podzial-logistycznego-tortu.pdf

(509 KB) Pobierz
Perspektywy rozwoju dla logistyki
Podział logistycznego tortu
kryzys, który dotknął świat w ostatnich latach, spowodował, że już dzisiaj w napięciu
oczekiwane są dramatyczne zmiany w gospodarce światowej. Sektor logistyki, który w dużej
mierze zależy od rozwoju handlu i przemysłu na świecie, musi także przystosować się do
nowych uwarunkowań.
kurencją jest obecnie o wiele silniejsza
niż poprzednio. Konkurowanie jest do
tego stopnia rozpowszechnione, że do-
tyczy nawet nisz rynkowych, które były
poprzednio uważane za całkowicie bez-
pieczne.
Stała presja na innowacyjność – pre-
sja ceny zmusza producentów do wpro-
wadzania innowacji, które będą wyróż-
niać ich od konkurentów. Wzrastająca
siła nabywcza konsumentów w krajach
wschodzących otworzyła nowe rynko-
we możliwości dla wielu irm. To także
odnosi się do popytu na nowe produkty
dla starzejącej się populacji ludzi. W Ja-
ponii na przykład czterech na dziesięciu
mieszkańców tego kraju będzie miało
ponad 65 lat około 2050 roku. Istnieje
także wzrastająca presja, aby lokować in-
nowacyjne produkty na rynku szybciej,
niż to zrobi konkurencja.
Fot. Panthermedia
Klęska nie wchodzi w grę szczegól-
nie w stosunku do małych dostawców
działających na ograniczonych ryn-
kach. Analizując scenariusze przyszłych
działań ponadnarodowych korporacji,
które przewidują swoją ekspansję na
wschodzących rynkach, można już dziś
z dużym prawdopodobieństwem prze-
widzieć wystąpienie pięciu globalnych
trendów, takich jak: spowolnienie gospo-
darcze, umiarkowany wzrost w rozwija-
jących się krajach, którym towarzyszyć
będzie względny spadek poziomu życia
w krajach uprzemysłowionych, wzrost
sprzedaży głównie ukierunkowany na
nowe rynki, bezwzględna konkurencyj-
ność oraz stała presja na innowacyjność.
W czasach spowolnienia gospodarcze-
go konsumenci w uprzemysłowionych
krajach patrzą niepewnie w przyszłość.
Wynikająca z tego powodu ostrożność
odbija się na wielkości popytu. Klienci
coraz bardziej unikają zakupów drogich
produktów. Poziom bezrobocia spadł
wprawdzie tylko nieznacznie, ale wzrost
gospodarczy może jeszcze długo nie
osiągnąć poziomu sprzed kryzysu.
Umiarkowany wzrost – 80% świato-
wej populacji żyje na obszarze rozwija-
jących się rynków, gdzie liczba ludności
zwiększa się o 6 milionów miesięcznie
w porównaniu do tylko 300 tysięcy w
rozwiniętych krajach. Wyłaniające się
oraz rozwijające się kraje nabywają po-
łowę światowej produkcji oleju. Ich re-
zerwy walutowe szacuje się na ponad
70% globalnych rezerw. Ponadnarodowe
korporacje, które działają w tych krajach,
reprezentują już teraz 10% wszystkich
irm z listy 500 wymienionych w maga-
zynie Fortune.
globalne trendy a sektor
logistyczny
Biorąc pod uwagę te pięć globalnych
trendów można stwierdzić, że możli-
wości transportu będą rosły wolniej niż
przed kryzysem oraz że przenoszenie
produkcji do krajów o niskich płacach
będzie kontynuowane. Globalizacja w
przyszłości wpłynie na wzrost kosztów
siły roboczej i transportu, minimalizację
wskaźnika śladu węglowego, wzrost zło-
żoności łańcuchów dostaw, a także wy-
woła prawne spory przy rozpatrywaniu
spraw dotyczących własności intelek-
tualnej i zabezpieczenia ryzyka. Można
również prognozować bardziej ukie-
runkowane zagraniczne inwestycje na
rynkach wschodzących, które spowodu-
ją wzrost obrotów handlowych na tych
rynkach. Spodziewane jest także powsta-
nie wielu nowych stref wolnego handlu,
które planowane są we wszystkich roz-
wijających się regionach – dla przykładu
w samych tylko Indiach 600, co będzie
stanowić potężny bodziec rozwoju.
Nastąpią również istotne przesunięcia w
wykorzystaniu korytarzy handlowych –
wzmocnienia należy oczekiwać między
Globalizacja nie jest jednak
opcją dla małych i średnich firm
Selektywny wzrost sprzedaży – zgodnie
z badaniami gospodarki ponadnarodo-
we korporacje oczekują wygenerowania
75% wzrostu z rynków wschodzących.
Handel i przemysł coraz bardziej kon-
centrują swoje zasoby na tych rynkach.
Rozwinięte rynki są bowiem już obecnie
nasycone.
Bezwzględna konkurencja – irmy
działające na rynkach wschodzących
rozwijają się zarówno regionalnie, jak
i globalnie poprzez scalanie albo proces
nabywania. Przemysłowa konsolidacja
procesów podąża za trendami rozwi-
niętego świata. Presja związana z kon-
24
Kwiecień-Maj 2012 nr 2/2012 (69) / www.eurologistics.pl
939211497.101.png 939211497.112.png 939211497.123.png 939211497.134.png 939211497.001.png 939211497.012.png 939211497.023.png 939211497.034.png 939211497.045.png 939211497.056.png 939211497.058.png 939211497.059.png 939211497.060.png
 
939211497.061.png 939211497.062.png 939211497.063.png 939211497.064.png 939211497.065.png 939211497.066.png 939211497.067.png 939211497.068.png 939211497.069.png 939211497.070.png 939211497.071.png 939211497.072.png 939211497.073.png 939211497.074.png 939211497.075.png 939211497.076.png 939211497.077.png 939211497.078.png 939211497.079.png 939211497.080.png 939211497.081.png 939211497.082.png 939211497.083.png 939211497.084.png 939211497.085.png 939211497.086.png 939211497.087.png 939211497.088.png 939211497.089.png 939211497.090.png 939211497.091.png 939211497.092.png 939211497.093.png 939211497.094.png 939211497.095.png 939211497.096.png 939211497.097.png 939211497.098.png 939211497.099.png 939211497.100.png 939211497.102.png 939211497.103.png 939211497.104.png 939211497.105.png 939211497.106.png 939211497.107.png 939211497.108.png 939211497.109.png 939211497.110.png 939211497.111.png 939211497.113.png 939211497.114.png 939211497.115.png 939211497.116.png 939211497.117.png 939211497.118.png 939211497.119.png
Azją i Afryką oraz między Azją i Ame-
ryką Południową, jak również wewnątrz
tych kontynentów.
ków oraz oddziały na rynkach wscho-
dzących, mimo że w tym samym czasie
prowadzą swoją podstawową działal-
ność w krajach uprzemysłowionych
będących głównym źródłem ich do-
chodów. Konkurencja w logistycznym
sektorze jest ciągle bardzo ostra, a eks-
perci przewidują dalsze jej zaostrzenie
– coraz to nowi gracze wchodzą bowiem
na rynki wschodzące, a znaczący logi-
styczni operatorzy z Europy i Ameryki
Północnej poszerzają swoją działalność
w tych krajach zakładając spółki typu
„joint-venture” lub przejmując lokalne
irmy logistyczne.
W badaniach perspektywy systemu
transportowego i logistyki do roku
2030 ocenia się, że liczba logistycz-
nych dostawców w takich krajach jak
Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, w których
obecnie istnieje więcej niż 10 000 irm
- będzie spadać równolegle z poziomem
konsolidacji na wschodzących rynkach.
Inne wnioski wynikające z tych badań
są następujące: perspektywy wzrostu
będą uzasadnione tylko w odniesieniu
do irm z regionu Azji i Pacyiku, Afryki
i Bliskiego Wschodu z powodu przej-
mowania irm w Europie i Ameryce
Północnej. Głównym celem tych irm
będzie rozwijanie sieci i zdobywanie
wiedzy „know how”.
dostawców, którzy są związani wobec
siebie umowami dostaw w pierwszej
klasie globalnej usługi, poprzez zatrud-
nianie kogoś w ramach kooperacji.
Jeżeli irmy 3PL chcą przeżyć na ryn-
ku, muszą zintensyikować integrację w
łańcuchach dostaw swoich klientów, a
wszystko po to, aby prześcignąć swoich
konkurentów w budowie swojej wiary-
godności i konkurencyjności.
Głównymi przegranymi
będą niestety w tej selekcji
średniej wielkości firmy
Szereg ważnych wspomagających de-
cyzji będzie potrzebnych dla wsparcia
wewnętrznego handlu na obszarach
wschodzących rynków. Chodzi tu o
przeprojektowanie sieci transportu, po-
nowne przeliczenie priorytetowych ko-
rytarzy handlowych, być może również
o restrukturyzację magazynów i sieci
dystrybucji, a także określenie nowych
cen obiektów inwestycyjnych i ściślej-
szą współpracę z spedytorami, ażeby
uchronić się przed wyższym ryzykiem
w łańcuchu dostaw. Planowane wprowa-
dzenie tych wszystkich zmian oznacza,
że irmy w szczególności z sektora 3PL
nie będą miały żadnych szans przetrwa-
nia, jeśli nie podejmą w porę odpowied-
nich działań. Będą niewątpliwie musiały
stać się bardziej elastyczne i zdolne do
wprowadzania szybkich zmian w łańcu-
chu dostaw.
Przemieszczanie się rynków zmusza ir-
my 3PL do działań w sposób rzeczywi-
ście globalny, aby wpasować się w glo-
balne sieci dostaw. Globalizacja nie jest
jednak opcją dla małych i średnich irm.
Małe irmy nie mają żadnych szans w
skali globalnej, dlatego muszą szukać
nisz, w których będą mogły zaistnieć,
wybierając dla swojej działalności takie
obszary, gdzie konkurencja będzie mi-
nimalna. Głównymi przegranymi będą
niestety w tej selekcji średniej wielko-
ści irmy, a to z tego powodu, że są one
z jednej strony zbyt małe, aby działać
globalnie – z drugiej zaś zbyt duże, aby
działać tylko w niszach. Aby utrzymać
się na rynku, będą musiały inwestować
w technologie IT proporcjonalnie do
wielkości swoich sieci.
Europejscy i północnoamerykańscy
operatorzy 3PL, którzy chcą zaistnieć
na wschodzących rynkach, muszą zna-
leźć określonych partnerów działają-
cych w danych krajach oraz poszukać
dobrych operacyjnych rozwiązań, które
pozwolą im precyzyjnie i systematycz-
nie wpasować się w nowe sieci dostaw
na tych rynkach. Powinni oni przede
wszystkim wdrażać strategie bazujące
na długoterminowych przemyślanych
scenariuszach. Wynika to ze specyiki
irm 3PL, które inwestują w pracowni-
Wzrastająca rola
innowacji IT
W jaki sposób można operatorów 3PL
zmobilizować, aby kontynuowali inno-
wacyjny proces, zarówno wewnątrz, jak
i w relacji z ich klientami? Dotychczas
proces ten w sektorze logistycznym
był inicjowany głównie przez przemysł
i handel. Szczególną uwagę należy
zwrócić na koszty, wzrastającą złożoność
łańcucha dostaw i wyższe oczekiwania
klientów związane z standardem usług.
W obecnej dekadzie można spodziewać
się dużego postępu we wdrażaniu in-
nowacji, szczególnie poprzez obniżanie
kosztów transakcji. W tym kontekście
ściślejsza współpraca pomiędzy wszyst-
kimi ogniwami łańcucha dostaw będzie
odgrywała kluczową rolę. Ponadto w
przyszłości spedytorzy muszą bardziej
ściśle integrować się ze swoimi partne-
rami z sektora 3PL w realizacji ich pla-
nów redukcji kosztów. Już obecnie moż-
na zauważyć trend związany z centrami
innowacji w zakresie transferu techno-
logii i standaryzacji z krajów rozwinię-
tych do krajów rozwijających się. Takie
doskonałe centrum zostało utworzone
ostatnio w Chennai (poprzednio Madras)
w Indiach. Jego zadaniem jest inicjowa-
nie procesów ulepszania technologii,
wydajności, jakości oraz promocja do-
brych praktyk.
Tworzenie trwałych fundamentów dla
biznesu jest konieczne, aby przyswajać
i wdrażać strategie, które będą uwzględ-
niać potrzeby i żądania wszystkich stron
– nie tylko dostawców, klientów, udzia-
łowców, pracowników, społeczeństw, ale
także środowiska naturalnego, w którym
żyjemy.
W dobie wzrastających żądań klientów
oraz ciągle rosnących zastosowań IT
istnieje większa niż poprzednio potrze-
ba realizacji szkoleń pracowników, aby
wyposażyć ich w odpowiednie umiejęt-
ności dostosowane do zmian w sektorze
logistyki.
Wobec istniejącego
spowolnienia gospodarczego
długoterminowy korporacyjny
i dochodowy wzrost mogą
osiągnąć tylko ci, którzy
walczą o większy kawałek
rynkowego tortu
Bezlitosna wojna
cenowa
Wobec istniejącego spowolnienia go-
spodarczego długoterminowy korpo-
racyjny i dochodowy wzrost mogą z
powodzeniem osiągnąć tylko ci, którzy
walczą o większy kawałek rynkowego
tortu. Metodą na to jest zróżnicowanie
wszelkich działań pod względem kosz-
tów usług i jakości, w tym korzystanie z
outsorcingowych logistycznych usług,
które ciągle się rozwijają mimo gwał-
townego spadku poziomu inwestycji
spowodowanego gospodarczym kryzy-
sem. Spedytorzy jednakże będą konty-
nuować wysiłki, aby ograniczyć licz-
bę swoich partnerów w sektorze 3PL.
Dotyczy to rywalizacji o lepsze ceny
na paliwo oraz usługi zabezpieczające
Opracował Kryspin Wiśniewski
na podstawie ITJ 4/2011
25
www.eurologistics.pl / Kwiecień-Maj 2012 nr 2/2012 (69)
939211497.120.png 939211497.121.png 939211497.122.png 939211497.124.png 939211497.125.png 939211497.126.png 939211497.127.png 939211497.128.png 939211497.129.png 939211497.130.png 939211497.131.png 939211497.132.png 939211497.133.png 939211497.135.png
 
939211497.136.png 939211497.137.png 939211497.138.png 939211497.139.png 939211497.140.png 939211497.141.png 939211497.142.png 939211497.143.png 939211497.002.png 939211497.003.png 939211497.004.png 939211497.005.png 939211497.006.png 939211497.007.png 939211497.008.png 939211497.009.png 939211497.010.png 939211497.011.png 939211497.013.png 939211497.014.png 939211497.015.png 939211497.016.png 939211497.017.png 939211497.018.png 939211497.019.png 939211497.020.png 939211497.021.png 939211497.022.png 939211497.024.png 939211497.025.png 939211497.026.png 939211497.027.png 939211497.028.png 939211497.029.png 939211497.030.png 939211497.031.png 939211497.032.png 939211497.033.png 939211497.035.png 939211497.036.png 939211497.037.png 939211497.038.png 939211497.039.png 939211497.040.png 939211497.041.png 939211497.042.png 939211497.043.png 939211497.044.png 939211497.046.png 939211497.047.png 939211497.048.png 939211497.049.png 939211497.050.png 939211497.051.png 939211497.052.png 939211497.053.png 939211497.054.png 939211497.055.png 939211497.057.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin