oryginal-jak-zarzadzac-zespolem-handlowym-i-przetrwac-poradnik-dla-szefow-sprzedazy-i-handlowcow_zazeha.pdf

(4171 KB) Pobierz
665321655 UNPDF
Jak zarz¹dzaæ zespo³em
handlowym i przetrwaæ.
Poradnik dla szefów
sprzeda¿y i handlowców
Autor: Andrzej Niemczyk
ISBN: 83-246-0420-0
Format: A5, stron: 216
Polskie realia, polskie przyk³ady, nowe metody
Zadania szefa sprzeda¿y i handlowca: od coachingu — po powstrzymywanie
spadku sprzeda¿y
B³êdy, jakie najczêœciej pope³niaj¹ szefowie sprzeda¿y i handlowcy
Warunki pracy handlowców i dyrektorów sprzeda¿y w Polsce
Jeœli jesteœ handlowcem lub szefem sprzeda¿y, to walczysz na linii frontu: prze³o¿eni
uwa¿nie Ciê obserwuj¹, a wspó³pracownicy nieustannie podnosz¹ poprzeczkê
rywalizacji. Twoim zadaniem jest dopilnowanie wszystkiego: musisz realizowaæ plany
sprzeda¿y, radziæ sobie z klientami i kolegami, a czasami tak¿e zarz¹dzaæ zespo³em.
Nie mo¿esz daæ siê zaskoczyæ: sytuacja zmienia siê szybko, a wygrywa ten,
kto potrafi przetrwaæ.
Nie zawsze jednak wiadomo, jakie rozwi¹zania s¹ w danej sytuacji najlepsze.
Nie kupuj akademickiego podrêcznika, by je poznaæ -- zanim go przeczytasz,
mo¿e byæ za póŸno. Tym, czego potrzebujesz, jest mapa linii frontu, która szybko
naprowadzi Ciê na trop. Dziêki niej uœwiadomisz sobie, w jakim znajdujesz siê
po³o¿eniu i jakie masz mo¿liwoœci. Innymi s³owy, potrzebujesz tej ksi¹¿ki. Autor pisze
w niej wprost o prawdziwych warunkach pracy polskiego handlowca i dyrektora
sprzeda¿y -- o manipulacjach, ci¹g³ym zagro¿eniu utrat¹ pracy, ostrej rywalizacji
i konfliktach -- i o tym, jak sobie z tym radziæ. Ksi¹¿ka zawiera wiele przydatnych
spostrze¿eñ i na prawdziwych przyk³adach omawia metody i techniki pracy handlowca.
Przeczytaj j¹ i dowiedz siê:
co motywuje polskich handlowców,
jak budowaæ zespo³y handlowców — dobieraæ ludzi, wdra¿aæ zasady
wspó³pracy, tworzyæ wiêzi,
jak rozwijaæ ich kompetencje,
jak postêpowaæ z przedstawicielami handlowymi,
jakie b³êdy pope³niaj¹ najczêœciej szefowie sprzeda¿y,
jak zatrzymaæ w firmie najlepszych handlowców,
jak radziæ sobie z problemami, takimi jak wejœcie do nowej firmy,
pogorszenie wyników sprzeda¿y, wstrz¹sy w zespole handlowców.
665321655.005.png 665321655.006.png 665321655.007.png 665321655.008.png 665321655.001.png 665321655.002.png
7
Wprowadzenie ......................................................................................9
1. Rola szefa sprzedaży ..........................................................................13
Między młotem a kowadłem ............................................................................ 13
2. Handlowcy i zespół sprzedażowy ................................................... 23
Zespół handlowy ................................................................................................23
Rekrutacja handlowców ...................................................................................30
Motywowanie handlowców .............................................................................42
Co motywuje polskich handlowców i ich szefów? ........................................ 55
Co motywuje polskich handlowców w firmach farmaceutycznych? .........65
Dyscyplinowanie przedstawiciela handlowego .............................................68
Gwiazda w zespole — zagrożenia ....................................................................75
Zwalnianie handlowców ...................................................................................79
3. Rozwój handlowców ......................................................................... 87
Szkolenia i dojrzewanie handlowców .............................................................87
Błędy coachingu handlowego ..........................................................................93
Typy przedstawicieli handlowych .................................................................102
4. Osoba szefa ........................................................................................ 113
Miękko zarządzający szef sprzedaży ............................................................. 113
Twardy szef ....................................................................................................... 119
Błędy szefów sprzedaży ...................................................................................127
Kiedy szef traci pracę w firmie ....................................................................... 141
665321655.003.png
8
Jak zarządzać zespołem handlowym i przetrwać
5. Trudne sytuacje menedżera sprzedaży ........................................149
Pierwsze dni szefa sprzedaży w firmie ..........................................................149
Zbyt dużo produktów w zbyt dużych regionach ........................................ 159
Kierowanie zespołem handlowym w okresie zmian ................................... 167
Co robić, gdy spada sprzedaż? ....................................................................... 175
Gdy handlowiec chce odejść .......................................................................... 183
Epilog .................................................................................................. 191
Sprzedaż nie musi być nudna ........................................................................ 191
A Narzędzia w pracy menedżera sprzedaży ....................................197
Skorowidz .......................................................................................... 209
W tym rozdziale:
godzenie interesów zarządu i handlowców,
presja planu sprzedaży.
Między młotem a kowadłem
Z tego powodu
często jest nazywany buforem, zderzakiem albo filtrem. Jest menedżerem
nietypowym — część jego funkcji to klasyczne funkcje kierownicze, właści-
we wszystkim przełożonym. Obok nich jest miejsce dla działań przypisa-
nych tylko temu stanowisku, które są odmienne od typowego zarządzania.
Jego ulokowanie pomiędzy zespołem handlowców a zarządem firmy wymu-
sza pewne określone zachowania, które wyróżniają szefa sprzedaży od pozo-
stałych menedżerów.
Nie istnieje uniwersalny sposób zarządzania handlowcami. Styl kierowania ze-
społem sprzedażowym ulega ciągłym modyfikacjom. Zmienia się nieustannie,
w zależności od stopnia rozwoju grupy, umiejętności podwładnych, trudności
zadania… Jest to zgodne z teorią zarządzania Kena Blancharda, która mówi, że
styl kierowania musi być zawsze adaptowany do panujących warunków.
zadania szefa sprzedaży,
Szef sprzedaży musi zmierzyć się z wieloma trudnościami. Największym je-
go kłopotem jest nieustanne dostosowywanie się do zmieniających warun-
ków i próba pogodzenia handlowców z ich pracodawcami.
665321655.004.png
14
Jak zarządzać zespołem handlowym i przetrwać
Szef sprzedaży jest negocjatorem, który każdego dnia musi godzić sprzeczne
interesy handlowców i przełożonych wyższego szczebla. To rzeczywiście po-
zycja między młotem a kowadłem, bardzo bliska funkcji, jaką pełni w wojsku
sierżant, szef kompanii. Ten, kto miał okazję przeżyć tę „prawdziwą męską
przygodę”, pamięta grzmiący głos sierżanta, obwieszczający, że jest on jedno-
cześnie surowym ojcem i pełną ciepła matką.
Dwa oblicza szefa
Identyczną rolę pełni szef sprzedaży. Musi zbudować takie relacje ze swoimi
podwładnymi, żeby chcieli przyjść do niego z każdym nierozwiązanym
problemem, z kłopotami, frustracjami i radościami. Z drugiej strony, jest
zobowiązany przekazywać handlowcom ustalenia zarządu i egzekwować ich
realizację. To trudne zadanie, ponieważ oba te obszary często wzajemnie się
wykluczają, a interesy zarządu i zespołu sprzedażowego bywają sprzeczne.
Taka „schizofreniczna” sytuacja wymusza konieczność balansowania mię-
dzy różnymi sposobami traktowania handlowców przez ich zwierzchnika.
Nie chodzi o to, aby szef sprzedaży był wystarczająco miękki lub dostatecz-
nie twardy. Ważniejsze jest, aby w każdej chwili umiał dostosować swój styl
zarządzania do aktualnej sytuacji. Zdarzą się momenty, kiedy będzie bardzo
surowym i wymagającym zwierzchnikiem. W chwilę potem wysłucha z uwa-
gą i wesprze zdenerwowanego sprzedawcę, który jest o krok od porzucenia
pracy. Zupełnie jak sierżant, szef kompanii, kultowa postać w każdej armii.
Wypełnianie funkcji „wspierającej matki” nie byłoby możliwe, gdyby nie bli-
ski kontakt z handlowcami. Żaden inny menedżer nie jest tak blisko swoich
podwładnych, jak zwierzchnik zespołu handlowego. Jest to menedżer, który
spędza najwięcej czasu ze swoimi podwładnymi i ma okazję do bezpośred-
niej obserwacji swoich pracowników. Jeżeli tak nie jest, to albo nie przykła-
da się do swoich obowiązków, albo w jego firmie niewłaściwie rozumie się
funkcję szefa sprzedaży. Przełożony handlowców, który jeździ z nimi do
klientów, może dokładnie poznać swoich podwładnych i rzetelnie ocenić
ich umiejętności. Innym menedżerom taka szansa nie jest dana. Spędzają
mniej czasu ze swoimi podopiecznymi i częściej oceniają ich jedynie po re-
zultatach, nie znając stosowanych metod pracy.
Dobry szef sprzedaży potrafi wykorzystać atut bliskiego kontaktu z han-
dlowcami. Zna dobrze swoich ludzi i nawiązuje z nimi wartościowe relacje.
Dzięki temu może rzetelnie ocenić ich umiejętności, dostrzec obszary roz-
wojowe i najsilniejsze strony podopiecznych. Wie, co jest ważne dla każdego
z nich, więc potrafi skutecznie motywować pojedynczych sprzedawców
Zgłoś jeśli naruszono regulamin