DSW_05_10_kl2_sp_instrukcja.pdf

(324 KB) Pobierz
292258220 UNPDF
Dobry Sprawdzian Wiedzy
SPRAWDZIAN NA ZAKOŃCZENIE NAUKI
W DRUGIEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Instrukcja
dla nauczyciela oceniającego test
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
WARSZAWA 2010
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, 2010
292258220.020.png 292258220.021.png 292258220.022.png
Sprawdzian na zakończenie nauki w drugiej klasie szkoły podstawowej
Instrukcja dla nauczyciela oceniającego test
Cel diagnozy
Proponowany test sprawdza, jak uczniowie drugiej klasy szkoły podstawowej opanowali
umiejętności kształtowane na tym etapie edukacji. W konstruowaniu testu brano pod uwagę
umiejętności uczniów kończących naukę w drugiej klasie, uczących się według programów
nauczania przygotowanych przez WSiP , Podstawę Programową kształcenia ogólnego dla
szkół podstawowych i gimnazjów z dnia 23 sierpnia 2007 roku , a umiejętności uczniów
odniesiono do standardów wymagań egzaminacyjnych na zakończenie szkoły podstawowej.
Celem badania jest sprawdzenie osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz określenie stopnia
opanowania umiejętności potrzebnych do kontynuacji nauki wtrzeciej klasie szkoły
podstawowej.
Na sprawdzianie badane są umiejętności z następujących obszarów standardów:
Obszar 1. – Czytanie
Obszar 2. – Pisanie
Obszar 3. – Rozumowanie
Obszar 4. – Korzystanie z informacji
Obszar 5. – Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
W obrębie każdego z tych obszarów na sprawdzianie badane są różne umiejętności.
Lista umiejętności uczniów sprawdzanych na sprawdzianie w klasie VI
1.1. Odczytywanie różnych tekstów kultury, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych,
dostrzeganie znaczenia dosłownego i odkrywanie sensów przenośnych
1.2. Określanie funkcji elementów charakterystycznych dla danego tekstu
1.3. Rozumienie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach
1.4. Odczytywanie danych z różnych źródeł oraz odpowiadanie na proste pytania z nim
związane
2.1. Pisanie na temat i zgodnie z celem, posługiwanie się różnym formami wypowiedzi
2.2. Formułowanie wypowiedzi ze świadomością celu (intencji)
2.3. Budowanie tekstu poprawnego kompozycyjnie, celowe stosowanie środków językowych
i przestrzeganie norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych
2.4. Przedstawianie w postaci graficznej danych zapisanych w tabeli
2.5. Dbałość o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu
3.1. Posługiwanie się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń
3.2. Przedstawianie przyczyn i skutków wydarzeń i zjawisk
3.3. Określanie znaczenia osiągnięć człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego
3.4. Wyrażanie własnych opinii wraz z próbą ich uzasadnienia
3.5. Opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu
3.6. Rozpoznawanie charakterystycznych cech i własności, wskazywanie różnic i podo-
bieństw, porządkowanie
3.7. Dostrzeganie prawidłowości, opisywanie ich i sprawdzanie na przykładach
3.8. Ustalanie sposobu rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania
3.9. Analizowanie otrzymanych wyników i ocenianie ich sensowności
4.1. Wskazywanie źródeł informacji, posługiwanie się nimi
4.2. Analizowanie oferty mediów kierowanej do dzieci i młodzieży, dokonywanie wyboru
5.1. Posługiwanie się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych
w środowisku
5.2. Wybieranie przyrządów służących do obserwacji i pomiaru, odpowiadanie na pytania
przebiegu zjawisk, zapisywanie wyniku obserwacji
2
Dobry Sprawdzian Wiedzy – maj 2010, www.wsip.com.pl
292258220.023.png 292258220.001.png
 
Sprawdzian na zakończenie nauki w drugiej klasie szkoły podstawowej
Instrukcja dla nauczyciela oceniającego test
5.3. Wykonywanie obliczeń
5.4. Planowanie i wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem kalkulatora
5.5. Wykorzystywanie w sytuacjach praktycznych znanych własności i stosowanie ich do
problemu
5.6. Znajomość zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznym i mate-
riałami chemicznymi
5.7. Wyjaśnianie na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste
urządzenia techniczne
5.8. Rozumienie potrzeby stosowania zasad
Dzięki uwzględnieniu w proponowanych testach powyższych umiejętności możliwe jest
monitorowanie przebiegu przygotowania uczniów do sprawdzianu wszóstej klasie
począwszy od pierwszego poziomu edukacji.
Test przeznaczony jest do badania uczniów kończących naukę w drugiej klasie szkoły
podstawowej. Podczas badania uczniowie zapoznają się z formą testu, jaki będą pisać na
zakończenie szóstej klasy. Mogą poćwiczyć sposób kodowania prac, zaznaczania odpowiedzi
do zadań zamkniętych, rozwiązywania zadań otwartych.
Do przeprowadzenia badań na zakończenie drugiej klasy przygotowano dwa
zintegrowane tematycznie testy Sport to zdrowie . Jeden test bada umiejętności o charakterze
humanistycznym (część I), drugi natomiast umiejętności o charakterze matematyczno-
-przyrodniczym (część II).
Celem obu części testu jest zdiagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, a wnikliwa
analiza wyników testów ma dostarczyć nauczycielom przydatnych informacji do planowania
dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej tak, by z każdym rokiem edukacji szkolnej jak
najlepiej kształtować te umiejętności, które są badane podczas sprawdzianu w klasie szóstej.
Należy uwzględnić to, że każdą z części testu uczeń powinien rozwiązywać innego dnia. Czas
przeznaczony na wykonanie jednej części testu nie powinien przekroczyć 45 minut.
Część I
Badanie umiejętności o charakterze humanistycznym
Plan testu
Obszary umiejętności
Numery zadań
Maksymalna liczba
punktów za zadanie
z danego obszaru
umiejętności
Udział procentowy
punktów za zadania
z danego obszaru
umiejętności w liczbie
punktów za cały test
Czytanie
1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12
11
44%
Pisanie
6, 13, 16
11
44%
Korzystanie z informacji
7
1
4%
Wykorzystywanie wiedzy
w praktyce
14, 15
2
8%
Łącznie
25
100%
Dobry Sprawdzian Wiedzy – maj 2010, www.wsip.com.pl
3
292258220.002.png 292258220.003.png 292258220.004.png 292258220.005.png 292258220.006.png
Sprawdzian na zakończenie nauki w drugiej klasie szkoły podstawowej
Instrukcja dla nauczyciela oceniającego test
Kartoteka testu
Numer
zadania
Sprawdzana umiejętność
( z numerem standardu)
Uczeń:
Sprawdzana czynność
Maksymalna
liczba
punktów
Typ
zadania
Uczeń:
1
odczytuje tekst (1.1)
wybiera właściwy tytuł do
przeczytanego tekstu
1
WW
2
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
3
odczytuje tekst (1.1)
rozumie znaczenie powiedzenia
„pływa jak ryba”
1
WW
4
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
5
odczytuje tekst (1.1)
porządkuje zdania wg kolejności
zdarzeń w tekście
2
D
I. pisze na temat i zgodnie z celem
(2.1)
układa pytania do podanych zdań
1
6
II. przestrzega norm
ortograficznych (2.3)
pisze bezbłędnie pod względem
ortograficznym
1
3
KO
III. przestrzega norm
interpunkcyjnych (2.3)
pisze bezbłędnie pod względem
interpunkcyjnym
1
7
wskazuje źródła informacji,
posługuje się nimi (4.1)
układa wyrazy w porządku
alfabetycznym
1
D
8
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
9
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
10
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
11
odczytuje tekst (1.1)
odczytuje informację z tekstu
1
WW
12
odczytuje tekst (1.1)
rozumie znaczenie zdania „wstąpił
w nas sportowy duch”
1
WW
I. przestrzeg a norm
gramatycznych (2.3)
układa zdanie z rozsypanki wyrazowej
1
13
II. przestrzega norm
ortograficznych
i interpunkcyjnych (2.3)
pisze zdanie poprawnie pod względem
ortograficznym
i interpunkcyjnym
2
KO
1
14
posługuje się poznanymi
terminami (5.1)
rozpoznaje czasowniki
1
WW
15
posługuje się poznanymi
terminami (5.1)
rozpoznaje przymiotniki
1
WW
I. pisze na temat i zgodnie z celem
(2.1)
pisze krótką wypowiedź o tym, jak
spędza wolny czas
2
II. przestrzega norm
ortograficznych (2.3)
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym
2
16
6
RO
III. buduje tekst poprawny
kompozycyjnie (2.3)
pisze logicznie uporządkowaną
wypowiedź
1
IV. przestrzega norm
interpunkcyjnych (2.3)
pisze poprawnie pod względem
interpunkcyjnym
1
4
Dobry Sprawdzian Wiedzy – maj 2010, www.wsip.com.pl
292258220.007.png 292258220.008.png 292258220.009.png 292258220.010.png
Sprawdzian na zakończenie nauki w drugiej klasie szkoły podstawowej
Instrukcja dla nauczyciela oceniającego test
Schemat punktowania zadań testu
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
1
C
0–1
2
C
0–1
3
B
0–1
4
A
0–1
5
Ułożenie zdań zgodnie z kolejnością wydarzeń.
1. Zamyślona Agnieszka siedzi na molo.
2. Konrad mocno popycha koleżankę.
3. Wystraszona dziewczynka wpada do wody.
4. Przerażona Agnieszka zaczyna tonąć.
5. Pani Grażyna ratuje dziewczynkę.
Bezbłędne uporządkowanie zdań – 2 punkty.
Popełnienie 1 błędu – 1 punkt.
Popełnienie 2 i więcej błędów – 0 punktów.
0–2
I. Formułowanie pytań do podanych zdań.
Np.: Kto był zawinięty w koc?
Kiedy dziewczynka poczuła się lepiej?
Uczeń układa 2 pytania do podanych zdań – 1 punkt.
6
II. Poprawność ortograficzna.
Dopuszcza się 2 błędy, w tym 0 ortograficznych – 1 punkt.
Popełnienie 3 błędów lub 1 ortograficznego – 0 punktów.
III. Poprawność interpunkcyjna.
Uczeń kończy każde zdanie pytajnikiem – 1 punkt.
Uwaga: Jeżeli uczeń napisał tylko jedno pytanie – za wszystkie kryteria otrzymuje 0 punktów.
0–3
7
Uczeń układa wyrazy w porządku alfabetycznym: bursztyn, fale, morze, muszle, ryby.
Dopuszcza się 1 błąd – 1 punkt.
Więcej niż 1 błąd – 0 punktów.
0–1
8
C
0–1
9
B
0–1
10
A
0–1
11
C
0–1
12
B
0–1
I. Ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.
Marek odniósł sukces, ponieważ systematycznie ćwiczył. – 1 punkt.
13
II. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna.
Przepisanie zdania bezbłędnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym
– 1 punkt.
0–2
14
B
0–1
15
C
0–1
I. Zrozumienie polecenia, realizacja podanego tematu.
Uczeń wskazuje swoją ulubioną formę spędzania wolnego czasu – 1 punkt.
Uczeń wymienia osobę, z którą najchętniej spędza wolny czas – 1 punkt.
16
II. Poprawność ortograficzna.
Dopuszcza się 1 błąd ortograficzny – 2 punkty.
Popełnienie 2 błędów ortograficznych – 1 punkt.
Popełnienie 3 i więcej błędów ortograficznych – 0 punktów.
III. Tworzenie logicznie uporządkowanej wypowiedzi.
Uczeń napisał wypowiedź logicznie uporządkowaną – 1 punkt.
IV. Poprawność interpunkcyjna.
Dopuszcza się 2 błędy interpunkcyjne – 1 punkt.
Uwaga: Punkty za kryteria II, III, IV przyznaje się, jeżeli uczeń napisał co najmniej 3 zdania.
0–6
Dobry Sprawdzian Wiedzy – maj 2010, www.wsip.com.pl
5
292258220.011.png 292258220.012.png 292258220.013.png 292258220.014.png 292258220.015.png 292258220.016.png 292258220.017.png 292258220.018.png 292258220.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin