opis i analiza 822.doc

(46 KB) Pobierz
Wykorzystanie multimedialnych środków dydaktycznych na lekcjach

 

Wykorzystanie  multimedialnych środków dydaktycznych na lekcjach.

 

 

 

Opis:

Przeprowadziłem lekcje WF z wykorzystaniem:

·         encyklopedii, Internetu w celu wzbogacenia wiedzy ogólnosportowej ze szczególnym uwzględnieniem nowych mało znanych dyscyplin

·         prezentacji multimedialnych dotyczących przepisów gry wybranych dyscyplin sportowych

·         arkuszy kalkulacyjnych do obliczania oceny z osiągniętych wyników prób sprawnościowych

 

Przeprowadziłem zajęcia pozalekcyjne i lekcje wychowawcze z wykorzystaniem:

·         przygotowanych przeze mnie na potrzeby programu „Zrób to sam” prezentacji dotyczących bezpieczeństwa, właściwości materiałów i dostępnych na rynku narzędziach

·         prezentacji z zakresu lekcji wychowawczych (przemoc, używki, edukacja regionalna)

·         sprawozdań z wycieczek w postaci albumów fotografii

 

Technologie komputerowe i informacyjne są nowością w szkole. Wykorzystywanie ich w pracy pedagogicznej jeszcze do niedawna zarezerwowane było wyłącznie dla nauczycieli – informatyków. Jednak obecnie nauczyciel, który nie zna podstaw obsługi komputera i nie bardzo rozumie, o czym mówią jego uczniowie, traci autorytet. Jest to kolejnym potwierdzeniem konieczności ustawicznego kształcenia się nauczyciela w bardzo obszernych dziedzinach wiedzy – nie tylko dotyczącej jego specjalizacji.

 

Analiza:

Multimedialne pomoce dydaktyczne umożliwiły mi uatrakcyjnić formę prowadzonych przeze mnie zajęć. Cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Dużym plusem naszej placówki jest dostępność wszystkich możliwych środków multimedialnych – laptop, projektor, ekrany projekcyjne, sieć komputerowa. Jedynym minusem jest trudność organizacji lekcji z wykorzystaniem wspomnianych środków dydaktycznych, która wymaga przygotowania sali. Doskonałym rozwiązaniem byłaby pracownia multimedialna z zamontowanym sprzętem. W związku z powyższym można by częściej przeprowadzać lekcje z wykorzystaniem tego typu pomocy dydaktycznych.


Wykorzystanie multimedialnych środków dydaktycznych na spotkaniach z rodzicami.

 

 

 

Opis:

·         przeprowadziłem zajęcia pedagogizujące dla rodziców ”Prawa i obowiązki rodziców w szkole”, „Wywiadówka wcale nie musi być straszna”

·         przedstawiłem sprawozdanie z wycieczki z wykorzystaniem wykonanych zdjęć

 

Chcąc uatrakcyjnić spotkania z rodzicami postanowiłem wykorzystać do tego celu szkolny sprzęt multimedialny. Przedstawienie w postaci graficznej zagadnień, które chciałem poruszyć w gronie rodziców  było ciekawszą i trafniejszą formą niż wypowiedź słowna.

 

 

Analiza:

              Bardzo dobra znajomość technik komputerowych owocowała także w pełnym spełnianiu roli wychowawcy klasy. Mogłem zaprezentować rodzicom za pomocą środków audiowizualnych znajdujących się na wyposażeniu naszej szkoły sprawozdania z wycieczek w postaci albumu fotograficznego. Sprzęt, którym dysponujemy pozwolił mi także przeprowadzić pedagogizację rodziców z w/w tematyki, która poparta była przykładami z życia codziennego szkoły i ujęta całościowo w prezentacji multimedialnej. Rodzice usatysfakcjonowani z nowej formy pedagogizacji i bogatsi w wiedzę, która wynieśli ze spotkania chętniej uczestniczyli w kolejnych spotkaniach z wychowawcami klas oraz sami proponowali tematykę następnych spotkań.


Wykorzystanie technik informacyjnych do wykonania pism użytkowych na potrzeby własne i szkoły

 

 

 

Opis:

Tworzyłem na własne potrzeby:

·         arkusze dla potrzeb obliczania punktacji w Czwórboju Lekkoatletycznym

·         dyplomy, zaproszenia, podziękowania, listy na zawody sportowe, regulaminy itp.

·         prezentacje multimedialnych dla potrzeb prowadzonych programów, zajęć

·         projekty realizowanych zadań w ramach programu „Zrób to sam”

 

Tworzyłem na potrzeby innych:

·         dyplomy, zaproszenia, podziękowania, plakaty, itp.

 

 

Wkroczenie do szkolnych murów technologii komputerowej bardzo skróciło i ułatwiło pracę polegającą na tworzeniu dokumentów, arkuszy, dyplomów, prezentacji i innych form wykorzystywanych zarówno do procesu dydaktyczno-wychowawczego jak i samego administrowania placówką. Jako, że posiadam bogatą wiedzę na temat obsługi komputera starałem się swoimi umiejętnościami i doświadczeniem sprostać oczekiwaniom, jakie stawiali przede mną inni nauczyciele potrzebujący pomocy w tym zakresie.

 


Analiza:

              Zaczynając od środków niematerialnych, jakie udało mi się wykonać dla potrzeb nauczanych przedmiotów należy wymienić arkusz Czwórboju LA. Uczniowie za jego pomocą zapoznali się z przepisami i sposobem liczenia punktacji w tej konkurencji. Dla poszczególnych typów imprez sportowych organizowanych w szkole czy tez międzyszkolnych opracowywałem potrzebne plakaty, dyplomy, arkusze, graficzne projekty systemów rozgrywek.

              Praca innych, mniej doświadczonych nauczycieli nad podobnymi projektami była przeze mnie wspierana i nadzorowana. Często wykonywałem różne projekty do sekretariatu szkolnego, organizacji szkolnych (dokumenty firmowe, dyplomy, zaproszenia, podziękowania, plakaty, loga itp.).

             

 


Wykonanie i aktualizacja szkolnej strony WWW

 

 

 

Opis:

Wykonałem i aktualizowałem stronę internetową szkoły, prezentowałem osiągnięcia uczniów z prowadzonych programów, aktualności z życia szkoły itp.

 

              Nowa szkoła potrzebuje promocji w środowisku lokalnym, regionie. Wyśmienicie rolę taką spełnia strona internetowa, na której można umieścić wszystkie osiągnięcia, podejmowane działania, aktualnie realizowane zadania. Od momentu, kiedy zacząłem pracować w Psarach jestem realizatorem pomysłu stworzenia i prowadzenia strony internetowej szkoły, zamieszczania właśnie aktualności z życia szkoły i środowiska lokalnego.

 


Analiza:

Dla potrzeb aktualizacji szkolnej strony WWW wdrażałem także zainteresowanych uczniów
do współpracy. Mobilizowałem tym samym do zapoznania się z mechanizmami działania i
zdobywania umiejętności, jakie trzeba posiadać by opracować własną stronę internetową. Korzystałem z ich pomocy, przy redagowaniu tekstów z poszczególnych imprez szkolnych. Niektórzy bardzo szybko zaczęli realizować sami powierzone im „kąciki” – to działanie dawało mi wiele satysfakcji i zadowolenia, utwierdzało, że cały mój wkład nie idzie na marne i przekazana wiedza jest pożytkowana w sposób prawidłowy.

 

Podejmowane przeze mnie działania w szerokim zakresie wykorzystania technik informacyjnych podniosły jakość pracy szkoły. Efektami moich prac było udoskonalenie warsztatu pracy i metod nauczania. Dla mnie komputer stał się nieodzownym narzędziem pomocnym w pracy mojej i innych. Dał mi możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. W znaczący sposób wykorzystuję technologię komputerową, stając się przez to nauczycielem nowoczesnym, elastycznym i pełnym pomysłów. Efekty mojej pracy służą uczniom i nauczycielom, sprawiają, że szkoła staje się miejscem atrakcyjnym, cieszącym się w środowisku lokalnym coraz większym autorytetem.

 

 

Opis i analiza realizacji wymagań § 8 ust. 2 pkt 2
mgr Maciej Pulnar

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin