Role_w_rodzinie_alkoholowej.pdf

(1171 KB) Pobierz
WOKÓŁ UZALEŻNIEŃ
prof. UKSW, dr hab. Maria Ryś
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Warszawa
Role pełnione w rodzinie z problemem alkoholowym
a poczucie własnej wartości i relacje interpersonalne z najbliższymi
u Dorosłych Dzieci Alkoholików
Problematyka dotycząca skutków wzrastania w rodzinie z problemem
alkoholowym staje się coraz częściej przedmiotem różnego typu badań i analiz. Jednak
w tym zakresie wciąż jest jeszcze wiele niewyjaśnionych kwestii.
Podstawowym celem analiz zawartych w ramach tego opracowania jest
uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące skutków wzrastania w rodzinie z
problemem alkoholowym. Czy fakt wychowywania się w rodzinie z problemem
alkoholowym u każdego powoduje bolesne skutki odczuwane w dorosłym życiu? A jeśli
nie wszystkie osoby wychowywane w tego typu rodzinach odczuwają konsekwencje, to
co na to ma zasadniczy wpływ? W ramach badań podjęto także próbę odpowiedzi na
pytanie – dotyczące zależności pomiędzy rolami pełnionymi w rodzinie z problemem
alkoholowym a poczuciem własnej wartości Dorosłych Dzieci Alkoholików (DDA) oraz
ich relacjami z najbliższymi osobami.
I. Teoretyczne podstawy badań
1. Rodzina z problemem alkoholowym jako rodzina dysfunkcyjna
Rodzina, która nie spełnia prawidłowo swoich funkcji staje się rodziną
dysfunkcyjną 1 .
M. Ziemska (1975, s. 35-40) określa rodzinę mianem dysfunkcyjnej, gdy nie
spełnia ona należycie swych zadań zarówno względem społeczeństwa (a więc funkcji
prokreacyjnej, usługowo-opiekuńczej, socjalizacyjnej, psycho-higienicznej), jak i wobec
swych członków (funkcji ekonomicznej, zaspokojenia potrzeb bytowych i opiekuńczych,
czy emocjonalnych).
Rodzina dysfunkcyjna to rodzina o nieprawidłowych relacjach, takich, które
uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie systemu rodzinnego. Często w rodzinach
1 Zagadnienie to było przedmiotem analiz m.in: Black (1981; 1989, 1993); Bradshaw (1997);
Cermak, Rutzky (1998); Iwaniec, Sneddon, Monteith (2002); Jona (1997); Kmiecik-Baran (1998,
2000); Kobiałka, Strzemięczny (1988); Krawczyk-Bocian, 2005; Kucińska ( 2002a-c, 2003);
Lipowska-Teutch (1992, 1998); Marczak (1998); Mellibruda (1995, 1997a-b, 1999); Miller,
Tuchfeld (1990); Niebrzydowski (1999); Ochmański (1985ab); Pacewicz (1992, 1994);
Robinson (1998); Robinson, Rhoden (2003); Robinson, Woodside (1998); Ryś (2007, Ryś i Wódz
(2003); Sobolewska (1992, 1997); Sztajner (1994); Sztander (1993, 2003); Woydyłło
(1993;1998).
FIDES ET RATIO
Strona 93
907395134.007.png 907395134.008.png 907395134.009.png
 
tego typu przyjmowane normy i pełnione role nie zostały wyraźnie nakreślone i
zaakceptowane, a także kontakty z otoczeniem często nie są prawidłowe (por. np. Ryś,
2001; Woronowicz, 2001).
Bradshaw (1994, s. 59) uważa, że rodzina dysfunkcyjna to taka, która nie spełnia
swoich zadań, do których należy zabezpieczenie przetrwania i rozwoju swoim
członkom, zaspokojenie potrzeb emocjonalnych swoich członków, znalezienie
równowagi pomiędzy autonomią a zależnością, nauka zachowań społecznych i
seksualnych, zapewnienie rozwoju i wzrostu wszystkich jej członków, rozwiniecie
poczucia własnego „ja”, funkcje socjalizacyjne.
Rodziny dysfunkcyjne nie wykonują należycie swoich obowiązków wobec dzieci.
Należą do nich rodziny rozbite, rodziny, w których występują bardzo poważne konflikty
rzutujące na rozwój psychiczny dzieci, rodziny, w których członkowie popełniają
przestępstwa, uprawiają prostytucję lub są poważnie chore fizycznie lub psychicznie, a
także rodziny, w których nadużywa się alkoholu (Jarosz, 1982, s. 153).
Rodzina z problemem alkoholowym to „rodzina, w której ktoś pije w sposób
nadmierny, destrukcyjny lub niekontrolowany” (Sztander, 1995, s. 42). Rodzinę taką
ujmuje się jako dysfunkcyjny system wewnątrzrodzinny, zaburzony układ, w którym
picie jednego członka jest integralną częścią tego systemu. Alkoholizm osoby
uzależnionej staje się punktem odniesienia dla przeżyć, nastawień, zachowań i procesów
występujących w rodzinie. Osoba pijąca w rodzinie w sposób destrukcyjny dostarcza
innym problemów życiowych, finansowych i uczuciowych, tak więc cała rodzina boryka
się z szeroko rozumianym „problemem alkoholowym” 2 .
Choroba alkoholowa wpływa na cały system rodziny kształtując wzajemne
oddziaływania, które mogą wzmacniać „alkoholowy tryb życia”. Tak więc rodzina z
problemem alkoholowym to rodzina, w której podstawowe funkcje rodzicielskie i
małżeńskie zostają naruszone, zaburzeniu ulegają procesy socjalizacyjne i sfera
procesów emocjonalnych, a zamiast wzorów zachowań społecznie pożądanych rodzina z
problemem alkoholowym dostarcza wzorów zachowań aspołecznych bądź wprost
przestępczych (Pacewicz, 1994, s. 15).
Niepijący członkowie rodziny często podejmują działania służące zachowaniu
równowagi systemu rodzinnego. Ich działania mogą podtrzymywać picie oraz wpływać
na wykształcenie się u nich różnorakich strategii radzenia sobie z trudną sytuacją. W
systemie rodzinnym mogą wytworzyć się różnorodne rodzaje przystosowań do
aktualnej sytuacji (Kłodecki, 1990, s. 84). W rodzinie tej działają mechanizmy służące
scalaniu rodziny, integracji systemu rodzinnego. Bardzo często jest to proces
pseudointegracji (por. np. Ryś, 1998b, 2003).
Pseudointegracji służy przede wszystkim negowanie istniejących problemów, co
uniemożliwia poszukiwanie ich rozwiązania. Zaprzecza się tu spostrzeżeniom, myślom,
dążeniom i wyobrażeniom, uczuciom, szczególnie tym negatywnym, takim jak lęk,
2 Problematykę tę poruszają m.in.: Ackerman (1983, 1987, 1989, 2000); Borzucka_Sitkiewicz
(2006), DiCicco i In. (1984), Farmer (1989), Keltner, McIntyre, Gee (1986), Kłodecki (2000),
Kowaluk (1998); Ledwoch (1993), Maciejewska (1989), Margasiński (1995); Marynowicz-Hetka
(1989); Mościcka (1991), Mullender, Morley (1994), Niebrzydowski (1999); Ochmański (1985,
2001); Pawłowska (1996, 1997); Pielka (1986); Płeczkan (1998), Pohorecka (1997); Ryś (2002,
2003, 2007, 2011); Straus (1979); Śledzianowski (1998); Sztander (1995); Tchorzewski (1998);
Zielińska (1998), Żak (2006).
ISSN 2082-7067 4(8)2011 KWARTALNIK NAUKOWY
907395134.001.png
WOKÓŁ UZALEŻNIEŃ
samotność, smutek, zranienie, odrzucenie. Osoby żyjące w takiej rodzinie mają
skłonności do kontrolowania wszystkich interakcji, uczuć i zachowań innych. Kontrola
ta jest ważną strategią obronną przed wstydem, z którym musi się borykać rodzina
dysfunkcyjna. Zapewnia ona w jakimś stopniu poczucie bezpieczeństwa, daje poczucie
pewnego rodzaju władzy, czy możliwości przewidywania zdarzeń. Jednak efektem tego
typu kontroli jest usztywnienie ról i utrata spontaniczności (Bradshaw, 1994).
1.1. Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym
Analizując funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym wskazuje się
najczęściej na jej działania w kilku sferach: rodzina ta jest zamknięta, jej członkowie żyją
w izolacji od świata zewnętrznego, bez bliskich kontaktów towarzyskich, przyjaźni, bądź
też kontakty te są powierzchowne, konwencjonalne, dominują w nich pozory, brak
prawdziwych uczuć, nieszczerość oraz niezdolność do zwracania się o pomoc; rodzina z
problemem alkoholowym żyje w zakłamaniu, braku szczerości i mówienia prawdy o
problemach nękających członków rodziny, fałszując i zniekształcając rzeczywistość; w
rodzinie tej brakuje wzajemności, czyli albo nikt nikomu nie pomaga, każdy jest
skoncentrowany na sobie, a problemy innych członków są ignorowane, lub też stosunki
oparte są na nadopiekuńczości jednych wobec drugich.
Obszary życia rodzinnego, które są szczególnie zagrożone z problemu
alkoholowego to:
Życie uczuciowe . Alkohol niszczy życie uczuciowe rodziny. Członkowie rodziny
przeżywają ciągły lęk i poczucie zagrożenia. Towarzyszy im także złość, gniew i
wstyd, a także poczucie krzywdy i poczucie winy.
Oparcie i wzajemna pomoc . W rodzinie z problemem alkoholowym brak jest
źródeł oparcia i wzajemnej pomocy. Życie rodzinne jest źródłem największych
problemów, także w zewnętrznym środowisku społecznym i największym
obciążeniem dla poszczególnych jednostek.
Kontakt i zrozumienie . W rodzinie alkoholowej obserwuje się ciągłe udawanie,
pojawia się wiele kłamstw i manipulacji, co prowadzi do zubożenia kontaktów i
braku wzajemnego zrozumienia członków rodziny.
Kontakty ze światem zewnętrznym . Rodzina z problemem alkoholowym zamyka
się w swojej tragedii i cierpieniu, odizolowuje się od zewnętrznego świata i
innych ludzi. Wynika to z uczucia wstydu, poczucia winy i społecznych
stereotypów dotyczących postaw wobec alkoholika i jego rodziny.
Zasoby materialne . W rodzinach alkoholowych często występują trudności
finansowe o różnym wymiarze (Mellibruda, 1999).
Rodzinę dysfunkcyjną cechuje sztywny podział ról, nieadekwatne widzenie
świata i danych zachowań, które obowiązują nawet wtedy, gdy nie ma już potrzeby
kierowania się wyuczonymi, obronnymi reakcjami (Woydyłło, 1990, s. 77-80).
Charakterystyczną cechą źle funkcjonującego systemu rodzinnego są
nieprawidłowe granice między jego członkami. W przeciwieństwie do prawidłowej
rodziny, gdzie granice są elastyczne i każdy członek rodziny ma prawo i przestrzeń do
intymności, w systemie dysfunkcyjnym granice między osobami są albo przekroczone,
zachodzące na siebie, albo sztywne i nieprzepuszczalne. W obu wypadach niemożliwa
FIDES ET RATIO
Strona 95
907395134.002.png 907395134.003.png
jest intymność i tworzenie prawidłowych więzi. Członkowie rodziny są sobie obcy, czują
się samotni i opuszczeni, nikt nie jest w kontakcie ze swoimi prawdziwymi uczuciami
(Mellody, 1993, s. 27-36).
W rodzinach dysfunkcyjnych nie występuje prawidłowa komunikacja pomiędzy
jej członkami. Osoby pomijają wszelkie problemy milczeniem, mimo, iż są one oczywiste.
„Martwe pole” związane z problemami rodziny, o których wszyscy wiedzą, lecz nikt o
nich nie mówi, uniemożliwia otwartą i szczerą wymianę myśli, stąd osoby w takiej
rodzinie często czują się osamotnione (Sztander, 1993).
Zdaniem J. Conwaya (1997) rodziny dysfunkcyjne charakteryzują się
niezdolnością wyrażania uczuć, cieszenia się, skłonnością do emocjonalnego znęcania
się, sztywnością zasad, perfekcjonizmem. Rodziny te nie podejmują z nikim spoza
własnego grona tematyki dotyczącej istotnych problemów w ich życiu, nie potrafią
rozwiązywać bolesnych konfliktów międzyludzkich.
Rodziny dysfunkcyjne bardziej poszukują bezpieczeństwa, niż satysfakcji z
własnych działań. Ich członkowie tłumią emocje, zaprzeczają im lub wyrażają je w
złagodzonej formie, przyjmując założenie, że konfrontacja emocjonalna, wyrażanie
nieprzyjemnych uczuć może doprowadzić do chaosu w rodzinie. Autentyczne uczucia
nie są dobrze rozpoznane, nie są też wyrażane. Członkowie takiej rodziny nie potrafią
także dobrze kontaktować się z własnymi wewnętrznymi doświadczeniami. Stąd też w
ich sposobie porozumiewania się można znaleźć wiele niespójności komunikatów
werbalnych (wypowiadanych słów) z przekazami niewerbalnymi (gestami, miną).
Reguły, którymi kierują się rodziny zaburzone, są zbyt sztywne lub niejawne (Tryjarska,
1994).
W rodzinach zaburzonych, dysfunkcyjnych komunikacja może służyć
wzajemnemu obniżaniu poczucia wartości osobowej, a sposób komunikowania się
często opiera się na domysłach. Pragnienia i oskarżenia nie są wygłaszane wprost, mogą
natomiast występować paradoksalne nakazy (np. bądź bardziej dominujący , bądź
spontaniczny , powinieneś być bardziej pewny siebie ) (Budzyna-Dawidowski, 1994).
A. Dodziuk i W. Kamecki (1994, s. 106), jako charakterystyczne wymieniają
następujące cechy rodziny z problemem alkoholowym: chaos, nieustanny stres,
dezorganizacja życia rodziny i co za tym idzie – brak poczucia bezpieczeństwa;
koncentracja wszystkich członków rodziny na osobie pijącej, a jednocześnie ukrywanie
alkoholizmu przed otoczeniem oraz w efekcie izolacja od niego; zaniedbywanie
własnych potrzeb przez niepijących członków rodziny, przejmowanie obowiązków
pijącego przez nich, zmiana pierwotnych, naturalnych ról w rodzinie; liczne i gwałtowne
konflikty; „zamrożenie” uczuć własnych.
1.2. Reguły i zasady życia w systemie rodzinnym z problemem
alkoholowym
W rodzinie alkoholowej przyjmowane są trzy podstawowe zasady: „nie mów”,
„nie czuj” i „nie ufaj” (por. np. Bradshaw, 1994; Gaś, 1994; Sztajner, 1994; Sztander,
2003; Woronowicz, 2001).
Zasada „nie mów” jest silnym przekazem często niewyrażanym werbalnie.
Członkowie dysfunkcyjnej rodziny unikają rozmowy o nurtujących ich problemach. Jest
to próba omijania przykrych uczuć, poczucia winy, smutku, „nie rozdrapywania”
ISSN 2082-7067 4(8)2011 KWARTALNIK NAUKOWY
907395134.004.png
WOKÓŁ UZALEŻNIEŃ
psychicznych ran. Z czasem niemożliwa staje się jakakolwiek rozmowa, która
dotykałaby bolesnej sytuacji rodzinnej. Zmowa milczenia dotyczy także rozmów z
osobami spoza rodziny. Dzieci milczeniem bronią tajemnic rodziny w nadziei, że będzie
lepiej, że coś się zmieni, robią to również ze wstydu (Sztander, 2003, s. 13n). Zasada „ nie
mów ” nakazuje ukrywanie alkoholowego problemu w rodzinie oraz obejmuje zakaz
mówienia o tym, co się w niej dzieje. Dotyczy to również ukrywania swoich przeżyć i
doświadczeń. Zakaz ten obejmuje zarówno członków własnej rodziny („ aby nie
przysparzać zmartwień i nie nasilać kryzysu rodzin y”), jak i otoczenia („ nikogo to nie
obchodzi, to tylko nasza sprawa ”). Zasada ta pociąga za sobą niekorzystne dla rodziny
skutki: członkowie rodziny nie komunikują się wzajemnie, nie mogą sobie pomóc, nie
wiedzą, co czują i myślą inne osoby. Także otoczenie nie ma możliwości udzielenia
pomocy, szczególnie w początkowej fazie, gdy problem nie jest jeszcze zaawansowany
(Sztajner, 1994, s. 5).
Osoby stosujące zasadę „nie czuj” dążą do wyeliminowania emocji. Przesłaniem
jej jest niezagłębianie się, niepoddawanie się i niekierowanie swoimi emocjami (w myśl
stwierdzenia „trzeba być twardym” czy „nie należy zastanawiać się nad tym, co się
odczuwa i dlaczego oraz jakie mogą być tego konsekwencje”). Członkowie rodziny dążą
do stłumienia prawdziwych uczuć. Tłumienie własnych emocji prowadzi do utraty
prawdy o swoim życiu emocjonalnym (Bradshaw, 1994, s. 95-97). Dochodzi do
zafałszowania wewnętrznej rzeczywistości i osłabienia lub wyłączenia tzw. „czujnika
emocjonalnego” niezbędnego w życiu. Obronność i odejście od siebie napełnia ludzi
sztywnymi i schematycznymi sposobami działania (Sztander, 2003, s. 14n).
Przestrzeganie zasady „nie czuj, bądź twardy” i wzrastanie w zdezorganizowanym
środowisku może być przyczyną psychopatyzacji dziecka (Sztajner, 1994, s. 5).
Zasada „nie ufaj” dotyczy zarówno członków rodziny, jak i osób spoza niej.
Główną konsekwencją stosowania się do tej zasady jest brak poczucia bezpieczeństwa
(Gaś, 1994, s. 37; por. także: Woronowicz, 2001, s. 123). Zasada ta jest konkluzją życia w
chaosie i reakcją wobec urazów, jakie niesie życie w dysfunkcyjnej rodzinie. Brak
oparcia w dorosłych pozbawia dzieci pewności i rozeznania. Niespełnione obietnice,
niedotrzymane przyrzeczenia, niespójność działań, niekonsekwencje wychowawcze nie
sprzyjają kształtowaniu się orientacji i ufności (Conway, 1997, s. 92; por. także:
Sztander, 2003, s. 12).
Rodziny z problemem alkoholowym różnią się od siebie w zależności m.in. od
rozwoju uzależnienia, osobowości członków rodziny, czy statusu materialnego rodziny,
to jednak można wyodrębnić typowe dla tego rodzaju rodzin fazy przystosowania się
członków rodziny alkoholowej do życia.
1.3. Role pełnione przez dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym
Więzi w rodzinie dysfunkcyjnej bardzo najczęściej mają charakter zaburzony, a
wymagania stawiane przez rodziców zazwyczaj są nieadekwatne do poziomu rozwoju i
możliwości dziecka. Brak zaspokojenia podstawowych potrzeb, chaos, niewłaściwa
komunikacja, a z drugiej strony pragnienie jakiejś stabilizacji systemu rodzinnego
zmuszają dzieci do przyjmowania nieprawidłowych ról, najczęściej służących ratowaniu
za wszelką cenę stabilności rodziny.
FIDES ET RATIO
Strona 97
907395134.005.png 907395134.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin