Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z wykorzystaniem arteterapii.doc

(50 KB) Pobierz
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne mają na celu nie tylko wyrównanie deficytów w nauce, ale i motywowanie dziecka do dalsze

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z wykorzystaniem arteterapii

 

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne mają na celu nie tylko wyrównanie deficytów w nauce, ale i motywowanie dziecka do dalszej pracy poprzez przywrócenie mu wiary we własne siły. Zajęcia pomagające mu nabywać wiedzę i umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej, która przysparza mu nie tylko trudności, ale i często przykrości ze strony rówieśników pozwalają na wykorzystanie bardziej alternatywnych metod pracy, aby osiągnąć zamierzony sukces. Nauczyciel – Reedukator powinien przyłożyć jak największych starań, aby dziecko wykazujące trudności nie straciło wiary we własne możliwości, wiedziało ze jest wyjątkowe i równie ważne jak jego zdolni koledzy” a przede wszystkim nie nabyło fobii szkolnej. Powracając do alternatywnych form pracy, jakie można zastosować w czasie tego typu zajęć mam na myśli arteterapię, których niecodzienne podejście w skostniałych zasadach prowadzenia zajęć dydaktycznych pozwala na wzbudzenie zainteresowania dziecka i przekazanie wiadomości poprzez zabawę. Poniżej opisana została propozycja zajęć wykorzystująca elementy muzykoterapii oraz arteterapii – plastyki. Proponuję również potraktowanie biblioterapii jako pracy z tekstem dla uczniów mających trudności z czytaniem oraz tych którzy mają zaniżoną samoocenę w związku z trudnościami w uczeniu się.

 

 

1.      Zajęcia z wykorzystaniem muzykoterapii:

Muzykoterapia pozwala na wprowadzenie dzieci w stan odprężenia, jeśli zajęcia prowadzone są po zajęciach lekcyjnych dzieci, bądź indywidualny uczeń, mogą być spięte. Dlatego przed rozpoczęciem zajęć przydatne mogą okazać się ćwiczenia mające na celu zrelaksowanie dzieci- np. „Masaż”(konspekt 1).

Kolejnym elementem muzykoterapii wykorzystanym na zajęciach może być ćwiczenie wyobraźni, czego przykładem jest, „Co widzę, gdy słucham muzyki”(konspekt 2).

 

 

2.    Zajęcia z wykorzystaniem arteterapii -plastyki:

Arteterapia, czyli terapeutyczny wpływ tworzenia pozwala ćwiczyć u dzieci dyslektycznych ich umiejętności manualne, które zazwyczaj nie są na najwyższym poziomie. To od zdolności manualnych zależy pismo, dlatego nie powinno się o nich zapominać. Moją propozycją jest ćwiczenie z dziećmi nie tylko poprzez wydzieranie czy wyklejanie szablonów kuleczkami z bibuły, ale tworzenie tematycznych prac, które pozwolą dziecku na podniesienie samooceny- zobaczy, że praca, jaką wykonał może być wykorzystana praktycznie, np. stworzenie kartki dla mamy. Projekt zrobienia kartki okolicznościowej został przedstawiony w konspekcie 3.

 

 

Aleksandra Przybysz

Terapia pedagogiczna gr.1

 

 

1. Muzykoterapia- „Masaż”

 

 

 

Miejsce zajęć: klasa szkolna, świetlica terapeutyczna, itp.;

 

Odbiorca: uczniowie uczęszczający na zajęcia korekcyjno- kompensacyjne szkoła podstawowa;

 

Czas:ok.5 minut;

 

Cele zajęć:

·         odreagowanie napięcia nerwowego

·         uwrażliwienie zmysłowe

·         relaks

·         wyciszenie

 

Środki dydaktyczne:

              nagrania muzyczne: Stephen Warbeck Zakochany Szekspir utwory:

 

·         A plague of Both Your Houses,

·         A new world.

 

Przebieg zajęć:

 

·         uczestnicy dobierają się w pary(parę może stanowić uczeń i nauczyciel w wypadku pracy indywidualnej)

·         jedna osoba z pary siada wygodnie na krześle, gdy jego partner zajmuje miejsce za jego plecami

·         w chwili gdy rozpoczyna się odtwarzanie utworu stojący partner zaczyna masować plecy osobie siedzącej w rytm słyszanej muzyki

·         po zakończeniu pierwszego utworu partnerzy zamieniają się rolami

·         na koniec prowadzący zachęca ochotników do podzielenia się swoimi wrażeniami i o dokonanie wyboru, która z ról bardziej im odpowiadała: bierna, gdy nie miała możliwości na wyrażenie swoich emocji, musiała się poddać osobie masującej czy  też osoby,  która wsłuchując się w melodię decydowała o częstotliwości, sile i rodzaju wykonywanych przez nią ruchów

 

 

Zadanie ma na celu ogólne rozluźnienie, wśród faz mobilnej rekreacji muzycznej wg. Macieja Kiryła możemy tu wyróżnić głównie relaks, choć również w pewnym stopniu odreagowanie, uwrażliwienie i aktywizację.

 

2.    Muzykoterapia- „Co widzę gdy słucham muzyki

 

 

Miejsce zajęć: klasa szkolna, świetlica terapeutyczna, itp.;

 

Odbiorca: uczniowie uczęszczający na zajęcia korekcyjno- kompensacyjne szkoła podstawowa;

 

Czas:ok.5 minut;

 

Cele zajęć:

·         odreagowanie napięcia nerwowego

·         uwrażliwienie zmysłowe

·         relaks

·         aktywność plastyczna- wyrażenie emocji

 

Środki dydaktyczne:

              nagrania muzyczne:

·         Stephen Warbeck Zakochany Szekspir utwór: The De Lesseps' Dance

·         Muzyka relaksacyjna np. Spacer po łące

 

Przebieg zajęć:

·         Uczestnicy otrzymują duże arkusze papieru oraz farby,

·         Wsłuchują się w część utworu z zamkniętymi oczami,

·         Prowadzący prosi o uwagę i puszcza utwór od początku wówczas uczestnicy zaczynają malować to, co wyobrażają sobie w czasie słuchania utworu,

·         Wspólna refleksja na temat utworu i przedstawienie prac, każdy opowiada historię, dla której tłem muzycznym był słuchany utwór.

KAŻDY ZOSTAJE NAGRODZONY BRAWAMI.

 

 

 

3.     Arteterapia- kartka z motylem dla Mamy.

 

Grupa wiekowa: 9- 10 lat lub zajęcia wyrównawcze

 

Czas zajęć: ok.60 minut

 

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

a.      poprawnie odrysować na arkuszach o odpowiedniej barwie poszczególne elementy wg szablonów;

b.      starannie wyciąć elementy i przykleić je na odpowiednich miejscach;

c.      złożyć kartkę w harmonijkę

d.     właściwie dobierać kolory i kształty elementów służące do ozdoby skrzydeł motyla;

e.      określić cel pracy;

f.       dbać o estetyczne i dokładne wykończenie pracy;

g.      umyć ręce w razie potrzeby;

 

 

Formy pracy: indywidualna;

 

Metody pracy: pokaz, ćwiczenia praktyczne

 

Pomoce dydaktyczne: wykonane przez prowadzącego szablony: motyl, elementy kwiatów, kształt kartki;

 

Przebieg zajęć:

-          przypomnienie dzieciom o zbliżającym się Dniu Matki;

-          zaproponowanie im zrobienia prezentu dla mamy w postaci  kartki;

-          wybór odpowiednich kolorów papieru, które posłużą do zrobienia kartki;

-          odpowiednie złożenie arkuszu brystolu, odrysowanie zgodnie z szablonem kształtu i wycięcie kartki;

-          odrysowanie oraz wycięcie kwiatka i liści, przyklejenie ich wg schematu;

-          odrysowanie, wycięcie kółek oraz odpowiednie złożenie ich aby powstały harmonijki-skrzydła motyla;

-          ozdobienie skrzydeł motyla oraz doklejenie korpusu;

-          połączenie motyla z kartką przy pomocy mocnego kleju;

-          wycięcie dużego kwiatka na którym znajdą się życzenia dla mamy oraz małych kwiatuszków do ozdoby, wklejenie ich w środku kartki;

-          zapis życzeń w środku we wcześniej przygotowanym miejscu;

-          ocenienie i omówienie efektu końcowego;

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin