ŚREDNIOZAWANSOWANI – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE
PROGRAM: POMIESZCZENIA (RECEPTYWNE I EFEKTYWNE)
Procedura programowa:
(1) Lokalizacja pomieszczeń - usiądź lub stój naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i poproś: „idź do... (określone pomieszczenie)". Podpowiedz dziecku, do którego pokoju ma się udać. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Nazywanie pomieszczeń - zaprowadź dziecko do jednego z pomieszczeń. Skup jego uwagę i zapytaj: „gdzie my jesteśmy?". Pomóż dziecku, aby odpowiedziało: „jesteśmy w... (nazwa pomieszczenia)". W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy:
(1) Wykonywanie instrukcji; identyfikacja pomieszczeń i przedmiotów z oto-czenia.
(2) Nazywanie przedmiotów z otoczenia i lokalizacja pomieszczeń.Pomocne wskazówki:
(1) Przyprowadź dziecko do pomieszczenia.
(2) Zademonstruj mu odpowiedź.
Instrukcja
Reakcja
Data
wprowadzenia
opanowania czynności
(1) „Idź do..."
(2) „Gdzie my jesteś-my?"
(1) Skierowanie siędo właściwego po-mieszczenia
(2) Określenie nazwypomieszczenia
1. Kuchnia
2. Sypialnia
3. Łazienka
4. Pokój gościnny
5. Jadalnia
6. Korytarz
7. Garaż
8. Pokoje rodzeństwa
9. Pokój dzienny
10. Pokój do zabawy
Uwaga: Jeśli dziecko jest w stanie powtórzyć i samodzielnie nazwać pomieszczenie, w trakcie prezentacji 1 odpowiedzi możesz już zadać następne pytanie (np. będąc w pierwszym pomieszczeniu możesz zapytać dziecko o kolejne). Możesz kontynuować ten program w trakcie normalnych codziennych zajęć. Jeśli dziecko ma trudności w kontekstowym nazywaniu pomieszczeń, zrób więc zdjęcia i pokaż je dziecku (patrz program „Miejsca").
PROGRAM: UCZUCIA (RECEPTYWNE)
(1) Identyfikacja uczuć na zdjęciach - połóż na stole różne zdjęcia, ukazujące ludzi w różnych stanach emocjonalnych. Skup jego uwagę i poproś: „pokaż mi... (stan emocjonalny)". Pomóż dziecku we wskazaniu odpowiedniego rysunku. W trakcie uzyskiwanych postępów zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Pokazywanie uczuć - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i poproś: „pokaż mi... (wybrana mina)". Pokaż dziecku, w jaki sposób ma okazać stan emocjonalny. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: fotografie ludzi przedstawiające różne stany emocjonalne. Sugerowane warunki pracy: identyfikacja przedmiotów, czynności i znajomych ludzi.
Pomocne wskazówki:
(1) Pomóż dziecku w pokazaniu konkretnego zdjęcia.
(2) Zaprezentuj stan emocjonalny.
(1) „Pokaż mi..."
(2) „Pokaż mi..."
(1) Wskazanie na od-powiednie zdjęcie
(2) Pokazanie miny
1. Wesoły
2. Smutny
3. Zły
4. Zdziwiony
5. Przestraszony
6. Śpiący
arwense