Radziecki realizm socjalistyczny- lata 30.doc

(47 KB) Pobierz
Czapajew Chapajev (1934)

RADZIECKI REALIZM SOCJALISTYCZNY:

RADZIECKI REALIZM SOCJALISTYCZNY:

·         Doktryna i praktyka twórcza  wprowadzona w ZSRR na początku lat 30. XX w

·         Uznana za podstawową metodę artystyczną

·         Realizm socjalistyczny zadekretowany został na Zjeździe Pisarzy Radzieckich w 1934 roku jako metoda wymagająca od artysty prawdziwego, historycznie konkretnego przedstawienia rzeczywistości w jej rewolucyjnym rozwoju:

v     I Wszechzwiązkowa Narada Pracowników Kinematografii w 1935 roku poświęcona była dostosowaniu metody do potrzeb kina

·         Nurt ściśle związany z polityką kulturalną okresu stalinizmu

·         Stał się obowiązującą wykładnią tzw. sztuki zaangażowanej, jako ideowego i propagandowego narzędzia partii komunistycznej.

·         Program socrealizmu, mimo ambicji stworzenia spójnych założeń, był wewnętrznie sprzeczny i niekonsekwentny

·         Jego zaplecze teoretyczne stanowiły wybrane elementy estetyki XIX-wiecznego realizmu (zwłaszcza kategoria tzw. realizmu krytycznego) i praktyki twórczości akademickiej

·         Teoretyczne założenia realizmu socjalistycznego odgrywały w praktyce rolę instrumentalną, będąc sprawdzianem ideologicznej poprawności dzieł oraz miarą uległości twórców wobec dysponenta politycznego (kryterium tzw. partyjności)

·         Główne hasła realizmu socjalistycznego:

v     Postulat zgodności wizji świata z ideologicznymi tezami marksizmu

v     Komunikatywności formy

v     Optymizm

v     Uprzywilejowanie tematyki pracy, walki klasowej i tradycji ruchu robotniczego

·         Zapowiedzią realizmu socjalistycznego w filmie była tzw. rewolucyjna klasyka sowiecka lat 20. i początku lat 30:

-          Pancernik Potiomkin i Październik S.M. Eisensteina

-          Matka i Koniec Sankt Petersburga W.I. Pudowkina

-          Arsenał i Ziemia O. Dowżenki

·         Idealne filmy socrealizmu to eposy:

v     Przedstawiające prawdziwych bohaterów rewolucji®Czapajew 1934

v     Przedstawiające fikcyjnych bohaterów rewolucji® Trylogia o Makymie 1934-1939

·         Pod koniec lat 30. w ZSRR realizm socjalistyczny uległ stopniowej schematyzacji i wulgaryzacji, stając się ideologicznym taranem do walki z wszelkim nowatorstwem formalnym i odmiennymi sposobami myślenia:

v     Prymitywny, dychotomiczny podział na bohaterów pozytywnych (rewolucjonistów) i bohaterów negatywnych (przeciwnicy walki klas)

v     Uproszczona, dwubiegunowa wizja świata

·         Film socrealistyczny był traktowany jak doraźne narzędzie walki politycznej i propagandy, komentator i rezoner tez formułowanych przez kierownictwo partii komunistycznej na walnych zjazdach i plenach KC

·         Film współdziałał też w tworzeniu kultu Stalina (filmy M. Cziaurelego)

·         Filmy socjalistyczne:

-          Czpajew, Siergiej i Gieorgij Wasiljejowie, 1934

-          Młodość Maksyma, Grigorij Koznicew, Leonid Trauberg, 1935

-          My z Kronsztandu, Jefim Dzigan, 1936

-          Powrót Maksyma, Grigorij Koznicew, Leonid Trauberg, 1937

-          Delegat floty,Aleksander Zachri, 1937

-          Szczors, Aleksander Dowżenko, 1939

-          Nauczyciel,Siergiej Gierasimov,1939

-          Wielkie życie,Leonid Łukow,1939

-          Ziemia woła, Aleksander Zachri,1940

 

 

 

 

 

BEZDOMNI:

 

Reżyseria: Nikolai Ekk

Scenariusz: Nikolai Ekk, Aleksandr Stolper, Regina Janushkevich

Zdjęcia: Vasili Pronin

Scenografia: Ivan Stepanov, A. Yevmanenko

Muzyka: Yakov Stollyar

Na podstawie: powieści Aleksandra Makarenki

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1931

Obsada: Mariya Gonfa, Vladimir Vesnovsky, Mariya Andropova, Michaił Dżagofarow, Nikołaj Batałow, Michaił Żarow

·         Pierwszy radziecki film dźwiękowy, w którym ideologia została umiejętnie połączona z dokumentalnym realizmem.

·         Akcja toczy się na początku lat 20-tych. Młodociany przestępca Kola [Michaił Dżagofarow] przyłącza się on do bandy bezdomnych chłopców, którzy niebawem zostają aresztowani. Władza kieruje ich do specjalnego obozu w którym mają być poddani resocjalizacji. Ich wychowawca, Siergiejew [Nikołaj Batałow] , konsekwentnie wprowadza w życie swoją nową koncepcję. W myśl jej - ich zwichrowane charaktery naprostować ma ciężka praca fizyczna. Początkowo chłopcy próbują się buntować, jednak po pewnym czasie metoda ta zaczyna przynosić efekty. Kiedy były herszt bandy, Żigan [Michaił Żarow] próbuje nawrócić ich na drogę przestępstwa, "bezdomni" stawiają mu zdecydowany opór.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZAPAJEW:

 

Reżyseria: Sergei Vasilyev, Georgi Vasilyev

Scenariusz: Sergei Vasilyev, Georgi Vasilyev, Anna Furmanov

Zdjęcia: Aleksandr Sigayev, Aleksandr Ksenofontov

Scenografia: Isaak Makhlis

Muzyka: Gavriil Popov

Na podstawie: powieści Dimitrija Furmanowa

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1934

Obsada: Georgi Zhzhyonov, Nikolai Simonov, Vyacheslav Volkov

·         Film, który zapoczątkował w kinie radzieckim nowy model bohatera ekranowego.

·         Kinowa biografia słynnego rewolucjonisty radzieckiego Czapajewa, który dowodził w 1919 Kozakami walczącymi przeciwko białogwardzistom. Autorzy skupili się na jego przyjaźni z komunistą Furmanowem, pod którego wpływem bohater zaprowadził wśród swoich żołnierzy wojskowy rygor i dyscyplinę. Dzięki temu zaczęli oni odnosić w walce sukces za sukcesem. Śmierć Czapajewa od kuli wroga w nurtach Uralu wzmocniła jeszcze hart bojowy w jego oddziale i pozwoliła im odnieść zwycięstwo w decydującej bitwie.

·         Bracia Wasiljejowie pokazali Czapajewa jako prawdziwego, realnego człowieka z krwi i kości. Dzięki swojej koncepcji udowodnili, że zbytnie idealizowanie i pomnikowe ukazanie postaci historycznych czyni je nudnymi dla widza i co za tym idzie odbiera im chęć ich naśladowania. Przedstawienie na ekranie autentycznych wydarzeń bez schematów i natrętnej demagogii wzmocniło tylko legendę bohatera, a nie jak się obawiano w czasie realizacji zdemitologizowało ją.

 

AEROGRAD:

 

Reżyseria: Aleksander Dowżenko

Scenariusz: N. Simonov ,Aleksander Dowżenko

Zdjęcia: Mikhail Gindin, Nikolai Smirnov , Eduard Tisse

Scenografia: Viktor Panteleyev, Aleksei Utkin

Muzyka: Dmitri Kabalevsky

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1935

Obsada: Stepan Shkurat, Boris Dobronravov, Sergei Stolyarov, G. Tsi

·         Obraz Aleksandra Dowżenki pomyślany jako propaganda obronności kraju.

·         Nasycona pięknem obrazów i muzyki, poetycka opowieść człowieku z ludu, dzielnym myśliwym Głuszaku.

·         Niemłody już bohater nazywany jest przez miejscową ludność "Tygrysią śmiercią". Przez swoje długie życie niezwykle skutecznie tropił zwierzynę na kresach azjatyckich. A kiedy nastała nowa władza - zajął się dywersantami i pierwszy stanął do walki z nimi. Głuszak w ujęciu twórcy to symbol siły i piękna ludu, a jednocześnie idealne ucieleśnienie nowego ładu społecznego.

 

 

SZCZORS:

 

Reżyseria: Aleksander Dowżenko

Scenariusz: Aleksander Dowżenko

Zdjęcia: Yuri Goldabenko, Aleksander Dowżenko

Scenografia: Morits Umansky

Muzyka: Dmitri Kabalevsky

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1939

Obsada: Yevgeni Samojlov, Ivan Skuratov, Nina Nikitina

·         Zrealizowany przez Aleksandra Dowżenkę na osobiste polecenie Stalina, ludowy epos poświęcony ukraińskiemu bohaterowi z czasów rewolucji - Mikołajowi Szczorsowi.

·         Film nie jest dosłowną biografią postaci historycznej, ale czymś na kształt pieśni stepowej, dzięki której widz odbywa wędrówkę po Ukrainie.

·         Niepodważalne piękno plastyczne obrazu powoduje, ze można przymknąć oczy na jego stronę ideologiczną

 

 

 

ZIEMIA WOŁA:

 

Reżyseria: Aleksander Zachri

Scenariusz: Yekaterina Vinogradskaya

Zdjęcia: Aleksandr Gintsburg

Scenografia: Olga Pchelnikova, Vladimir Kalyagin

Muzyka: Nikolai Timofeyev

Produkcja: ZSRR

Rok produkcji: 1940

Obsada: P. Sorokin, Vasili Vanin, Valentina Telegina, Boris Blinov, Wiera Marecka

·         Początek lat 30-tych. Na wsi radzieckiej trwa intensywny proces wprowadzania kolektywizacji. Świeżo przyjęta do kołchozu, Anna Sokołowa [Wiera Marecka] zostaje wybrana na jego przewodniczącą. Ta decyzja komitetu spotyka się z dużymi wątpliwościami najbliższego otoczenia bohaterki. Jej mąż, przekonany, że nie da sobie rady namawia ją, żeby zrezygnowała. Jednak niezłomna kobieta nie chce tego słuchać. Mądrość życiowa i doświadczenie pozwalają jej podejmować tylko słuszne decyzje. Dzięki nim kołchoz zaczyna przeżywać chwile gospodarczej prosperity. Wkrótce za jej wysiłek spotyka ją nie lada zaszczyt - towarzyszka Sokołowa zostaje wybrana posłanką do Rady Najwyższej ZSRR.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin