Programowanie sterowników PLC.pdf

(1225 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_Z3.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Józef Butkowski
Programowanie sterowników PLC
311[50].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
93917061.001.png 93917061.002.png 93917061.003.png 93917061.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Andrzej Rodak
mgr inż. Maria Suliga
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].Z3.01.
Programowanie Sterowników PLC zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
4. Materiał nauczania
6
4.1. Sterowanie, regulacja, klasyfikacja sterowników PLC
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
11
4.2. Budowa i zasada działania sterowników PLC
12
4.2.1. Materiał nauczania
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
21
4.2.3. Ćwiczenia
21
4.2.4. Sprawdzian postępów
23
4.3. Zasady programowania sterowników PLC, języki
programowania LAD, STL, FBD
24
4.3.2. Pytania sprawdzające
24
4.3.3. Ćwiczenia
49
4.3.4. Sprawdzian postępów
53
4.4. Obsługa programów komputerowych do programowania
sterowników PLC, uruchamianie i testowanie
sterowników PLC
54
4.4.1. Materiał nauczania
54
4.4.2. Pytania sprawdzające
60
4.4.3. Ćwiczenia
61
4.4.4. Sprawdzian postępów
64
5. Sprawdzian osiągnięć
65
6. Literatura
68
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
3. Cele kształcenia
5
4.3.1. Materiał nauczania
49
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o sterownikach PLC, ich
programowaniu, zastosowaniu oraz perspektywach rozwoju.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś bez
problemów mógł korzystać z poradnika,
– cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści
jednostki modułowej,
– zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
– ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować umiejętności
praktyczne,
– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności z zakresu
tej jednostki modułowej,
– literaturę uzupełniającą.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
– stosować jednostki miar układ SI,
– znać zasady działania układów przekaźnikowych i stycznikowych,
– znać podstawy elektrotechniki, elektroniki, techniki cyfrowej, techniki mikroprocesorowej,
– obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
– korzystać z różnych źródeł informacji.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin