WYKŁAD I
23.10.2008
MEDIA- to instytucje produkujące przekazy informacyjne i rozrywkowe rozpowszechnione masowo i docierające jednocześnie do wielkich rozproszonych mas zbiorowości odbiorców.
Media jako technologia:
- przytacza słowo „masowe”
- podaje słowo instytucja (np. dziennikarstwo)
- instytucje produkujące (wytwarzające przekazy informacyjne)
Media współczesne. Role:
- rozrywkowe
- informacyjne
- pracodawcy –> przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych
- produkt (coś co można sprzedać)
- kształtują świadomość społeczeństwa tworząc kulturę, wzory itp.
- tzw. „czwarta władza” – instrument kontroli władzy społecznej
- media są kluczem do władzy
Każde nowe medium które się pojawia przekracza granice doświadczenia zmysłowego osiągnięte przez wcześniejsze media i przyczynia się do przeobrażenia i wzbogacenia ludzkich doznań.
Podział mediów:
1) media jako środki wyrazu (mowa, mimika)
2) media jako środki rejestracji (utrwalanie szeroko rozumianych pojęć)
3) media jako środki transmisji (radio, TV itp.)
Internet jako jedyny łączy te trzy środki.
Media mają charakter interakcyjny (umożliwiają wysyłanie i odbieranie wiadomości):
- interakcja pośrednia (wymiana informacji):
a) personalny kontakt z odbiorcą
b) charakter kulturobiorczy
c) charakter komercyjny
- interakcja quasi-pośrednia (uczestnicy wysyłają informacje bez oczekiwania na odpowiedź)
Elementy procesu komunikacji w mediach masowych:
- nadawca
- odbiorca
- komunikat
- szmery
- kanał
Społeczeństwo medialne:
- na nasze życie wpływają media
- wszystkie działania ludzkie są wspomagane przez techniki medialno – informacyjne
- międzyludzkie kontakty mają charakter medialny
- media stanowią istotny element gospodarki
- większość krajowego produktu brutto jest z filaru medialnego
Komu służą media:
- odbiorcom informacji, rozrywki
- politykom, władzy, kontrolerom
- właścicielom mediów
- gwiazdom
McLuhan Marshall
- w latach 60’ zyskał sławę
- „Galaktyka Gutenberga”
Teorie Mcluhan:
- elektroniczne media tworzą globalna wioskę; nowopowstała elektroniczna współzależność tworzy świat na podobieństwo globalnej wioski
- świat teorii McLuhana staje się coraz mniejszy przez to, że coraz więcej jest mediów
- elektryczne, a później elektroniczne środki przekazu przekazywały wiedzę jednak ulotną
Internet końca lat 90’ spełnia wizje globalnej wioski.
Medium jest wiadomością/przekazem przez co środek komunikowania sam jest przekazem (medium is a massage). Medium jest informacją samą w sobie. Medium jest nadrzędne wobec pierwotnego komunikatu. Treść każdego środka jest zatem zawsze innym środkiem.
WYKŁAD II
6.11.2008
Środki przekazu mają większa moc niż sam przekaz. Wg McLuhana słowo medium samo w sobie zmienia człowieka. Znaczenie komunikatu jest inne w zależności od bodźców dopływających do nas i emocji. Ważne jest to jakimi zmysłami dociera do nas informacja.
Gorące przekaźniki (angażujące odbiorcę powierzchownie)
Zimne przekaźniki (angażuje odbiorcę głęboko)
- apelują do emocji
- przedłużają jeden zmysł „z wysoką rozdzielczością”
- mają niski współczynnik uczestnictwa
- łatwe w odbiorze
- to te, które od odbiorcy wymagają większej aktywności,
- odwołują się do intelektu,
- wymagają od odbiorcy aktywnego uczestnictwa
- wymagają zaangażowania odbiorcy
Wg McLuhana:
- radio, gramofon, prasa, książka, druk, kino, fotografia, wykład, nachalna reklama, alfabet fonetyczny
- telefon, TV, mowa, komiks, reklama subtelna, hieroglify, dyskusje, dialog, karykatura, film rysunkowy
TV
Kino
internet
PALEOTELEWIZJA– telewizja edukacyjna, która naucza i wychowuje; ma misję do spełnienia dla społeczeństwa, np. „National Geografic”
NEOTELWIZJA– jej celem jest bycie domownikiem, tego, co się dzieje co dzień w TV; traktuje widza jak domownika, np. „Kawa czy herbata”
McLuhan podzielił epokę ludzkości na 4 etapy:
1) plemienny
2) pisma
3) druku
4) elektroniczny
McLuhan był przekonany o kresie epoki Gutenberga.
WYKŁAD III
20.11.2008
Gatunki filmowe systematyzują poszczególne dzieła. Kino gatunków zostało podzielone na kino:
- gatunków
- autorskie
Pierwszy film dźwiękowy powstał w 1926/1927 roku – „Śpiewak jazz baroku”.
Kino gatunkowe trwa do końca lat 50’.
Szkoły definiowania gatunku filmowego:
- zbiory neutralnych konwencji, które reżyser przełamuje, przekracza lub łamie zgodnie ze zbiorami konwencji
- relacje między odbiorcą a nadawcą
- relacje między przekazem filmowym a odbiorcą
- gatunek jest tym, czego oczekuje widz
- w tle pozostaje konwencja
Gatunki filmowe:
- o ich kształcie decydują odbiorcy, publiczność i jej oczekiwania, a te pobudzane są przez twórców
- zawierają ukryte niezwerbalizowane przekazy
- wytwory nieświadomej zbiorowości
- gatunek to mit współczesny
Charakterystyka cech gatunków filmowych:
1) dualizm – mówi o występowaniu w filmie opozycji, które wyrażają w przekazie formułowanych. Stosunek danego gatunku filmowego do relacji praca-rozrywka zmierza do ustanowienia dualistycznego uniwersum. Wartości kulturowe ciągle przeciwstawia się kontrkulturowym przez konsekwentne podwajanie bohaterów.
2) powtarzalność – w filmach gatunkowych występują te same cechy charakterystyczne (tematyka, fabuła, ikonografia, bohaterzy)
3) kumulacyjność – jest związana z przewidywalnością. Mówi, że siła przekazu wynika z summy cech. Zależy od nagromadzenia często powtarzalnych konfrontacji, tematów bądź obrazów.
4) przewidywalność – gwarantuje widzowi, że dostanie to na co czeka, widz musi się bać o to, że zostanie zaskoczony
5) nostalgiczność – jest obecna w filmie amerykańskim – tęsknota za Ameryką; skłania do zapomnienia o świecie codziennym, o problemach
6) symboliczność – obecna w kinie gatunkowym dzięki wykorzystaniu skrótów; działa on na każdego widza
7) funkcjonalność – kultywuje i uobecnia istniejący stan rzeczy, np. film gangsterski
Kryterium do nazewnictwa gatunków literackich to emocje.
GATUNKI PRASOWE
Podział:
a) publicystyka
b) informacja – sucha informacja; fakty, które na bieżąco przekazują informację (gdzie? co? jak? kiedy? kto? dlaczego? co z tego wynika?)
Środowisko dziennikarskie:
- dziennikarze
- publicyści
Gatunki:
- artykuł (każdy opublikowany tekst)
ü artykuł publicystyczny (charakteryzuje się tym, że podaje argumentacje za i przeciw na jakiś temat)
1) wzmianka – najmniejszy objętościowo gatunek; drukowane pojedynczo lub w serii
2) notatka – rozbudowana wzmianka (2-3 akapity)
3) wiadomość – pełna informacja o jakimś zdarzeniu zawierająca let, tytuł, informację właściwą
4) zapowiedź artykułu – ma zachęcać do przeczytania; autonomiczna- w głębi artykułu; nieautonomiczna- na początku artykułu
5) komentarz – odredakcyjny- pokazujący opinie redakcji na dany temat; autonomiczny; nieautonomiczny
6) felieton – wypowiedź cykliczna
7) wywiad – opublikowana rozmowa
8) reportaż – relacja z autentycznych zdarzeń, wypowiedź wielostylowa
Publicystyka:
- TV rzeczywistości (realisty TV)
- przełomowe znaczenie dla TV było wystawienie Big Brothera
4 gatunki wg prof. Godzica:
1) wiadomości
2) seriale
3) talkshow
4) teleturnieje
Big Brother – megagatunek, który nie jest gatunkiem, ale też nie jest formatem – całkowite przeformatowanie do którego jesteśmy przyzwyczajeni.
diegeza – świat przedstawiony w filmie np. muzyka – słyszymy ją, ale jej nie widzimy
megagatunki – łączą wiele gatunków takich jak np. telenowela, opera mydlana, teleturniej, talkshow
konwergencja – właściwa dla Internetu (łączenie wszystkich dotychczasowych form komunikacji: obrazu, filmu, dźwięku),
hipertekstowość – linkowanie wszystkiego ze wszystkim – zapis merytoryczny, łączenie tekstu automatycznymi odnośnikami
komunikacyjność – możliwość szybkiego komunikowania odbiorcy na uniwersalny przekaz (badanie opinii; listy; komentarze; fora dyskusyjne; konkursy internetowe)
- klik nurty
- pierwszy serwis informacyjny – powstał w Korei w roku 2000, było to bardzo ważne dla historii Korei. Dzięki temu prezydentem 2 lata później została osoba nie znana publicznie
Paradygmaty widza TV wg Godzica:
- behawioralny – masowość i elity mogą na siebie wzajemnie oddziaływać
- włączenia i oporu – jesteśmy włączeni w pewną sferę oddziaływania, ale stawiamy jej opór
- widz jako uczestnik spektaklu
INTERNET
- ocenia samą zjawiskowość Internetu
- dzieło jest dziełem procesu i dziełem doświadczenia
- meilart wziął się ze sztuki poczty
- netart stał się alternatywnym sposobem sztuki
- dzięki Internetowi może (ktoś, kto wrzuca do niego swoją sztukę) stać się artystą
Charakterystyka sztuki Internetu za pomocą;
- decentryzacji
- interaktywności
- wirtualności
...
krysztalek20