Rozpoznawanie urządzeń mechatronicznych.pdf

(1297 KB) Pobierz
Monter_mechatronik_725[03].O1.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Anna Kornowicz-Sot
Rozpoznawanie urządzeń mechatronicznych
725[03].O1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
379605334.002.png 379605334.003.png 379605334.004.png
Recenzenci:
dr inż. Tadeusz Sarnowski
mgr inż. Roman Globelny
Opracowanie redakcyjne:
dr inż. Anna Kornowicz-Sot
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[03].O1.01
Rozpoznawanie urządzeń mechatronicznych, zawartego w programie nauczania dla zawodu
monter mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podstawowe moduły urządzeń mechatronicznych
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
11
4.1.3. Ćwiczenia
11
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Urządzenia mechatroniczne powszechnego użytku
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
4.3. Urządzenia mechatroniczne przemysłowe
18
4.3.1. Materiał nauczania
18
4.3.2. Pytania sprawdzające
21
4.3.3. Ćwiczenia
22
4.3.4. Sprawdzian postępów
22
4.4. Urządzenia mechatroniczne specjalistyczne
23
4.4.1. Materiał nauczania
23
4.4.2. Pytania sprawdzające
38
4.4.3. Ćwiczenia
38
4.4.4. Sprawdzian postępów
39
5. Sprawdzian osiągnięć
40
6. Literatura
46
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w poznaniu podstawowych pojęć, bloków funkcjonalnych,
zastosowania oraz perspektyw rozwoju mechatroniki.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia założonych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań – zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
725[03].O1
Podstawy mechatroniki
725[03].O1.01
Rozpoznawanie urządzeń
mechatronicznych
725[03].O1.02
Przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy
725[03].O1.03
Analizowanie działania układów
elektrycznych i elektronicznych
725[03].O1.04
Analizowanie działania układów
pneumatycznych
725[03].O1.05
Analizowanie działania układów
hydraulicznych
725[03].O1.06
Wykonywanie pomiarów
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
379605334.005.png 379605334.001.png
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- stosować jednostki układu SI,
- przeliczać jednostki,
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki i kinematyki, takimi
jak: masa, siła, prędkość, energia,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- użytkować komputer,
- współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin