Pompy rozdzielaczowe VR.pdf

(2510 KB) Pobierz
811026098.021.png
Dane o oryginale:
Elektronische Motorsteuerung fur
Dieselmotoren
Diesel-Radialkolben-
Verteilereinspritzpumpen VR
Technische Unterrichtung
Ausgabe 2000/2001
¨ Robert Bosch GmbH, 2000
Postfach 30 02 20, D-70442
Stuttgart, Deutschland.
Tþumaczyþ z jħzyka niemieckiego:
mgr inŇ. Antoni Szulborski
¨ Copyright for the Polish edition by
Wydawnictwa Komunikacji i ýĢcznoĻci sp. z
o.o., Warszawa 2000
Utwr w caþoĻci ani we fragmentach nie
moŇe byę powielany ani rozpowszechniany
za pomocĢ urzĢdzeı elektronicznych,
mechanicznych, kopiujĢcych,
nagrywajĢcych i innych bez pisemnej zgody
posiadacza praw autorskich.
ISBN 83-206-1350-7
Wydawnictwa Komunikacji
i ýĢcznoĻci sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52,
02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51;
fax (0-22) 849-23-22
Dziaþ handlowy tel. 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
e-mail wkl@wkl.com.pl
Prowadzimy sprzedaŇ wysyþkowĢ ksiĢŇek
Ksiħgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32,
czynna pon.-pt. 10.00-18.00
WKý w sieci Internet
http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000
Zakþad Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL
ul. Cegielna 10/12, 88-100 Inowrocþaw
tel./fax (0-52) 354-27-00
811026098.022.png 811026098.023.png
Promieniowe rozdzielaczowe
pompy wtryskowe VR
Spalanie w silniku wysokoprħŇnym
Zasada dziaþania silnika wysoko-
Przewozom samochodowym nieodþĢcz-
nie towarzyszĢ problemy zwiĢzane z
ochronĢ Ļrodowiska i ekonomicznoĻciĢ
transportu.
DecydujĢce znaczenie w tej mierze majĢ
Ņrdþa napħdu, a zwþaszcza silniki wyso-
koprħŇne.
Oszczħdne i ciche silniki z wtryskiem ole-
ju napħdowego stosowane w motoryza-
cji sĢ wynikiem dalszego rozwoju silni-
kw wysokoprħŇnych. PowaŇny udziaþ
w tym rozwoju majĢ pompy wtryskowe
firmy Bosch: rzħdowe i rozdzielaczowe
oraz indywidualne. Dziħki
zastosowanym ukþadom elektro-
nicznego sterowania (EDC), coraz wy-
Ňszym ciĻnieniom wtrysku i bardziej pre-
cyzyjnemu dawkowaniu paliwa, silniki
wysokoprħŇne uzyskujĢ coraz wiħksze
moce przy zmniejszonej emisji spalin
oraz mniejszym zuŇyciu paliwa.
Promieniowa rozdzielaczowa pompa
wtryskowa jest dalszym rozwiniħciem do-
skonalonych latami ukþadw oraz kon-
sekwentnĢ kontynuacjĢ odnoszĢcej suk-
cesy ápolityki dieslowskiej" firmy Bosch.
W niniejszym informatorze technicznym
zawarto wszystkie niezbħdne wiadomo-
Ļci dotyczĢce promieniowej rozdziela-
czowej pompy wtryskowej, jej budowy,
czħĻci skþadowych oraz sposobu dzia-
þania wysokociĻnieniowego ukþadu wtry-
skowego.
prħŇnego
2
PrzeglĢd ukþadw wtryskowych
Zastosowanie
4
4
Wymagania
Rodzaje
6
Promieniowe rozdzielaczowe
pompy wtryskowe
PrzeglĢd
8
Ukþad zasilania paliwem
10
Budowa i dziaþanie
12
Przestawianie wtrysku
19
Sterowanie elektroniczne EDC
23
Rozpylacze i wtryskiwacze
37
Elektroniczny ukþad sterowania
EDC
Wymagania
44
PrzeglĢd
44
Przetwarzanie danych ukþadu EDC
45
Transmisja danych do innych
ukþadw
46
Ukþady wspomagania rozruchu
50
811026098.024.png 811026098.001.png 811026098.002.png 811026098.003.png 811026098.004.png 811026098.005.png 811026098.006.png
 
Spalanie w silniku
wysokoprħŇnym
Spalanie
w silniku
wysokoprħŇnym
Zasada dziaþania
silnika
wysokoprħŇnego
napħdowy) pod wysokim ciĻnieniem (do
200 MPa) zostaje wtryĻniħte do cylindra
zawierajĢcego rozgrzane powietrze.
Suw pracy
Po pewnej zwþoce drobno rozpylone pali-
wo zapala siħ pod wpþywem wysokiej tem-
peratury i prawie caþkowicie spala siħ na
poczĢtku trzeciego suwu (pracy). Dziħki
temu þadunek cylindra podgrzewa siħ da-
lej, a ciĻnienie w cylindrze nadal wzrasta.
Wyzwolona wskutek spalania energia
w postaci ciĻnienia gazw dziaþa na tþok.
W wyniku tego tþok porusza siħ w dþ, a cie-
pþo spalania jest zamieniane na pracħ me-
chanicznĢ.
Silnik wysokoprħŇny (Diesla) jest silnikiem
o zapþonie samoczynnym (ZS), ktry zasy-
sa i sprħŇa powietrze do wysokiego ciĻnie-
nia. Ma on najwyŇszĢ sprawnoĻę caþkowitĢ
wĻrd trakcyjnych silnikw spalinowych
(dla wiħkszych wolnobieŇnych silnikw ZS
sprawnoĻę ta moŇe przekraczaę nawet
Maþe zuŇycie paliwa, czyste spaliny i wytþu-
miony haþas to zdecydowane walory silni-
ka wysokoprħŇnego.
Silniki wysokoprħŇne mogĢ pracowaę za-
rwno wedþug dwusuwowego, jak i cztero-
suwowego obiegu pracy. W pojazdach sto-
suje siħ najczħĻciej silniki czterosuwowe
(rys. 1 i 2).
Suw wylotu
W czasie czwartego suwu (wylotu) spalony
þadunek zostaje wypchniħty z cylindra przez
poruszajĢcy siħ do gry tþok poprzez otwar-
ty zawr wylotowy.
Obieg pracy
Rysunek 1
Zasada dziaþania silnika tþokowego
DMP - dolne martwe poþoŇenie, GMP - grne
martwe poþoŇenie
D - Ļrednica cylindra, S - skok tþoka,
V c - objħtoĻę komory sprħŇania, V h - objħtoĻę
skokowa
W czterosuwowym silniku wysokoprħŇnym
wymianĢ þadunku sterujĢ zawory, ktre
otwierajĢ i zamykajĢ kanaþy dolotowe oraz
wylotowe.
Suw dolotu
Podczas pierwszego suwu (dolotu), w cza-
sie ruchu tþoka w dþ (w kierunku waþu kor-
bowego) silnik zasysa nie dþawione powie-
trze przez otwarty zawr dolotowy.
Suw sprħŇania
Podczas drugiego suwu (sprħŇania) powie-
trze zassane do cylindra, stosownie do kon-
strukcyjnie ustalonego stopnia sprħŇania
danego silnika (14:1...24:1), jest sprħŇane
przez tþok poruszajĢcy siħ do gry. Ogrze-
wa siħ ono przy tym do temperatury ok.
900 C. Pod koniec sprħŇania paliwo (olej
811026098.007.png 811026098.008.png 811026098.009.png 811026098.010.png 811026098.011.png 811026098.012.png 811026098.013.png 811026098.014.png 811026098.015.png
 
Spaliny silnika
wysokoprħŇnego
Komory spalania i
doþadowanie
Zasada
dziaþania
silnika wysoko-
prħŇnego
W silnikach wysokoprħŇnych stosuje siħ
komory spalania dzielone (silniki o wtrysku
poĻrednim) i niedzielone (silniki o wtrysku
bezpoĻrednim).
Silniki o wtrysku bezpoĻrednim majĢ wiħk-
szĢ sprawnoĻę i pracujĢ ekonomiczniej niŇ
silniki o wtrysku poĻrednim. Dlatego stosu-
je siħ je we wszystkich pojazdach uŇytko-
wych. Silniki o wtrysku poĻrednim, ze wzglħ-
du na mniejszĢ haþaĻliwoĻę, nadajĢ siħ le-
piej do samochodw osobowych, w ktrych
komfort jazdy odgrywa wiħkszĢ rolħ. Ponad-
to charakteryzujĢ je mniejsze wartoĻci emi-
sji szkodliwych skþadnikw spalin CH i NO x
oraz mniejsze koszty wytwarzania. Jednak-
Ňe z powodu wiħkszego zuŇycia paliwa
(o 10...15%) zastħpuje siħ je coraz czħĻ-
ciej silnikami o wtrysku bezpoĻrednim.
Obie odmiany silnikw wysokoprħŇnych
sĢ oszczħdniejsze niŇ silniki benzynowe,
szczeglnie w zakresie obciĢŇeı czħĻcio-
wych.
Silnik wysokoprħŇny znakomicie nadaje siħ
do turbodoþadowania. Turbodoþadowanie
w silniku wysokoprħŇnym nie tylko zwiħk-
sza moc i poprawia sprawnoĻę, lecz takŇe
zmniejsza zawartoĻę szkodliwych skþadni-
kw w spalinach oraz ogranicza haþas to-
warzyszĢcy pracy silnika.
Podczas spalania oleju napħdowego two-
rzĢ siħ rŇnego rodzaju produkty, ktrych
iloĻę i skþad zaleŇy od konstrukcji silnika,
jego mocy oraz od obciĢŇenia roboczego.
ZawartoĻę szkodliwych skþadnikw w spa-
linach moŇe byę znacznie zmniejszona po-
przez caþkowite spalenie paliwa. Celowi
temu sþuŇy np. precyzyjny wtrysk, staran-
ny dobr mieszanki paliwowo-powietrznej
oraz jej optymalne zawirowanie. Ze spalo-
nego paliwa przede wszystkim wytwarzajĢ
siħ: para wodna (H 2 O) i dwutlenek wħgla
(CO 2 ). Ponadto w maþych stħŇeniach
powstajĢ:
- tlenek wħgla (CO),
- nie spalone wħglowodory (CH),
- tlenki azotu (NO x ) jako produkt wtrny,
- dwutlenek siarki (SO 2 ) i kwas siarkowy
(H 2 SO 4 ),
- czĢstki sadzy.
Dwutlenek siarki i kwas siarkowy tworzĢ siħ
w iloĻciach odpowiadajĢcych zawartoĻci
siarki w oleju napħdowym. BezpoĻrednio
odczuwalnymi skþadnikami spalin zimnego
silnika sĢ nie spalone lub czħĻciowo spalo-
ne wħglowodory wystħpujĢce w formie kro-
pelkowej jako biaþy lub niebieski dym oraz
intensywne zapachowo aldehydy.
Rysunek 2
Czterosuwowy silnik wysokoprħŇny (Diesla)
1 - suw dolotu, 2 - suw sprħŇania, 3 - suw pracy, 4 - suw wylotu
811026098.016.png 811026098.017.png 811026098.018.png 811026098.019.png 811026098.020.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin