ściąga.doc

(81 KB) Pobierz
WYKŁAD I

WYKŁAD I

23.10.2008

 

MEDIA- to instytucje produkujące przekazy informacyjne i rozrywkowe rozpowszechnione masowo i docierające jednocześnie do wielkich rozproszonych mas zbiorowości odbiorców.

Media jako technologia:

-   przytacza słowo „masowe”

-   podaje słowo instytucja (np. dziennikarstwo)

-   instytucje produkujące (wytwarzające przekazy informacyjne)

 

Media współczesne. Role:

-   rozrywkowe

-   informacyjne

-   pracodawcy –> przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych

-   produkt (coś co można sprzedać)

-   kształtują świadomość społeczeństwa tworząc kulturę, wzory itp.

-   tzw. „czwarta władza” – instrument kontroli władzy społecznej

-   media są kluczem do władzy

Każde nowe medium które się pojawia przekracza granice doświadczenia zmysłowego osiągnięte przez wcześniejsze media i przyczynia się do przeobrażenia i wzbogacenia ludzkich doznań.

Podział mediów:

1)        media jako środki wyrazu (mowa, mimika)

2)        media jako środki rejestracji (utrwalanie szeroko rozumianych pojęć)

3)        media jako środki transmisji (radio, TV itp.)

Internet jako jedyny łączy te trzy środki.

Media mają charakter interakcyjny (umożliwiają wysyłanie i odbieranie wiadomości):

-   interakcja pośrednia (wymiana informacji):

a)        personalny kontakt z odbiorcą

b)        charakter kulturobiorczy

c)        charakter komercyjny

-   interakcja quasi-pośrednia (uczestnicy wysyłają informacje bez oczekiwania na odpowiedź)

Elementy procesu komunikacji w mediach masowych:

-         nadawca

-         odbiorca

-         komunikat

-         szmery

-         kanał

Społeczeństwo medialne:

-         na nasze życie wpływają media

-         wszystkie działania ludzkie są wspomagane przez techniki medialno – informacyjne

-         międzyludzkie kontakty mają charakter medialny

-         media stanowią istotny element gospodarki

-         większość krajowego produktu brutto jest z filaru medialnego

Komu służą media:

-         odbiorcom informacji, rozrywki

-         politykom, władzy, kontrolerom

-         właścicielom mediów

-         gwiazdom

McLuhan Marshall

-         w latach 60’ zyskał sławę

-         „Galaktyka Gutenberga”

Teorie Mcluhan:

-         elektroniczne media tworzą globalna wioskę; nowopowstała elektroniczna współzależność tworzy świat na podobieństwo globalnej wioski

-         świat teorii McLuhana staje się   coraz mniejszy przez to, że coraz więcej jest mediów

-         elektryczne, a później elektroniczne środki przekazu przekazywały wiedzę jednak ulotną

Internet końca lat 90’ spełnia wizje globalnej wioski.

Medium jest wiadomością/przekazem przez co środek komunikowania sam jest przekazem (medium is a massage). Medium jest informacją samą w sobie. Medium jest nadrzędne wobec pierwotnego komunikatu. Treść każdego środka jest zatem zawsze innym środkiem.

 

WYKŁAD II

6.11.2008

 

Środki przekazu mają większa moc niż sam przekaz. Wg McLuhana słowo medium samo w sobie zmienia człowieka. Znaczenie komunikatu jest inne w zależności od bodźców dopływających do nas i emocji. Ważne jest to  jakimi zmysłami dociera do nas informacja.

Gorące przekaźniki (angażujące odbiorcę powierzchownie)

Zimne przekaźniki (angażuje odbiorcę głęboko)

-   apelują do emocji

-   przedłużają jeden zmysł „z wysoką rozdzielczością”

-   mają niski współczynnik uczestnictwa

-   łatwe w odbiorze

-      to te, które od odbiorcy wymagają większej aktywności,

-      odwołują się do intelektu,

-      wymagają od odbiorcy aktywnego uczestnictwa

-      wymagają zaangażowania odbiorcy

Wg McLuhana:

-   radio, gramofon, prasa, książka, druk, kino, fotografia, wykład, nachalna reklama, alfabet fonetyczny

Wg McLuhana:

-      telefon, TV, mowa, komiks, reklama subtelna, hieroglify, dyskusje, dialog, karykatura, film rysunkowy

TV

Kino

internet

 

PALEOTELEWIZJA– telewizja edukacyjna, która naucza i wychowuje; ma misję do spełnienia dla społeczeństwa, np. National Geografic

NEOTELWIZJA– jej celem jest bycie domownikiem, tego, co się dzieje co dzień w TV; traktuje widza jak domownika, np. „Kawa czy herbata”

 

McLuhan podzielił epokę ludzkości na 4 etapy:

1)        plemienny

2)        pisma

3)        druku

4)        elektroniczny

McLuhan był przekonany o kresie epoki Gutenberga.

 

WYKŁAD III

20.11.2008

 

Gatunki filmowe systematyzują poszczególne dzieła. Kino gatunków zostało podzielone na kino:

-   gatunków

-   autorskie

Pierwszy film dźwiękowy powstał w 1926/1927 roku – „Śpiewak jazz baroku”.

Kino gatunkowe trwa do końca lat 50’.

 

Szkoły definiowania gatunku filmowego:

-   zbiory neutralnych konwencji, które reżyser przełamuje, przekracza lub łamie zgodnie ze zbiorami konwencji

-   relacje między odbiorcą a nadawcą

-   relacje między przekazem filmowym a odbiorcą

-   gatunek jest tym, czego oczekuje widz

-   w tle pozostaje konwencja

 

Gatunki filmowe:

-   o ich kształcie decydują odbiorcy, publiczność i jej oczekiwania, a te pobudzane są przez twórców

-   zawierają ukryte niezwerbalizowane przekazy

-   wytwory nieświadomej zbiorowości

-   gatunek to mit współczesny

 

Charakterystyka cech gatunków filmowych:

1)        dualizm – mówi o występowaniu w filmie opozycji, które wyrażają w przekazie formułowanych. Stosunek danego gatunku filmowego do relacji praca-rozrywka zmierza do ustanowienia dualistycznego uniwersum. Wartości kulturowe ciągle przeciwstawia się kontrkulturowym przez konsekwentne podwajanie bohaterów.

2)        powtarzalność – w filmach gatunkowych występują te same cechy charakterystyczne (tematyka, fabuła, ikonografia, bohaterzy)

3)        kumulacyjność – jest związana z przewidywalnością. Mówi, że siła przekazu wynika z summy cech. Zależy od nagromadzenia często powtarzalnych konfrontacji, tematów bądź obrazów.

4)        przewidywalność gwarantuje widzowi, że dostanie to na co czeka, widz musi się bać o to, że zostanie zaskoczony

5)        nostalgiczność – jest obecna w filmie  amerykańskim – tęsknota za Ameryką; skłania do zapomnienia o świecie codziennym, o problemach

6)        symboliczność – obecna w kinie gatunkowym dzięki wykorzystaniu skrótów; działa on na każdego widza

7)        funkcjonalność – kultywuje i uobecnia istniejący stan rzeczy, np. film gangsterski

 

Kryterium do nazewnictwa gatunków literackich to emocje.

 

GATUNKI PRASOWE

Podział:

a)        publicystyka

b)        informacja – sucha informacja; fakty, które na bieżąco przekazują informację (gdzie? co? jak? kiedy? kto? dlaczego? co z tego wynika?)

Środowisko dziennikarskie:

 

-         dziennikarze

-         publicyści

Gatunki:

-         artykuł (każdy opublikowany tekst)

ü        artykuł publicystyczny (charakteryzuje się tym, że podaje argumentacje za i przeciw na jakiś temat)

1)        wzmianka – najmniejszy objętościowo gatunek; drukowane pojedynczo lub w serii

2)        notatka – rozbudowana wzmianka (2-3 akapity)

3)        wiadomość – pełna informacja o jakimś zdarzeniu zawierająca let, tytuł, informację właściwą

4)        zapowiedź artykułu – ma zachęcać do przeczytania; autonomiczna- w głębi artykułu; nieautonomiczna- na początku artykułu

5)        komentarz – odredakcyjny- pokazujący opinie redakcji na dany temat; autonomiczny; nieautonomiczny

6)        felieton – wypowiedź cykliczna

7)        wywiad – opublikowana rozmowa

8)        reportaż – relacja z autentycznych zdarzeń, wypowiedź wielostylowa

 

TV

Publicystyka:

-   TV rzeczywistości (realisty TV)

-   przełomowe znaczenie dla TV było wystawienie Big Brothera

4 gatunki wg prof. Godzica:

1)        wiadomości

2)        seriale

3)        talkshow

4)        teleturnieje

Big Brother – megagatunek, który nie jest gatunkiem, ale też nie jest formatem – całkowite przeformatowanie do którego jesteśmy przyzwyczajeni.

 

diegeza – świat przedstawiony w filmie np. muzyka – słyszymy ją, ale jej nie widzimy

megagatunki – łączą wiele gatunków takich jak np. telenowela, opera mydlana, teleturniej, talkshow

konwergencja – właściwa dla Internetu (łączenie wszystkich dotychczasowych form komunikacji: obrazu, filmu, dźwięku),

hipertekstowość – linkowanie wszystkiego ze wszystkim – zapis merytoryczny, łączenie tekstu automatycznymi odnośnikami

komunikacyjność – możliwość szybkiego komunikowania odbiorcy na uniwersalny przekaz (badanie opinii; listy; komentarze; fora dyskusyjne; konkursy internetowe)

-         klik nurty

-         pierwszy serwis informacyjny – powstał w Korei w roku 2000, było to bardzo ważne dla historii Korei. Dzięki temu prezydentem 2 lata później została osoba nie znana publicznie

Paradygmaty widza TV wg Godzica:

-         behawioralny – masowość i elity mogą na siebie wzajemnie oddziaływać

-         włączenia i oporu – jesteśmy włączeni w pewną sferę oddziaływania, ale stawiamy jej opór

-         widz jako uczestnik spektaklu

 

INTERNET

-         ocenia samą zjawiskowość Internetu

-         dzieło jest dziełem procesu i dziełem doświadczenia

-         meilart wziął się ze sztuki poczty

-         netart stał się alternatywnym sposobem sztuki

-         dzięki Internetowi może (ktoś, kto wrzuca do niego swoją sztukę) stać się artystą

Charakterystyka sztuki Internetu za pomocą;

-         decentryzacji

-         interaktywności

-         wirtualności

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin