zajecia_artyst_plastyka_rozklad.doc

(237 KB) Pobierz
ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA Z PLASTYKI DLA GIMNAZJUM

Elżbieta Jezierska

 

 

 

 

 

 

Kraina sztuki

Rozkład materiału nauczania do zajęć artystycznych z plastyki w gimnazjum
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wydawnictwo Szkolne PWN

 


SPIS TREŚCI

1.     Wstęp ....................................................................... 3

2.    Sztuka w przestrzeni publicznej”...............................4

3.     „Plastyka i teatr” .......................................................10


1. WSTĘP

 


 

Realizacja materiału zawartego w zeszytach do zajęć artystycznych „Sztuka w przestrzeni publicznej” i „Plastyka i teatr” może odbywać się w ramach zajęć plastycznych lub zajęć o charakterze artystycznym.

Nauczyciel prowadzący zajęcia podejmuje w ramach możliwości realizacyjnych decyzję o formie wprowadzania treści i zadań. Materiał można wprowadzać w ramach cotygodniowych lekcji w przestrzeni czasowej jednego semestru lub całego roku szkolnego oraz jako realizację tylko wybranych projektów. W odniesieniu do tych możliwości, pojęcie ‘jednostka dydaktyczna’ zależne jest od wybranego przez nauczyciela czasu realizacji materiału dydaktycznego.

Nauczyciel, w ramach możliwości danej placówki oświatowej, proponuje zakres treściowy pracy uczniów z zeszytami do zajęć artystycznych oraz formy i czas realizacji.

 



2. „SZTUKA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ”

 


 

HASŁO W PODSTAWIE PROGEAMOWEJ. WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE.

 

UCZEŃ:

TEMAT LEKCJI

 

JEDNOSTKI DYDAKTYCZNE

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA I DZIAŁANIA UCZNIA

WIEDZA MERYTORYCZNA

UMIEJĘTNOŚCI

UCZEŃ WIE, ZNA, ROZUMIE:

UCZEŃ POTRAFI:

1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności

3.2. rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należących do europejskiego dziedzictwa kulturowego, opisuje ich funkcje na tle epoki, posługuje się właściwymi terminami i pojęciami plastycznymi

1. NOWE OBLICZE SZTUKI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ.

 

1 jednostka dydaktyczna

moduł 1

·          pochodzenie oraz określenie sztuki w przestrzeni publicznej

·          przejawy i cele artystyczno-społeczne sztuki w przestrzeni publicznej

·          tematykę, miejsca realizacji artystycznej sztuki w przestrzeni publicznej

·          przykłady architektury i rzeźby jako symboli miast europejskich

·          wykonać rysunek lub collage ilustrujący wybrane dzieło rzeźbiarskie lub architektoniczne

·          opisać w formie werbalnej i pisemnej, z użyciem terminologii plastycznej sztukę w przestrzeni publicznej – jej funkcję i przejawy

·          wyszukać dodatkowe informacje w nośnikach komputerowych i wykorzystać je we własnej kreacji plastycznej

·          analizować i interpretować tekst literacki – artykuł

·          podejmować twórcze myślenie i działanie

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

3.2. rozpoznaje wybrane dzieła sztuk plastycznych, opisuje ich cechy na tle epoki, posługuje się terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin

2. HAPPENING I PERFORMANCE – SZTUKA PROWOKACJI ARTYSTYCZNEJ. PROJEKT – BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY.

 

2 jednostki dydaktyczne

moduł 2

·          historię, tło społeczne sztuk: happening i performance

·          happening i performance jako rodzaj wydarzenia, wykonania i prowokacji artystycznej

·          cechy, cele i miejsca realizacji happening i performance jako sztuki w przestrzeni publicznej

·          happening i performance jako rodzaj dzieła otwartego na jego odbiorcę jako współtwórcę wydarzenia

·          przykłady realizacji happening, performance w Polsce i na świecie

·          znaczenie barwy w przyrodzie

·          funkcje barwy w wyrażaniu emocji, osobowości – przyciągająca, ostrzegawcza, ochronna

·          barwy zimne, ciepłe, pastelowe, kontrastowe, wąska i szeroka paleta barw

·          wykonać projekt rysunkowy stroju ilustrującego symbolicznie wybrany temat zadania happening

·          określić paletę barw charakterystycznych dla własnej osobowości oraz dokonać analizy porównawczej palety barw innych uczniów

·          określać rodzaje barw oraz ich znaczenie i funkcje

·          opisać w formie werbalnej i pisemnej cechy, cele, przykłady realizacji i autorów sztuki happening i performance z użyciem poznanej terminologii plastycznej

·          pracować koncepcyjnie w zespole nad realizacją wybranego projektu artystycznego

·          myśleć i pracować twórczo nad projektem realizacjami i zadaniami w zeszycie ćwiczeń

1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

3. BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY - PROJEKTOWANIE AKCJI HAPPENING.

 

3 jednostki dydaktyczne

·          zasady planowania akcji – tworzenia scenopisu

·          zasady tworzenia dokumentacji i ewaluacji działań

·          techniki realizacji informacji wizualnej – grafika komputerowa

·          projektowanie stroju jako formy ekspresji wyrazu artystycznego

·          zasady aranżacji wnętrza

·          wykonać rysunek – szkic sytuacyjny

·          określać temat do realizacji

·          wyszukać dodatkowe informacje w nośnikach komputerowych i wykorzystać je we własnej kreacji plastycznej

·          projektować elementy ubioru odnoszące się do wybranego tematu

·          podejmować twórcze myślenie i działanie w zespole zadaniowym

·          planować i realizować przedsięwzięcie artystyczne

·          tworzyć rekwizyty i aranżacje wnętrza za pomocą materiałów plastycznych

1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

4. HAPPENING – REALIZACJA AKCJI - BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY.

 

1 jednostka dydaktyczna oraz czas na realizację happening

·          działanie artystyczne realizowane według planu - scenopisu

·          możliwości realizacji akcji -happening - logistyka

·          miejsca realizacji happening - sztuki w przestrzeni publicznej

·          happening jako formę interakcji z publicznością

·          realizować przedsięwzięcie artystyczne - happening w oparciu o projekt

·          wykonać przydzielone zadanie w zakresie zespołu zadaniowego

·          opracować działania logistyczne akcji – aranżację, dokumentację multimedialną

·          pracować twórczo nad realizacją projektu artystycznego

1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

5. HAPPENING – BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY – EWALUACJA

 

1 jednostka dydaktyczna

·          realizację dokumentacji opisowej – sprawozdania oraz multimedialnej – filmowej, fotograficznej

·          formę analizy i oceny pracy własnej oraz zespołu zadaniowego

·          dokonać ewaluacji realizowanego projektu artystycznego

·          analizować własne działanie oraz pracę innych członków zespołu

·          wykonać opis działania z uwzględnieniem dokumentacji multimedialnej, fotograficznej

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

3.2. rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należących do europejskiego dziedzictwa kulturowego

6. WPROWADZENIE DO INSTALACJI ARTYSTYCZNEJ – MOBILE – RUCHOMA INSTALACJA.

 

1 jednostka dydaktyczna

moduł 3

·          pochodzenie oraz określenie instalacji artystycznej

·          korzenie instalacji artystycznej – ready mades, sztuka kinetyczna, environment

·          materiały i miejsca realizacji instalacji jako sztuki w przestrzeni publicznej

·          przykłady oraz twórcy instalacji artystycznych w Polsce i na świecie

·          mobile jako ruchome instalacje

·          wykonać rysunek lub collage – projekt instalacji oraz projekt przestrzenny z użyciem prostych materiałów plastycznych – papieru

·          opisać w formie werbalnej i pisemnej, z użyciem terminologii plastycznej, instalację artystyczną w przestrzeni publicznej – jej funkcję, cele, przejawy oraz przykłady i twórców

·          wyszukać dodatkowe informacje w nośnikach komputerowych i wykorzystać je we własnej kreacji plastycznej

·          przygotować projekt artystyczny do realizacji – wybrać odpowiednie materiały przeznaczone do recyklingu

·          podejmować twórcze myślenie i działanie

1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności

2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki

7. MOBILE – RUCHOMA INSTALACJA. PLANOWANIE, PROJEKTOWANIE.

 

2 jednostki dydaktyczne

·          możliwości techniczne realizacji ruchomej instalacji – baterie, wiatr i...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin