Sterowanie ZI.pdf

(2842 KB) Pobierz
811025694.014.png
Spis treĻci
Podstawy silnikw o zapþonie
iskrowym (ZI)/4
Zasada dziaþania/4
Moment obrotowy i moc silnika/6
SprawnoĻę silnika/7
Wtryskiwacze paliwa/44
Rodzaje wtrysku/47
BezpoĻredni wtrysk benzyny/48
PrzeglĢd/48
Dziaþanie/48
Zasobnik
Sterowanie silnikw o zapþonie
iskrowym (ZI)/10
paliwa i pompa
wysokiego ciĻnienia/49 Zawr
regulacyjny ciĻnienia/51 Czujniki ciĻnienia
w zasobniku paliwa/52 Wtryskiwacz paliwa
wysokiego
ciĻnienia/52 Przebieg
spalania/54 Tworzenie
mieszanki/55 Rodzaje
zasilania/55
Wymagania/10 Sterowanie
napeþnienia/11 Tworzenie
mieszanki/14 Zapþon/17
Sterowanie napeþnienia/19
Sterowanie zasilania powietrzem/19
Zmienne fazy rozrzĢdu/20
Recyrkulacja spalin /23
Doþadowanie dynamiczne/24
Doþadowanie mechaniczne/26
Turbodoþadowanie/27
Chþodzenie powietrza doþadowanego/30
PrzeglĢd ukþadw zapþonowych/58
WiadomoĻci wstħpne/58 Rozwj
ukþadw zapþonowych/58
Indukcyjne ukþady zapþonowe/60
Oglne wiadomoĻci o wtrysku benzyny/31
PrzeglĢd/31
Zewnħtrzne tworzenie mieszanki/31
Wewnħtrzne tworzenie mieszanki/32
PrzeglĢd/60 Moduþ zapþonu/60 Cewka
zapþonowa/60 Rozdzielanie wysokiego
napiħcia/62 ĺwieca zapþonowa/63
Przewody wysokiego napiħcia
i elementy przeciwzakþceniowe/63
Napiħcie i energia zapþonu /64 KĢt
wyprzedzenia zapþonu/66
Zasilanie paliwem silnikw MPI i GDI/33
PrzeglĢd/33
Obwd zasilania paliwem silnika
o wtrysku poĻrednim (MPI)/34 Obwd
niskiego ciĻnienia silnika
o wtrysku bezpoĻrednim (GDI)/35
Ukþad odprowadzania par paliwa/36
Elektryczna pompa paliwa/38 Filtr
paliwa/39 Zasobnik paliwa, regulator
ciĻnienia,
tþumik drgaı ciĻnienia, zbiornik paliwa,
przewody paliwa/40
Katalityczne oczyszczanie spalin/67
PrzeglĢd/67
Katalizator utleniajĢcy/67
Katalizator trjfunkcyjny/67
Katalizator zasobnikowy
Obwd regulacji A/72
Podgrzewanie katalizatora/73
Skorowidz/75
Wykaz waŇniejszych oznaczeı/77
PoĻredni Wielopunktowy wtrysk benzyny/43
PrzeglĢd/43
Dziaþanie/43
Wykaz skrtw/78
811025694.015.png 811025694.016.png
Podstawy silnikw ZI Zasada dziaþania
Podstawy silnikw o zapþonie iskrowym (ZI)
Silniki o zapþonie iskrowym 1) (silniki ZI) sĢ
silnikami spalinowymi o zapþonie wymu-
szonym, spalajĢcymi mieszankħ paliwowo--
powietrznĢ, co umoŇliwia przeksztaþcenie
energii chemicznej zawartej w paliwie w
energiħ ruchu (kinetycznĢ).
dunkiem oraz oprŇnianiem go ze spalin,
sterujĢ zawory (5 i 6), ktre otwierajĢ i
zamykajĢ kanaþy dolotowe i wylotowe
cylindra.
Podczas ruchu tþoka w kierunku waþu kor-
bowego od poþoŇenia GMP 2) powiħksza siħ
objħtoĻę przestrzeni roboczej (7). Dziħki
temu napþywa ĻwieŇe powietrze (w silniku o
bezpoĻrednim wtrysku paliwa do cylindra)
albo mieszanka paliwowo-powietrzna (w sil-
niku o poĻrednim wtrysku benzyny) przez
otwarty zawr dolotowy (5) w komorze spa-
lania.
W poþoŇeniu DMP 2) objħtoĻę przestrzeni ro-
boczej osiĢga najwiħkszĢ wartoĻę (V h + V c ).
Przez wiele lat przygotowanie mieszanki pa-
liwowo-powietrznej realizowano za pomocĢ
gaŅnikw. GaŅnik tworzy mieszankħ palnĢ
w przewodzie dolotowym, ktrym przepþywa
powietrze niezbħdne do spalania.
Zachowanie granicznych wartoĻci emisji
spalin okreĻlonych przepisami jest moŇliwe
dziħki dokþadnym pomiarom przepþywu
paliwa.
W silnikach o poĻrednim wtrysku benzyny
(SPI, MPI) mieszanka paliwowo-powietrzna
powstaje podobnie jak w silnikach gaŅniko-
wych.
2.
Podczas tego suwu zawory sĢ zamkniħte.
Ruch tþoka w kierunku gþowicy zmniejsza
objħtoĻę przestrzeni roboczej i sprħŇa þadu-
nek zawarty w cylindrze. W silnikach o wtry-
sku poĻrednim mieszanka paliwowo-po-
wietrzna znajduje siħ w przestrzeni roboczej
juŇ w koıcu suwu dolotu. W silnikach o
wtrysku bezpoĻrednim paliwo jest wtryski-
wane do cylindra przed koıcem suwu sprħ-
Ňania.
W poþoŇeniu GMP objħtoĻę przestrzeni ro-
boczej osiĢga minimalnĢ wartoĻę (objħtoĻę
komory sprħŇania V c ).
Zasada dziaþania
Tþoki silnika (rys. 1, poz. 8) umieszczone w
cylindrze (9) sĢ napħdzane energiĢ uzy-
skiwanĢ ze spalania mieszanki paliwowo-
powietrznej i wykonujĢ okresowy ruch po-
stħpowo-zwrotny (przy zmiennej prħdkoĻci
silnika ruch ten jest pseudookresowy -
przyp. tþum.). WychodzĢc od tych okreĻleı
nadano silnikowi nazwħ silnik tþokowy.
Korbowd (10) zamienia postħpowy ruch
tþoka na ruch obrotowy waþu korbowego
(11). Koþo zamachowe na wale korbowym
zmniejsza amplitudħ zmian prħdkoĻci kĢto-
wej waþu korbowego. PrħdkoĻę obrotowĢ
waþu korbowego nazywa siħ rwnieŇ prħd-
koĻciĢ silnika.
Przed poþoŇeniem GMP tþoka przeskok
iskry miħdzy elektrodami Ļwiecy zapþonowej
(2), odbywajĢcy siħ przy ĻciĻle okreĻlonym
kĢcie wyprzedzenia zapþonu (KWZ) wywo-
þuje zapalenie mieszanki paliwowo-po-
wietrznej (zapþon wymuszony). Caþkowite
spalenie mieszanki nastħpuje w znacznej
odlegþoĻci kĢtowej od poþoŇenia GMP tþoka,
ktry porusza siħ znowu w kierunku waþu
korbowego.
Czterosuwowy obieg pracy
W pojazdach samochodowych wystħpujĢ
prawie wyþĢcznie silniki czterosuwowe. W
silniku czterosuwowym wymianĢ þadunku,
czyli napeþnianiem cylindra ĻwieŇym þa-
2) OkreĻleı GMP i DMP uŇyto zwyczajowo jako
wiernego tþumaczenia skrtw oryginaþu OT i UT.
Stosowniejsze byþoby uŇywanie skrtw
ZG - zwrot gþowicowy i ZK - zwrot korbowy (przyp.
tþum.).
1) Zwane teŇ silnikami benzynowymi lub silnikami
Otta na czeĻę Mikoþaja Augusta Otta (1832-1891).
Silnik ZI przedstawiono po raz pierwszy w 1878 r. na
Paryskiej Wystawie ĺwiatowej jako silnik gazowy ze
sprħŇaniem, pracujĢcy w cyklu czterosuwowym.
811025694.017.png 811025694.001.png 811025694.002.png 811025694.003.png
Podstawy silnikw ZI Zasada dziaþania
Zawory rozrzĢdu nadal sĢ zamkniħte. Wyzwo-
lone w wyniku spalania ciepþo (reakcja silnie
egzotermiczna) wywoþuje znaczny wzrost ci-
Ļnienia w cylindrze, ktre wytwarza siþħ dziaþa-
jĢcĢ na denko tþoka, skierowanĢ w stronħ waþu
korbowego, wymuszajĢcĢ ruch tþoka.
Przepþywy gazu i zjawiska falowe w przewo-
dach dolotowym i wylotowym wykorzystuje
siħ do polepszenia napeþniania i oprŇniania
komory spalania. Dlatego kĢty fazowe
otwarcia zaworw rozrzĢdu w pewnym za-
kresie OWK nakþadajĢ siħ (tzw. kĢt wspþo-
twarcia zaworw dolotowego i wylotowego).
Waþ korbowy napħdza waþ (waþy) rozrzĢdu
za pomocĢ przekþadni z pasem zħbatym
(albo þaıcuchem lub koþami zħbatymi). Cykl
pracy silnika czterosuwowego trwa w ciĢgu
dwch obrotw waþu korbowego. Dlatego
prħdkoĻę obrotowa waþu rozrzĢdu jest dwu-
krotnie mniejsza niŇ waþu korbowego (prze-
þoŇenie przekþadni þĢczĢcej waþ korbowy z
waþem rozrzĢdu wynosi 2:1).
Stopieı sprħŇania
Z relacji miħdzy objħtoĻciĢ V c komory sprħ-
Ňania a objħtoĻciĢ skokowĢ V h cylindra wyni-
ka stopieı sprħŇania ō = (V h + V c ) / V c .
Stopieı sprħŇania silnika ō ma zasadniczy
wpþyw na:
¤ wytwarzany moment obrotowy M,
¤ rozwijanĢ moc uŇytecznĢ N e ,
¤ zuŇycie paliwa,
¤ emisjħ szkodliwych skþadnikw spalin.
Stopieı sprħŇania ō silnikw ZI, zaleŇnie od
ich konstrukcji i rodzaju wtrysku (poĻredni
lub bezpoĻredni), wynosi 7...13. WartoĻci ō
spotykane w silnikach wysokoprħŇnych
(o zapþonie samoczynnym, ZS), wynoszĢce
Niedaleko przed poþoŇeniem DMP otwiera
siħ zawr wylotowy (6). GorĢce spaliny pod
wysokim ciĻnieniem wypþywajĢ z cylindra.
Po przejĻciu tþoka przez poþoŇenie DMP i
spadku ciĻnienia spalin tþok, poruszajĢcy siħ
w kierunku gþowicy, wypycha resztħ gazw
spalinowych.
Po kaŇdych dwch obrotach waþu korbowego
cykl pracy silnika czterosuwowego powtarza
siħ, poczĢwszy od suwu dolotu.
Fazy rozrzĢdu
Krzywki usytuowane na waþach rozrzĢdu
zaworw dolotowych (3) i zaworw wyloto-
wych (1) otwierajĢ i zamykajĢ zawory. Gdy
w silniku jest jeden waþ rozrzĢdu, me-
chanizm dŅwigniowy przenosi napħd z
krzywki na zawr lub stosuje siħ bezpoĻredni
napħd zaworw. Fazy rozrzĢdu wyznaczajĢ
kĢty zamkniħcia i otwarcia zaworw
odniesione do kĢtowego poþoŇenia waþu
korbowego. Dlatego kĢty fazowe podaje siħ
w stopniach obrotu waþu korbowego
( OWK).
Rysunek 1
a - dolot, b -
sprħŇanie, c -
praca, d - wylot
1 - waþ rozrzĢdu
zaworw wylotowych,
2 - Ļwieca zapþonowa,
3 - waþ rozrzĢdu
zaworw dolotowych,
4 - wtryskiwacz paliwa,
5 - zawr dolotowy,
6 - zawr wylotowy,
7 - przestrzeı robocza,
8 - tþok,
9 - cylinder,
10 - korbowd,
11 - waþ korbowy
- moment obrotowy,
ŋ - kĢt obrotu waþu
korbowego,
S - skok tþoka,
- objħtoĻę skokowa
cylindra
811025694.004.png 811025694.005.png 811025694.006.png 811025694.007.png
Podstawy silnikw ZI Moment obrotowy i moc silnika
w przybliŇeniu staþĢ wartoĻciĢ ȹ (rys. 2a);
jest to tzw. mieszanka jednorodna (homo-
geniczna). RwnieŇ w silnikach, w ktrych
nastħpuje spalanie zuboŇonych mieszanek,
w pewnym zakresie wspþczynnika nadmia-
ru powietrza rozkþad mieszanki jest jedno-
rodny.
14...24, w silnikach ZI nic mogĢ byę stoso-
wane, gdyŇ przy takich wartoĻciach wysokie
ciĻnienie sprħŇania i bardzo wysoka tempe-
ratura w komorze spalania spowodowaþyby
powstawanie samoczynnego i niekontrolo-
wanego zapþonu oraz spalania detonacyjne-
go (zwanego potocznie, chociaŇ niezbyt Ļci-
Ļle spalaniem stukowym), ktre niszczyþoby
silnik.
z
Obþok mieszanki palnej paliwa i powietrza
(aerozol), o wspþczynniku ȹ = 1, w chwili
zapþonu znajduje siħ wokþ Ļwiecy zapþono-
wej. Pozostaþa przestrzeı komory spalania
jest wypeþniona niepalnym gazem nie zawie-
rajĢcym paliwa albo mieszankĢ bardzo ubo-
gĢ. Palny obþok mieszanki, wypeþniajĢcy tyl-
ko czħĻę komory spalania, jest okreĻlany
mianem mieszanki uwarstwionej (rys. 2b).
W odniesieniu do caþej przestrzeni komory
spalania mieszanka jest bardzo zuboŇona
(aŇ do ȹ = 10), co umoŇliwia osiĢganie ni-
skiego zuŇycia paliwa. Mieszanka
uwarstwiona jest moŇliwa do uzyskania
praktycznie tylko w silniku GDI (Gasoline
Direct Injection - o bezpoĻrednim wtrysku
benzyny). Powstaje on dziħki wtryskowi
paliwa tuŇ przed chwilĢ zapþonu
bezpoĻrednio do komory spalania.
Wspþczynnik nadmiaru
powietrza
Aby mieszanka ulegþa caþkowitemu i zupeþ-
nemu spaleniu, udziaþy jej skþadnikw mu-
szĢ odpowiadaę skþadowi stechiometryczne-
mu, tzn. na 1 kg paliwa musi przypadaę 14,7
kg powietrza. Stosunek udziaþw masowych
powietrza i paliwa, zwany wspþczynnikiem
nadmiaru powietrza, oznacza siħ greckĢ
literĢ ȹ (lambda). Dla mieszanki ste-
chiometrycznej ȹ = 1,0. W mieszance
bogatej (bogatszej niŇ stechiometryczna) ȹ <
1. Natomiast, gdy zawartoĻę powietrza w
mieszance jest wiħksza niŇ niezbħdna do
spalenia paliwa, ȹ. > 1. Przy zuboŇeniu
mieszanki powyŇej granicznej wartoĻci (ȹ >
1,6) staje siħ ona niepalna.
Rozkþad mieszanki w komorze
spalania
z
W silnikach o poĻrednim wtrysku paliwa
mieszanka paliwowo-powietrzna w caþej
komorze spalania charakteryzuje siħ
Moment obrotowy i moc
silnika
Korbowd zamienia ruch postħpowo-zwrot-
ny tþoka na ruch obrotowy waþu korbowego.
Siþa wywierana przez ciĻnienie czynnika ro-
boczego w cylindrze na tþok zostaje prze-
ksztaþcona w moment obrotowy M. Do
wyznaczenia wartoĻci momentu obrotowego
jest niezbħdna znajomoĻę promienia
wykorbienia oraz wartoĻci siþy stycznej T
(prostopadþej do wykorbienia) obracajĢcej
waþ korbowy. Moment obrotowy M jest ilo-
czynem siþy stycznej T i promienia wykor-
bienia R, bĢdŅ iloczynem siþy dziaþajĢcej na
denko tþoka i ramienia jej dziaþania na wy-
korbienie.
Rysunek 2
a - rozkþad mieszanki
jednorodnej, b -
mieszanka
uwarstwiona
811025694.008.png 811025694.009.png 811025694.010.png 811025694.011.png 811025694.012.png 811025694.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin