Prawo lotnicze.pdf

(458 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20021112L
©Kancelaria Sejmu
s. 1/103
USTAWA
z dnia 3 lipca 2002 r.
Prawo lotnicze
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2002
r. Nr 130, poz. 1112;
Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Zakres regulacji i definicje
Art. 1.
1. Przepisy Prawa lotniczego regulują stosunki prawne z zakresu lotnictwa cywil-
nego .
2. Przepisy Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz, w
zakresie ustalonym przez to prawo, również do obcego lotnictwa cywilnego.
3. Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa
państwowego, to jest państwowych statków powietrznych oraz lotnisk pań-
stwowych wykorzystywanych wyłącznie do startów i lądowań państwowych
statków powietrznych.
4. Przepisów prawa lotniczego nie stosuje się do lotnictwa państwowego, z wyjąt-
kiem przepisów art. 1 ust. 6-7, art. 2, 3-10, 11 ust. 1, art. 12, 14, 33, 35 ust. 2,
art. 43, 44, 60, 74, 75, 76 ust. 2, art. 89, 92, 119-125, 128, 130, 133, 140, 149,
150 ustawy, oraz z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku wykorzystywania:
1) polskich i obcych państwowych statków powietrznych do prowadzenia dzia-
łalności innej niż służba publiczna,
2) lotnisk lotnictwa państwowego do startów i lądowań cywilnych statków po-
wietrznych oraz statków, o których mowa w pkt 1,
przepisy ustawy stosuje się odpowiednio.
6. Nadzór nad działalnością lotnictwa państwowego, z zastrzeżeniem przepisów
ustawy, sprawują odpowiednio ministrowie właściwi ze względu na przynależ-
ność jednostki będącej właścicielem lub użytkownikiem państwowego statku
powietrznego lub zarządzającej lotniskiem.
02-11-21
©Kancelaria Sejmu
s. 2/103
7. Ministrowie właściwi do spraw: transportu, spraw wewnętrznych, środowiska
oraz Minister Obrony Narodowej określą, w drodze rozporządzenia, szczegóło-
we warunki stosowania przepisów prawa lotniczego do państwowych statków
powietrznych oraz do lotnisk wykorzystywanych wyłącznie do startów i lądo-
wań tych statków powietrznych, biorąc pod uwagę szczególny charakter zadań
realizowanych przez lotnictwo państwowe.
8. Przepisy prawa lotniczego dotyczące przewozów lotniczych stosuje się odpo-
wiednio do nieodpłatnych przewozów dokonywanych przez przewoźnika lotni-
czego.
Art. 2.
W rozumieniu przepisów ustawy:
1) statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze
na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza od-
bitego od podłoża,
2) polskim państwowym statkiem powietrznym jest:
a) statek powietrzny używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Pol-
skiej (wojskowy statek powietrzny),
b) statek powietrzny używany przez jednostki organizacyjne Straży Gra-
nicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i służby celnej (statek po-
wietrzny lotnictwa służb porządku publicznego),
3) użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel lub inna osoba wpi-
sana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych,
4) lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w
całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i na-
ziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdują-
cymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charak-
terze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk,
5) lądowiskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni
w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i
naziemnego ruchu statków powietrznych, ujęty w ewidencji lądowisk,
6) część lotnicza lotniska to obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań
statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrz-
nych, wraz z urządzeniami służącymi do obsługi tego ruchu, do którego do-
stęp jest kontrolowany,
7) zarządzającym lotniskiem jest podmiot, który został wpisany jako
zarządzający do rejestru lotnisk cywilnych,
8) lądowaniem handlowym jest lądowanie w celu zabrania lub pozostawienia
pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, przewożonych odpłatnie,
9) lotem handlowym jest lot związany z lądowaniem handlowym,
10) lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie
granicy państwowej,
11) lotem tranzytowym jest lot w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Pol-
skiej, rozpoczynający się i kończący poza jej terytorium,
02-11-21
©Kancelaria Sejmu
s. 3/103
12) lotem długodystansowym jest jednoodcinkowy lot na dystansie, którego po-
konanie wymaga minimum 8 godzin lotu statku powietrznego,
13) przewozem lotniczym jest przewóz pasażerów, bagażu, towarów lub poczty,
wykonywany statkiem powietrznym odpłatnie,
14) regularnym przewozem lotniczym jest przewóz lotniczy, jeżeli w każdym
locie miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasaże-
rów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a
przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami według opubli-
kowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwo-
ścią wskazującą na regularność lotów,
15) przewozem czarterowym jest przewóz lotniczy dokonywany na podstawie
umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspo-
zycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrz-
nego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu lub pocz-
ty, wskazanych przez czarterującego,
16) przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania prze-
wozów lotniczych na podstawie koncesji - w przypadku polskiego prze-
woźnika lotniczego, lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego or-
ganu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego,
17) portem lotniczym jest lotnisko użytku publicznego wykorzystywane do lo-
tów handlowych,
18) obowiązek użyteczności publicznej polega na zobowiązaniu:
a) przewoźnika lotniczego do zapewnienia świadczenia usług przewozu
lotniczego, spełniających określone wymogi co do ciągłości, regularno-
ści, zdolności przewozowej i taryf, których przewoźnik lotniczy nie
spełniałby kierując się jedynie interesem handlowym,
b) zarządzającego lotniskiem do zapewnienia funkcjonowania lotniska z
zachowaniem określonych wymagań, których zarządzający lotniskiem
nie spełniałby, kierując się jedynie interesem handlowym
- na warunkach określonych zgodnie z niniejszą ustawą.
Rozdział 2
Umowy i przepisy międzynarodowe
Art. 3.
1. Do stosunków prawnych z zakresu lotnictwa cywilnego stosuje się przepisy pra-
wa lotniczego, o ile wiążące Rzeczpospolitą Polską ratyfikowane umowy mię-
dzynarodowe nie stanowią inaczej.
2. Wiążące uchwały organizacji międzynarodowych ustanowionych na podstawie
ratyfikowanych umów międzynarodowych, w tym przyjęte przez Organizację
Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO ) załączniki do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grud-
nia 1944 r. (Dz.U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i
138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz.
02-11-21
©Kancelaria Sejmu
s. 4/103
188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200 oraz z 2000 r.
Nr 39, poz. 446 i 447) oraz ich zmiany, ogłaszane są bez zbędnej zwłoki wraz z
oświadczeniami rządowymi dotyczącymi ich obowiązywania. Oświadczenia
rządowe ogłaszane są w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ze wska-
zaniem miejsca publikacji uchwał będących przedmiotem ogłoszenia.
3. Jeżeli wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, w tym wiążące
uchwały organizacji międzynarodowych ustanowionych tymi umowami, prze-
widują jednakowe traktowanie podmiotu polskiego i podmiotu obcego, minister
właściwy do spraw transportu zapewni również w aktach wykonawczych do ni-
niejszej ustawy jednakowe traktowanie tych podmiotów.
4. Dla zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności działania lotnictwa cywilnego
minister właściwy do spraw transportu może, w drodze rozporządzenia, wpro-
wadzić do stosowania wymagania międzynarodowe o charakterze specjalistycz-
nym, w tym dotyczące bezpieczeństwa lotnictwa, budowy i eksploatacji statków
powietrznych oraz urządzeń infrastruktury naziemnej, ustanawiane w szczegól-
ności przez:
1) Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO),
2) Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego (ECAC), w tym Zrzeszenie
Władz Lotniczych (JAA),
3) Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej
(EUROCONTROL).
5. Uchwały organizacji międzynarodowych, o których mowa w ust. 2, oraz wyma-
gania międzynarodowe, o których mowa w ust. 4, zwane są dalej „przepisami
międzynarodowymi”.
Rozdział 3
Zwierzchnictwo w przestrzeni powietrznej i właściwość prawa
Art. 4.
1. Rzeczpospolita Polska ma całkowite i wyłączne zwierzchnictwo w swojej prze-
strzeni powietrznej. Funkcje wynikające z tego zwierzchnictwa wykonuje, w za-
kresie niezwiązanym z umacnianiem obronności państwa, minister właściwy do
spraw transportu.
2. Minister właściwy do spraw transportu oraz Minister Obrony Narodowej określą,
w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wykonywania funkcji wynikają-
cych ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania
obronności, o których mowa w ust. 1, na czas pokoju, uwzględniając związane z
tym obowiązki i uprawnienia odpowiednich służb i organów oraz zasadę współ-
pracy państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z odpowiednimi służ-
bami wojskowymi.
3. Minister właściwy do spraw transportu oraz Minister Obrony Narodowej określą,
w drodze rozporządzenia, zasady oraz tryb przekazywania Ministrowi Obrony
Narodowej funkcji, o których mowa w ust. 1, na czas wojny, stanu wojennego
lub stanu wyjątkowego, z uwzględnieniem określenia w tym przypadku zasad
02-11-21
©Kancelaria Sejmu
s. 5/103
współpracy państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z odpowiedni-
mi służbami wojskowymi.
Art. 5.
1. W ramach wykonywania zwierzchnictwa, o którym mowa w art. 4, ruch lotniczy
w polskiej przestrzeni powietrznej jest zarządzany przez polski państwowy or-
gan zarządzania ruchem lotniczym zgodnie z niniejszą ustawą i innymi ustawa-
mi oraz przepisami wydanymi na ich podstawie.
2. Na podstawie umów międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską reali-
zowanie niektórych zadań w zakresie zarządzania, o którym mowa w ust. 1, mo-
że być:
1) rozciągnięte na przestrzeń powietrzną poza granicą Rzeczypospolitej Pol-
skiej,
2) wykonywane przy pomocy organów międzynarodowych określonych w tych
umowach,
3) wykonywane przy pomocy organów zarządzania ruchem lotniczym innych
państw.
Art. 6.
W czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na teryto-
rium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na
tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
Art. 7.
W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywa-
nia na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki
powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba
że prawo to stanowi inaczej.
Art. 8.
Lot i manewrowanie statku powietrznego odbywają się zgodnie z przepisami obo-
wiązującymi w granicach danego terytorium, a na obszarze niepodlegającym
zwierzchnictwu żadnego państwa - zgodnie z przepisami międzynarodowymi.
Art. 9.
Polską ustawę karną stosuje się do obywateli polskich i cudzoziemców, którzy po-
pełnili za granicą:
1) przestępstwo lub wykroczenie przeciwko Prawu lotniczemu, o których mo-
wa w art. 210-212, jeżeli:
a) sprawcą jest właściciel, użytkownik albo inny posiadacz bądź członek
załogi polskiego statku powietrznego,
02-11-21
Zgłoś jeśli naruszono regulamin