Joanna Chlewska
Temat: Poznajemy zwyczaje świąteczne
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci ze zwyczajami Świąt Wielkanocnych
- znajomość potraw wielkanocnych
- umiejętność omówienia symboli wielkanocnych
Cele szczegółowe:
- zna zwyczaje Świąt Wielkanocnych
- potrafi wymienić potrawy wielkanocne
- umie wyjaśnić znaczenie symboli wielkanocnych
- wie jak nazywają się malowane i wydrapywane jajka
- potrafi rozpoznać i dopasować produkty do koszyczka wielkanocnego
Metody pracy:
- rozmowa kierowana
- dyskusja
- zajęcia twórcze
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- krzyżówka
- ilustracje z daniami wielkanocnymi
- burak, chleb, ziemniak , jajko, chrzan, czekolada, sól, pieprz, jabłko, baranek, zajączek
- kolorowy karton
- ozdobna tektura
- włóczka
- kredki
- mazaki
- szablony jajek
- plastelina- ryż, kasza, fasola biała i czerwona, pieprz, kawa
- nożyczki
- klei
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa kierowana
Nauczyciel zapoznaje dzieci z tematem zajęć i inicjuje rozmowę na temat panującej teraz pory roku inspirując dzieci do wypowiedzi na temat zmian w przyrodzie. Nauczyciel sprowadza rozmowę do tematu zajęć „Zwyczaje świąteczne” i rozpoczyna dyskusję z dziećmi:
- Jakie znacie święta, wymieńcie ich nazwy?
- Jakie najbardziej lubicie święta i dlaczego?
- Jak nazywają się święta, które są symbolem zmartwychwstania Jezusa?
- Jak nazywa się dzień kiedy idziemy do kościoła z palmą święcenia?
2. „ Krzyżówka”
Nauczyciel rozdaje każdemu krzyżówkę z hasłem: pisanka
3. „ Potrawy”
Nauczyciel kolejno pokazuje ilustracje, na których przedstawione są dania wielkanocne. Zadaniem dzieci jest podanie prawidłowej nazwy. Następnie nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat znaczenia potraw wielkanocnych (jajko, chleb, przyprawy, mazurek).
4. „ koszyczek wielkanocny”
Nauczyciel dzieli dzieci na 3 grupy. Każda z grup ma na stole koszyczek i produkty (burak, chleb, ziemniak, jajko, pietruszka, chrzan, czekolada, sól, pieprz, jabłko, baranek, zajączek). Zadaniem dzieci jest wybranie odpowiednich produktów i włożenie do koszyczka. Po zakończeniu ćwiczenia każda grupa przedstawia swój koszyk.
5. „ kartka świąteczna”- praca plastyczna
Dzieci z kolorowego kartonu, ozdobnej tekturki, włóczki i kredek wykonują kartki.
6. „jajko”- praca plastyczna
Uczniowie dekorują plasteliną i ziarnami kartonowy szablon jajka.
metka611