dydaktykaCW1.doc

(47 KB) Pobierz

mgr A. Kwiatkowska                                            dyżury poniedziałek i środa 1020­_1120

                                                                                    annakwiat@poczta.onet.pl

Ocena :

do indeksu wpis zal.

                            Ocena wystawiona będzie brana pod uwagę przy egzaminie.

 

Zaliczenie:

                            Aktywność na zajęciach = plusy

                            Prezentacja = dodatkowe punkty

                            2 kolokwia – gapsy, i pyt. otwarte

 

21.02.05

 

Obszary dydaktyki:

Ø      CEL

Zamierzona zmiana cech uczniów.

Ø      METODY

Strategie postępowania, w jaki sposób nauczać.

Ø      ŚRODKI

Dydaktyczne przedmioty materialne, które pośredniczą między poznającym podmiotem, a poznawanym przedmiotem. Za pomocą czego uczymy np. tablice, rysunki, telewizja.

Ø      ZASADY NAUCZANIA

Normy postępowania, które czynią proces dydaktyczny skuteczniejszym. Co nauczyciel powinien robić i jak.

Ø      KONTROLA I OCENA

Kontrola – czy?, ocena – na ile? zostały osiągnięte przez nas założone wcześniej cele.

Ø      DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

Struktury administracyjne.

Ø      FORMA ORGANIZACYJNA

Kogo, w jakich warunkach i ile osób będziemy uczyć.

Ø      TREŚCI

Materiał do przekazania.

Ø      PEDEUTOLOGIA

Kształcenie nauczycieli, szkolenia, podnoszenie kwalifikacji.

Ø      PROCES DYDAKTYCZNY

Plan działania, co po czym, w jakiej kolejności.

Ø      SYSTEMY DYDAKTYCZNE

Jednolita teoria dotycząca wszystkich elementów w procesie kształcenia. (elementy = obszary dydaktyki)

 

 

DYDAKTYKA

Słowo pochodzi z greki. Didaktico = pouczające, didaktico = uczę kogoś.

Do obiegu terminy te wprowadzili Helwig i Jung. Wydali książkę:

„Krótkie sprawozdanie z dydaktyki czyli sztuki nauczania Ratychiusza”

Ratychiusz był najpopularniejszym nauczycielem, miał wielu chętnych, którzy chcieli być jego uczniami. Helwig i jung pojechali do niego, obserwowali go, rozmawiali z nim i napisali książkę.

 

J. A. Komeński „Wielka dydaktyka przedstawiająca uniwersalną sztukę nauczania wszystkich wszystkiego”

Sztuka przez duże S, trzeba mieć predyspozycję, powołanie aby dobrze nauczać.

Nie wszyscy posługują się tymi samymi metodami i środkami osiągną te same wyniki. Dużą rolę odgrywa wychowanie, które jest nie rozłączne z nauczaniem.

 

Uczenie się – warunkiem koniecznym jest aktywność własna podmiotu / nieograniczone pod względem treści / celowy proces, skutkiem którego jest nowa wiedza lub umiejętności = zmiana w systemie poznawczym / może być uczenie zamierzone, niezamierzone / występuje motywacja zewnętrzna lub wewnętrzna.

Nauczanie – potrzebne do tego procesu minimum 2 osoby, różniące się poziomem wiedzy/ nauczyciel wyznacza proces dydaktyczny / występuje głównie motywacja zewnętrzna

Kształcenie – celowy intencjonalny zamierzony zaplanowany zinstytucjonalizowany / dotyczy tylko sfery intelektualnej = poznawczej

Samokształcenie – jedna osoba pełni obie funkcje / warunkiem koniecznym jest kontrola i ocena / występuje motywacja wewnętrzna

Wychowanie – zamierzony, świadomy proces, którego skutkiem są zmiany w całej osobowości.

Wykształcenie – stan finalny procesu kształcenia

 

Dydaktyka ogólna – dotyczy wszystkiego

Dydaktyka szczegółowa – metodyka, dotyczy konkretnego przedmiotu

lub szczebla nauczania

 

 

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin