Pompy rozdzielaczowe VR.pdf
(
2510 KB
)
Pobierz
Dane o oryginale:
Elektronische Motorsteuerung fur
Dieselmotoren
Diesel-Radialkolben-
Verteilereinspritzpumpen VR
Technische Unterrichtung
Ausgabe 2000/2001
¨ Robert Bosch GmbH, 2000
Postfach 30 02 20, D-70442
Stuttgart, Deutschland.
Tþumaczyþ z jħzyka niemieckiego:
mgr inŇ. Antoni Szulborski
¨ Copyright for the Polish edition by
Wydawnictwa Komunikacji i ýĢcznoĻci sp. z
o.o., Warszawa 2000
Utwr w caþoĻci ani we fragmentach nie
moŇe byę powielany ani rozpowszechniany
za pomocĢ urzĢdzeı elektronicznych,
mechanicznych, kopiujĢcych,
nagrywajĢcych i innych bez pisemnej zgody
posiadacza praw autorskich.
ISBN 83-206-1350-7
Wydawnictwa Komunikacji
i ýĢcznoĻci sp. z o.o.
ul. Kazimierzowska 52,
02-546 Warszawa
tel. (0-22) 849-27-51;
fax (0-22) 849-23-22
Dziaþ handlowy tel. 849-27-51 w. 555
tel./fax (0-22) 849-23-45
e-mail wkl@wkl.com.pl
Prowadzimy sprzedaŇ wysyþkowĢ ksiĢŇek
Ksiħgarnia firmowa w siedzibie wydawnictwa
tel. (0-22) 849-20-32,
czynna pon.-pt. 10.00-18.00
WKý w sieci Internet
http://www.wkl.com.pl
Wydanie 1. Warszawa 2000
Zakþad Poligraficzno-Wydawniczy POZKAL
ul. Cegielna 10/12, 88-100 Inowrocþaw
tel./fax (0-52) 354-27-00
Promieniowe rozdzielaczowe
pompy wtryskowe VR
Spalanie w silniku wysokoprħŇnym
Zasada dziaþania silnika wysoko-
Przewozom samochodowym nieodþĢcz-
nie towarzyszĢ problemy zwiĢzane z
ochronĢ Ļrodowiska i ekonomicznoĻciĢ
transportu.
DecydujĢce znaczenie w tej mierze majĢ
Ņrdþa napħdu, a zwþaszcza silniki wyso-
koprħŇne.
Oszczħdne i ciche silniki z wtryskiem ole-
ju napħdowego stosowane w motoryza-
cji sĢ wynikiem dalszego rozwoju silni-
kw wysokoprħŇnych. PowaŇny udziaþ
w tym rozwoju majĢ pompy wtryskowe
firmy Bosch: rzħdowe i rozdzielaczowe
oraz indywidualne. Dziħki
zastosowanym ukþadom elektro-
nicznego sterowania (EDC), coraz wy-
Ňszym ciĻnieniom wtrysku i bardziej pre-
cyzyjnemu dawkowaniu paliwa, silniki
wysokoprħŇne uzyskujĢ coraz wiħksze
moce przy zmniejszonej emisji spalin
oraz mniejszym zuŇyciu paliwa.
Promieniowa rozdzielaczowa pompa
wtryskowa jest dalszym rozwiniħciem do-
skonalonych latami ukþadw oraz kon-
sekwentnĢ kontynuacjĢ odnoszĢcej suk-
cesy ápolityki dieslowskiej" firmy Bosch.
W niniejszym informatorze technicznym
zawarto wszystkie niezbħdne wiadomo-
Ļci dotyczĢce promieniowej rozdziela-
czowej pompy wtryskowej, jej budowy,
czħĻci skþadowych oraz sposobu dzia-
þania wysokociĻnieniowego ukþadu wtry-
skowego.
prħŇnego
2
PrzeglĢd ukþadw wtryskowych
Zastosowanie
4
4
Wymagania
Rodzaje
6
Promieniowe rozdzielaczowe
pompy wtryskowe
PrzeglĢd
8
Ukþad zasilania paliwem
10
Budowa i dziaþanie
12
Przestawianie wtrysku
19
Sterowanie elektroniczne EDC
23
Rozpylacze i wtryskiwacze
37
Elektroniczny ukþad sterowania
EDC
Wymagania
44
PrzeglĢd
44
Przetwarzanie danych ukþadu EDC
45
Transmisja danych do innych
ukþadw
46
Ukþady wspomagania rozruchu
50
Spalanie w silniku
wysokoprħŇnym
Spalanie
w silniku
wysokoprħŇnym
Zasada dziaþania
silnika
wysokoprħŇnego
napħdowy) pod wysokim ciĻnieniem (do
200 MPa) zostaje wtryĻniħte do cylindra
zawierajĢcego rozgrzane powietrze.
Suw pracy
Po pewnej zwþoce drobno rozpylone pali-
wo zapala siħ pod wpþywem wysokiej tem-
peratury i prawie caþkowicie spala siħ na
poczĢtku trzeciego suwu (pracy). Dziħki
temu þadunek cylindra podgrzewa siħ da-
lej, a ciĻnienie w cylindrze nadal wzrasta.
Wyzwolona wskutek spalania energia
w postaci ciĻnienia gazw dziaþa na tþok.
W wyniku tego tþok porusza siħ w dþ, a cie-
pþo spalania jest zamieniane na pracħ me-
chanicznĢ.
Silnik wysokoprħŇny (Diesla) jest silnikiem
o zapþonie samoczynnym (ZS), ktry zasy-
sa i sprħŇa powietrze do wysokiego ciĻnie-
nia. Ma on najwyŇszĢ sprawnoĻę caþkowitĢ
wĻrd trakcyjnych silnikw spalinowych
(dla wiħkszych wolnobieŇnych silnikw ZS
sprawnoĻę ta moŇe przekraczaę nawet
Maþe zuŇycie paliwa, czyste spaliny i wytþu-
miony haþas to zdecydowane walory silni-
ka wysokoprħŇnego.
Silniki wysokoprħŇne mogĢ pracowaę za-
rwno wedþug dwusuwowego, jak i cztero-
suwowego obiegu pracy. W pojazdach sto-
suje siħ najczħĻciej silniki czterosuwowe
(rys. 1 i 2).
Suw wylotu
W czasie czwartego suwu (wylotu) spalony
þadunek zostaje wypchniħty z cylindra przez
poruszajĢcy siħ do gry tþok poprzez otwar-
ty zawr wylotowy.
Obieg pracy
Rysunek 1
Zasada dziaþania silnika tþokowego
DMP - dolne martwe poþoŇenie, GMP - grne
martwe poþoŇenie
D - Ļrednica cylindra, S - skok tþoka,
V
c
- objħtoĻę komory sprħŇania, V
h
- objħtoĻę
skokowa
W czterosuwowym silniku wysokoprħŇnym
wymianĢ þadunku sterujĢ zawory, ktre
otwierajĢ i zamykajĢ kanaþy dolotowe oraz
wylotowe.
Suw dolotu
Podczas pierwszego suwu (dolotu), w cza-
sie ruchu tþoka w dþ (w kierunku waþu kor-
bowego) silnik zasysa nie dþawione powie-
trze przez otwarty zawr dolotowy.
Suw sprħŇania
Podczas drugiego suwu (sprħŇania) powie-
trze zassane do cylindra, stosownie do kon-
strukcyjnie ustalonego stopnia sprħŇania
danego silnika (14:1...24:1), jest sprħŇane
przez tþok poruszajĢcy siħ do gry. Ogrze-
wa siħ ono przy tym do temperatury ok.
900 C. Pod koniec sprħŇania paliwo (olej
Spaliny silnika
wysokoprħŇnego
Komory spalania i
doþadowanie
Zasada
dziaþania
silnika wysoko-
prħŇnego
W silnikach wysokoprħŇnych stosuje siħ
komory spalania dzielone (silniki o wtrysku
poĻrednim) i niedzielone (silniki o wtrysku
bezpoĻrednim).
Silniki o wtrysku bezpoĻrednim majĢ wiħk-
szĢ sprawnoĻę i pracujĢ ekonomiczniej niŇ
silniki o wtrysku poĻrednim. Dlatego stosu-
je siħ je we wszystkich pojazdach uŇytko-
wych. Silniki o wtrysku poĻrednim, ze wzglħ-
du na mniejszĢ haþaĻliwoĻę, nadajĢ siħ le-
piej do samochodw osobowych, w ktrych
komfort jazdy odgrywa wiħkszĢ rolħ. Ponad-
to charakteryzujĢ je mniejsze wartoĻci emi-
sji szkodliwych skþadnikw spalin CH i NO
x
oraz mniejsze koszty wytwarzania. Jednak-
Ňe z powodu wiħkszego zuŇycia paliwa
(o 10...15%) zastħpuje siħ je coraz czħĻ-
ciej silnikami o wtrysku bezpoĻrednim.
Obie odmiany silnikw wysokoprħŇnych
sĢ oszczħdniejsze niŇ silniki benzynowe,
szczeglnie w zakresie obciĢŇeı czħĻcio-
wych.
Silnik wysokoprħŇny znakomicie nadaje siħ
do turbodoþadowania. Turbodoþadowanie
w silniku wysokoprħŇnym nie tylko zwiħk-
sza moc i poprawia sprawnoĻę, lecz takŇe
zmniejsza zawartoĻę szkodliwych skþadni-
kw w spalinach oraz ogranicza haþas to-
warzyszĢcy pracy silnika.
Podczas spalania oleju napħdowego two-
rzĢ siħ rŇnego rodzaju produkty, ktrych
iloĻę i skþad zaleŇy od konstrukcji silnika,
jego mocy oraz od obciĢŇenia roboczego.
ZawartoĻę szkodliwych skþadnikw w spa-
linach moŇe byę znacznie zmniejszona po-
przez caþkowite spalenie paliwa. Celowi
temu sþuŇy np. precyzyjny wtrysk, staran-
ny dobr mieszanki paliwowo-powietrznej
oraz jej optymalne zawirowanie. Ze spalo-
nego paliwa przede wszystkim wytwarzajĢ
siħ: para wodna (H
2
O) i dwutlenek wħgla
(CO
2
). Ponadto w maþych stħŇeniach
powstajĢ:
- tlenek wħgla (CO),
- nie spalone wħglowodory (CH),
- tlenki azotu (NO
x
) jako produkt wtrny,
- dwutlenek siarki (SO
2
) i kwas siarkowy
(H
2
SO
4
),
- czĢstki sadzy.
Dwutlenek siarki i kwas siarkowy tworzĢ siħ
w iloĻciach odpowiadajĢcych zawartoĻci
siarki w oleju napħdowym. BezpoĻrednio
odczuwalnymi skþadnikami spalin zimnego
silnika sĢ nie spalone lub czħĻciowo spalo-
ne wħglowodory wystħpujĢce w formie kro-
pelkowej jako biaþy lub niebieski dym oraz
intensywne zapachowo aldehydy.
Rysunek 2
Czterosuwowy silnik wysokoprħŇny (Diesla)
1 - suw dolotu, 2 - suw sprħŇania, 3 - suw pracy, 4 - suw wylotu
Plik z chomika:
Choniczek.pl
Inne pliki z tego folderu:
Bezpieczenstwo.pdf
(2214 KB)
Common Rail.pdf
(2310 KB)
ESP.pdf
(2724 KB)
Pompy rozdzielaczowe VR.pdf
(2510 KB)
Sterowanie ZI.pdf
(2842 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABS
ABS ciężarówki
alternator
AUDI
Audi i VW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin