GERD MIETZEL- Wprowadzenie do psychologii.pdf

(1287 KB) Pobierz
459097516 UNPDF
GERD MIETZEL
Wprowadzenie do psychologii
podstawowe zagadnienia
przekład: Ewa Pankiewicz
GWP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gdańsk 2002
Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Recenzje wydawnicze: prof. dr hab. Jerzy Brzeziński prof. dr hab. Alina Kolańczyk
Tytuł oryginału: Wege in die Psychologie
Copyright (c) J. G. Cotta'sche Buchhandlung Nachfolger GmbH,
Stuttgart 1994
Copyright (c) for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani jej część nie może być przedrukowywana
ani w żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana
w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody
Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Wydanie pierwsze
Redakcja merytoryczna: Alina Kolańczyk
Redakcja: Małgorzata Jaworska
Korekta i konsultacje medyczne: Andrzej Karmoliński
Projekt okładki: Agnieszka Wójkowska
Opracowanie graficzne: Piotr Geisler
Zdjęcia nr 8.1, 8.6, 8.10, 8.12 reprodukowane za zgodą prof. Paula Ekmana
ISBN 83-85416-76-5
Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A. Łódź, ul. Żwirki 2
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ul. Bema 41 la, 81-753 Sopot, tel. lfax (058) 551-61-04
e-mail: gwp@gwp.gda.pl, www.gwp.gda.pl
Spis treści
Przedmowa .................................................... 9
1. CELE, ZAŁOŻENIA ORAZ ZASTOSOWANIE PSYCHOLOGII ....... 11
1.1 Badanie zachowania i doznawania jako zadanie psychologii ............. 12
1.2 Psychologia jako dziedzina badań .................................. 15
1.2.1 Krytyczne spojrzenie na istniejące hipotezy
oraz sformułowanie własnych pytań ................................ 15
1.2.2 Niektóre cechy badań naukowych .................................. 17
1.3 Różne sposoby widzenia ludzkich zachowań .......................... 23
1.3.1 Biologiczny sposób widzenia ....................................... 24
1.3.2 Behawiorystyczny sposób widzenia ................................. 25
1.3.3 Poznawczy sposób widzenia ....................................... 31
1.3.4 Psychoanalityczny sposób widzenia ................................. 34
1.3.5 Humanistyczny sposób widzenia ................................... 38
1.3.6 Porównanie różnych sposobów widzenia ............................. 40
1.4 Niektóre dziedziny psychologii stosowanej ........................... 40
1.4.1 Zadania psychologów klinicznych ................................... 43
1.4.2 Zadania psychologów pracy i organizacji ............................. 46
1.5 Zdefiniowanie badań podstawowych oraz nauki stosowanej,
opisanych w następnych rozdziałach ................................ 54
2. PSYCHOLOGIA LUDZKIEGO ROZWOJU ........................57
2.1 Charakterystyka psychologii rozwojowej ............................. 58
2.2 Metody badania zmian ........................................... 60
2.2.1 Uchwycenie zmian metodą przekroju podłużnego ...................... 60
2.2.2 Uchwycenie zmian metodą przekroju poprzecznego .................... 61
2.2.3 Połączenie metody przekroju podłużnego i poprzecznego ................ 62
2.3 Objaśnienia zmian zachodzących w życiu człowieka .................... 63
2.3.1 Biologiczne podstawy rozwoju ..................................... 63
2.3.2 Zagadnienie czynników dziedzicznych i środowiska .................... 67
2.4 Wybrane dziedziny badawcze psychologii rozwojowej ................... 81
2.4.1 Zmiany w sferze fizyczno-motorycznej ............................... 81
2.4.2 Więzi społeczno-emocjonalne we wczesnym dzieciństwie ................ 84
2.4.3 Rozwój wybranych funkcji poznawczych ............................. 90
2.4.4 Zmiany ściśle związane z wiekiem lub wiążące się z nim tylko
w niewielkim stopniu ............................................ 94
3. PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA ............................. 101
3.1 Narządy zmysłów: furtka dla bodźców fizycznych ..................... 102
WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII
3.1.1 Ogólna charakterystyka narządów zmysłów ......................... 102
3.2 Budowa i sposób funkcjonowania narządu wzroku .................... 109
3.2.1 Drgania elektromagnetyczne jako podstawa odbioru wrażeń wzrokowych . 109
3.2.2 Receptory - przetwarzanie energii fizycznej w impulsy nerwowe ........ 110
3.2.3 Teorie dotyczące spostrzegania barw ............................... 112
3.2.4 Przetwarzanie i wysyłanie informacji wzrokowych
przez centralny układ nerwowy ................................... 114
3.3 Interpretacja bodźców zarejestrowanych przez procesy spostrzegania .... 117
3.3.1 Bodziec wzrokowy jako podstawa spostrzegania ...................... 118
3.3.2 Uwaga a spostrzeganie .......................................... 120
3.3.3 Organizacja spostrzegania ........................................ 129
3.3.4 Współpraca procesów zależnych od danych
oraz procesów wywodzących się ze zdolności poznawczych .............. 140
4. PODSTAWOWE PROCESY UCZENIA SIĘ ....................... 144
4.1 Charakterystyka uczenia się ..................................... 144
4.1.1 Rozróżnienie pomiędzy uczeniem się a zachowaniem .................. 144
4.1.2 Względnie trwała zmiana w zachowaniu ............................ 145
4.1.3 Uczenie się jako rezultat ćwiczeń i doświadczeń ...................... 146
4.1.4 Teorie dotyczące uczenia się ...................................... 148
4.2 Uczenie się poprzez warunkowanie ................................ 148
4.2.1 Warunkowanie klasyczne ........................................ 149
4.2.2 Warunkowanie sprawcze ........................................ 158
4.3 Poznawcze podejście do problematyki uczenia się ..................... 175
4.3.1 Uczenie się utajone, mapy poznawcze .............................. 177
4.3.2 Od prób i błędów do zrozumienia .................................. 178
4.3.3 Uczenie się poprzez naśladowanie wzorców .......................... 180
5. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW .............................. 185
5.1 Powstawanie i zastosowanie pojęć ................................. 186
5.1.1 Pojęcia jako kategorie ........................................... 186
5.2 Dygresja: porządek i kontrola dzięki pojęciu własnej osoby ............. 191
5.3 Przystosowanie się do warunków środowiska
poprzez rozwiązywanie problemów ................................ 194
5.3.1 Etapy procesu rozwiązywania problemów ........................... 195
5.3.2 Wcześniejsze doświadczenia jako utrudnienie
przy poszukiwaniu rozwiązania ................................... 201
5.4 Rozwiązywanie problemów jako wyraz inteligencji .................... 204
5.4.1 Poszukiwanie metod pomiaru inteligencji: drogi i manowce ............ 205
5.4.2 Rozwiązywanie codziennych problemów dzięki inteligencji praktycznej . . . 216
5.4.3 Zależność inteligentnego działania od warunków środowiska ........... 219
5.4.4 Drogi badań inteligencji: od produktu do procesu ..................... 220
6. PSYCHOLOGIA PAMIĘCI .....................................222
6.1 Pamięć jako przetwarzanie informacji .............................. 223
6.1.1 Rejestr sensoryczny: furtka dla bodźców zmysłowych .................. 225
6.1.2 Pamięć krótkotrwał a ........................................... 228
6.1.3 Pamięć długotrwała ............................................ 233
6.2 Zapominanie, wyjaśnienie ....................................... 243
6.2.1 Rozpadanie się "śladów" ......................................... 243
6.2.2 Zakłócenia wcześniej i później przyswojonej wiedzy: interferencja ........ 244
6.2.3 Niemożność uzyskania dostępu do zawartości pamięci
z powodu braku bodźców wywołujących ............................. 245
6.2.4 Zapominanie umotywowane ...................................... 246
6.3 Możliwości wspierania pamięci ................................... 247
6.3.1 Zasady dotyczące ćwiczeń ........................................ 247
6.3.2 Mnemotechniki - pomoc przy opracowywaniu materiału trudnego
do uporządkowania ............................................. 252
7. PSYCHOLOGIA MOTYWACJI ................................. 258
7.1 Zachowanie motywowane i jego objaśnienie ......................... 259
7.1.1 Charakterystyka zachowania motywowanego ........................ 259
7.1.2 Części składowe psychologicznych wyjaśnień motywacji ............... 261
7.2 Teorie dotyczące poszczególnych sfer motywacji ...................... 263
7.2.1 Odżywianie się - zachowanie i wyjaśnienie .......................... 263
7.2.2 Agresja i jej wyjaśnienie ......................................... 271
7.2.3 Niektóre warunki wspierania motywacji do nauki .................... 290
8. PSYCHOLOGIA UCZUĆ I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM ....... 299
8.1 Charakterystyka i klasyfikacja emocji .............................. 300
8.2 Znaczenie autonomicznego układu nerwowego oraz hormonów .......... 302
8.3 Teoretyczne rozważania o doświadczaniu emocji ..................... 307
8.3.1 Mózg - centralna rozdzielnia emocji i reakcji fizycznych ............... 308
8.3.2 Zależności pomiędzy zmianami fizycznymi
a doznawaniem określonych emocji ................................ 309
8.3.3 Doświadczenie emocji - rezultat pobudzenia fizjologicznego
oraz procesów poznawczych ...................................... 313
8.3.4 Zagadnienie procesów przeciwstawnych ............................ 316
8.4 Przekazywanie doznań w kontaktach społecznych .................... 319
8.4.1 Biologiczne podstawy wyrażania emocji ............................ 319
8.4.2 Zasady wyrażania emocji w różnych sytuacjach ...................... 321
8.4.3 Możliwości udawania "nieprawdziwych" emocji ...................... 323
8.5 Stres: jego następstwa i zwalczanie ................................ 326
8.5.1 Charakterystyka stresu ......................................... 327
8.5.2 Warunki powstawania stresu ..................................... 328
8.5.3 Osobowość a zagrożenie stresem .................................. 332
8.5.4 Możliwości obrony przed stresem .................................. 336
9. PSYCHOLOGIA PROCESÓW SPOŁECZNYCH ................... 342
9.1 Uzyskiwanie wrażeń o innych dzięki społecznemu postrzeganiu ......... 343
9.1.1 Powstawanie pierwszego wrażenia ................................ 344
9.1.2 Atrybucja w spostrzeganiu osób ................................... 351
9.2 Różne spostrzeganie osób: swoi i obcy .............................. 358
9.3 Psychologia uprzedzeń .......................................... 361
8
WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII
9.4 Od spotkania do społecznego przyciągania .......................... 366
9.4.1 Zażyłość powstająca dzięki ponawianym spotkaniom .................. 367
9.4.2 "Swój swego znajdzie" ........................................... 369
9.4.3 Zasada wzajemności ............................................ 370
9.4.4 Więzi emocjonalno-społeczne istniejące dzięki miłości ................. 371
9.5 Wpływ grupy na jej członków ..................................... 375
9.5.1 Określanie realiów społecznych ................................... 376
9.5.2 Unikanie społecznego odtrącenia poprzez dopasowanie się do innych ..... 377
9.5.3 Reakcja większości na ludzi obcych, niezależnych ..................... 379
9.5.4 Zmiana przekonań reprezentowanych przez większość,
dokonana przez osoby niezależne .................................. 379
Bibliografia .................................................. 385
Indeks nazwisk .............................................. 431
Indeks rzeczowy ............................................. 441
Przedmowa
Pierwsze wydanie Wprowadzenia do psychologii ukazało się w roku 1979. Prawie piętnaście
lat później ukazuje się siódme*, obecne, poprawione i zmienione wydanie tego opracowania.
Zainteresowanie, jakie wzbudziła ta książka w krajach niemieckiego obszaru językowego
oraz w Holandii, jest potwierdzeniem faktu, że Wprowadzenie... - dzięki poruszanym w nim
tematom oraz sposobom przedstawienia zagadnień - znalazło tam wielu interesujących się
psychologią czytelników. Adresatami obecnej wersji są także osoby, które kontaktu z
psychologią szukają po raz pierwszy. "Najtrudniejsze są początki" - głosi powiedzenie.
Niniejsza publikacja uwzględniła ten fakt i wprowadzenie czytelnika w nową, nie znaną mu
dziedzinę nauki odbywa się bez dodatkowego obciążania go skomplikowanym i
niezrozumiałym językiem. Najważniejszym zadaniem przy opracowaniu tekstu było
zachęcenie czytelnika oraz podtrzymanie jego motywacji. Wprowadzenie... nie ogranicza się
więc do odtworzenia wniosków, do jakich doszli naukowcy. Dobrane tu informacje mają
raczej przypominać, że badaniami psychologicznymi obarczeni bywają ludzie, którzy
nierzadko znaleźli się w danej sytuacji przypadkiem lub zdarzyły im się szczególnie
korzystne dla badań, lecz nieraz tragiczne przeżycia.
Wraz z siódmym wydaniem poszerzył się zakres Wprowadzenia do psychologii. Takie
zagadnienia, jak rozwój, spostrzeganie, uczenie się, rozwiązywanie pro-
blemów, motywacja i interakcje społeczne zostały przedstawione dokładniej, niż to miało
miejsce w poprzednich edycjach. Doszedł też rozdział dotyczący psychologii emocji. Aby
zakres książki nie wykroczył poza swoje ramy, ofiarą selekcji padł rozdział Odmienne stany
świadomości. Dłuższe są dygresje, w których obecnie bardziej szczegółowo omawia się
odpowiednie zagadnienia w każdym rozdziale. "Rameczki informacyjne" zastąpione zostały
"ramkami informacyjnymi".
Poprzednie wydania nie zawierały danych dotyczących źródeł - sprawa ta sygnalizowana była
przez czytelników stosunkowo rzadko. Niniejszy tekst zawiera wykaz źródeł oraz obszerny
spis literatury. Wydawnictwo oraz autor czekają na Państwa opinie dotyczące tej zmiany.
Autor składa podziękowania wszystkim czytelnikom, którzy od pierwszego wydania dzielili
się z nim swoimi uwagami, pytaniami i ocenami, a tym samym przyczynili się pośrednio do
wydania nowej, zmienionej wersji książki. Dotyczy to zwłaszcza licznych uczestników
seminarium "Wprowadzenie do psychologii"; wielu z nich dokonało trafnych,
wykorzystanych w tej książce spostrzeżeń.
Prace nad nowym wydaniem wspierali szczególnie: mgr psychologii Eva Pe-gels (Duisburg),
dr Bernd Kern (Duis-burg) oraz dr Matthias Reiss (Flens-burg). Bardzo krytycznie podeszli
oni do treści zawartych w tekście, proponując jednocześnie wiele zmian. Dr Hans-Peter
* W edycji niemieckiej (przyp. red.).
10
WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII
Musahl (Duisburg) podzielił się ze mną cennymi uwagami, z których najbardziej skorzystał
rozdział o spostrzeganiu. Przy zabierającym mnóstwo czasu wyszukiwaniu literatury pomocni
okazali się Ralph Schwer i Thomas Hanel. Tym ostatnim zawdzięczam także wiele pomysłów
dotyczących udoskonalenia książki we wszystkich jej rozdziałach. W pracach nad książką,
które w wielkim pośpiechu zmierzały do jej ukończenia, uczestniczyły ponownie Kety
Knezevic, Carmen Ostendorf i Sigrid Riddeskamp. Eberhardowi Rathgebowi i jego
współpracownikom z wydawnictwa Klett-Cot-ta, szczególnie Renatę Warttmann i Ludwigowi
Niethammerowi, zawdzięczani
powstawanie tej książki w nadzwyczaj miłej atmosferze, sprawnie i bez zakłóceń. Już teraz
dziękuję tym osobom, które w przyszłości zechcą się ze mną podzielić swoimi uwagami i
wytknąć mi moje błędy.
Duisburg, wiosna 1994 Gerd Mietzel
Adres autora: Prof. Dr. G. Mietzel Gerhard-Mercator-Universitat 47048 Duisburg
1.
Cele, założenia oraz zastosowanie psychologii
Zgłoś jeśli naruszono regulamin