Dzień Ziemi 2.doc

(106 KB) Pobierz
FESTYN

Tegoroczne obchody Dnia Ziemi poświęcimy gospodarce odpadami.

 

 

ZADANIA DLA KLAS – NALEŻY JE ZREALIZOWAC PRZED OBCHODAMI ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI

 

Każda klasa:

 

§         przygotowuje stroje z surowców wtórnych na pokaz „Mody ekologicznej” /maksymalnie 3 stroje/,

§         wybiera dla siebie nazwę, która ma związek z przyrodą lub ekologią i umieszcza ją na drzwiach swojej klasy,

§         przygotowuje prezentację polskiego parku narodowego, którą przedstawi w czasie obchodów Dnia Ziemi.

 

W prezentacji powinny zawierać się:

·         symbol parku

·         data utworzenia parku

·         aktualna powierzchnia parku

·         lokalizacja parku /województwo, położenie geograficzne/

·         osobliwości parku /charakterystyczne dla parku obiekty czy zjawiska/

·         walory kulturowe i turystyczne

 

(Przygotowując prezentację należy wykorzystać mapy, plansze, fotografie, rysunki oraz materiały źródłowe znajdujące się u wychowawców. )

 

·         zadba o ukwiecenie swojej sali,

·         wykona transparent z hasłem nawołującym do ochrony środowiska,

·         wykona na lekcji wychowawczej gazetkę ścienną pod hasłem: „Segregujesz - odzyskujesz”,

·         uporządkuje teren wokół szkoły,

·         wystawi drużynę – reprezentację klasy, która weźmie udział w „SZKOLNYM TURNIEJU EKOLOGICZNYM” w czasie obchodów Dnia Ziemi 22 kwietnia.

 

 

Uczniowie tworzący drużynę powinni:

 

umieć

 

§         obliczyć, ile odpadów rocznie produkują wszyscy uczniowie klasy, mając podaną średnią ilość odpadów jaką każdy obywatel wytwarza w ciągu roku. Wynik podać w tonach,

§         posegregować odpady do odpowiednich pojemników oraz podać nazwy ich rodzajów,

§        przygotować odpady do segregacji /czyli co należy zrobić z butelkami plastikowymi, kartonikami i puszkami po napojach, starymi zeszytami, szklanymi butelkami zanim znajdą się w  kontenerach do selektywnej zbiórki odpadów/,

§         rozpoznać po głosach pięć gatunków ptaków polskich,

 

 

wymienić

 

§         trzy zasady hierarchii postępowania z odpadami,

§         sposoby postępowania z istniejącymi odpadami,

§         sposoby na ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów,

 

wiedzieć

 

§         w jakim czasie ulegają rozkładowi szklane butelki, aluminiowe puszki, opakowania plastikowe, gazety, kartony po napojach, odpady organiczne np. skórka od banana,

§         jakie są opakowania przyjazne środowisku,

§         czy powinno się w domach lub ogniskach spalać opakowania z tworzyw sztucznych,

§        drzew chroni przed ścięciem 1 tona zebranej makulatury,

 

wymienić

 

§        niebezpieczeństwa związane z istnieniem dzikich wysypisk,

§        odpady niebezpieczne powstające w naszych domach,

§        powody, dla których nie należy kupować napojów w aluminiowych puszkach,

 

wyjaśnić

 

§         znaczenie znaków występujących na towarach tzw. ekoznaków,

§         pojęcia: segregowanie odpadów, odpady, biodegradacja, rekultywacja, recykling, utylizacja,

§        dlaczego puszki i plastikowe butelki przed wyrzuceniem należy zgniatać.

 

 

Drużyny uczestniczyć będą także w konkurencjach sportowych.

 

Konkurencje sportowe na czas:

 

1.      Bieg z butelką pełną wody.

2.      Zgniatanie butelek plastikowych.

3.      Toczenie opony.

4.      Bieg z butelką plastikową umieszczoną między kolanami.

5.      Skoki z puszką umieszczoną między stopami.

6.      Bieg w workach sizalowych.

7.      Rzut puszką do celu.

 

Udział w realizacji zadań związanych z obchodami Dnia Ziemi będzie uwzględniony w szkolnej rywalizacji klas i zostanie oceniony zgodnie z jej kryteriami.


MATERIAŁY TEORETYCZNE DLA DRUŻYN

 

1.       Każdy obywatel w ciągu roku wytwarza średnio 350 kg odpadów.

 

2.     Sposoby na ograniczenie ilości wytwarzanych odpadów:

§         kupować napoje w opakowaniach zwrotnych

§         po zakupy chodzić z własną torbą

§         kupować tylko wtedy, gdy jest to konieczne, a nie np. modne

§         naprawiać zamiast wyrzucać

§         oddawać potrzebującym zamiast wyrzucać

§         znaleźć nowe zastosowanie

§         unikać produktów jednorazowych, kupować trwałe, wielokrotnego użytku

 

3.     Recykling to: wykorzystanie odpadów lub zużytych elementów do wytwarzania nowych produktów, np. makulatury do produkcji papieru.

 

4.     Biodegradacja to zachodzący pod wpływem mikroorganizmów proces rozkładu substancji na proste związki, bezpiecznie wchłaniane przez środowisko.

 

5.     Rekultywacja to zabiegi mające na celu przywrócenie zniszczonym terenom ich wartości użytkowej (komunalnej, gospodarczej, rekreacyjnej)

 

6.     Odpady to wykorzystane, zużyte rzeczy, przedmioty, części, opakowania nieprzydatne w dalszej działalności człowieka.

 

7.     Segregowanie to sortowanie (rozdzielanie) odpadów według materiału, z którego zostały wykonane. Najczęściej odpady segreguje się na cztery grupy: papier, szkło, tworzywa sztuczne i metale. Segregując wyodrębniamy z odpadów surowce wtórne oraz odpady niebezpieczne do specjalnych kontenerów znajdujących się w domu, na osiedlu, w centrum handlowym.

 

8.     Recykling to ponowne wykorzystanie zużytych odpadów.

 

9.     Utylizacja to unieszkodliwianie odpadów, takie ich przekształcanie, by nie były groźne dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego (np. poprzez recykling, kompostowanie, bezpieczne składowanie).

 

10.  W domach lub ogniskach nie powinno się spalać opakowań z tworzyw sztucznych, ponieważ w czasie ich niekontrolowanego spalania do atmosfery dostają się toksyczne związki: chlorowęglowodory, tlenki węgla, dioksyny, furany, metale ciężkie.

11.   Puszki i plastikowe butelki przed wyrzuceniem należy zgniatać, ponieważ zgniatanie zmniejsza ich objętość.

 

12.  Powody, dla których nie należy kupować napojów w aluminiowych puszkach:

 

§         produkcja puszek jest droga, co wpływa na cenę towaru,

§         w czasie produkcji zużywa się ogromne ilości energii, surowców mineralnych (boksytów, wapnia, kriolitu, węgla) oraz ogromne ilości wody,

§         powstaje nadmierna ilość odpadów toksycznych (tzw.”czerwone błoto”, fluorki, węglowodory aromatyczne wielopierścieniowe, tlenki węgla i siarki oraz pył),

§         napoje w puszkach aluminiowych mają gorszy smak.

 

13.  Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów:

 

a)     papier – pojemnik niebieski

 

- zasady segregacji:

v     wrzucamy: gazety, ulotki, zeszyty (przed wrzuceniem pozbawić owijki i zszywek), papier do pisania, papier ksero, zeszyty, książki, torebki papierowe, pudełka, kartony, tektura

v     nie wrzucamy: opakowania foliowane po napojach, papierosach, torebki foliowe, kalka, papier brudny lub tłusty

 

b)    szkło – pojemnik zielony

 

- zasady segregacji:

v     wrzucamy: umyte, pozbawione etykiet i nakrętek butelki po sokach, przecierach, alkoholu oraz słoiki; staramy się nie tłuc butelek podczas wrzucania

v     nie wrzucamy: lustra, szyby, naczynia żaroodporne, porcelana, naczynia fajansowe, żarówki, kapsle i nakrętki od butelek i słoików

 

c)     plastik – pojemnik siatkowy, ocynkowany, żółty

 

- zasady segregacji:

v     wrzucamy: butelki plastikowe PET, zgniecione, bez etykiet, bez nakrętek

v     nie wrzucamy: plastikowych zabawek, artykułów gospodarstwa domowego, opakowań po serkach, jogurtach, margarynie, worków foliowych, wykładzin PCV

 

14.  Ekoznaki to oznakowania umieszczane na towarach, których producenci starają się minimalizować negatywny wpływ na środowisko.

 

15.  Trzy zasady hierarchii postępowania z odpadami:

- unikaj              - używaj wielokrotnie              - odzyskuj surowce wtórne

 

16.  Sposoby postępowania z istniejącymi odpadami: składowanie, selektywna zbiórka i recykling, kompostowanie, spalanie.

 

17.  Czas, w jakim rozkładają się:

 

§         puszka po konserwie - 100 lat

§         skórka od banana - 6 miesięcy             

§         karton po mleku - 5 lat

§         szklana butelka ponad 500 lat

§         gazeta - 5 miesięcy

§         plastikowe opakowania - 500 a nawet tysiąc lat

 

18.  Niebezpieczeństwa związane z istnieniem dzikich wysypisk:

 

§         zniekształcają i szpecą krajobraz

§         są miejscem rozwoju organizmów chorobotwórczych

§         są groźne dla zwierząt (ostre puszki, potłuczone szkło, butelki i worki-pułapki)

§         stanowią zagrożenie pożarowe

§         uwalniają szkodliwe substancje do gleby, wody i powietrza

§         obniżają kondycję okolicznej roślinności

 

19.  Odpady niebezpieczne powstające w naszych domach. Produkty i opakowania po niektórych z nich:

 

§         baterie, akumulatory                            

§         niepotrzebne i przeterminowane leki

§         materiały malarskie (farby, lakiery, kleje, impregnaty, rozpuszczalniki)

§         środki owadobójcze

§         środki czyszczące (do rur, toalet, piekarników, odplamiacze, wybielacze)

 

20. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin