SSP385_Automatyczne_skrzynie_6-biegowe.pdf

(6063 KB) Pobierz
SSP385
Service Training
Automatyczne skrzynie 6-biegowe
09L / 0AT / 0B6 / 0BQ / 09E
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 385
220980810.028.png 220980810.029.png 220980810.030.png 220980810.031.png 220980810.001.png 220980810.002.png 220980810.003.png 220980810.004.png 220980810.005.png 220980810.006.png 220980810.007.png 220980810.008.png 220980810.009.png 220980810.010.png 220980810.011.png 220980810.012.png 220980810.013.png 220980810.014.png 220980810.015.png 220980810.016.png 220980810.017.png 220980810.018.png 220980810.019.png 220980810.020.png 220980810.021.png 220980810.022.png
Historia automatycznych skrzyń 6-biegowych firmy
ZF – Getriebe GmbH w AUDI
Rozwój konstrukcji skrzyń biegów nabrał ostatnio tempa.
Powstały nowe koncepcje, takie jak zautomatyzowane
skrzynie ręczne, bezstopniowe skrzynie automatyczne czy
wreszcie skrzynie dwusprzęgłowe (preselekcyjne), które
walczą o miejsce na rynku z tradycyjnymi automatami
stopniowymi.
Jednak stopniowa skrzynia automatyczna jest wciąż
chętnie stosowana, zwłaszcza w połączeniu z silnikami
dużej mocy. Szczególnie najnowsze konstrukcje – takie
jak np. skrzynia 0B6 – wyraźnie pokazują potencjał tkwią-
cy w konwencjonalnych, stopniowych skrzyniach bie-
gów. Ciekawy? Więcej informacji od str. 26.
Ten zeszyt jest poświęcony automatycznym skrzyniom 6-biegowym 09E, 09L, 0AT, 0B6 i 0BQ.
Należą one do grupy konwencjonalnych, stopniowych skrzyń automatycznych z przekładnią hydrokinetyczną. W ich bu-
dowie wykorzystano te same rozwiązania techniczne i funkcjonalne. Wszystkie wymienione skrzynie pochodzą z oferty
firmy ZF-Getriebe GmbH, uznanego dostawcy systemowych rozwiązań dla motoryzacji. Jako pierwszą wprowadzono
skrzynię 09E w Audi A8 ‘03 (typ 4E).
Skrzynia 09E została już szczegółowo opisana w zeszytach
nr 283 i 284. Te dwa zeszyty stanowią bazę, pozwalającą
zrozumieć niniejszy zeszyt. Tam, gdzie rozwiązania tech-
niczne się nie zmieniły, podajemy więc tylko odnośnik do
zeszytu 283 lub 284.
Jednak także skrzyni 09E poświęcono w tym zeszycie
jeden rozdział. Omówiono tam zmiany i nowości, które
wprowadzono od chwili jej pojawienia się na rynku.
2006
skrzynia
0AT
385_001
Skrzynia 0AT jest montowana tylko w Audi
Q7 (typ 4L) od roku modelowego ‘07
(w połączeniu z silnikiem 3,6 l FSI).
2007/2008
skrzynia 0B6
Skrzynia 0B6 jest montowana w Audi A4 ‘08 (typ 8K),
Audi A5 ’08 (typ 8T) (typoszereg B8) i w Audi Q7 USA.
220980810.023.png
Pierwotnie skrzynia 09E była przeznaczona tylko dla Audi A8 '03 (typ 4E, typoszereg
D3). Później, odpowiednio dostosowana, trafiła również do Audi S6 i Audi RS6 '08
(typoszereg C6).
2004
skrzynia 09L
2002
skrzynia 09E
Skrzynię 09L po raz pierwszy zastosowano w Audi
A6 ‘05 (typ 4F, typoszereg C6).
Dzisiaj można ją znaleźć w następujących modelach:
Audi A4 (B6, B7)
Audi A6 (C6)
Audi A8 (D3)
Skrzynia 0BQ jest montowana tylko w Audi
Q7 (typ 4L) od roku modelowego ‘09.
2008
skrzynia 0BQ
385_005
220980810.024.png
Spis treści
Wskazówka
Ten zeszyt opisuje automatyczne skrzynie 6-biegowe 09E, 09L, 0AT, 0B6 i 0BQ.
Wszystkie one wywodzą się ze skrzyni 09E. Skrzynia 09E była pierwszą automatyczną skrzynią 6-biegową
tej konstrukcji w AUDI. Została dokładnie opisana w zeszytach nr 283 i 284.
Tam, gdzie rozwiązania techniczne się nie zmieniły, podajemy więc tylko odnośnik do zeszytu 283 lub
284.
Na koniec omówiono zmiany i nowości, które wprowadzono w skrzyni 09E od chwili jej pojawienia się na
rynku.
Skrzynie 09L, 0AT, 0B6, 0BQ i 09E – zagadnienia ogólne
Dane techniczne 8
Przekładnia hydrokinetyczna opis odpowiedniej skrzyni
Sprzęgło ryglujące zeszyt nr 283, str. 34
Sterowanie sprzęgłem ryglującym zeszyt nr 283, str. 36
Zasilanie przekładni hydrokinetycznej olejem zeszyt nr 283, str. 37
Działanie sprzęgła ryglującego
zeszyt nr 283, str. 38
Obieg oleju / smarowanie
opis odpowiedniej skrzyni
Pompa ATF
zeszyt nr 283, str. 41
Chłodzenie ATF
patrz opis odpowiedniej skrzyni
Elementy załączające
zeszyt nr 283, str. 48
Dynamiczna kompensacja ciśnienia
zeszyt nr 283, str. 50
Przełączanie z przekryciem / sterowanie
zeszyt nr 283, str. 48
Przekładnia planetarna
zeszyt nr 283, str. 54
Opis biegów
zeszyt nr 283, str. 56
Logika załączania
60
Przeniesienie napędu/napęd na wszystkie
koła
zeszyt nr 283, str. 67
Moduł mechatroniczny
zeszyt nr 284, str. 4
opis odpowiedniej skrzyni
Rozładowanie elektrostatyczne zeszyt nr 284, str. 6
Sterownik hydrauliczny zeszyt nr 284, str. 8
Opis zaworów zeszyt nr 284, str. 10
Moduł elektroniczny zeszyt nr 284, str. 12
Sterownik J217 zeszyt nr 284, str. 13
Kontrola temperatury zeszyt nr 284, str. 13
Kontrola temperatury oleju zeszyt nr 284, str. 14
Opis czujników zeszyt nr 284, str. 15
Czujnik wejściowej prędkości obrotowej G182 zeszyt nr 284, str. 16
4
220980810.025.png 220980810.026.png
385_001
Czujnik wyjściowej prędkości obrotowej G195 zeszyt nr 284, str. 17
Czujnik położenia dźwigni sterującej F125
zeszyt nr 284, str. 20
Czujnik temperatury oleju G93
zeszyt nr 284, str. 21
Przełącznik trybu tiptronic F189
rozdział Urządzenia peryferyjne
Opis ważnych informacji
zeszyt nr 284, str. 22
Informacja „hamulec wciśnięty“
zeszyt nr 284, str. 22
Informacja „kick-down“
zeszyt nr 284, str. 23
Informacja „położenie pedału gazu“
zeszyt nr 284, str. 23
Informacja „moment obrotowy silnika“
zeszyt nr 284, str. 24
Informacja „prędkość obrotowa silnika“
zeszyt nr 284, str. 24
Interfejsy / sygnały dodatkowe
zeszyt nr 284, str. 25
Schemat funkcjonalny / schemat układu
sterowania 18
Wymiana informacji poprzez magistrale CAN zeszyt nr 284, str. 28
Funkcje
zeszyt nr 284, str. 30
Wpływ na moment obrotowy silnika
zeszyt nr 284, str. 31
Światła cofania
zeszyt nr 284, str. 32
Programy awaryjne
zeszyt nr 284, str. 34
Dynamiczny program zmiany biegów
zeszyt nr 284, str. 36
Holowanie
zeszyt nr 284, str. 49
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania
nowych modeli samochodów,
i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych,
aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie
aktualnej literatury serwisowej.
5
220980810.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin