mt_5_08_11.pdf

(124 KB) Pobierz
okl mt 05-2008 pomocnicze.qxd
astro nomia
w nowojorskiej siedzibie Templeton Founda-
tion ogłoszono, że 2008 Templeton Prize zosta-
ła przyznana Michałowi Hellerowi.
John Marks Templeton urodził się 29 listopada
1912 roku w Winchester, w stanie Tennessee. Jest in-
westorem giełdowym, biznesmenem i filantropem.
Urodzony jako Amerykanin, w 1968 roku zrzekł się
obywatelstwa USA, by uniknąć płacenia amerykań-
skich podatków. Obecnie ma podwójne obywatelstwo
Wysp Bahama i Wielkiej Brytanii. W 1987 roku założył
fundację swego imienia. W oficjalnej deklaracji celów
fundacji zawarte jest oświadczenie, iż ma ona: „dobro-
czynnie służyć jako katalizator odkryć naukowych
w obszarze, który uczeni i filozofowie określają jako
»Wielkie Pytania«, a który obejmuje tak problem praw
przyrody, jak i naturę kreatywności i świadomości”.
Ustanowiona w 1972 roku nagroda nosi oficjal-
ną nazwę: „Nagroda Templetona za Badania lub Od-
Stanisław Bajtlik,
astrofizyk, pracuje
w Centrum Astro-
nomicznym im. Ko-
pernika PAN w War-
szawie. Zajmuje się
kosmologią. Jest au-
torem kilkudziesięciu
prac naukowych
i książki „Kosmiczny
alfabet”. Pracował
na uniwersytetach
w Princeton, Kolorado
i w Centrum Fizyki
Teoretycznej w Trie-
ście.
Od lat zajmuje się
popularyzacją nauki.
2008 Templeton Prize
dla Michała Hellera
Stanisław Bajtlik
nad laserami i maserami, John Barrow, kosmolog,
znany z książek na temat zasady antropicznej. Od kil-
ku tygodni laureatem jest też ksiądz profesor Michał
Heller, fizyk, kosmolog, matematyk, ale i filozof, teo-
log, ksiądz katolicki i autor bardzo wielu książek i ar-
tykułów popularnych na temat nauki, filozofii i związ-
ku pomiędzy nauką i religią.
Michał Heller urodził się 12 marca 1936 roku
w Tarnowie. Nie uniknął trudnych polskich losów
w czasie wojny. Wraz z rodziną był zesłany na Sybe-
rię. W 1959 roku przyjął święcenia kapłańskie. W 1965
roku ukończył studia filozoficzne na Katolickim Uni-
wersytecie Lubelskim, a w 1966 roku uzyskał stopień
doktora z kosmologii. Od 1985 roku jest profesorem
Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Jest
autorem przeszło 200 prac naukowych, kilkudziesięciu
książek i niezliczonych artykułów popularnych.
Jego wysiłki popularyzacyjne zostały w Polsce
uhonorowane w 1987 roku Medalem Zonna, przyzna-
wanym przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne
i w 2001 roku Nagrodą imienia Hugona Steinhausa.
Tę drugą otrzymał za książkę pod znamiennym tytu-
łem „Czy fizyka jest nauką humanistyczną?”.
Michał Heller jest ceniony zarówno w świecie
kosmologów, jak i filozofów i teologów. W latach sie-
demdziesiątych ubiegłego wieku, kilka lat po śmierci
(w 1966 roku) jednego z twórców teorii Wielkiego Wy-
buchu, Georges’a Lemaître’a, także katolickiego księ-
dza, Heller był zaproszony przez uniwersytet w Leu-
ven, w Belgii, do porządkowania spuścizny po twórcy
46
krycia w dziedzinie Rzeczywistości Duchowej”. Jej
celem jest nagradzanie wysiłków w dziedzinie łącze-
nia poznania naukowego z poznaniem duchowym,
obejmującym obszary, którymi nauka się nie zajmuje.
Wysokość nagrody, celowo ustanowiona powyżej wy-
sokości Nagrody Nobla (w 2008 roku jest to około
1,6 mln dolarów), miała nadać jej wysoką rangę. Ale
o randze nagród zwykle nie decyduje wysokość, lecz
to, kto i komu ją przyznaje. Nagrodę Templetona wrę-
cza w pałacu Buckingham książę Filip. Na liście jej
dotychczasowych laureatów są liczni przywódcy reli-
gijni: Matka Teresa (z Kalkuty), Brat Roger (z Taizé),
kardynał Leon Suenens (prymas Belgii w latach 70.)
czy protestancki kaznodzieja Billy Graham. Są też dy-
sydenci, politycy i autorzy, jak Sarvepalli Radhakrish-
nan (prezydent Indii w latach 60.), Aleksander Sołże-
nicyn czy Michael Novak (amerykański konserwatyw-
ny pisarz i dyplomata).
Prawdziwą ozdobą listy laureatów Nagrody
Templetona są nazwiska wybitnych uczonych. Jest
tych nazwisk sporo: Carl Friedrich von Weizsäcker,
który wspólnie z Hansem Bethem pracował nad nuk-
leosyntezą w gwiazdach, Paul Davies, fizyk i autor
znanych książek popularnonaukowych, Frejman Dy-
son, jeden z twórców elektrodynamiki kwantowej,
George Eblis, fizyk, relatywista, znany ze swej mo-
nografii na temat ogólnej teorii względności, napisa-
nej wspólnie ze Stevenem Hawkingiem, Charles Tow-
nes, laureat Nagrody Nobla (w 1964 roku) za prace
12 marca 2008 roku, na konferencji prasowej
15908175.006.png 15908175.007.png 15908175.008.png 15908175.009.png
Heller stara się opisać i zrozumieć to, co wymyka się
współczesnej nauce.
koncepcji „pierwotnego atomu”. Co roku, w maju,
Heller organizuje w Krakowie konferencje na temat
metodologii nauk. W Tarnowie jest profesorem, a tak-
że pełnił różne funkcje we władzach Wyższego Semi-
narium Duchownego.
Łącząc swoje zainteresowania kosmologiczne
i filozoficzne, Heller stara się opisać i zrozumieć to, co
wymyka się współczesnej nauce. Tym czymś, w jego
przypadku, są osobliwości pojawiające się w rozwiąza-
niach równań ogólnej teorii względności. Zarówno
pierwotna osobliwość, z której w wyniku Wielkiego
Wybuchu wyłonił się Wszechświat, jak i osobliwości
skrywane we wnętrzach czarnych dziur, są przejawem
załamywania się teorii. Świadczą o tym, że warunki,
takie jak gęstość materii, ciśnienie temperatura, ale
także np. krzywizna czasoprzestrzeni, są tak wielkie,
że nasze teorie nie mają zastosowania do ich opisu.
Heller, wraz ze współpracownikami, stara się wyjść
poza współczesne teorie. Stosując nowoczesny język
matematyki – geometrię nieprzemienną – starają się
oni opisać i „oswoić” to, co wymyka się współczesnej
fizyce – kosmiczne osobliwości. Na tej drodze odnieśli
już wiele sukcesów, uzyskując obiecujące rezultaty.
Filozoficzna i metodologiczna teza Michała Hel-
lera to: „fundamentalna hipoteza przyjmowana mil-
cząco w samej metodzie współczesnych zmatematy-
zowanych nauk empirycznych głosi, że w material-
nym świecie nie ma niczego, czego nie dałoby się opi-
sać matematycznie. Na mocy tej hipotezy istotowość
matematyki przenosi się na świat materialny”.
Przy tym wszystkim Michał Heller jest znakomi-
tym popularyzatorem. Jego książka „Granice kosmosu
i kosmologii” (Scholar, 2005), wydana we wcześniej-
szej wersji jako „Ewolucja kosmosu i kosmologii”
(PWN, 1983) jest jedną z najlepszych książek popular-
nonaukowych z dziedziny kosmologii, wydanych
w Polsce.
Michał Heller jest też znakomitym wychowaw-
cą i nauczycielem młodych uczonych. Od trzydziestu
lat jest naukowym przewodnikiem młodych kosmolo-
gów, fizyków i matematyków skupionych wokół niego
w Krakowskiej Grupie Kosmologicznej. Nie ma przy
tym dla niego złych czasów. W stanie wojennym, kie-
dy wszystko było bardzo trudne, organizował niefor-
malne konferencje naukowe dla swojej grupy i zapro-
szonych gości, korzystając z gościnności podkrakow-
skich proboszczów – swoich kolegów z czasów semi-
naryjnych.
Księdza profesora Michała Hellera znam od
trzydziestu lat. Choć nigdy nie miałem okazji napisać
z nim pracy naukowej, to przez te wszystkie lata słu-
chałem jego wykładów, czytałem jego artykuły
i książki, uczestniczyłem w organizowanych przez
niego konferencjach. Był recenzentem mojej pracy
doktorskiej. Z wielkim podziwem zawsze patrzyłem
na jego pasję, konsekwencję, pracowitość, oryginal-
ność i odwagę w podejmowaniu tematów nauko-
wych, ale także na ludzkie ciepło, przyjazny stosunek
do świata i ludzi, życzliwość dla bliźnich. Cnoty god-
ne mędrca i chrześcijanina.
Nagroda Templetona była krytykowana przez
poważnych uczonych, takich jak Richard Dawkins czy
Sean Carroll. Ten pierwszy, brytyjski biolog, twórca
terminu „samolubny gen”, w książce „Bóg urojony”
określił ją jako „wielką sumę przyznawaną uczonemu,
który jest gotowy powiedzieć coś dobrego o religii”.
Podobne zarzuty stawiał Carroll, amerykański fizyk
i kosmolog, otwarcie propagujący poglądy ateistycz-
ne. Oni obaj, a wraz z nimi wielu innych, krytykują
nagrodę za to, co jest jej istotą – próbę przezwycięże-
nia podziału pomiędzy tym, co naukowe, a tym, co
duchowe. Ta krytyka oparta jest nie na negowaniu
możliwości przezwyciężenia tego podziału, ale na
założeniu, że istnieje cokolwiek, czego nauka (przy-
najmniej w zasadzie) nie mogłaby ogarnąć.
Niezależnie od tego, czy świat i rzeczywistość
składają się z realności fizykalnej, dostępnej nauce
i rzeczywistości poetyckiej, poznawalnej za pomocą
sztuki i religii, czy też taki podział wynika jedynie
z naszej jeszcze niepełnej wiedzy, świat jest podzielo-
ny. Podzielone są poglądy i światopoglądy ludzi. Róż-
norodność poglądów jest rzeczą dobrą. Podziały, pole-
gające na okopaniu się na swoich pozycjach i zam-
knięciu uszu na argumenty innych, na pewno są rze-
czą złą. Michał Heller jest uczonym o niezwykle otwar-
tym, choć naukowo rygorystycznym umyśle. Dlatego
należy się cieszyć, że to właśnie jemu została przyz-
nana ta bardzo ważna nagroda.
M E G A F O N Y
M10M
megafon 10 W
53 zł
MP-514
megafon 10 W
45 zł
tel. 022 257 84 52
M25SFM
megafon 25 W z gruszką
199,99 zł
15908175.001.png 15908175.002.png 15908175.003.png 15908175.004.png 15908175.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin