osiagniecia.pdf

(203 KB) Pobierz
UWARUNKOWANIA OSIAGNIĘĆ SZKOLNYCH UCZNIÓW KLAS POCZĄTKOWYCH
UWARUNKOWANIA OSIAGNI ĘĆ SZKOLNYCH
UCZNIÓW KLAS POCZ Ą TKOWYCH
Poj ę cie i struktura osi ą gni ęć szkolnych
W literaturze pedagogicznej termin „osiągnięcia szkolne” nie jest
określony jednoznacznie. MoŜna wyróŜnić kilka odrębnych stanowisk.
Szeroką, współczesną definicję niepowodzeń szkolnych znajdziemy
w „Encyklopedii Pedagogicznej”. Zgodnie z nią „o osiągnięciach mówimy
w pedagogice wtedy, gdy ktoś opanował nowe dla niego czynności, umie
zachować się w określonej sytuacji celowo i skutecznie. Nauczył się tego
własnym wysiłkiem, korzystając z odpowiednich środków i ewentualnej pomocy
innych osób. Osiągnięcia szkolne stanowią wynik celowego działania szkoły.
Z reguły są przewidziane programy kształcenia. Programy te zawierają opis
osiągnięć oraz opis dróg prowadzących do ich uzyskania.” 1
Trzy grupy określeń osiągnięć szkolnych wyróŜnia K. Kuligowska: 2
1. „Osiągnięcia szkolne” utoŜsamiane z „osiągnięciami w opanowaniu przez
uczniów wymagań programu nauczania. To bardzo wąskie określenie
występowało w publikacjach przed czterdziestoma laty. UtoŜsamiają one
wyniki nauczania z wynikami pracy szkoły. Kładą nacisk, aby
sprawdzanie wyników nauczania nie sprowadziło się tylko do
1 Encyklopedia Pedagogiczna –Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 498,
2
K. Kuligowska – Doskonalenie lekcji, WSiP, Warszawa 1984, s. 28,
sprawdzania zapamiętanych przez uczniów wiadomości, lecz
uwzględniało posługiwanie się nimi w rozwiązywaniu zadań. 1
2. „Osiągnięcia szkolne” jako pozytywne zmiany w kierunkowej
i instrumentalnej stronie osobowości ucznia, które zachodzą w wyniku
treści i procesu kształcenia. Przedstawicielami tego stanowiska byli
K. Lech i W. Okoń, który pisze „osiągnięcia szkolne to wyniki procesu
dydaktycznego, które uczniowie zawdzięczają szkole, a więc stopień
opanowania przez uczniów wiedzy i sprawności, rozwinięcia zdolności,
zainteresowań i motywacji, ukształtowania przekonań i postaw.” 2
3. „Osiągnięcia szkolne” jako jedno z najszerszych określeń. Obejmuje ono
zarówno zmiany zachodzące w uczniu na skutek kształcenia, jak
i specjalnie organizowanych przez szkołę form pracy wychowawczej.
RóŜnice między dwoma ostatnimi stanowiskami dotyczą dróg, które do
nich prowadzą, a nie samej treści osiągnięć szkolnych.
Dziecko uczęszcza do szkoły nie tylko po to, by poznać nieznane, ale
waŜne jest by w wyniku zdobywania wiedzy zmieniała się i rozwijała jego
osobowość. K. Kuligowska przez pojęcie osiągnięcia szkolne rozumie
„korzystne zmiany zarówno w sferze instrumentalnej ucznia (w zasobach
informacji, w sprawnościach intelektualnych, umiejętności korzystania z tych
informacji w działaniu), jak i w sferze kierunkowej ( w motywacji do działania,
w aspiracjach, uczuciach oraz postawach). 3
1 A. Lewicki – Psychologiczna analiza czynników wyznaczających wyniki nauczania, „Psychologia
Wychowawcza” 1962, nr 2,
2 W. Okoń – Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo „śak”, Warszawa 2001, s. 277,
3
K. Kuligowska – Doskonalenie lekcji, WSiP, Warszawa 1984, s. 29 - 30,
Ze względu na takie rozróŜnienia pojęcia osiągnięć szkolnych moŜemy
mówić o:
1) osiągnięciach emocjonalnych (motywacyjnych, wychowawczych);
2) osiągnięciach poznawczych (dydaktycznych);
3) osiągnięcia dziedziny psychomotorycznej.
W pierwszej kolejności zajmę się pojęciem osiągnięć motywacyjnych
(wychowawczych), które oznaczają nabytą chęć do wykonania określonej
czynności. Osiągnięcia te dotyczą kierunkowych cech osobowości wychowanka,
np. nawyki czytelnicze, zainteresowania przyrodnicze. 1 By ułatwić
nauczycielowi sprawdzanie osiągnięć szkolnych skonstruowano taksonomię
celów nauczania. Rozumie się przez nią „hierarchiczny schemat klasyfikacji
celów nauczania, ułatwiający pogrupowanie celów, ujawniający ewentualne
braki w ich doborze i sformułowaniu, a takŜe pomagający w definiowaniu
czynności ucznia, objętych tymi celami i w dopasowywaniu zadań tekstowych do
danych czynności.” 2
D. R. Krathwohl, B. S. Bloom i B. B. Masia opracowali następującą
taksonomię dziedziny emocjonalnej : 3
1. Odbieranie bodźców
1.1. Świadomość odbierania
1.2. Chęć odbierania
1.3. Koncentracja uwagi
2. Reagowanie
2.1. Przyporządkowanie się bodźcom
2.2. Chęć reagowania
Encyklopedia Pedagogiczna – Fundacja Innowacja, Warszawa 1993, s. 498,
2 B. Niemierko – Testy osiągnięć szkolnych,, WSiP, Warszawa 1975, s. 173 – 174,
3
F. Bereźnicki – Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004, s. 97,
1
2.3. Zadowolenie z reakcji
3. Wartościowanie
3.1. Akceptowanie wartości
3.2. Preferowanie wartości
3.3. ZaangaŜowanie po stronie wartości
4. Systematyzacja wartości
4.1. Uogólnianie wartości
5. Uwewnętrznianie systemu wartości
4.2. Tworzenie systemu wartości
5.1. Nastawienie na system wartości
5.2. Identyfikacja z systemem wartości
Taksonomia ta okazała się mało uŜyteczna.
Z tabeli nr 1 wynika jednoznacznie, Ŝe taksonomie powstałe po roku 1964
w dziedzinie emocjonalnej nie wnoszą ogromnych zmian do koncepcji
Krathwohla – Blooma. 1
TABELA NR 1
Taksonomie w dziedzinie emocjonalnej 2
Autor
Kategorie taksonomiczne
Krathwohl
i inni
1. percepcja
2. działanie
3.
wartościowanie
4. organizacja
5. wybór
systemu
Wilson
1. percepcja
2. ustosunkowanie
się
3. wytwarzanie
4. ocena
Williams
1. zaangaŜowanie
2. podjęcie
ryzyka
3.
kompleksowość
/wysiłek
4. wyobraźnia
(intuicja)
Gronlund
1. postawy
2. zainteresowania
3.
przystosowania
4. oceny
Smith
1. zainteresowania
2. receptywność
społeczna
3. adaptacja
społeczna
4. filozofia Ŝycia
5. ocena
doświadczeń
estetycznych
1 W. Okoń – Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo „śak”, Warszawa 2003, s. 82,
2
TamŜe, s. 83,
386466158.001.png
Osiągnięcia poznawcze (dydaktyczne) są drugim rodzajem osiągnięć
szkolnych – nabyta zdolność do wykonywania konkretnych czynności. Dotyczą
one sprawnościowych cech osobowości ucznia, np. umiejętność czytania
w języku polskim.
W dziedzinie poznawczej wzorem jest taksonomia B. S. Blooma z 1956
roku. Obejmuje ona sześć kategorii celów: wiedzę, zrozumienie, zastosowanie,
analizę, syntezę i ocenę. 1
TAKSONOMIA B. S. BLOOMA
1.00. Wiedza (wiadomości)
1.10. Znajomość faktów
1.11. Znajomość terminologii
1.12. Znajomość określonych faktów
1.20. Znajomość sposobów gromadzenia faktów
1.21. Znajomość znaków konwencjonalnych
1.22. Znajomość tendencji rozwojowych
1.23. Znajomość klasyfikacji
1.24. Znajomość kryteriów sprawdzania i oceny
1.25. Znajomość metod badań stosowanych w
danej dziedzinie lub wobec danego problemu
1.30. Znajomość pojęć ogólnych, struktur, teorii
1.31. Znajomość zasad i praw potrzebnych do
tłumaczenia i wyjaśniania zjawisk oraz ich
przewidywania
1.32. Znajomość teorii i struktur
2.00. Rozumienie
2.10. Transfer treści z jednego języka na inny
2.20. Interpretacja
2.30. Ekstrapolacja
3.00 Zastosowanie metod, reguł,
pojęć ogólnych
4.00. Analiza, tj. umiejętność
dokonywania podziału całości na
elementy, ustalenia hierarchii
tych elementów i stosunków
między nimi
4.10. Analiza elementów
4.20. Analiza stosunków między elementami
4.30. Analiza zasad organizacji całości
5.00. Synteza, tj. tworzenie 5.10. Wytworzenie własnego dzieła
F. Bereźnicki – Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004, s. 92,
1
386466158.002.png 386466158.003.png 386466158.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin