scenariusz_20_2005_jesienne_przedstawienie_w_naszej_klasie.doc

(29 KB) Pobierz
Jesienne przedstawienie

Jesienne przedstawienie

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 20/2005

chusty lub szaliki do zawiązania oczu

jabłko, gruszka, cytryna, pomarańcza, cebula, chrzan, pomidor, ogórek (część z nich przekrojona, ponieważ wydają wtedy intensywniejszy zapach)

różne warzywa i owoce do wykonania kukiełek

patyczki, sznurek, szpilki, nożyczki

 

w naszej klasie

 

 

 

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• Rozpoznaje różne warzywa i owoce za pomocą węchu.

• Zna jesienne dary sadów i ogrodów warzywnych.

• Podaje sposoby wykorzystania warzyw i owoców w gospodarstwie domowym.

• Czyta głośno wiersz z naturalną intonacją głosu i rozumie jego treść.

• Ustnie opisuje wybrane warzywa  lub owoce, dobiera właściwe przymiotniki.

• Wykonuje kukiełkę z warzyw – według własnego pomysłu lub według instrukcji w „Świerszczyku”.

• Twórczo współpracuje w grupie i inscenizuje scenki teatralne, wykorzystując w zabawie samodzielnie wykonane kukiełki.

 

Przebieg zajęć:

◙ „Co tak pachnie?” – zabawa dydaktyczna: rozpoznawanie (przekrojonych) owoców i warzyw za pomocą zmysłu węchu, bez udziału wzroku i dotyku. Nauczyciel zaprasza na środek klasy chętne dzieci, zawiązuje im oczy i podaje do powąchania wybrane warzywa i owoce. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co wąchają. Po wykonaniu zadania sprawdzają (oglądają warzywa i owoce), czy odpowiedzi były prawidłowe. Następnie podają nazwy innych znanych warzyw i owoców. Wskazują wśród nich te, które są darami jesieni w polskich sadach i ogrodach.

 

◙ Ustne opisywanie wybranych warzyw i owoców – zwrócenie uwagi na ich charakterystyczny kształt i kolor.

 

◙ Dobieranie jak największej liczby przymiotników opisujących wygląd wybranego warzywa lub owocu. Uświadomienie uczniom, że te same cechy można opisać za pomocą różnych słów – bogacenie czynnego słownictwa dzieci.

 

◙ Głośne czytanie przez chętne dzieci wiersza „Dzień targowy” Laury Łącz  („Świerszczyk” nr 20 /2005). Wyjaśnienie tytułu utworu i określenie, w jaki sposób autorka opisała niektóre warzywa. 

 

◙ Co stanie się z warzywami z wiersza, które będą przewiezione na targ? – podawanie przez uczniów przykładów wykorzystania warzyw i owoców w ich domach.

 

◙ Wykonanie przez dzieci kukiełek z warzyw i owoców według własnych pomysłów lub sowy selerowej zgodnie z instrukcją w „Świerszczyku” nr 20/2005.

 

◙ Zabawa w teatr – przygotowanie w grupach krótkich scenek z wykorzystaniem kukiełek i przedstawienie ich koleżankom i kolegom.

Wybór najciekawszej lub najśmieszniejszej scenki i nagrodzenie wykonawców brawami.

 

◙ Podsumowanie zajęć:

-          Kończenie zdania: Jem owoce i warzywa, ponieważ

-          Układanie krótkich haseł reklamujących konieczność spożywania warzyw i owoców.

 

Uwaga! Można zaproponować uczniom odegranie scenek na podstawie inscenizacji „Opowieści pewnej sowy” Małgorzaty Strzałkowskiej („Świerszczyk” nr 20/2005 – „Kurtyna w górę”).

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin