Logistyczna obsługa klienta... Kozerska M.pdf

(113 KB) Pobierz
TRANSCOMP – XIV INTERNATIONAL CONFERENCE
COMPUTER SYSTEMS AIDED SCIENCE, INDUSTRY AND TRANSPORT
logistyczna obsługa klienta,
reguła 6R, wartość dodana
Monika KOZERSKA 1
LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA JAKO IMPERATYW DZIAŁANIA
W ŁAŃCUCHU DOSTAW (CZ. I)
ChociaŜ istnieje szeroka wiedza z zakresu teorii logistyki i obsługi klienta,
w praktyce gospodarczej, w zasadzie tylko odnosi się do dwóch podmiotów:
dostawcy produktu oraz klienta, który jest odbiorcą produktu. Praktyki biznesowe są
zazwyczaj o wiele bardziej skomplikowane. Firmy - dostawcy produktów do klientów
mają własnych dostawców i poddostawców, a często równieŜ pośredników w
dziedzinie dystrybucji. Celem referatu jest przedstawienie zakresu i struktury usług
logistycznych oraz ich jakość, które są rezultatem interakcji rynkowej operatorów
logistycznych i ich klientów.
LOGISTICS CUSTOMER SERVICE AS AN IMPERATIVE OF SUPPLY CHAIN
(PART I)
Despite the fact of existing knowledge of theoretic logistics area and customer
service, in economic practice, it relates to 2 entities only: supplier of the product
and customer who receives the product. Business practices are much more
complicated. Companies – suppliers of the product to the customers have their own
suppliers and subcontractors, and as well as agents in logistic field. The aim
of this paper is to present the scope and structure of logistics services and quality
that result from the interaction of 3PL and their customers' logistics.
1. WSTĘP
1.1 Definicje i atrybuty logistycznej obsługi klienta
Istnieje kilka definicji obsługi klienta, najczęściej spotykana w literaturze definicja brzmi:
„logistyczna obsługa klienta to zdolność systemu logistycznego przedsiębiorstwa do
zaspokajania potrzeb klientów pod
względem czasu, niezawodności,
komunikacji
i wygody” 2 .
Obsługa klienta jest istotną koncepcją współczesnej logistyki. Wynika z celu i zasad
zarządzania logistycznego, które najlepiej interpretuje reguła 6R 3 (właściwa ilość, właściwy
stan, właściwy czas, właściwe miejsce, właściwy koszt, właściwy klient). Czasem
1 Monika Kozerska, dr inŜ. Politechnika Częstochowska Wydział Zarządzania, Instytut Logistyki i Zarządzania
Międzynarodowego, ul. Armii Krajowej 19b, 42-200 Częstochowa, chiaro@wp.pl
2 Beier F.J., Rutkowski K.: Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1993, s. 22
3 Por. Shapiro R.D., Heskett J.L.: Logistics Strategy: Cases and Concepts, West Publishing, St. Paul, 1985, s. 6
986653120.045.png
 
1554
Monika KOZERSKA
występuje definicja siedmiu R 4 (do sześciu wymienionych zasad naleŜy dodać właściwy
produkt). Obie reguły określają podstawowe rodzaje działań logistycznych ze szczególnym
uwzględnieniem kosztów i obsługi. Reguły mają charakter wyraźnie prokliencki,
podkreślają znaczenie logistyki w zaspokojeniu potrzeb w uzyskaniu stanu satysfakcji
klienta.
Pierwsze definicje obsługi klienta w logistyce sformułowali w swojej pracy o praktyce
obsługi klienta autorzy LaLonde i Zinszer 5 . Przytoczyli kilka równoległych definicji
dotyczących tego zjawiska. Według nich obsługa klienta to:
ë punktualne dostawy towarów, zgodne z zamówieniami klientów (w tym terminowe
dostarczenie dokumentów sprzedaŜy),
ë pewność i niezawodność dostawy materiałów do klienta zgodnie z jego
oczekiwaniami,
ë kompleksowe działanie angaŜujące wszystkie sfery biznesu, które ma na celu
dostawę dóbr w sposób satysfakcjonujący nabywcę i umoŜliwiający dostawcy
zrealizowanie jego celów,
ë wszystkie niezbędne działania, które mają na celu przyjmowanie, przygotowywanie,
realizację i obsługę finansową zamówień klienta oraz wyjaśnienie nieprawidłowości,
jakie mogą się przy tym pojawić,
ë realizacja zamówienia, która obejmuje komunikację z klientem, wysyłkę, przewozy,
proces fakturowania oraz pełną kontrolę produktów i realizację świadczeń
gwarancyjnych.
D. Kempny 6 definiuje obsługę klienta następująco: „jest to umiejętność lub zdolność
zaspokajania wymagań i oczekiwań klientów, głównie co do czasu i miejsca zamawianych
dostaw, przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych form aktywności logistycznej, w tym
transportu, magazynowania, zarządzania zapasami, informacją i opakowaniami” .
Przedsiębiorcy obecni od dawna na rynkach światowych przez lata rozwijali wiedzę
i umiejętności w zakresie logistycznej obsługi klienta chcąc być konkurencyjnymi. W
świetle zmian na rynku producenci, dystrybutorzy i usługodawcy logistyczni oferują
klientom niezawodne dostawy, wygodę w obsłudze, niezbędną komunikację w sprawie
zamówień i coraz krótszy czas dostawy. Strategie obsługi klienta są coraz bardziej
rozwinięte, nowoczesne i konkurencyjne.
W obliczu globalizacji handlu i produkcji obsługa klienta staje się potęŜnym narzędziem
walki konkurencyjnej, a najbardziej liczącą się miarą osiągniętego poziomu obsługi klienta
jest często „liczba dostaw w czasie” 7 . Ze względu na swoje duŜe znaczenie czas dostawy
i umiejętne zarządzanie cyklem zamawiania, są głównym motywem definicji obsługi
klienta. A zatem obsługę klienta moŜna zdefiniować jako: „system rozwiązań,
zapewniających klientowi satysfakcjonujące relacje między czasem złoŜenia zamówienia a
czasem otrzymania produktu” 8 .
4 Coyle J.J., Bardi E.J., Langley Jr. C.J.: Zarządzanie logistyczne, Wyd. PWE, Warszawa 2002 s. 52
5 LaLonde B.J., Zinszer P.H.: Customer Service: Meaning and Measurement, “National Council of Physical
Distribution Management”, Chicago, 1976, s. 171, Zob. Christopher M.: Strategia zarządzania dystrybucją, Wyd.
PLACET, Warszawa 1996, s. 48
6 Kempny D.: Logistyczna obsługa klienta, PWE, Warszawa 2001, s. 15
7 Por. Kempny D., Kisperska-Moroń D.: Obsługa klienta w logistyce współczesnej firmy, „Gospodarka
Materiałowa i Logistyka” 1994 nr 1, s. 9
8 Por. Schary M.B.: Logistics Decisions, Text and Cases, The Dryden Press, Chicago 1984, s. 358; Ballou R.H.:
Basic Business Logistics. Transportation. Materials Management, Physical Distribution, Prentice-Hall,
986653120.046.png
 
LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA JAKO IMPERATYW DZIAŁANIA...
1555
Osiągnięcie wysokiego poziomu obsługi klientów jest skomplikowanym zagadnieniem ze
względu na klika wymiarów zagadnienia, wymóg koordynacji oraz integracji działań
logistyki i marketingu 9 . W ramach działań marketingowych obsługa klienta stanowi
element systemu dystrybucji odpowiedzialnego za dostarczenie produktu we właściwe
miejsce, o czasie i warunkach dostosowanych do wymagań nabywcy. Natomiast z punktu
widzenia logistyki rozumiana jest jako jakość funkcjonowania systemu logistycznego,
który odpowiada za dotarcie towaru do nabywcy w odpowiednim czasie i miejscu przy
moŜliwie najniŜszych kosztach całkowitych 10 .
Chcąc zapewnić klientowi wysoki poziom obsługi klienta naleŜy pamiętać o kluczowej roli
logistyki w procesie jej dostarczania. Council of Logistics Management na początku lat
dziewięćdziesiątych analizował skargi składane przez klientów. Okazało się, Ŝe połowa z
nich była wynikiem niedociągnięć logistycznych (rys. 1). Tak twierdzili klienci, poniewaŜ z
ich punktu widzenia była to wina logistyki, nie zastanawiając się nad tym, Ŝe przyczyną
problemu moŜe być po stronie marketingu, który nie poinformował o przygotowywanej
akcji promocyjnej, czy produkcji, która nie zrealizowała planów produkcyjnych.
Zestawione wyniki (50% skarg na logistykę) z wysokością kosztów logistycznych
(przeciętnie 10% kosztów całego produktu) świadczyły, Ŝe klient postrzega logistykę jako
bardzo istotny element jego obsługi i firmy nie powinny tego lekcewaŜyć 11 .
Englewood Cliffs, N.J. 1987, s. 56 oraz tegoŜ samego autora Business Logistics Management, Prentice-Hall,
Englewood Cliffs, N.J. 1997, s. 56; Coyle J.J., Bardi E.J.: The Management of Business Logistics, West Publishing
Company, N.Y. 1996, s. 123, Emerson C.J., Grimm C.M.: Logistics and marketing components of customer
service, “International Journal of Physical Distribution & Logistics Management”, 1994 No. 26, Vol. 8, s. 29
9 Biskupski B.: Poziom obsługi klienta jako podstawowy efekt funkcjonowania systemu logistycznego, art. ze
strony www.logistica.pl, za: Rampersad H.: 75 paintful questions abort your customer satisfaction, „The TQM
Magazine” 2001 nr 5, s. 341
10 Szwajca D.: Problemy oceny i pomiaru poziomu logistycznej obsługi klienta, Materiały Międzynarodowej
Konferencji Logistics’98, tom II, Wyd. ILiM, Poznań 1998, s. 330
11 Rutkowski K.(red.): Logistyka dystrybucji, Difin, PWE, Warszawa 2001, s. 79-80
986653120.001.png
 
1556
Monika KOZERSKA
100
90
Produkcja
80
Cechy i
jakość produktu
70
60
SprzedaŜ
50
40
30
Marketing
Logistyka
20
10
Logistyka
0
1 2
Koszty Skargi klientów
Rys.1. Koszty działalności logistycznej a skargi klientów
Źródło: Beier F.J., Rutkowski K.: Logistyka, SGH, Warszawa 1993, s. 45
Z racji istnienia wielu definicji obsługi klienta, najpełniej jej istotę wyjaśnia szereg
elementów, które moŜna ująć w trzy zasadnicze grupy, zaleŜnie od fazy realizacji
transakcji:
Ü elementy przed transakcją,
Ü elementy transakcji,
Ü elementy po transakcji.
986653120.002.png 986653120.003.png 986653120.004.png 986653120.005.png 986653120.006.png 986653120.007.png 986653120.008.png 986653120.009.png 986653120.010.png 986653120.011.png 986653120.012.png 986653120.013.png 986653120.014.png 986653120.015.png 986653120.016.png 986653120.017.png 986653120.018.png 986653120.019.png 986653120.020.png 986653120.021.png 986653120.022.png 986653120.023.png 986653120.024.png 986653120.025.png 986653120.026.png 986653120.027.png 986653120.028.png 986653120.029.png 986653120.030.png 986653120.031.png 986653120.032.png 986653120.033.png 986653120.034.png 986653120.035.png 986653120.036.png
 
LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA JAKO IMPERATYW DZIAŁANIA...
1557
Tab. 1. Elementy obsługi klienta
ELEMENTY
PRZEDTRANSAKCYJNE
ELEMENTY
TRANSAKCYJNE
ELEMENTY
POTRANSAKCYJNE
- pisemne deklaracje firmy w
zakresie polityki obsługi
klienta,
- deklaracje złoŜone do rąk
klientów,
- stosowane metody zamówień,
- ograniczenia w wielkości
partii dostaw,
- organizacja i elastyczność
systemu dostaw,
- moŜliwość przeszkolenia
technicznego itp.
- dostępność zapasu
odpowiednich
produktów,
- czas realizacji
zamówień,
- stosowane udogodnienia
w składaniu zamówień,
- czas dostawy i sposoby
przewozu towarów,
- moŜliwość uzyskania
dostaw awaryjnych,
- dogodność i precyzja
realizowanych dostaw,
- zakres substytucji
produktowej
- obsługa posprzedaŜna,
- części zamienne,
- naprawy,
- reklamacje, skargi i
zwroty
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Kempny D., Kisperska-Moroń D.: Obsługa
klienta w logistyce współczesnej firmy, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” 1994 nr 1,
s. 9; za: Ballou R.H.: Business Logistics Management, Prentice Hall, Englewood Cliffs
1992, s. 10-11
Obsługa klienta obejmuje wszystkie trzy fazy procesu nowoczesnej wymiany komercyjnej,
jak to przedstawia tabela 1. Elementy pierwszej fazy – przed transakcją – obejmują politykę
przedsiębiorstwa w zakresie przygotowania do rozpoczęcia procesu obsługi klienta, które
nie są bezpośrednio związane z logistyką. Jest to konkretnie sprecyzowana polityka
obsługi, która jest znana klientom oraz dostosowana do załoŜeń polityki i gwarantująca
elastyczność systemu struktura organizacyjna. Elementy fazy transakcyjnej dotyczą formy
aktywności przedsiębiorstwa przy bezpośrednim zaangaŜowaniu w realizację dystrybucji
fizycznej, a więc dostępność towarów, które klient Ŝąda, czas i dokładność realizacji
dostawy, zapewnienie szybkiej i sprawnej komunikacji. Elementy zgrupowane w fazie
potransakcyjnej to działania wspierające produkt w czasie jego uŜytkowania (naprawy,
obsługa pogwarancyjna, dostarczanie materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych,
procedury reklamacyjne itp.) 12 .
1.2. Jakość obsługi klienta
Z obsługą klienta związane jest pojęcie jakości. „Jakość wymagana przez klienta odnosi do
zbioru wartości i korzyści postrzeganych przez klienta w świetle oferowanych na rynku
produktów (usług). Stanowi waŜną składową wartości dodanej dla klienta. Jakość
projektowana oraz jakość wykonania odnoszą się z kolei w większym stopniu do wartości
12 Por. Szwajca D.: Problemy oceny i pomiaru poziomu logistycznej obsługi klienta, Materiały Międzynarodowej
Konferencji Logistics’98, tom II, Wyd. ILiM, Poznań 1998; Christopher M.: Strategia zarządzania
dystrybucją …op.cit., s. 48; Dobrzyński M.D.: Poziom obsługi klienta w zarządzaniu łańcuchem dostaw, Wyd.
Politechniki Białostockiej, Białystok 2004, s. 10
986653120.037.png 986653120.038.png 986653120.039.png 986653120.040.png 986653120.041.png 986653120.042.png 986653120.043.png 986653120.044.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin