SSP204_Układ_ESP.pdf

(2363 KB) Pobierz
SSP_D.fm
Serwis
Układ ESP
Elelektroniczny program stabilizujący
Budowa i zasada działania
174355953.051.png 174355953.061.png 174355953.062.png 174355953.063.png 174355953.001.png 174355953.002.png 174355953.003.png 174355953.004.png 174355953.005.png 174355953.006.png 174355953.007.png 174355953.008.png 174355953.009.png 174355953.010.png 174355953.011.png 174355953.012.png 174355953.013.png 174355953.014.png 174355953.015.png 174355953.016.png 174355953.017.png 174355953.018.png 174355953.019.png 174355953.020.png 174355953.021.png 174355953.022.png 174355953.023.png 174355953.024.png 174355953.025.png 174355953.026.png 174355953.027.png 174355953.028.png 174355953.029.png 174355953.030.png 174355953.031.png 174355953.032.png 174355953.033.png 174355953.034.png 174355953.035.png 174355953.036.png 174355953.037.png 174355953.038.png 174355953.039.png 174355953.040.png 174355953.041.png 174355953.042.png 174355953.043.png 174355953.044.png 174355953.045.png 174355953.046.png 174355953.047.png 174355953.048.png 174355953.049.png 174355953.050.png
ESP to skrót od słów:
„Elelektroniczny program stabilizujący”.
Odpowiedzialny sposób jazdy, ze zwracaniem
uwagi na warunki panujące na drodze i w ruchu
ulicznym pozostaje nadal pierwszoplanowym
zadaniem każdego kierowcy.
System ten ma stanowić pomoc dla kierowcy
podczas trudnych sytuacji w czasie jazdy, np:
przy nagłym zmniejszeniu mocy silnika przy
omijania dzikiego zwierzęcia, przy
równoważeniu nadmiernych reakcji lub przy
próbach uniknięcia niestabilnych stanów
podczas jazdy.
Układ ESP nie może przy tym przekroczyć
obowiązujących praw natury, tak aby "otwierać
drzwi i bramy".
Celem opracowania treści niniejszego zeszytu jest
pokazanie, jak jest "zabudowany" układ ESP na
niezawodnym systemie przeciwpoślizgowym ABS
wraz z jego pokrewnymi układami ASR, EDS, EBV
i MSR i jakie różne jego wykonania stosowane są
w samochodach naszej marki.
204_095
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nie jest instrukcją
napraw!
Informacje na temat diagnozy i regulacji oraz
wykonywania napraw należy czerpać
z odpowiedniej literatury serwisowej.
2
174355953.052.png
Wprowadzenie
Spojrzenie na historię
W wyniku postępu technicznego w przemyśle
motoryzacyjnym wprowadzane są na rynek
samochody o coraz większych osiągach i coraz
większych mocach. Postawiły one już wcześniej
konstruktorów wobec pytania, jak taka technika
powinna być możliwa do opanowania przez
zwykłego kierowcę. Inaczej można wyrazić to
następująco: jakie systemy powinny zostać
opracowane, w celu zapewnienia optymalnego
hamowania i ułatwienia działań kierowcy?
Dlatego wprowadzono już w 20-tych i 40-tych
latach pierwsze, całkowicie mechaniczne
zaczątki systemu ABS, które jednak z powodu ich
bezwładności działania nie mogły prawidłowo
spełniać swojego zadania.
Wraz z rewolucją elektroniczną w latach 60-tych
systemy ABS stały się już możliwe do
zrealizowania i wraz z dalszym rozwojem
techniki cyfrowej coraz bardziej wydajne tak, że
obecnie nie tylko system ABS ale również układy
EDS, EBV, ASR i MSR są już powszechnie
stosowane. Przygotowanym do produkcji seryjnej
punktem końcowym tego rozwoju jest system ESP,
jednak idee inżynierów wybiegają już dalej.
204_069
Jakie efekty daje układ ESP?
Zalety:
Elektroniczny program stabilizujący należy do
układów bezpieczeństwa czynnego samochodu.
Określa się go jako system dynamiki jazdy.
W bardzo uproszczonym sensie jest to program
przeciwpoślizgowy. Rozpoznaje on
niebezpieczeństwo spowodowane obracaniem
się kół w miejscu i wyrównuje w sposób celowy
wypadanie samochodu z toru jazdy.
- Nie jest to system samodzielny lecz
współdziała z innymi systemami utrzymania
toru jazdy, współtworząc także ich
charakterystyki.
- Stanowi to ułatwienie dla kierowcy.
- Samochód pozostaje nadal sterowalny.
- Ryzyko wypadku spowodowane nadmierną
reakcją kierowcy zostaje zmiejszone.
4
174355953.057.png 174355953.058.png
W każdym skrócie zawarte jest sedno
Przy zbyt wielu podobnie brzmiących skrótach nazw systemów mogą nastąpić nieporozumienia.
Dlatego zostały tu po krótce objaśnione terminy używane najczęściej.
ABS
ESP
Anti-Blockier-System (system przeciwblokujący).
Zapobiega on blokowaniu się kół podczas
hamowania. Mimo wyższej efektywności
hamowania, stabilność toru jazdy i panowanie
kierowcy nad samochodem pozostają
zachowane.
Elektronisches Stabilitäts-Programm
(elektroniczny program stabilizujący).
Zapobiega on, poprzez celowe działanie na
układ hamowania i na moment obrotowy silnika,
możliwemu zarzucaniu i poślizgowi samochodu.
Stosowane są również następujące skróty:
ASR
- ASMS (Automatisches Stabilitäts-
Management-System - automatyczny system
zarządzania stabilizacją),
- DSC (Dynamic Stability Control - dynamiczna
kontrola stabilizacji),
- FDR (Fahrdynamik-Regelung - regulacja
dynamiki jazdy),
- VSA (Vehicle Stability Assist - asystent
stabilizacji samochodu) i
- VSC (Vehicle Stability Control - kontrola
stabilizacji samochodu).
Antriebs-Schlupf-Regelung (regulacja poślizgu
napędu).
Układ ten zapobiega obracaniu się w miejscu kół
napędowych samochodu np. na lodzie lub na
drodze szutrowej przez wpływanie na układ
hamulcowy i na moment obrotowy silnika.
EBV
MSR
Elektronische Bremskraftverteilung (elektroniczny
podział siły hamowania).
Zapobiega on nadmiernemu hamowaniu tylnych
kół, zanim zadziała układ ABS lub gdy układ
ABS na skutek poszczególnych stanów usterek
nie działa.
Motor-Schleppmoment-Regelung (regulacja
hamowania silnikiem).
Zapobiega ona blokowaniu się kół napędowych
samochodu z powodu ich hamowania silnikiem,
gdy kierowca zwolni nagle pedał przyspieszenia
lub gdy samochód zostanie przyhamowany za
pomocą redukcji biegu.
EDS
Elektronische Differentialsperre (elektroniczna
blokada mechanizmu różnicowego).
Umożliwa on jazdę przy różnej przyczepności
nawierzchni jezdni, poprzez hamowanie
obracających się w miejscu kół.
5
174355953.059.png 174355953.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin