SSP322_Silnik_2,0_FSI_z_techniką_czterozaworową.pdf

(963 KB) Pobierz
ssp322_d.fm
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 322
Silnik 2,0 l FSI z techniką czterozaworową
Budowa i zasada działania
174330460.026.png 174330460.027.png
Silnik 2,0 l pochodzi ze znanego typoszeregu
827/113.
Dowiódł tego już pierwszy z nowej generacji
silników benzynowych – silnik 1,4 FSI 77 kW,
który zadebiutował pod koniec roku 2000
w VW Lupo. Po nim pojawiły się w Polo silniki
1,6 FSI 81 kW i 1,4 FSI 63 kW.
Technika FSI (Fuel Stratified Injection) tchnęła
w dwulitrowy silnik benzynowy nowe życie,
gdyż silniki FSI są oszczędniejsze, czystsze
i żwawsze, niż silniki o wtrysku pośrednim.
Doskonale odpowiadają współczesnym
dążeniom do oszczędzania paliwa, ochrony
środowiska naturalnego i czerpania radości
z jazdy.
W tym zeszycie zostaną omówione nowości,
które zostały wprowadzone w silniku
dwulitrowym.
S322_015
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania nowego
rozwiązania technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji i
naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174330460.028.png 174330460.029.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
3
174330460.001.png 174330460.002.png 174330460.003.png 174330460.004.png 174330460.005.png
Wprowadzenie
Opis silnika
Po raz pierwszy w samochodach koncernu Volkswagen silnik 2,0 FSI został zastosowany w Audi
A4, jako zamontowany wzdłużnie silnik AWA. Potem przystosowano go do zabudowy poprzecznej
i w lutym 2003 wprowadzono z oznaczeniem AXW do Audi A3. Ten silnik jest identyczny z silnikiem,
montowanym w samochodach Volkswagen.
Aby sprostać wymaganiom, związanym z mocą i zmniejszeniem kosztów eksploatacji,
wprowadzono zmiany w konstrukcji wielu elementów. Zmiany te objęły:
• aluminiowy kadłub silnika z żeliwnymi
tulejami cylindrowymi,
• zawór recyrkulacji spalin chłodzony wodą,
•układ wydechowy z dwoma katalizatorami
wstępnymi, umieszczonymi w pobliżu
silnika,
zawór recyrkulacji
spalin
S322_051
katalizatory
wstępne
kadłub silnika
S322_049
4
174330460.006.png 174330460.007.png 174330460.008.png 174330460.009.png 174330460.010.png 174330460.011.png 174330460.012.png 174330460.013.png
• kolektor dolotowy z walcem przełączającym, zmieniającym długość kanałów dolotowych,
• nowy zespół filtra oleju,
•układ sterowania Bosch Motronic MED 9.5.10,
• cztery zawory na cylinder z rolkowymi popychaczami dźwigniowymi i hydraulicznym kasowaniem
luzu zaworowego,
• aluminiowa głowica silnika z dwoma wałkami rozrządu i bezstopniowym przestawianiem wałka
zaworów dolotowych,
• bezpośredni wtrysk benzyny z pompą wysokociśnieniową o regulowanej wydajności.
wałki rozrządu
popychacz
zawory
S322_073
S322_069
walec
przełączający
kolektor
dolotowy
zespół filtra oleju
S322_047
S322_071
5
174330460.014.png 174330460.015.png 174330460.016.png 174330460.017.png 174330460.018.png 174330460.019.png 174330460.020.png 174330460.021.png 174330460.022.png 174330460.023.png 174330460.024.png 174330460.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin