2002-03-klejenie i szyby.pdf

(6649 KB) Pobierz
825116627.008.png
autora
ýĢczenie materiaþw technologiĢ klejenia jest juŇ znane od czasw Babilonu, czyli
od prawie 5000 lat. fest to wiħc najstarsza metoda þĢczenia rŇnych materiaþw ze
sobĢ. Rozwj technologii i wprowadzenie chemicznych Ļrodkw þĢczĢcych sprawiþy,
Ňe jest to takŇe metoda najnowoczeĻniejsza, zastħpujĢca dotychczasowe metody
þĢczenia rŇnych materiaþw i elementw.
Klejenie jest technologiĢ nie niszczĢcĢ wewnħtrznej struktury þĢczonych
materiaþw. Klejenie jest jedynĢ metodĢ þĢczenia rŇnych materiaþw ze sobĢ i
pomiħdzy sobĢ, ktra þĢczy, uszczelnia i zabezpiecza antykorozyjnie.
Technologia klejenia stosowana jest takŇe do budowy i naprawy elementw
nadwozi samochodowych wykonanych z blach i tworzyw sztucznych. Przy czym nie
moŇna oddzielnie mwię o klejeniu, uszczelnianiu i zabezpieczaniu antykorozyjnym,
poniewaŇ technologie, jak i materiaþy wzajemnie pokrywajĢ siħ i uzupeþniajĢ.
Producenci samochodw ograniczajĢ liczbħ zgrzein w produkcji nadwozi na rzecz
klejenia i nitowania. PoþĢczenia klejone ze wzglħdu na ciĢgþoĻę spoiny sĢ bardziej
odporne na deformacje podczas zderzenia, dziħki czemu zwiħkszajĢ bezpieczeıstwo
samochodu. WpþywajĢ takŇe wydatnie na zmniejszenie drgaı nadwozia i jego
wyciszenie. Dziħki klejeniu i nitowaniu moŇna þĢczyę ze sobĢ elementy wykonane z
rŇnych materiaþw. Coraz czħĻciej stosuje siħ aluminium i tworzywa sztuczne, ktre
wypierajĢ blachy stalowe.
Ze wzglħdu na waŇnoĻę tematu, wklejanie szyb zostaþo wydzielone i
przedstawione w drugiej czħĻci.
Szyby w samochodzie, jak wiemy sþuŇĢ nie tylko do ochrony przed wiatrem i
deszczem. Szyba w samochodzie to jedno z ogniw þaıcucha bezpieczeıstwa biernego.
Podobnie jak pasy bezpieczeıstwa, poduszki powietrzne czy napinacze pasw
bezpieczeıstwa. Wszyscy chcielibyĻmy mieę te elementy w swoim samochodzie. I nie
tylko mieę, ale zachowaę w bardzo dobrym stanie technicznym. Dlatego zastanawia
mnie, dlaczego tak wielu áfachowcwÑ chce jeszcze zarabiaę na niewþaĻciwym
wklejaniu szyb, stosujĢc niskiej jakoĻci kleje lub niepeþnĢ technologiħ (bez czarnego
podkþadu), a takŇe zamieniaę i stosowaę rŇne, nie polecane przez producenta kleju,
zmywacze.
Widocznie nie zdajĢ sobie sprawy z tego, Ňe swojĢ ignorancjĢ technicznĢ
naraŇajĢ Ňycie obsþugiwanych przez siebie klientw.
Wiesþaw Wielgoþaski
Wszystko o... klejeniu, uszczelnianiu i antykorozji
Szyby wklejane w samochodzie
str. 3
str. 47
nzzz
z
nn
zn
nznz
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
n
n
nz
z
nzn
z
825116627.009.png 825116627.010.png 825116627.011.png 825116627.001.png
825116627.002.png 825116627.003.png
1.1.Klejenie nadwozia - przyklejanie dachu, bþotnikw, wzmocnieı poszyę zewnħtrznych ..............5
1.2.Przyklejanie wyposaŇenia nadwozia: lusterka, listwy, spoilery.........................................................9
1.2.1.Przyklejanie listew ozdobnych i ochronnych ......................................................................9
1.2.2. Przyklejanie znaczkw, emblematw i napisw....................................................................9
1.2.3. Przyklejanie lusterek wewnħtrznych.......................................................................................9
1.3. Klejenie w mechanice..........................................................................................................................9
1.3.1.Preparaty anaerobowe ............................................................................................................9
1.3.2.Preparaty silikonowe ............................................................................................................12
1.3.3.Preparaty epoksydowe ..........................................................................................................13
2.1. Uszczelnianie poþĢczeı nierozþĢcznych ......................................................................................14
2.1.1.Masy uszczelniajĢce................................................................................................................16
2.1.2.Uszczelnianie poþĢczeı obrzeŇnych......................................................................................18
2.1.3.Uszczelnianie strukturalne.....................................................................................................20
2.2. Uszczelnianie poþĢczeı rozþĢcznych: lampy, bþotniki, dachy rozsuwane, szyby przykrħcane
i w uszczelkach gumowych..............................................................................................................21
2.2.1.Sznur pod lampy i taĻma pod bþotnik ................................................................................21
2.2.2.Masy do uszczelniania szyb w uszczelkach gumowych.......................................................22
2.2.3.TaĻma dwustronnie klejĢca .................................................................................................23
3.1.Przy pracach blacharskich ..............................................................................................................24
3.2.Przy pracach lakierniczych................................................................................................................28
3.3.Zabezpieczanie profili zamkniħtych po pracach blacharsko-lakierniczych ...............................29
4.1.Przygotowanie powierzchni pod masy uszczelniajĢce i klejĢce.....................................................32
4.2.Przygotowanie powierzchni pod masy do zabezpieczenia antykorozyjnego ..............................32
4.3.Przygotowanie powierzchni blach skorodowanych .....................................................................33
5.1.Powþoka lakierowa ..........................................................................................................................36
5.2.Powþoka na podwoziu........................................................................................................................36
5.3.Powþoka w profilach zamkniħtych ..................................................................................................38
6.1.Przyklejanie uszczelek gumowych drzwi, pokrywy silnika i bagaŇnika ....................................41
6.2.Przyklejanie folii ochronnej w drzwiach .......................................................................................42
6.3.Przyklejanie podsufitki ..................................................................................................................43
6.4.Wyciszanie nadwozia samochodu .................................................................................................43
6.5.Kleje szybkowiĢŇĢce ..........................................................................................................................46
6.6.Bþħdy klejenia.....................................................................................................................................46
825116627.004.png
jest to siþa þĢczĢca dwa materiaþy i wystħ-
pujĢca na powierzchni ich styku. W klejeniu najwiħk-
sze znaczenie majĢ siþy przyciĢgania oraz absorpcja.
WartoĻę tych siþ miħdzyczĢsteczkowych zostaje
znacznie obniŇona, jeŇeli klej nie penetruje dostatecz-
nie gþħboko w chropowatoĻci powierzchni, powstaþe
przy mechanicznej obrbce wykoıczeniowej.
jest to siþa dziaþajĢca pomiħdzy czĢ-
steczkami samego kleju, utrzymujĢca jego spj-
noĻę. Na tħ siþħ skþadajĢ siħ:
X miħdzyczĢsteczkowe siþy przyciĢgania
X wzajemne wiĢzanie siħ czĢsteczek polimero-
wych
Zgodnie z zasadĢ, Ňe þaıcuch jest na tyle mocny,
na ile mocne jest jego najsþabsze ogniwo, naleŇy dĢ-
Ňyę do tego, aby siþy adhezji i kohezji w poþĢczeniu
klejonym byþy mniej wiħcej rwne.
Za pomocĢ spawania, zgrzewania i lutowania
moŇna þĢczyę tylko materiaþy podobne, a ich de-
montaŇ jest bardzo trudny. Podczas takich metod
þĢczenia, wysokie temperatury wywoþujĢ niepoŇĢ-
dane naprħŇenia, ktre mogĢ doprowadzię do
uszkodzenia elementw (rys. 1.2b).
MetodĢ klejenia moŇna þĢczyę rŇne materiaþy,
a naprħŇenia w takim poþĢczeniu sĢ rwnomierne
(rys. 1.2c). ZþĢcze klejone chroni takŇe þĢczone ma-
teriaþy przed korozjĢ elektrochemicznĢ (rys. 1.3b).
Budowa nadwozia samochodu z metalu (stal,
aluminium) wymusza okreĻlone metody þĢczenia,
czyli spawanie, zgrzewanie lub nitowanie. Niektre
poþĢczenia blach sĢ wykonane jednak technologiĢ
klejenia.
Do takich elementw naleŇy poþĢczenie poszy-
cia zewnħtrznego ze wzmocnieniem wewnħtrz-
nym: drzwi, pokrywy silnika i bagaŇnika. SĢ to tak
zwane poþĢczenia obrzeŇne, ktre nie mogĢ byę
wykonane technikĢ spawania/zgrzewania (rys. 1.4)
ze wzglħdu na koniecznoĻę utrzymania gþadkoĻci
powierzchni zewnħtrznej. Blacha poszycia ze-
wnħtrznego zaginana jest na krawħdzi. W zagiħcie
nakþadana jest dwuskþadnikowa, poliuretanowa
masa klejĢco-uszczelniajĢca, np. Teromix 6700 lub
epoksydowa Betamate 7384, a nastħpnie przykþa-
dane wzmocnienie wewnħtrzne. Krawħdzie blachy
poszycia zewnħtrznego sĢ doginane i zaciskane
specjalnym przyrzĢdem (rys. 1.5), nie niszczĢcym
SĢ trzy gþwne metody þĢczenia powierzchni
pþaskich:
X mechaniczna: wkrħtami, Ļrubami, nitami
X termiczna: spawanie, zgrzewanie, lutowanie
X chemiczna: klejenie
ĺruby sĢ idealne do þĢczenia elementw, ktre
trzeba czħsto i szybko demontowaę. Jednak uŇycie
Ļrub lub nitw wymaga wiercenia otworw, co
osþabia þĢczone elementy. Po poddaniu zþĢcza ob-
ciĢŇeniu, naprħŇenia koncentrujĢ siħ blisko wy-
wierconych otworw (rys. 1.2a). Poza tym przy þĢ-
czeniu ze sobĢ rŇnych metali moŇe wystĢpię koro-
zja elektrochemiczna i zrŇnicowana rozszerzal-
noĻę cieplna (rys. 1.3a).
825116627.005.png 825116627.006.png 825116627.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin