Jest taki Urząd - Etnografia organizacji służby publicznej.PDF

(868 KB) Pobierz
73484207 UNPDF
Jest taki UrzĢd…
Etnografia organizacji słuŇby publicznej
Praca magisterska
na kierunku Marketing i ZarzĢdzanie
w zakresie zarzĢdzania gospodarczego.
OĻwiadczenie kierujĢcego pracĢ
OĻwiadczam, Ňe niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i
stwierdzam, Ňe spełnia ona warunki do przedstawienia jej w postħpowaniu o
nadanie tytułu zawodowego.
Data Podpis kierujĢcego pracĢ
O Ļ wiadczenie autora (autorów) pracy
ĺwiadom odpowiedzialnoĻci prawnej oĻwiadczam, Ňe niniejsza praca dyplomowa
została napisana przez mnie samodzielnie i nie zawiera treĻci uzyskanych w
sposób niezgodny z obowiĢzujĢcymi przepisami.
OĻwiadczam równieŇ, Ňe przedstawiona praca nie była wczeĻniej przedmiotem
procedur zwiĢzanych z uzyskaniem tytułu zawodowego w wyŇszej uczelni.
OĻwiadczam ponadto, Ňe niniejsza wersja pracy jest identyczna z załĢczonĢ
wersjĢ elektronicznĢ.
Data Podpis autora (autorów) pracy
2
Streszczenie
Przedmiotem rozwaŇaı niniejszej pracy jest analiza kultury organizacji słuŇby
publicznej w Polsce. W przeprowadzony badaniach empirycznych jednego z
urzħdów centralnych, posłuŇyłem siħ metodĢ etnograficznĢ, zakorzenionĢ w
perspektywie interpretatywnej teorii organizacji. Za cel badaı przyjĢłem m.in.
porównanie stereotypów dotyczĢcych biurokracji i urzħdników z ich realnym
obrazem. Problem badawczy dotyczy wiħzi pracowników z Urzħdem oraz
wpływu otoczenia na ich kształtowanie.
Podczas badaı, trwajĢcych ponad rok, przeprowadziłem 30 wywiadów
antropologicznych oraz obserwacje bezpoĻrednie pracy w Urzħdu. Dokonałem
analizy zjawisk i procesów przez pryzmat wpływu otoczenia, struktury fizycznej,
społecznej, zwłaszcza kulturowej organizacji.
Zebrany materiał posłuŇył do stworzenia modelu postaw i wartoĻci urzħdnika
oraz wykazał introwertyczne zorientowanie kultury organizacji.
Słowa kluczowe
Etnografia, wywiad antropologiczny, słuŇba publiczna, urzĢd, organizacja, etyka
profesjonalna
Dziedzina pracy (kody wg programu Socrates-Erasmus zgodnie z
zał Ģ czon Ģ list Ģ )
04000 Biznes i zarzĢdzanie Business Studies, Management Science
3
PODZIĦKOWANIA ............................................................................................. 5
1. WST Ħ P ......................................................................................................... 6
1.1. T ŁO ........................................................................................................ 6
1.2. S FORMUŁOWANIE PROBLEMU ................................................................... 6
1.3. S TRUKTURA PRACY ................................................................................. 7
1.4. M ETODA BADAWCZA ................................................................................ 7
2. CZ ĦĺĘ TEORETYCZNA – URZ ġ D JAKO ORGANIZACJA ..................... 13
2.1. M ETODOLOGIA NINIEJSZEJ PRACY ........................................................... 13
2.2. O RGANIZACJE I URZĦDY ......................................................................... 15
3. CZ ĦĺĘ EMPIRYCZNA – STUDIUM PRACY URZ Ħ DU ............................. 22
3.1. P REZENTACJA CODZIENNEJ PRACY W URZĦDZIE ....................................... 22
3.1.1. Typowy dzieı w pracy.............................................................. 22
3.1.2. Czas pracy ............................................................................... 29
3.1.3. Rytuał posiłków ........................................................................ 32
3.2. U RZġD A OTOCZENIE ............................................................................. 36
3.2.1. Polityka .................................................................................... 45
3.3. S TRUKTURA FIZYCZNA ........................................................................... 48
3.4. S TRUKTURA SPOŁECZNA ........................................................................ 53
3.4.1. Młodzi ludzie ............................................................................ 53
3.4.2. Relacje / hierarchia .................................................................. 58
3.4.3. Kierownictwo ............................................................................ 63
3.4.4. Komunikacja w urzħdzie .......................................................... 67
3.4.4.1. Droga formalna ........................................................... 68
3.4.4.2. Droga nieformalna ...................................................... 71
3.4.4.3. Narzħdzia komunikacji................................................ 73
3.5. B UDOWANIE KULTURY URZĦDU ............................................................... 76
3.5.1. Integracja ................................................................................. 76
3.5.2. ĺwiħta w urzħdzie .................................................................... 90
3.5.3. Kariera w urzħdzie ................................................................... 97
3.5.3.1. PrzyjĻcie do pracy....................................................... 97
3.5.3.2. Awanse..................................................................... 103
3.5.3.3. OdejĻcie z urzħdu ..................................................... 107
3.5.3.4. Motywacja................................................................. 112
3.5.3.4.1. Zadowolenie z pracy................................. 121
3.5.3.4.2. Wynagrodzenie......................................... 123
3.6. C ZŁOWIEK W ORGANIZACJI ROLA URZĦDNIKA SŁUņBY PUBLICZNEJ ......... 128
3.6.1. Etyka ...................................................................................... 128
3.6.2. Inicjatywa oddolna ................................................................. 134
3.6.3. RozwiĢzywanie problemów.................................................... 136
4. KONKLUZJE............................................................................................ 140
4.1. D WUBIEGUNOWY MODEL URZĦDNIKA ..................................................... 147
4.2. O RIENTACJA KULTUROWA .................................................................... 149
BIBLIOGRAFIA .............................................................................................. 151
4
Podziħkowania
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin