2002-03-klejenie i szyby.pdf
(
6649 KB
)
Pobierz
autora
ýĢczenie materiaþw technologiĢ klejenia jest juŇ znane od czasw Babilonu, czyli
od prawie 5000 lat. fest to wiħc najstarsza metoda þĢczenia rŇnych materiaþw ze
sobĢ. Rozwj technologii i wprowadzenie chemicznych Ļrodkw þĢczĢcych sprawiþy,
Ňe jest to takŇe metoda najnowoczeĻniejsza, zastħpujĢca dotychczasowe metody
þĢczenia rŇnych materiaþw i elementw.
Klejenie jest technologiĢ nie niszczĢcĢ wewnħtrznej struktury þĢczonych
materiaþw. Klejenie jest jedynĢ metodĢ þĢczenia rŇnych materiaþw ze sobĢ i
pomiħdzy sobĢ, ktra þĢczy, uszczelnia i zabezpiecza antykorozyjnie.
Technologia klejenia stosowana jest takŇe do budowy i naprawy elementw
nadwozi samochodowych wykonanych z blach i tworzyw sztucznych. Przy czym nie
moŇna oddzielnie mwię o klejeniu, uszczelnianiu i zabezpieczaniu antykorozyjnym,
poniewaŇ technologie, jak i materiaþy wzajemnie pokrywajĢ siħ i uzupeþniajĢ.
Producenci samochodw ograniczajĢ liczbħ zgrzein w produkcji nadwozi na rzecz
klejenia i nitowania. PoþĢczenia klejone ze wzglħdu na ciĢgþoĻę spoiny sĢ bardziej
odporne na deformacje podczas zderzenia, dziħki czemu zwiħkszajĢ bezpieczeıstwo
samochodu. WpþywajĢ takŇe wydatnie na zmniejszenie drgaı nadwozia i jego
wyciszenie. Dziħki klejeniu i nitowaniu moŇna þĢczyę ze sobĢ elementy wykonane z
rŇnych materiaþw. Coraz czħĻciej stosuje siħ aluminium i tworzywa sztuczne, ktre
wypierajĢ blachy stalowe.
Ze wzglħdu na waŇnoĻę tematu, wklejanie szyb zostaþo wydzielone i
przedstawione w drugiej czħĻci.
Szyby w samochodzie, jak wiemy sþuŇĢ nie tylko do ochrony przed wiatrem i
deszczem. Szyba w samochodzie to jedno z ogniw þaıcucha bezpieczeıstwa biernego.
Podobnie jak pasy bezpieczeıstwa, poduszki powietrzne czy napinacze pasw
bezpieczeıstwa. Wszyscy chcielibyĻmy mieę te elementy w swoim samochodzie. I nie
tylko mieę, ale zachowaę w bardzo dobrym stanie technicznym. Dlatego zastanawia
mnie, dlaczego tak wielu áfachowcwÑ chce jeszcze zarabiaę na niewþaĻciwym
wklejaniu szyb, stosujĢc niskiej jakoĻci kleje lub niepeþnĢ technologiħ (bez czarnego
podkþadu), a takŇe zamieniaę i stosowaę rŇne, nie polecane przez producenta kleju,
zmywacze.
Widocznie nie zdajĢ sobie sprawy z tego, Ňe swojĢ ignorancjĢ technicznĢ
naraŇajĢ Ňycie obsþugiwanych przez siebie klientw.
Wiesþaw Wielgoþaski
Wszystko o... klejeniu, uszczelnianiu i antykorozji
Szyby wklejane w samochodzie
str. 3
str. 47
nzzz
z
nn
zn
nznz
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
n
n
nz
z
nzn
z
1.1.Klejenie nadwozia - przyklejanie dachu, bþotnikw, wzmocnieı poszyę zewnħtrznych ..............5
1.2.Przyklejanie wyposaŇenia nadwozia: lusterka, listwy, spoilery.........................................................9
1.2.1.Przyklejanie listew ozdobnych i ochronnych ......................................................................9
1.2.2. Przyklejanie znaczkw, emblematw i napisw....................................................................9
1.2.3. Przyklejanie lusterek wewnħtrznych.......................................................................................9
1.3. Klejenie w mechanice..........................................................................................................................9
1.3.1.Preparaty anaerobowe ............................................................................................................9
1.3.2.Preparaty silikonowe ............................................................................................................12
1.3.3.Preparaty epoksydowe ..........................................................................................................13
2.1. Uszczelnianie poþĢczeı nierozþĢcznych ......................................................................................14
2.1.1.Masy uszczelniajĢce................................................................................................................16
2.1.2.Uszczelnianie poþĢczeı obrzeŇnych......................................................................................18
2.1.3.Uszczelnianie strukturalne.....................................................................................................20
2.2. Uszczelnianie poþĢczeı rozþĢcznych: lampy, bþotniki, dachy rozsuwane, szyby przykrħcane
i w uszczelkach gumowych..............................................................................................................21
2.2.1.Sznur pod lampy i taĻma pod bþotnik ................................................................................21
2.2.2.Masy do uszczelniania szyb w uszczelkach gumowych.......................................................22
2.2.3.TaĻma dwustronnie klejĢca .................................................................................................23
3.1.Przy pracach blacharskich ..............................................................................................................24
3.2.Przy pracach lakierniczych................................................................................................................28
3.3.Zabezpieczanie profili zamkniħtych po pracach blacharsko-lakierniczych ...............................29
4.1.Przygotowanie powierzchni pod masy uszczelniajĢce i klejĢce.....................................................32
4.2.Przygotowanie powierzchni pod masy do zabezpieczenia antykorozyjnego ..............................32
4.3.Przygotowanie powierzchni blach skorodowanych .....................................................................33
5.1.Powþoka lakierowa ..........................................................................................................................36
5.2.Powþoka na podwoziu........................................................................................................................36
5.3.Powþoka w profilach zamkniħtych ..................................................................................................38
6.1.Przyklejanie uszczelek gumowych drzwi, pokrywy silnika i bagaŇnika ....................................41
6.2.Przyklejanie folii ochronnej w drzwiach .......................................................................................42
6.3.Przyklejanie podsufitki ..................................................................................................................43
6.4.Wyciszanie nadwozia samochodu .................................................................................................43
6.5.Kleje szybkowiĢŇĢce ..........................................................................................................................46
6.6.Bþħdy klejenia.....................................................................................................................................46
jest to siþa þĢczĢca dwa materiaþy i wystħ-
pujĢca na powierzchni ich styku. W klejeniu najwiħk-
sze znaczenie majĢ siþy przyciĢgania oraz absorpcja.
WartoĻę tych siþ miħdzyczĢsteczkowych zostaje
znacznie obniŇona, jeŇeli klej nie penetruje dostatecz-
nie gþħboko w chropowatoĻci powierzchni, powstaþe
przy mechanicznej obrbce wykoıczeniowej.
jest to siþa dziaþajĢca pomiħdzy czĢ-
steczkami samego kleju, utrzymujĢca jego spj-
noĻę. Na tħ siþħ skþadajĢ siħ:
X miħdzyczĢsteczkowe siþy przyciĢgania
X wzajemne wiĢzanie siħ czĢsteczek polimero-
wych
Zgodnie z zasadĢ, Ňe þaıcuch jest na tyle mocny,
na ile mocne jest jego najsþabsze ogniwo, naleŇy dĢ-
Ňyę do tego, aby siþy adhezji i kohezji w poþĢczeniu
klejonym byþy mniej wiħcej rwne.
Za pomocĢ spawania, zgrzewania i lutowania
moŇna þĢczyę tylko materiaþy podobne, a ich de-
montaŇ jest bardzo trudny. Podczas takich metod
þĢczenia, wysokie temperatury wywoþujĢ niepoŇĢ-
dane naprħŇenia, ktre mogĢ doprowadzię do
uszkodzenia elementw (rys. 1.2b).
MetodĢ klejenia moŇna þĢczyę rŇne materiaþy,
a naprħŇenia w takim poþĢczeniu sĢ rwnomierne
(rys. 1.2c). ZþĢcze klejone chroni takŇe þĢczone ma-
teriaþy przed korozjĢ elektrochemicznĢ (rys. 1.3b).
Budowa nadwozia samochodu z metalu (stal,
aluminium) wymusza okreĻlone metody þĢczenia,
czyli spawanie, zgrzewanie lub nitowanie. Niektre
poþĢczenia blach sĢ wykonane jednak technologiĢ
klejenia.
Do takich elementw naleŇy poþĢczenie poszy-
cia zewnħtrznego ze wzmocnieniem wewnħtrz-
nym: drzwi, pokrywy silnika i bagaŇnika. SĢ to tak
zwane poþĢczenia obrzeŇne, ktre nie mogĢ byę
wykonane technikĢ spawania/zgrzewania (rys. 1.4)
ze wzglħdu na koniecznoĻę utrzymania gþadkoĻci
powierzchni zewnħtrznej. Blacha poszycia ze-
wnħtrznego zaginana jest na krawħdzi. W zagiħcie
nakþadana jest dwuskþadnikowa, poliuretanowa
masa klejĢco-uszczelniajĢca, np. Teromix 6700 lub
epoksydowa Betamate 7384, a nastħpnie przykþa-
dane wzmocnienie wewnħtrzne. Krawħdzie blachy
poszycia zewnħtrznego sĢ doginane i zaciskane
specjalnym przyrzĢdem (rys. 1.5), nie niszczĢcym
SĢ trzy gþwne metody þĢczenia powierzchni
pþaskich:
X mechaniczna: wkrħtami, Ļrubami, nitami
X termiczna: spawanie, zgrzewanie, lutowanie
X chemiczna: klejenie
ĺruby sĢ idealne do þĢczenia elementw, ktre
trzeba czħsto i szybko demontowaę. Jednak uŇycie
Ļrub lub nitw wymaga wiercenia otworw, co
osþabia þĢczone elementy. Po poddaniu zþĢcza ob-
ciĢŇeniu, naprħŇenia koncentrujĢ siħ blisko wy-
wierconych otworw (rys. 1.2a). Poza tym przy þĢ-
czeniu ze sobĢ rŇnych metali moŇe wystĢpię koro-
zja elektrochemiczna i zrŇnicowana rozszerzal-
noĻę cieplna (rys. 1.3a).
Plik z chomika:
Choniczek.pl
Inne pliki z tego folderu:
2001-Hamulce tarczowe.pdf
(2347 KB)
2002-01-Uklady paliwowe systemow wtryskowych silnikow ZI.pdf
(2319 KB)
2002-02-Przepisy wymagania i zalecenia dla SKP.pdf
(3592 KB)
2002-03-klejenie i szyby.pdf
(6649 KB)
2002-04-Badanie hamulcow.pdf
(2962 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin