SSP317_Elektromechaniczne_wspomaganie_układu_kierowniczego_z_dwoma_zębnikami.pdf

(1483 KB) Pobierz
ssp317_mif_d.fm
Szkolenia
techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 317
Elektromechaniczne wspomaganie układu
kierowniczego z dwoma zębnikami
Budowa i zasada działania
174332102.017.png 174332102.018.png
Elektromechaniczne wspomaganie układu
kierowniczego przewyższa pod wieloma
względami układy hydrauliczne. Pomaga
kierowcy, odciążając go zarówno fizycznie, jak
i psychicznie. Do tego pracuje tylko wtedy, gdy
jest potrzebne, tzn. gdy kierowca obraca
kierownicą.
Moment wspomagający jest zależny od
prędkości jazdy, momentu przyłożonego do
kierownicy przez kierowcę oraz od kąta skrętu
kół. Jak działa elektromechaniczne
wspomaganie układu kierowniczego, wyjaśnia
w szczegółach ten zeszyt.
S317_001
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia przedstawia
budowę i zasadę działania nowego rozwiązania
technicznego!
Jego treść nie jest później aktualizowana.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji i
naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
174332102.019.png
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Działanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Podzespoły mechaniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Podzespoły elektryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
3
174332102.020.png 174332102.001.png 174332102.002.png
 
Wprowadzenie
Ogólny opis elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego
Układ kierowniczy składa się z następujących elementów:
-kierownicy
-włącznika zespolonego pod kierownicą z czujnikiem skrętu kierownicy G85
- kolumny kierownicy
- czujnika momentu na kierownicy G269
-przekładni kierowniczej
- silnika elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego V187
- sterownika wspomagania kierownicy J500
kierownica
kolumna
kierownicy
silnik elektromechanicznego
wspomagania układu
kierowniczego V187
wałek przegubowy
przekładnia
kierownicza
czujnik momentu na
kierownicy G269
sterownik wspomagania
kierownicy J500
S317_089
4
174332102.003.png 174332102.004.png 174332102.005.png 174332102.006.png 174332102.007.png 174332102.008.png 174332102.009.png
Co należy wiedzieć o elektromechanicznym
wspomaganiu układu kierowniczego
Dzięki zastosowaniu wspomagania
elektromechanicznego w samochodzie nie ma
układu hydraulicznego. Rezygnacja z
zastosowania oleju to ważny wkład w ochronę
środowiska naturalnego.
S317_106
Omawiane tu wspomaganie
elektromechaniczne to rozwiązanie z dwoma
zębnikami. Jeden z zębników przekazuje na
zębatkę siłę, pochodzącą z kierownicy, a drugi
siłę wspomagającą.
S317_108
Moment wspomagający jest wytwarzany przez
silnik elektryczny, sterowany zależnie od
aktualnego zapotrzebowania. W układzie
zrealizowano funkcję "servotronic", która
uzależnia sposób wspomagania od warunków
jazdy.
S317_110
S317_111
Wspomaganie elektromechaniczne bierze też
udział w powracaniu kół do pozycji jazdy na
wprost – jest to funkcja "aktywne prostowanie
kół". Dzięki temu uzyskuje się doskonałe
wyczucie środka (tj. ustawienia kół na wprost),
co pozwala łatwo utrzymywać tor jazdy w
każdych warunkach drogowych.
Korekcja jazdy na wprost oznacza, że podczas
jazdy z bocznym wiatrem albo po nachylonej
poprzecznie jezdni układ odciąża kierowcę od
ustawicznego korygowania toru jazdy.
S317_112
5
174332102.010.png 174332102.011.png 174332102.012.png 174332102.013.png 174332102.014.png 174332102.015.png 174332102.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin