IV. Kolorowe listy
Cele ogólne: Zapoznanie dzieci z pracą listonosza i pocztowców. Zapoznanie dzieci z instytucją jaką jest poczta. Budzenie szacunku do odpowiedzialnej i ważnej
pracy listonosza. Wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia związane z pocztą. Utrwalanie znajomości nazwiska i miejsca zamieszkania.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza „Listonosz” – M. Terlikowskiej:
· rozmowa n/t pracy listonosza,
· utrwalenie znajomości swojego nazwiska i miejsca zamieszkania,
· wyjaśnienie słów poczta, przesyłka
- słucha uważnie wiersza,
- wie jak wygląda listonosz, zna jego atrybuty,
- zna swoje nazwisko,
- rozumie znaczenie słów: poczta, przesyłka
Myślę, mówię, czytam…
2.
Wykonanie koperty:
· zapoznanie się ze sposobem wykonania pracy,
· nauka zaginania papieru po śladzie,
· wycinanie konturów koperty (5 – latki)
- rozumie jak należy wykonać kopertę,
- potrafi poskładać kopertę wg instrukcji nauczyciela,
- potrafi wycinać,
Ja i sztuka - plastyka
3.
Zabawa dydaktyczna „List do mamy”:
· oglądanie kolorowej papeterii,
· przygotowanie listu dla mamy,
· wyjaśnienie znaczenia słowa adres,
· podawanie adresów przez dzieci,
- rysuje obrazek dla mamy,
- zna swój adres,
- wie jak ważna jest znajomość swojego adresu,
4.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik - zestaw IX z wykorzystaniem dużej piłki:
· ćwiczenia ramion, tułowia, głowy,
· ćwiczenia równowagi
- samodzielnie przebiera się do zajęć,
- poznaje możliwości swojego ciała,
- usprawnia męśnie,
Sprawność ruchowa
5.
Nauka piosenki „Chodzi listonosz”:
· słuchanie piosenki z nagrania CD,
· zabawa z instrumentami: dzielenie instrumentów na głośne i ciche
· tworzenie akompaniamentu do piosenki.
- słucha nagrania piosenki,
- posegreguje instrumenty na ciche i głośne,
- tworzy akompaniament perkusyjny do piosenki
Ja i sztuka - muzyka
6.
Projektowanie znaczka pocztowego:
· oglądanie klasera ze znaczkami,
· naklejanie znaczków na koperty.
- wie co to jest klaser,
- wykona samodzielnie znaczek,
- wie w którym miejscu na kopercie należy go nakleić
7.
„Kto prędko, kto powoli?- ćwiczenia klasyfikacyjne:
· wyjaśnienie słów: prędko, prędzej, wolno, wolniej
· układanie sylwet zwierząt od najwolniejszego do najszybciej poruszającego się
· zabawa ruchowa „Jeden więcej”
- rozumie znaczenie słów: prędko, prędzej, wolno, wolniej,
- poprawnie używa ich w zdaniu,
- ułoży sylwety zwierząt od najwolniejszego do najszybszego,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
8.
Zabawa tematyczna – „Rozmowa telefoniczna” – zainscenizowanie przebiegu rozmowy telefonicznej z nauczycielem, zwrócenie uwagi na wykonanie kolejnych czynności:
· podniesienie słuchawki,
· wybranie numeru,
· używanie zwrotów grzecznościowych
- inscenizuje krótką rozmowę telefoniczną,
- zna zwroty grzecznościowe używane podczas rozmów telefonicznych,
- poprawnie wybiera wskazane przez nauczyciela numery (1-6)
9.
Zestaw ćwiczeń porannych wg K. Wlaźnik, nr VIII
· ćwiczenia orientacyjno – porządkowe,
· ćwiczenia tułowia,
· ćwiczenie równowagi
- bierze udział w ćwiczeniach,
- rozumie polecenia nauczyciela,
- potrafi wykonać polecenia
Literatura: Program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” –
Przewodnik metodyczny „Pięciolatek. Bawię się i uczę” cz. 1 – Wiesława Żaba – Żabińska, Czesław Cyrański
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – Kazimiera Wlaźnik
Publikacje i pomoce dydaktyczne w postaci wierszy i ilustracji zamieszczone w Internecie.
2
flek