ŚREDNIOZAWANSOWANI – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE.doc

(293 KB) Pobierz
ŚREDNIOZAWANSOWANI – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

ŚREDNIOZAWANSOWANI – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

 

PROGRAM: POMIESZCZENIA (RECEPTYWNE I EFEKTYWNE)

Procedura programowa:

(1)       Lokalizacja pomieszczeń - usiądź lub stój naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i poproś: „idź do... (określone pomieszczenie)". Podpowiedz dziecku, do którego pokoju ma się udać. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpo­wiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)       Nazywanie pomieszczeń - zaprowadź dziecko do jednego z pomieszczeń. Skup jego uwagę i zapytaj: „gdzie my jesteśmy?". Pomóż dziecku, aby odpowie­działo: „jesteśmy w... (nazwa pomieszczenia)". W trakcie trwania sesji zmniej­szaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

Sugerowane warunki pracy:

(1)              Wykonywanie instrukcji; identyfikacja pomieszczeń i przedmiotów z oto-
czenia.

(2)              Nazywanie przedmiotów z otoczenia i lokalizacja pomieszczeń.
Pomocne wskazówki:

(1)       Przyprowadź dziecko do pomieszczenia.

(2)       Zademonstruj mu odpowiedź.

 

Instrukcja

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

(1)              „Idź do..."

(2)              „Gdzie my jesteś-
my?"

(1)              Skierowanie się
do właściwego po-
mieszczenia

(2)              Określenie nazwy
pomieszczenia

1. Kuchnia

 

 

 

2. Sypialnia

 

 

 

3. Łazienka

 

 

 

4. Pokój gościnny

 

 

 

5. Jadalnia

 

 

 

6. Korytarz

 

 

 

7. Garaż

 

 

 

8. Pokoje rodzeństwa

 

 

 

9. Pokój dzienny

 

 

 

10. Pokój do zabawy

 

 

 

 

Uwaga: Jeśli dziecko jest w stanie powtórzyć i samodzielnie nazwać pomiesz­czenie, w trakcie prezentacji 1 odpowiedzi możesz już zadać następne pytanie (np. będąc w pierwszym pomieszczeniu możesz zapytać dziecko o kolejne). Mo­żesz kontynuować ten program w trakcie normalnych codziennych zajęć. Jeśli dziecko ma trudności w kontekstowym nazywaniu pomieszczeń, zrób więc zdję­cia i pokaż je dziecku (patrz program „Miejsca").

 

PROGRAM: UCZUCIA (RECEPTYWNE)

Procedura programowa:

(1)       Identyfikacja uczuć na zdjęciach - połóż na stole różne zdjęcia, ukazujące ludzi w różnych stanach emocjonalnych. Skup jego uwagę i poproś: „pokaż mi... (stan emocjonalny)". Pomóż dziecku we wskazaniu odpowiedniego rysunku. W trakcie uzyskiwanych postępów zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)       Pokazywanie uczuć - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i poproś: „pokaż mi... (wybrana mina)". Pokaż dziecku, w jaki sposób ma okazać stan emocjonalny. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na koniec tylko bezbłędne odpowiedzi.

Materiały: fotografie ludzi przedstawiające różne stany emocjonalne. Sugerowane warunki pracy: identyfikacja przedmiotów, czynności i znajo­mych ludzi.

Pomocne wskazówki:

(1)     Pomóż dziecku w pokazaniu konkretnego zdjęcia.

(2)     Zaprezentuj stan emocjonalny.

 

Instrukcja

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

(1)              „Pokaż mi..."

(2)              „Pokaż mi..."

(1)              Wskazanie na od-
powiednie zdjęcie

(2)              Pokazanie miny

1. Wesoły

 

 

 

2. Smutny

 

 

 

3. Zły

 

 

 

4. Zdziwiony

 

 

 

5. Przestraszony

 

 

 

6. Śpiący

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin