W_świecie_kryształów.pdf

(633 KB) Pobierz
chemia k.qxd
chemia praktyczna
NA S£ODKO
Z zawodu chemik. Z pasji Ï po-
pularyzator nauki. Z charakteru
nieugięty bojownik o prawdę.
Żołnierz AK, powstaniec war-
szawski. W czasie czynnego ży-
cia zawodowego kierownik Pra-
cowni Badań Jakości Powłok w
Instytucie Mechaniki Precyzyj-
nej. Autor wielu prac naukowych
i ponad 50 książek popularno-
naukowych. Na tych publika-
cjach wychowały się już 2 poko-
lenia chemikw. Już od 1952 ro-
ku pisze do âMłodego TechnikaÒ.
Dotychczasowe nasze
doœwiadczenia dotyczy³y
prawie wy³¹cznie zwi¹zków
nieorganicznych. A przecie¿
wielka rodzina zwi¹zków or-
ganicznych mo¿e siê posz-
czyciæ nie tylko dorodnymi,
ale bardzo smacznymi kry-
szta³ami.
Turyœci, którzy mieli
okazjê zwiedzaæ Fryzjê
Wschodni¹, a wiêc pó³noc-
no-zachodni¹ czêœæ Dolnej
Stefan Sękowski
W świecie kryształów –
na słodko, analiza i konkurs
Stefan S ę kowski
– atomy
Ï atomy wodoru
Ï atomy tlenu
Ï atomy węgla
– atomy
– atomy
Struktura przestrzenna cząsteczki kryształu sacharozy. Wielkość kulek nie
reprezentuje ściśle rzeczywistych rozmiarw atomw. Pokazane na rysunku
kulki zaznaczają tylko położenie rżnych atomw w cząsteczce sacharozy
1
Siatka przestrzenna kryształu sa-
charozy
Saksonii, zetknêli siê ze specjalnym ceremonia³em przyrz¹dzania
i picia herbaty. Poza doskona³ym gatunkiem herbaty, wod¹
i œmietank¹, konieczny jest jeszcze i kandyz, a wiêc cukier
w postaci nie kostek, ale piêknych przezroczystych kryszta³ów.
W³aœnie takie kryszta³y nauczymy siê zaraz hodowaæ. Na
rysunku widzimy strukturê kryszta³u sacharozy, a dorodne
kryszta³y tego zwi¹zku na rysunku .
I jeszcze jedno wa¿ne wyjaœnienie. Sacharoza to chemicz-
na nazwa popularnego cukru. Mo¿e on byæ trzcinowy, buraczany
czy z soku klonowego. W tej chwili najwa¿niejsze dla nas jest to,
¿e tworzy ona zawsze kryszta³y szeœcioœcienne. W takich krysz-
ta³ach uk³ad atomów w cz¹steczkach jest identyczny jak podany
na rysunku . Kryszta³ sacharozy jest dlatego warty omówie-
nia, poniewa¿ ma dwukrotn¹ oœ symetrii. ¯eby to przedstawiæ
obrazowo, zacznijmy od przyk³adu domku bliŸniaka . Widzimy,
¿e ma on jedn¹ oœ symetrii, zupe³nie podobnie jak w krysztale
siarczanu amonu .
Inaczej angielski tramwaj piêtrus. Ten ma dwie osie sy-
metrii, bo mo¿emy go przeci¹æ i wzd³u¿ i w poprzek . Podob-
nie kryszta³ sacharozy mo¿na przekroiæ wzd³u¿ i w poprzek, bo
ma w³aœnie dwie osie symetrii .
1
2
3
4a
4b
5a
58
2
Dorodny kryształ sacharozy
5b
– atomy
– atomy
– atomy
3
11117951.019.png 11117951.020.png 11117951.021.png
a
b
4
Hodowlê s³odkich kryszta³ów prowadzaæ bêdzie-
my w pó³litrowej zlewce albo w s³oiku. Do jednego z tych
naczyñ wlewamy wody destylowanej do 3/4 objêtoœci
i tak odmierzon¹ iloœæ wody przelewamy do metalowego
naczynia i ogrzewamy. Gdy woda ju¿ wrze, stale miesza-
j¹c, wsypujemy cukier. Dodajemy go do naczynia tyle ile
siê tylko uda rozpuœciæ w tej iloœci gor¹cej wody .
6
a ) Domek bliźniak ma
jedną oś symetrii. Jeśli
przekroimy go na środku,
to obie jego połwki są
do siebie symetryczne,
b ) Podobnie i kryształ
siarczanu amonu ma też
jedną oś symetrii
a
Dwukrotna
oœ symetrii
b
Dwukrotna
oœ symetrii
a ) Natomiast angielski
doczepny wagon tramwajo-
wy ma dwie osie symetrii
i dlatego możemy go prze-
kroić wzdłuż i w poprzek,
a symetria zostanie zacho-
wana,
b ) Rwnież kryształ sacha-
rozy ma dwie osie symetrii
Roztwór nasycony
Tu przypomnimy, ¿e roztwór, w którym w danej
temperaturze mimo mieszania nie mo¿e siê ju¿ wiêcej
rozpuœciæ cukru, soli czy innej substancji, nazywamy
roztworem nasyconym.
Ju¿ sporz¹dzony gor¹cy wodny roztwór cukru
przelewamy do uprzednio przygotowanej zlewki czy
s³oika. Teraz na krawêdzi naczynia k³adziemy prêcik al-
bo rurkê szklan¹ z przywi¹zan¹ do niej bawe³nian¹ nit-
k¹. Na koñcu nitki zawieszamy spinacz albo pinezkê.
D³ugoœæ nitki razem z „obci¹¿nikiem”: dobieramy w ten
sposób, ¿eby nie dotyka³a dna.
W miarê stygniêcia roztworu rozpuszczalnoœæ
cukru w wodzie maleje i jego nadmiar gromadzi siê na
nitce. Z wydzielaj¹cego siê cukru powstaj¹ na nitce
b³yszcz¹ce, przezroczyste kryszta³y. Po kilku dniach
stania naczynia w ciep³ym miejscu, a wiêc po paru
dniach odparowywania wody, na naszej nitce urosn¹
du¿e okaza³e kryszta³y tzw. cukru lodowego.
Mo¿na tu dodaæ, ¿e swoj¹ nazwê cukier lodowy
zawdziêcza wielkiemu podobieñstwu do kryszta³ów
lodu. Przyjrzyjmy siê im jeszcze raz – s¹ bezbarwne
i przezroczyste. Prawda, ¿e przypominaj¹ sople lodu?
W trakcie próbowania te du¿e, piêkne kryszta³y
wydaj¹ siê nam ma³o s³odkie. Bior¹c do ust ³y¿eczkê
cukru, czujemy intensywn¹ s³odycz, a spory kryszta³
cukru lodowego robi wra¿enie niezbyt s³odkiego.
Co mo¿e byæ tego powodem?
Ca³e to zamieszanie w odczuciu naszego podnie-
bienia sprowadza siê do ró¿nicy szybkoœci rozpuszcza-
nia. Powierzchnia kilku tysiêcy drobnych kryszta³ów
cukru, mieszcz¹cych siê w jednej ³y¿eczce, jest tak
wielka, ¿e rozpuszczanie przebiega bardzo szybko.
A powierzchnia nawet bardzo du¿ego kryszta³u jest
wielokrotnie mniejsza, a tym samym i rozpuszczalnoϾ
znacznie wolniejsza, a wiêc i mniej intensywne odbie-
ranie wra¿eñ smakowych.
Woda destylowana
a
b
Cukier
c
Roztwór cukru
d
6
Cykl hodowli kryształw sacharozy
a), b), c) sporządzanie nasyconego wodnego roztworu sa-
charozy,
d) wzrost kryształw sacharozy na nitce.
59
5
11117951.022.png 11117951.001.png 11117951.002.png
 
11117951.003.png 11117951.004.png 11117951.005.png 11117951.006.png 11117951.007.png 11117951.008.png 11117951.009.png 11117951.010.png 11117951.011.png 11117951.012.png 11117951.013.png 11117951.014.png 11117951.015.png
NaNO 3
7
Krystalizacja na szkiełku przedmiotowym
takiej mikrokrystalicznej analizy? Niewiele:
– lupa binokularowa albo najprostszy mikroskop, czyli
urz¹dzenie umo¿liwiaj¹ce obserwacjê preparatów
powiêkszonych 50–100-krotnie,
– szkie³ka przedmiotowe,
– ma³e pipetki,
– prêciki szklane z cienko wyci¹gniêtymi koñcami i
– du¿o starannoœci, cierpliwoœci i spostrzegawczoœci.
Bardzo wygodne i przyspieszaj¹ce pracê jest przy-
gotowanie sobie kilkunastu ma³ych buteleczek 10–20 cm 3
z gotowymi ju¿, 1% roztworami odpowiednich czynników.
Do tego celu doskonale nadaj¹ siê buteleczki z kroplomie-
rzami po lekarstwach, np. po kroplach do oczu czy do no-
sa. Po dok³adnym umyciu, buteleczki te nape³niamy 1%
wodnymi roztworami nastêpuj¹cych czynników:
A – zwi¹zki organiczne
1 – chinosol (tabletki do p³ukania gard³a)
2 – urotropina
3 – tiomocznik
4 – ditizon
5 – kwas pikrynowy
6 – alizaryna S
7 – kwas sulfosalicylowy
8 – benzydany
9 – l-nitro b-naftol
10 – dwumetyloglioksym
11 – rodizomian sodu
12 – glikosalobis
13 – chloroform
14 – rubean
15 – dwufenylokarbazyd
16 – chloramina T albo woda chlorowa
B – zwi¹zki nieorganiczne
1 – azotan srebra
2 – azotan amonu
3 – jodek potasu
4 – siarczan miedzi (II)
5 – azotan o³owiu (IV)
6 – chlorek cyny (IV)
7 – chlorek niklu (II)
8 – chlorek ¿elaza (III)
9 – chromian potasu
10 – dwuchromian potasu
11 – rodanek amonu
12 – chlorek glinu (III)
13 – octan sodu
14 – ¿elazocyjanek potasu
15 – fosforan dwusodowy
16 – rodanortêcian amonu
17 – chlorek wapnia (II)
19 – azotan rtêci (II)
To z tych w³aœnie powodów cukrownie ju¿ od
dziesi¹tków lat zaprzesta³y produkcji sacharozy grubo-
krystalicznej. Tak zwany cukier dyrektorski by³ kiedyœ
bardzo elegancki, ale rozpuszcza³ siê stosunkowo wolno.
KRYSTALIZACJA
NA S ZKIE£KU PRZEDMIOTOWYM
A teraz metoda b³yskawicznej krystalizacji, która
ma tê zaletê, ¿e umo¿liwia bardzo dok³adn¹ obserwacjê
wzrostu pojedynczego kryszta³u albo grupy kryszta³ów.
Surowce bêd¹ proste, tanie, a do tego potrzebne
w iloœciach mikroskopijnych, bo ten proces krystalizacji
bêdziemy œledzili pod mikroskopem. Nie, nie bêdzie to
mikroskop elektronowy, krystalograficzny czy z kontras-
tem fazowym. Najzupe³niej wystarczy prosty, ma³y mi-
kroskop szkolny o niewielkim powiêkszeniu.
Na czyst¹ i koniecznie ogrzan¹ p³ytkê przedmio-
tow¹ nanosimy kroplê gor¹cego, stê¿onego roztworu
azotanu sodu NaNO 3 albo azotanu o³owiu Pb(NO 3 ) 2 .
Kroplê szybko nakrywamy cienkim szkie³kiem pokryw-
kowym i przystêpujemy do obserwacji. W miarê styg-
niêcia roztworu w polu widzenia pojawi¹ siê maleñkie
zarodki, które ju¿ po kilku sekundach przyjm¹ postaæ
dobrze widocznych kryszta³ków .
Je¿eli teraz uwagê skupimy na jednym kryszta³-
ku (przesuñmy go na œrodek pola widzenia cienkim
prêcikiem szklanym), to z ³atwoœci¹ zaobserwujemy je-
go wzrost. Odnosimy wra¿enie, ¿e kryszta³ puchnie.
Tymczasem w rzeczywistoœci substancja z roztworu
do³¹cza siê do kryszta³u i powiêksza go, ale w sposób
planowy, systematyczny. Kszta³t kryszta³u nie ulega
zmianie, zmienia siê natomiast jego wielkoœæ. Zmiany
zachodz¹ tym szybciej, ¿e kryszta³ jest ograniczony
z dwu stron szkie³kami, roœnie wiêc dwuwymiarowo.
7
Przy sporz¹dzeniu roztworów grupy A i B pamiê-
tajmy jednak, ¿eby pozostawiæ sobie po kilka kryszta³ków
wymienionych substancji. Bo w niektórych reakcjach ana-
litycznych pos³ugiwaæ siê bêdziemy roztworami, a w in-
nych trzeba stosowaæ substancje w stanie sta³ym.
Jak przeprowadziæ reakcjê mikrokrystaliczn¹?
Przeprowadzaæ j¹ bêdziemy nie w naczyniach,
ale na szkie³ku przedmiotowym i to na nim w³aœnie bê-
d¹ zachodziæ reakcje chemiczne w pojedynczych krop-
lach odczynników.
Dalej, ca³y przebieg reakcji analitycznych zachodz¹-
cych w kroplach odczynników na szkie³ku przedmiotowym
obserwowaæ i kontrolowaæ bêdziemy pod mikroskopem.
KRYSZTA£Y W ANALITYCE
60
O krystalizacji i o kryszta³ach mo¿na mówiæ i pi-
saæ nieskoñczenie. My teraz poœwiêcimy czas jednemu
z wa¿niejszych dla chemika zastosowañ krystalizacji,
a mianowicie roli, jak¹ odgrywaj¹ kryszta³y w analityce.
Dokonywanie identyfikacji ró¿nych substancji na
drodze badania ich kryszta³ów ma tê wielk¹ przewagê,
¿e do wykonania wystarczy jedna – podkreœlmy – dos-
³ownie jedna kropla roztworu i do tego rozcieñczonego.
I dlatego tê metodê nazywamy analiz¹ mikro-
krystaliczn¹. Co bêdzie nam potrzebne do prowadzenia
11117951.016.png 11117951.017.png
Kroplê badanego roztworu (z naciskiem powta-
rzamy – 1 kroplê) umieszczamy na szkie³ku przedmioto-
wym i tu¿ obok (5 mm) nanosimy kroplê odpowiednie-
go odczynnika (lub maleñki kryszta³ek substancji sta-
³ej). Gdy ju¿ ustawimy mikroskop tak, ¿eby kropla ba-
danego roztworu by³a dobrze widoczna w polu widze-
nia, koñcem cienko wyci¹gniêtej bagietki szklanej wy-
konujemy w¹ski kanalik pomiêdzy kroplami. W³aœnie
ten w¹ski kanalik jest najwa¿niejszy, bo to w nim na-
stêpuje zetkniêcie siê reaguj¹cych ze sob¹ roztworów.
W praktyce dziêki takiemu kanalikowi w kroplach
z czasem tworz¹ siê strefy o ró¿nych stê¿eniach, co
dzia³a niczym nawóz sztuczny na wzrost kryszta³ów.
Jeszcze raz przypominamy, ¿e w wiêkszoœci przy-
padków przeprowadzenia reakcji mikrokrystalicznych
poprzez dodanie kropli do kropli, zamiast po³¹czenia
dwu kropli kanalikiem, zaciemni nam tylko obraz two-
rz¹cych siê kryszta³ków. Stanie siê tak, bo reakcje zajd¹
zbyt szybko. Mo¿na natomiast – i to siê czêsto stosuje –
umieszczaæ ma³y kawa³ek sta³ego odczynnika bezpoœ-
rednio w kropli badanego roztworu. A teraz dla przyk³a-
du podamy opis wykonania reakcji mikrokrystalicznych,
które maj¹ na celu wykrycie kationów srebra Ag + .
a) Do kropli roztworu, który mo¿e zawieraæ kation Ag + ,
dodajemy kroplê 10% HNO 3 i wprowadzamy kryszta-
³ek dwuchromianu potasu K 2 (Cr 2 ) 7 . Tworz¹ siê du¿e
p³ytki dwuchromianu srebra o barwie ¿ó³toczerwonej.
b) Kroplê badanego roztworu ³¹czymy z kropl¹ urotropi-
ny. Tworz¹ siê pierzaste bezbarwne kryszta³ki.
c) Kroplê badanego roztworu ³¹czymy z kropl¹ roztworu
ditizonu. Powstaje bardzo drobnokrystaliczny osad,
zale¿nie od odczynu – fioletowy albo ¿ó³ty.
Wszyscy Czytelnicy, którzy wezm¹ udzia³ w zapo-
wiadanym naszym konkursie na wyhodowanie dorod-
nego kryszta³u, niezale¿nie od zdobycie nagrody, otrzy-
muj¹ opisy reakcji mikrokrystalicznych za pomoc¹ któ-
rych bêd¹ mogli wykryæ kilkadziesi¹t popularnych ka-
tionów i anionów, a tak¿e zwi¹zków, np. kwasów.
Konkurs
Ogłaszamy konkurs na ładny, samodzielnie
wyhodowany kryształ związku organicznego
albo nieorganicznego.
Warunkiem podstawowym, jak już podawaliśmy, jest praca
własnoręczna. Dowodem, że kryształ został samodzielnie
wyhodowany, jest obecność nitki, na ktrej ursł. Bez tego
dowodu nawet największe i najdorodniejsze kryształy nie
biorą udziału w konkursie i są zdyskwalifikowane.
Są dwie konkurencje:
1. Kryształy bezbarwne i jednobarwne,
np. sacharoza albo siarczan miedzi ,
2. Kryształy dwu- lub trjbarwne,
np. ałuny .
Jeden Czytelnik może brać udział tylko w jednej konkurencji.
Jak już sygnalizowaliśmy, głwne nagrody to zestawy
szkła laboratoryjnego ufundowane przez firmę
CONTIGLASS .
Dla uczestnikw konkursu przewidziane są też 3 nagrody
książkowe .
Kryształy na konkurs należy nadesłać na adres redakcji
do 30 X 2006 r . Decyduje data nadania przesyłki.
Do eksponatu trzeba dołączyć krtki tekst zawierający
opis czynności, jakie zostały wykonane przy hodowli kryształu.
Wszyscy uczestnicy konkursu, niezależnie od ewentualnych nag-
rd, dostaną opis kilkudziesięciu reakcji mikrokrystalicznych służą-
cych do wykrywania ważnych kationw i anionw oraz kwasw or-
ganicznych w formie druku i dyskietki. Dlatego ważny jest czytelny
adres pocztowy nadawcy.
Życzymy powodzenia i z ciekawością
czekamy na przesyłki.
61
11117951.018.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin