołatka, grzechotka, Trzylatek cz. 2 s. 75

2.      „Przyjaciel roślin i zwierząt” – wykonanie odznaki przyjaciela przyrody; collage-wie, kto może zostać przyjacielem przyrody; ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową; dziecko łączy sylwety kwiatów, zwierząt z ich cieniami; ćwiczenia oddechowe- dziecko uczy się właściwego oddychania: wciągania powietrza nosem, wypuszczania ustami; wie dlaczego należy tak oddychać; nakleja wybrane przez siebie elementy przyrody na przygotowaną odznakę.

Dla każdego dziecka duża odznaka podpisana „przyjaciel przyrody”, rożne odznaki, elementy: zwierzęta. Rośliny, klej, kredki itp.

3.      „Świat jest jak układanka”  - osłuchanie z piosenką; dziecko, wie, że w przyrodzie występuje łańcuch współzależności; potrafi wyjaśnić słowo układanka; wie, że nie należy niczego niszczyć wokół siebie, należy szanować przyrodę, nie znęca się nad zwierzętami, nie zrywa bezmyślnie liści, nie łamie gałęzi; śpiewa piosenkę wraz z nauczycielką.

 

Piosenka–  bibliografia, nagranie magnetofonowe;

4.      „Śmieciu precz”– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów na podstawie wiersza S. Karaszewskiego;, dziecko rozumie, co to jest bałagan, wie jak ono może dbać o środowisko, w którym żyje; wie, dlaczego należy segregować śmieci; pamięta o akcji zbiórki baterii w przedszkolu, makulatury oraz puszek

    

puszki, butelki, torebka foliowa, uschnięte kwiaty, papierki od cukierków, wiersz - bibliografia

5.      „Zagadki muzyczne” – ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne; dziecko reaguje w sposób określony na odpowiedni dźwięk; rozpoznaje instrumenty po brzmieniu; potrafi wystukać określony rytm. Śpiew piosenki „Świat jest jak układanka”- dziecko próbuje zaśpiewać indywidualnie z mikrofonem – nagranie na kasetę śpiewu poszczególnych dzieci.

 

 

 

 

 

Instrumenty muzyczne, kaseta magnetofonowa

 

 

 

III.           Temat kompleksowy: WIOSENNE PRACE W OGRODZIE

1.      Dziecko potrafi nazwać narzędzie ogrodnicze i przyporządkować napis

2.      Dziecko potrafi wśród różnych cyfr odnaleźć cyfrę 1. 2 (3-latki); 1,2,3,4 (4-latki)

Treści programowe

Temat, działania edukacyjne, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej

Środki dydaktyczne,           literatura

  1. Prowadzenie obserwacji roślin w kąciku przyrody.
  2. Eksperymentowanie – obserwowanie rozwoju gałęzi drzew i krzewów hodowanych w naczyniach z wodą.
  3. Wycieczka w celu obserwacji prac wiosennych w ogródkach – dzieci uważnie obserwują i nazywają prace oraz narzędzia, jakimi posługują się działkowicze; nauka prostej wyliczanki; ślimak, ślimak
  4. Znaczenie uprawianych roślin w życiu człowieka.

 

Zabawy poranne wg zestawu nr 17

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 17

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin