Elżbieta Jezierska
Kraina sztuki
Wydawnictwo Szkolne PWN
SPIS TREŚCI
1. Wstęp ....................................................................... 3
2. „Sztuka w przestrzeni publicznej”...............................4
3. „Plastyka i teatr” .......................................................10
1. WSTĘP
Realizacja materiału zawartego w zeszytach do zajęć artystycznych „Sztuka w przestrzeni publicznej” i „Plastyka i teatr” może odbywać się w ramach zajęć plastycznych lub zajęć o charakterze artystycznym.
Nauczyciel prowadzący zajęcia podejmuje w ramach możliwości realizacyjnych decyzję o formie wprowadzania treści i zadań. Materiał można wprowadzać w ramach cotygodniowych lekcji w przestrzeni czasowej jednego semestru lub całego roku szkolnego oraz jako realizację tylko wybranych projektów. W odniesieniu do tych możliwości, pojęcie ‘jednostka dydaktyczna’ zależne jest od wybranego przez nauczyciela czasu realizacji materiału dydaktycznego.
Nauczyciel, w ramach możliwości danej placówki oświatowej, proponuje zakres treściowy pracy uczniów z zeszytami do zajęć artystycznych oraz formy i czas realizacji.
2. „SZTUKA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ”
HASŁO W PODSTAWIE PROGEAMOWEJ. WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE.
UCZEŃ:
TEMAT LEKCJI
JEDNOSTKI DYDAKTYCZNE
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA I DZIAŁANIA UCZNIA
WIEDZA MERYTORYCZNA
UMIEJĘTNOŚCI
UCZEŃ WIE, ZNA, ROZUMIE:
UCZEŃ POTRAFI:
1.2. korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności
3.2. rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należących do europejskiego dziedzictwa kulturowego, opisuje ich funkcje na tle epoki, posługuje się właściwymi terminami i pojęciami plastycznymi
1. NOWE OBLICZE SZTUKI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ.
1 jednostka dydaktyczna
moduł 1
· pochodzenie oraz określenie sztuki w przestrzeni publicznej
· przejawy i cele artystyczno-społeczne sztuki w przestrzeni publicznej
· tematykę, miejsca realizacji artystycznej sztuki w przestrzeni publicznej
· przykłady architektury i rzeźby jako symboli miast europejskich
· wykonać rysunek lub collage ilustrujący wybrane dzieło rzeźbiarskie lub architektoniczne
· opisać w formie werbalnej i pisemnej, z użyciem terminologii plastycznej sztukę w przestrzeni publicznej – jej funkcję i przejawy
· wyszukać dodatkowe informacje w nośnikach komputerowych i wykorzystać je we własnej kreacji plastycznej
· analizować i interpretować tekst literacki – artykuł
· podejmować twórcze myślenie i działanie
2.1. podejmuje działalność twórczą w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni stosując określone narzędzia, materiały i techniki
3.2. rozpoznaje wybrane dzieła sztuk plastycznych, opisuje ich cechy na tle epoki, posługuje się terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin
2. HAPPENING I PERFORMANCE – SZTUKA PROWOKACJI ARTYSTYCZNEJ. PROJEKT – BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY.
2 jednostki dydaktyczne
moduł 2
· historię, tło społeczne sztuk: happening i performance
· happening i performance jako rodzaj wydarzenia, wykonania i prowokacji artystycznej
· cechy, cele i miejsca realizacji happening i performance jako sztuki w przestrzeni publicznej
· happening i performance jako rodzaj dzieła otwartego na jego odbiorcę jako współtwórcę wydarzenia
· przykłady realizacji happening, performance w Polsce i na świecie
· znaczenie barwy w przyrodzie
· funkcje barwy w wyrażaniu emocji, osobowości – przyciągająca, ostrzegawcza, ochronna
· barwy zimne, ciepłe, pastelowe, kontrastowe, wąska i szeroka paleta barw
· wykonać projekt rysunkowy stroju ilustrującego symbolicznie wybrany temat zadania happening
· określić paletę barw charakterystycznych dla własnej osobowości oraz dokonać analizy porównawczej palety barw innych uczniów
· określać rodzaje barw oraz ich znaczenie i funkcje
· opisać w formie werbalnej i pisemnej cechy, cele, przykłady realizacji i autorów sztuki happening i performance z użyciem poznanej terminologii plastycznej
· pracować koncepcyjnie w zespole nad realizacją wybranego projektu artystycznego
· myśleć i pracować twórczo nad projektem realizacjami i zadaniami w zeszycie ćwiczeń
3. BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY - PROJEKTOWANIE AKCJI HAPPENING.
3 jednostki dydaktyczne
· zasady planowania akcji – tworzenia scenopisu
· zasady tworzenia dokumentacji i ewaluacji działań
· techniki realizacji informacji wizualnej – grafika komputerowa
· projektowanie stroju jako formy ekspresji wyrazu artystycznego
· zasady aranżacji wnętrza
· wykonać rysunek – szkic sytuacyjny
· określać temat do realizacji
· projektować elementy ubioru odnoszące się do wybranego tematu
· podejmować twórcze myślenie i działanie w zespole zadaniowym
· planować i realizować przedsięwzięcie artystyczne
· tworzyć rekwizyty i aranżacje wnętrza za pomocą materiałów plastycznych
4. HAPPENING – REALIZACJA AKCJI - BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY.
1 jednostka dydaktyczna oraz czas na realizację happening
· działanie artystyczne realizowane według planu - scenopisu
· możliwości realizacji akcji -happening - logistyka
· miejsca realizacji happening - sztuki w przestrzeni publicznej
· happening jako formę interakcji z publicznością
· realizować przedsięwzięcie artystyczne - happening w oparciu o projekt
· wykonać przydzielone zadanie w zakresie zespołu zadaniowego
· opracować działania logistyczne akcji – aranżację, dokumentację multimedialną
· pracować twórczo nad realizacją projektu artystycznego
5. HAPPENING – BARWY NIE TYLKO DO OZDOBY – EWALUACJA
· realizację dokumentacji opisowej – sprawozdania oraz multimedialnej – filmowej, fotograficznej
· formę analizy i oceny pracy własnej oraz zespołu zadaniowego
· dokonać ewaluacji realizowanego projektu artystycznego
· analizować własne działanie oraz pracę innych członków zespołu
· wykonać opis działania z uwzględnieniem dokumentacji multimedialnej, fotograficznej
3.2. rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należących do europejskiego dziedzictwa kulturowego
6. WPROWADZENIE DO INSTALACJI ARTYSTYCZNEJ – MOBILE – RUCHOMA INSTALACJA.
moduł 3
· pochodzenie oraz określenie instalacji artystycznej
· korzenie instalacji artystycznej – ready mades, sztuka kinetyczna, environment
· materiały i miejsca realizacji instalacji jako sztuki w przestrzeni publicznej
· przykłady oraz twórcy instalacji artystycznych w Polsce i na świecie
· mobile jako ruchome instalacje
· wykonać rysunek lub collage – projekt instalacji oraz projekt przestrzenny z użyciem prostych materiałów plastycznych – papieru
· opisać w formie werbalnej i pisemnej, z użyciem terminologii plastycznej, instalację artystyczną w przestrzeni publicznej – jej funkcję, cele, przejawy oraz przykłady i twórców
· przygotować projekt artystyczny do realizacji – wybrać odpowiednie materiały przeznaczone do recyklingu
7. MOBILE – RUCHOMA INSTALACJA. PLANOWANIE, PROJEKTOWANIE.
· możliwości techniczne realizacji ruchomej instalacji – baterie, wiatr i...
LisiaLu