Instal 03_07.pdf

(7571 KB) Pobierz
677407740 UNPDF
677407740.043.png 677407740.044.png 677407740.045.png 677407740.046.png 677407740.001.png 677407740.002.png 677407740.003.png 677407740.004.png 677407740.005.png 677407740.006.png 677407740.007.png 677407740.008.png 677407740.009.png 677407740.010.png 677407740.011.png 677407740.012.png 677407740.013.png 677407740.014.png
677407740.015.png 677407740.016.png 677407740.017.png 677407740.018.png 677407740.019.png 677407740.020.png 677407740.021.png 677407740.022.png 677407740.023.png 677407740.024.png 677407740.025.png 677407740.026.png 677407740.027.png 677407740.028.png 677407740.029.png 677407740.030.png 677407740.031.png 677407740.032.png 677407740.033.png 677407740.034.png 677407740.035.png 677407740.036.png 677407740.037.png
3
(270)
2007
czasopismo recenzowane
www.informacjainstal.com.pl
POMIAR I ROZLICZANIE ZUŻYCIA
MEDIÓW
Małgorzata Danikiewicz
Przepisy przejściowe w znowelizowanej ustawie Prawo
o miarach
Transitional provisions in the amendment of the Law on
measures
44
Agnieszka Lisikiewicz
CONLIT PLUS – jednowarstwowe zabezpieczenie
przewodów wentylacyjnych i oddymiających
z blachy stalowej
CONLIT PLUS – fire protection of ventilation
and smoke steel ducts
8
46
Agnieszka Isańska-Ćwiek, Anna Napiórkowska
Parowanie wody w basenach – metody określania
strumienia wody
Evaporation of water from the surface of a swimming pool
– methods for estimating the rate of evaporation from the
surface of water
14
CIEPŁOWNICTWO
Barbara Kowalczyk
Odpowiedź Alfa Laval na problemy korozji miedzi
w instalacjach wody wodociągowej i wymiennikach
lutowanych
Alfa Laval solutions for copper corrosion in tap water
installations and brazed heat exchangers
49
Elżbieta Jankowska
Filtry powietrza – metody badania i zasady klasyfikacji
Air filters – methods of testing and classification
16
Kazimierz Żarski
Możliwości stosowania jednostopniowych węzłów
ciepłowniczych w budownictwie mieszkaniowym
Possibilities of applying of one-stage district heating
stations in residential buildings
2
RUBRYKI
Rozmowy INSTAL-u
Stanowisko Ministerstwa Gospodarki w sprawie zmiany
ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
20
Alina Kozica
Węzły grzewcze – źródło ciepła i sposób na otrzymanie
ciepłej wody
Heat exchanger centers – heat source and method how to
obtain warm water
55
Przegląd prawny
22
Jerzy Pisowicz
Uwagi na temat modernizacji systemów ciepłowniczych
z grupowymi węzłami ciepłowniczymi
Remarks concerning modernization of district heating
systems with group heat exchangers stations
56
Tam byliśmy
Sympozjum firmy WAVIN
24
Jerzy Wilkowski
Nowatorskie rozwiązanie przygotowania ciepłej wody
Innovative solution concerning hot water preparation
57
598 kolektorów słonecznych w szpitalu w Częstochowie
29
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Janusz Skorek, Mariusz Tańczuk, Katarzyna Siejka
Analiza pracy układu skojarzonego z silnikami
spalinowymi zasilanymi biogazem z oczyszczalni ścieków
w Opolu
Operation analysis of small-scale CHP plant with IC
engines fuelled with sewage biogas
59
Nowe wyroby i systemy
60
Listy do redakcji
61
Wiadomości
66
Przegląd dokumentacyjny czasopism
36
ŹRÓDŁA CIEPŁA
Bożena Babiarz, WładysŁaw Szymański
Możliwości dezynfekcji termicznej instalacji
ciepłej wody z zastosowaniem kolektorów słonecznych
Possibilities of thermal disinfection of hot water installations
with solar collectors
40
WENTYLACJA I KLIMATYZACJA
Piotr Głąbski
Wymagania techniczne wobec przewodów
wentylacyjnych pod względem zachowania odporności
ogniowej
Technical requirements for ventilation ducts fulfilling fire
resistance criteria
677407740.038.png 677407740.039.png 677407740.040.png
R ozmowy INSTAL-u
Stanowisko Ministerstwa Gospodarki w sprawie zmiany
ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
W związku z ustawą z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmia-
nie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834) [1], która weszła w życie w dniu 7 stycznia 2007 r., wprowa-
dzającej zmiany m. in. w wymienionej w art. 6 ustawie z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243,
poz. 2441, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362, Nr 180, poz. 1494 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217) [2], która weszła w życie
w dniu 1 stycznia 2003 r. INSTAL skierował kilka zapytań do Ministerstwa Gospodarki (dalej MG).
Z punktu widzenia producenta iimportera
decyzja zatwierdzenia typu jest ważna, je-
żeli może być podstawą do wprowadze-
nia przyrządów pomiarowych do obrotu,
co musi być poprzedzone legalizacją pier-
wotną. Natomiast ustawa [2] uniemożli-
wia legalizację pierwotną (a więc sprze-
daż) na podstawie decyzji zatwierdzenia
typu wydanych przed dniem 1 stycznia
2003 r.
Czy MG wiedziało, że producenci przyrzą-
dów pomiarowych (polscy i zagraniczni)
nie mieli świadomości, że ustawa [1]
ozmianie m. in. ustawy [2] zdnia na dzień
uniemożliwi im dalszą produkcję? Pro-
blem został zauważony dopiero pod ko-
niec czerwca 2006 r., na spotkaniu produ-
centów w Głównym Urzędzie Miar (GUM)
na którym byli obecni przedstawiciele
MG; Prezes GUM obiecał wówczas zająć
się tą sprawą.
Nieuzasadnione jest twierdzenie, że
wejście w życie ustawy z dnia 15 grudnia
2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny
zgodności oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 249, poz, 1834) w spo-
sób automatyczny spowodowało utratę
ważności decyzji zatwierdzenia typu, wy-
danych w okresie obowiązywania ustawy
z dnia 3 kwietnia 1993 r. Prawo o miarach
(ustawa ta została uchylona ustawą Prawo
o miarach z 2001 r., której przepisy weszły
w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.). Ww.
ustawa z dnia 15 grudnia 2006 r. nie za-
wiera przepisu, który stanowiłby o unie-
ważnieniu ww. decyzji. Decyzje pozostają
ważne w stosunku do przyrządów pomia-
rowych, które przed dniem 30 październi-
ka 2006 r. uzyskały legalizację pierwotną
lub znajdowały się już w użytkowaniu.
Przyrządy te będą mogły być nadal użytko-
wane i zgłaszane do legalizacji ponownej
zgodnie z aktami wykonawczymi do usta-
wy – Prawo o miarach.
W świetle aktualnie obowiązujących
przepisów, od dnia 1 maja 2004 r. (tj. od
dnia wejścia w życie ostatnich rozporzą-
dzeń ministra właściwego do spraw gospo-
darki – aktów wykonawczych do ustawy –
Prawo o miarach z 2001 r.), aby przyrząd
pomiarowy uzyskał legalizację pierwotną,
musiał spełniać wymagania metrologiczne
określone w stosownym rozporządzeniu
Ministra Gospodarki, a nie wymagania
określone w aktach wydawanych przez
Prezesa GUM w latach 1994-2002 (z któ-
rych znaczna część, zgodnie z opiniami
prawnymi i wyrokami NSA, jest niekonsty-
tucyjna). Jeżeli producent nie mógł uzyskać
legalizacji pierwotnej, ze względu na
niespełnianie aktualnie obowiązujących
wymagań metrologicznych, występował
o wydanie nowej decyzji zatwierdzenia ty-
pu w oparciu o aktualnie obowiązujące
przepisy (najczęściej jednocześnie z wnio-
skiem o skorzystanie przy wydawaniu de-
cyzji z wcześniejszych badań typu). Ponad-
to przepisy ww. ustawy z dnia 15 grudnia
2006 r. są całkowicie zgodne z art. 23 dy-
rektywy MID, zgodnie z którymi dopuszcza
się możliwość przejściowego wprowadza-
nia na rynek i do użytkowania przyrządów
do momentu upływu ważności zatwierdzeń
typu wydanych przed dniem wejścia tej dy-
rektywy w życie, ale tylko tych, które speł-
niają wymagania obowiązujące przed
dniem 30 października 2006 r. (a nie wy-
magania obowiązujące w dacie wydania
zatwierdzenia typu).
Podniesiona w wystąpieniu sprawa
dotyczy części decyzji zatwierdzenia typu
wydawanych przed rokiem 2003. Podsta-
wą do wydania decyzji były zarządzenia
Prezesa GUM, a także zalecenia Między-
narodowej Organizacji Metrologii Praw-
nej (OIML), normy ISO, normy DIN oraz
dokumenty wydawane przez producenta,
co nawet w świetle wówczas obowiązują-
cej ustawy Prawo o miarach z 1993 r.
oraz Kodeksu postępowania administra-
cyjnego budzi poważne wątpliwości
prawne. W decyzjach tych nie określono
terminu ważności i nie były one zweryfiko-
wane po wejściu w życie nowej ustawy
Prawo o miarach. Dalsze dopuszczanie do
obrotu przyrządów pomiarowych na pod-
stawie takich decyzji jest zatem nieuzasad-
nione z punktu widzenia interesów pań-
stwa, szczególnie ze względu na nowe po-
dejście w zakresie metrologii prawnej
w Unii Europejskiej. Ponadto należy pod-
kreślić, że nie jest wystarczające, aby
przyrząd był sprawny technicznie. Przy-
rząd pomiarowy, aby mógł służyć celom
określonym w ustawie Prawo o miarach
i zapewnić rzetelność i należytą dokład-
ność pomiarów musi spełniać określone
w odpowiednich rozporządzeniach Mini-
stra Gospodarki wymagania metrologicz-
ne. Wymagania te są sprawdzane pod-
czas legalizacji ponownej przyrządów po-
miarowych.
Główny Urząd Miar podjął działania
w celu zastąpienia „starych” decyzji za-
twierdzenia typu nowymi decyzjami.
W efekcie podjętych działań, w tym rów-
nież spotkania z polskimi producentami
przyrządów pomiarowych w dniach 25 –
26 czerwca 2006 r., zdecydowana więk-
szość podmiotów korzystających z usług
Głównego Urzędu Miar wykorzystała
możliwości uzyskania decyzji zatwierdzeń
typu przed dniem wejścia w życie dyrekty-
wy MID, tj. 30 października 2006 r.,
w tym przede wszystkim w zakresie zastą-
pienia „starych” decyzji zatwierdzenia ty-
pu wydanych przed 2003 r. nowymi –
uprawniającymi do skorzystania z 10-let-
nich rozwiązań przejściowych wynikają-
cych z dyrektywy MID oraz projektu nowe-
lizacji ustawy, a jednocześnie umożliwia-
jącymi płynne prowadzenie dalszej dzia-
łalności produkcyjnej po tym dniu. Od II
kwartału 2006 r. złożono w urzędzie ok.
300 wniosków w tym zakresie, z których
ostatnie (blisko 90) zostały przez Prezesa
GUM rozpatrzone ostatecznie w drugiej
połowie października 2006 r. W szczegól-
ności w celu zakończenia wszystkich postę-
powań administracyjnych, co do których ta-
ka możliwość istniała (z uwagi na koniecz-
ność przeprowadzania niezbędnych ba-
dań), w oparciu o dotychczasowe przepisy
– dni 28 – 29 października 2006 r. były
dniami pracy dla komórek organizacyj-
nych GUM bezpośrednio zaangażowa-
nych w proces wydawania decyzji admini-
2
3/2007
www.informacjainstal.com.pl
677407740.041.png
stracyjnych. Należy więc stwierdzić, iż
producenci, którym zależało na prowa-
dzeniu działalności zgodnej z prawem
wspólnotowym po wejściu w życie dyrekty-
wy MID, skorzystali z dostępnych możliwo-
ści uzyskania nowych zatwierdzeń typu
lub odpowiednich zmian już posiadanych.
wszczętych i nie zakończonych decyzją
ostateczną przed dniem jej wejścia w życie
stosuje się przepisy dotychczasowe. Jedno-
cześnie, stosownie do art. 29 Ustawy, do
czasu wejścia w życie nowych przepisów
wykonawczych prawna kontrola metrolo-
giczna mogła odbywać się na podstawie
przepisów dotychczasowych (wydanych na
podstawie ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r.
Prawo o miarach), nie dłużej jednak niż
przez 1 rok od dnia wejścia w życie Ustawy
(to znaczy do dnia 31 grudnia 2003 r.).
W związku z tym Prezes Głównego Urzędu
Miar, działając na podstawie art. 28 Ustawy
oraz art. 29 Ustawy, wydawał po dniu
1 stycznia 2003 r. decyzje zatwierdzenia ty-
pu, w których wskazywał, iż zatwierdzone
typy przyrządów pomiarowych spełniają
wymagania zarządzeń Prezesa Głównego
Urzędu Miar. Powoływanie w treści decyzji
zarządzeń jako podstawy rozstrzygnięcia
decyzji zatwierdzenia typu dla danego ro-
dzaju przyrządu pomiarowego trwało aż
do dnia wydania dla danego typu przyrzą-
du pomiarowego właściwego rozporządze-
nia. Przykładowo pierwszym i jedynym roz-
porządzeniem wydanym na podstawie de-
legacji ustawowej ustawy z dnia 3 kwietnia
1993 r. Prawo o miarach było rozporządze-
nie z dnia 6 września 2002 r. określające
wymagania techniczne i metrologiczne, któ-
rym powinny odpowiadać taksometry elek-
troniczne (Dz. U. Nr 145 poz. 1220), nato-
miast pierwszym aktem wykonawczym
określającym wymagania dla przyrządu po-
miarowego wydanym na podstawie upo-
ważnienia zawartego w Ustawie było roz-
porządzenie Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 20 lutego 2003 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, któ-
rym powinny odpowiadać polarymetry
(Dz. U. Nr 41 poz. 352), które weszło w ży-
cie 25 marca 2003 r.
Po dniu 1 stycznia 2003 r. Prezes
Głównego Urzędu Miar wydał 254 decy-
zje zatwierdzenia typu, w których potwier-
dzono, iż przyrządy pomiarowe spełniają
wymagania zarządzeń wydanych przez
Prezesa Głównego Urzędu Miar.
Decyzje zatwierdzenia typu, w oparciu
o zarządzenia, wydawane były przez Pre-
zesa Głównego Urzędu Miar także po
dniu 31 grudnia 2003 r., jeżeli do tego
dnia nie zostały zakończone postępowa-
nia prowadzone zgodnie z art. 28 Ustawy
oraz w przypadku, gdy nie weszło w życie
rozporządzenie określające wymagania
dla danego przyrządu pomiarowego
(przykładowo rozporządzenie Ministra
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie wyma-
gań metrologicznych, którym powinny od-
powiadać wodomierze weszło w życie 19
marca 2004 r.). Ponadto Prezes Głównego
Urzędu Miar wydał 33 decyzje zatwier-
dzenia typu przyrządów pomiarowych
opierając swoje rozstrzygnięcie o zarzą-
dzenia (w decyzji jako przepisy, których
wymagania spełnia dany przyrząd, wpi-
sano zarządzenia) w stanie prawnym,
w którym obowiązywały już odpowiednie
rozporządzenia.
Z tej grupy Prezes Głównego Urzędu
Miar stwierdził do dnia dzisiejszego nie-
ważność jednej decyzji.
W okresie od dnia 1 stycznia 2003 r.
do dnia 6 lipca 2004 r. (wejście w życie
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o zmianie
ustawy – Prawo o miarach, Dz. U. Nr 141,
poz. 1493) Prezes Głównego Urzędu Miar
wydał 148 decyzji zmieniających decyzje
zatwierdzenia typu, w tym decyzji zmie-
niających terminy wprowadzenia przyrzą-
dów pomiarowych do obrotu lub użytko-
wania (podana liczba dotyczy przyrzą-
dów pomiarowych objętych rozporządze-
niem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów
przyrządów pomiarowych podlegających
prawnej kontroli metrologicznej oraz za-
kresu tej kontroli; w ww. okresie zostało
wydanych także 58 decyzji zmieniających
decyzje zatwierdzenia typu przyrządów
pomiarowych nie podlegających w aktual-
nie obowiązującym stanie prawnym za-
twierdzeniu typu). Należy wskazać, iż
wszystkie decyzje zatwierdzenia typu (wy-
jątek stanowiły taksometry elektroniczne,
dla których w rozporządzeniu z dnia
6 września 2002 r. określono wzór decyzji
z terminem ważności) wydawane przez
Prezesa Głównego Urzędu Miar do dnia
28 kwietnia 2004 r. (data wejścia w życie
rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pra-
cy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia
2004 r. w sprawie prawnej kontroli metro-
logicznej przyrządów pomiarowych; Dz.
U. Nr 77, poz. 730), zawierały postano-
wienia określające termin wprowadzenia
przyrządu pomiarowego do obrotu lub
użytkowania bądź też były pozbawione
powyższego zapisu. Terminu „wprowa-
dzenia do obrotu lub użytkowania” nie
można uznać jednak za termin ważności
decyzji. Po dniu 28 kwietnia 2004 r., za
wyjątkiem decyzji zatwierdzenia typu wy-
danych po przeprowadzeniu postępowa-
nia na podstawie art. 28 Ustawy, (w któ-
rych nie określano już jednak żadnego ter-
minu ważności) decyzje zatwierdzające
typy przyrządów pomiarowych zawierały
datę ważności decyzji, zgodnie ze wzo-
rem decyzji stanowiącym załącznik nr 30
do powołanego rozporządzenia.
Po dniu 6 lipca 2004 r. Prezes Głów-
nego Urzędu Miar nie wydał żadnej decy-
z dniem 1 stycznia 2003 r. nie za-
przestano zatwierdzania typów
przyrządów pomiarowych na pod-
stawie zarządzeń Prezesa GUM?
Nie ma więc żadnego uzasadnienia
ustawowe unieważnianie decyzji
zatwierdzenia typu wydanych
przed tą datą.
w kolejnych latach, na wniosek
producentów, dokonywano zmian
w decyzjach zatwierdzenia typu
wydanych przed dniem 1 stycznia
2003 r.; nawet w 2006 r. w wielu
decyzjach wykreślono termin waż-
ności? Utwierdzało to producentów
iimporterów przyrządów pomiaro-
wych w przekonaniu, że, zgodnie
z dyrektywą MID [3], mają zagwa-
rantowany okres przejściowy do
dnia 29 października 2016 r.,
w którym ich przyrządy mają waż-
ne zatwierdzenie typu, mogą być
legalizowane i sprzedawane, i do-
piero nowe modele będą zgłaszane
do oceny zgodności.
trudno jest precyzyjnie określić, któ-
re decyzje Prezesa GUM, dotyczące
zatwierdzenia typu przyrządów
pomiarowych, są prawnie wątpli-
we? Na pewno nie są to wszystkie
decyzje wydane przed dniem
1 stycznia 2003 r., co mogłoby wy-
nikać z art. 10 ust. 1 ustawy [1],
gdyż decyzje wydane przed dniem
wejścia w życie Konstytucji RP (17
października 1997 r.) są niewątpli-
wie ważne. Dodatkowo, jeszcze
długo po dniu 1 stycznia 2003 r.,
do czasu wejścia wżycie rozporzą-
dzenia Ministra Gospodarki, doty-
czącego danego rodzaju przyrzą-
dów pomiarowych (co dla różnych
przyrządów pomiarowych nastąpi-
ło w różnych miesiącach 2003
i 2004 r.), Prezes GUM wydawał
decyzje zatwierdzenia typu przy-
rządów pomiarowych w oparciu
o swoje zarządzenia. Potem wiele
z tych decyzji było zmienianych.
Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 11 ma-
ja 2001 r. Prawo o miarach (tekst jednolity
Dz. U. z 2004 r. nr 243, poz. 2441 ze zm.,
zwaną dalej „Ustawą”), która weszła w ży-
cie w dniu 1 stycznia 2003 r., w sprawach
www.informacjainstal.com.pl
3/2007
3
Czy MG ma świadomość, że:
677407740.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin