Blender_Podstawy_modelowania_blenpo.pdf

(648 KB) Pobierz
Blender. Podstawy modelowania
Blender. Podstawy
Autor: Bogdan Bociek
ISBN: 83-246-0630-0
Format: B5, stron: 312
Blender to jeden z najpopularniejszych programów do tworzenia modeli trójwymiarowych.
Udostêpnia zaawansowane funkcje w zakresie modelowania i animacji 3D, rozbudowany
zestaw efektów specjalnych, narzêdzia do renderowania oraz silnik graficzny do
tworzenia gier. Program ten ma oryginalny, wygodny interfejs u¿ytkownika, a tak¿e
umo¿liwia eksportowanie przygotowanych obiektów do formatów u¿ywanych w innych
pakietach, takich jak 3ds czy Maya. Co ciekawe, Blender jest ca³kowicie bezp³atny,
dlatego czêsto u¿ywa siê go do przygotowywania reklam telewizyjnych, a nawet gier
komputerowych.
Ksi¹¿ka „Blender. Podstawy modelowania” to przystêpne wprowadzenie do modelowania
obiektów trójwymiarowych. Tworz¹c krok po kroku kompletny model ludzkiej g³owy,
poznasz najwa¿niejsze funkcje Blendera oraz nauczysz siê z nich korzystaæ. Dowiesz
siê równie¿, jak przygotowaæ program do pracy, wykonywaæ podstawowe operacje na
obiektach i siatkach oraz tworzyæ tekstury i nak³adaæ je na modele. Na p³ycie do³¹czonej
do ksi¹¿ki znajduj¹ siê nie tylko przyk³adowe modele, ale tak¿e pakiety instalacyjne
programów Blender i GIMP, dziêki czemu bêdziesz móg³ od razu rozpocz¹æ naukê.
Konfigurowanie Bendera
Praca z plikami i obiektami w Blenderze
U¿ywanie obiektów pomocniczych (kursora 3D, manipulatora 3D itd.)
Modelowanie przy u¿yciu siatki obiektu
Renderowanie obiektów
Ustawianie kamer i lamp
U¿ywanie systemu cz¹stek
Przygotowywanie i nak³adanie tekstur
Poznaj mo¿liwoœci Blendera i rozpocznij przygodê z modelowaniem w 3D
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
modelowania
430743383.001.png 430743383.002.png 430743383.003.png 430743383.004.png
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie ................................................................................ 9
Dla kogo jest przeznaczony ten podręcznik? ................................................................................ 9
Dlaczego Blender? ........................................................................................................................... 10
Wymagania sprzętowe i programowe .......................................................................................... 10
Odnośniki do stron internetowych .............................................................................................. 12
Rozdział 2. Zapoznajemy się z Blenderem ...........................................................13
Sprawdzenie konfiguracji .............................................................................................................. 13
Opis ekranu Blendera ............................................................................................................... 13
Operacje na scenie 3D .............................................................................................................. 14
Okno konfiguracyjne ............................................................................................................... 15
Okna Blendera oraz podstawowe operacje na obiektach .......................................................... 16
Okna w Blenderze ..................................................................................................................... 16
Operacje na obiektach .............................................................................................................. 16
Podstawowe operacje na punktach siatki obiektu ...................................................................... 19
Tryby widoku obiektów ........................................................................................................... 19
Zaznaczanie punktów i operacje na punktach .....................................................................20
Jak odnaleźć się na scenie .........................................................................................................22
Ustawienie kamery, lampy i pierwszy render .............................................................................. 23
Znaczenie klawiszy numerycznych ........................................................................................ 23
Ruch kamery i lampy ................................................................................................................24
Pierwsze rendery ........................................................................................................................ 25
Wzajemne dopasowanie obiektów .........................................................................................27
Rodzaje oświetlenia w Blenderze ..................................................................................................28
Panele opisujące lampę .............................................................................................................28
Rodzaje światła ..........................................................................................................................29
Obiekty pomocnicze ...................................................................................................................... 30
Kursor 3D ................................................................................................................................... 30
Punkt centralny ......................................................................................................................... 31
Manipulator 3D ........................................................................................................................ 32
Testowanie manipulatora ........................................................................................................32
Przechodzimy do nowego pliku ............................................................................................. 34
 
4
Blender. Podstawy modelowania
Rozdział 3. Powieka ....................................................................................... 35
Wczytywanie i zapisywanie plików ...............................................................................................35
Czyszczenie sceny ..................................................................................................................... 35
Ładowanie obrazka podkładowego ........................................................................................ 35
Podział okna .............................................................................................................................. 38
Zapisanie i spakowanie pliku .................................................................................................. 39
Wstawianie obiektów do sceny ...................................................................................................... 41
Wstawiamy kulę ........................................................................................................................ 41
Wymuszenie ruchu według kierunku .................................................................................... 43
Kopiowanie kuli ........................................................................................................................44
Wpisywanie nazw obiektów ..................................................................................................... 45
Modelowanie powierzchni ............................................................................................................46
Ładowanie plików .....................................................................................................................46
Wstawianie płaskiej powierzchni (ścianki) do sceny ...........................................................46
Rozszerzanie powierzchni .......................................................................................................48
Funkcje cofania i ponawiania .................................................................................................49
Budowanie powieki .................................................................................................................. 50
Poprawianie wyglądu i wygładzanie powieki ........................................................................ 52
Rozdział 4. Policzek i nos ................................................................................ 55
Otaczamy powiekę .......................................................................................................................... 55
Przygotowanie do dalszej pracy .............................................................................................. 55
Budujemy powierzchnię wokół powieki ............................................................................... 56
Wyciągamy policzek ....................................................................................................................... 59
Następne operacje wyciągania ................................................................................................. 59
Modelowanie policzka .............................................................................................................62
Tworzenie nosa ................................................................................................................................64
Rozbudowa siatki w stronę nosa .............................................................................................64
Modelowanie kształtu nosa ..................................................................................................... 66
Numeryczne ustawianie pozycji wierzchołków .................................................................... 66
Dalsze modelowanie nosa ........................................................................................................67
Tworzenie końcówki nosa .............................................................................................................70
Operacje na siatce ......................................................................................................................70
Wypełnienie pustych miejsc w siatce ...................................................................................... 71
Podział oczek siatki ................................................................................................................... 73
Narzędzie do zamiany trójkątów na czworokąty ................................................................. 75
Narzędzie do cięcia krawędzi siatki ........................................................................................77
Profilowanie końcówki nosa ...................................................................................................78
Rozdział 5. Poprawianie urody ..........................................................................81
Wygładzanie twarzy ......................................................................................................................... 81
Dodawanie modyfikatorów ..................................................................................................... 81
Łączenie dwóch części twarzy ........................................................................................................ 84
Tworzenie lustrzanej kopii ......................................................................................................84
Łączenie obiektów..................................................................................................................... 84
Spis treści
5
Narzędzia do zaznaczania ........................................................................................................86
Blender liczy wierzchołki, krawędzie i ścianki...................................................................... 87
Usuwanie zbędnych punktów ................................................................................................. 88
Usunięcie lustrzanej kopii ....................................................................................................... 89
Tworzenie lustrzanej kopii przy użyciu modyfikatora ....................................................... 90
Korzystamy z punktu centralnego ......................................................................................... 90
Właściwości modyfikatora Mirror ......................................................................................... 92
Malowanie .........................................................................................................................................93
Panele odpowiedzialne za nakładanie koloru .......................................................................93
Nakładanie kolorów ................................................................................................................. 94
Rozjaśnianie i cieniowanie .......................................................................................................95
Wstępny render.................................................................................................................................96
Ustawienie kamery i lampy ......................................................................................................96
Pozycjonowanie kamery .......................................................................................................... 97
Podgląd rendera ........................................................................................................................ 99
Kontrola naszego dotychczasowego modelu........................................................................ 99
Omówienie przycisków rendera ............................................................................................ 101
Rendery przy różnym oświetleniu.........................................................................................102
Rozdział 6. Twarz ........................................................................................105
Modelujemy otwór nosowy ......................................................................................................... 105
Różne tryby selekcji elementów siatki ................................................................................. 105
Wykonanie otworu nosowego ............................................................................................... 106
Tworzenie ust ................................................................................................................................. 108
Dołączanie nowych punktów ................................................................................................ 108
Dokładamy powierzchnie tworzące usta ............................................................................. 108
Modelujemy górną wargę ........................................................................................................ 111
Modelowanie dolnej wargi .....................................................................................................115
Broda ............................................................................................................................................... 118
Wyciąganie i modelowanie brody ........................................................................................ 118
Niwelacja nierówności ........................................................................................................... 120
Poszerzanie twarzy ........................................................................................................................ 121
Dokładanie powierzchni rozszerzających ........................................................................... 121
Funkcja wymuszonego śledzenia przez kamerę ................................................................. 123
Dodawanie kamery do sceny ................................................................................................. 125
Rozdział 7. Głowa .........................................................................................127
Okna Blendera ............................................................................................................................... 127
Podział okna ............................................................................................................................ 127
Łączenie okien ......................................................................................................................... 128
Położenie paneli w oknie przycisków .................................................................................. 129
Rozbudowa twarzy ........................................................................................................................ 132
Rozrzedzanie oczek siatki policzka ...................................................................................... 132
Rozrzedzanie oczek siatki w pobliżu oka ............................................................................ 135
Zakończenie policzka i czoła ................................................................................................ 137
6
Blender. Podstawy modelowania
Opcje funkcji Merge (Połączenie) ......................................................................................... 138
Modelowanie czoła ................................................................................................................. 140
Czaszka ........................................................................................................................................... 142
Tworzymy górę i boki głowy ................................................................................................. 142
Tylna część głowy .................................................................................................................... 146
Wstępne modelowanie czaszki .............................................................................................. 148
Szyja ................................................................................................................................................. 150
Tworzymy kark ........................................................................................................................ 150
Wykonujemy podbródek ........................................................................................................151
Wyciągamy szyję ...................................................................................................................... 153
Rozdział 8. Poprawki modelu ..........................................................................157
Ustawienie kamer .......................................................................................................................... 157
Przesuwamy model do centrum okna kamery .................................................................... 157
Przenosimy drugą kamerę ...................................................................................................... 159
Dodajemy trzecią kamerę ...................................................................................................... 159
Poprawienie powiek ...................................................................................................................... 160
Korzystamy z warstw .............................................................................................................. 160
Rozbudowa siatki powieki ......................................................................................................161
Poprawki twarzy ............................................................................................................................ 163
Poprawianie siatki policzka ................................................................................................... 163
Poprawiamy ogólny wygląd twarzy ...................................................................................... 164
Nakładanie kilku różnych materiałów na jedną siatkę ............................................................ 165
Nadajemy ustom czerwony kolor ......................................................................................... 165
Usuwanie koloru z grupy ścianek ......................................................................................... 168
Malujemy powieki .................................................................................................................. 168
Rozdział 9. Modelowanie ucha ........................................................................ 171
Wstępne przygotowanie ............................................................................................................... 171
Planujemy modelowanie ucha .............................................................................................. 171
Ładujemy osobny plik i ustawiamy odpowiednie parametry ........................................... 172
Siatka małżowiny usznej .............................................................................................................. 173
Tworzymy obwód ................................................................................................................... 173
Tworzymy płaskie fałdy ......................................................................................................... 175
Wypełniamy przestrzenie między fałdami .......................................................................... 176
Wygładzamy małżowinę uszną ............................................................................................. 181
Modelujemy fałdy uszne ........................................................................................................ 182
Modelujemy wnętrze .............................................................................................................. 184
Korzystamy z narzędzia Loop Subdivide ............................................................................ 185
Dalsze modelowanie wnętrza ................................................................................................ 188
Tylna strona ucha .................................................................................................................... 192
Przyłączenie ucha do głowy ......................................................................................................... 194
Ładujemy model ucha do pliku z modelem głowy ............................................................ 194
Przygotowanie siatki głowy do połączenia .......................................................................... 195
Ukrywanie i odkrywanie części siatek .................................................................................. 196
Zgłoś jeśli naruszono regulamin