mgr A. Kwiatkowska dyżury poniedziałek i środa 1020_1120
annakwiat@poczta.onet.pl
Ocena :
do indeksu wpis zal.
Ocena wystawiona będzie brana pod uwagę przy egzaminie.
Zaliczenie:
Aktywność na zajęciach = plusy
Prezentacja = dodatkowe punkty
2 kolokwia – gapsy, i pyt. otwarte
21.02.05
Obszary dydaktyki:
Ø CEL
Zamierzona zmiana cech uczniów.
Ø METODY
Strategie postępowania, w jaki sposób nauczać.
Ø ŚRODKI
Dydaktyczne przedmioty materialne, które pośredniczą między poznającym podmiotem, a poznawanym przedmiotem. Za pomocą czego uczymy np. tablice, rysunki, telewizja.
Ø ZASADY NAUCZANIA
Normy postępowania, które czynią proces dydaktyczny skuteczniejszym. Co nauczyciel powinien robić i jak.
Ø KONTROLA I OCENA
Kontrola – czy?, ocena – na ile? zostały osiągnięte przez nas założone wcześniej cele.
Ø DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Struktury administracyjne.
Ø FORMA ORGANIZACYJNA
Kogo, w jakich warunkach i ile osób będziemy uczyć.
Ø TREŚCI
Materiał do przekazania.
Ø PEDEUTOLOGIA
Kształcenie nauczycieli, szkolenia, podnoszenie kwalifikacji.
Ø PROCES DYDAKTYCZNY
Plan działania, co po czym, w jakiej kolejności.
Ø SYSTEMY DYDAKTYCZNE
Jednolita teoria dotycząca wszystkich elementów w procesie kształcenia. (elementy = obszary dydaktyki)
Słowo pochodzi z greki. Didaktico = pouczające, didaktico = uczę kogoś.
Do obiegu terminy te wprowadzili Helwig i Jung. Wydali książkę:
„Krótkie sprawozdanie z dydaktyki czyli sztuki nauczania Ratychiusza”
Ratychiusz był najpopularniejszym nauczycielem, miał wielu chętnych, którzy chcieli być jego uczniami. Helwig i jung pojechali do niego, obserwowali go, rozmawiali z nim i napisali książkę.
J. A. Komeński „Wielka dydaktyka przedstawiająca uniwersalną sztukę nauczania wszystkich wszystkiego”
Sztuka przez duże S, trzeba mieć predyspozycję, powołanie aby dobrze nauczać.
Nie wszyscy posługują się tymi samymi metodami i środkami osiągną te same wyniki. Dużą rolę odgrywa wychowanie, które jest nie rozłączne z nauczaniem.
Kształcenie – celowy intencjonalny zamierzony zaplanowany zinstytucjonalizowany / dotyczy tylko sfery intelektualnej = poznawczej
Samokształcenie – jedna osoba pełni obie funkcje / warunkiem koniecznym jest kontrola i ocena / występuje motywacja wewnętrzna
Wychowanie – zamierzony, świadomy proces, którego skutkiem są zmiany w całej osobowości.
Wykształcenie – stan finalny procesu kształcenia
Dydaktyka ogólna – dotyczy wszystkiego
Dydaktyka szczegółowa – metodyka, dotyczy konkretnego przedmiotu
lub szczebla nauczania
Anna Grabowska Dalila
Moc_On