Zarządzanie zapasami.pdf

(243 KB) Pobierz
Rozdział 2.2
Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
85
2.2. Zarz ą dzanie zapasami
2.2.1. Zapasy jako składnik aktywów przedsi ę biorstwa
Utrzymywanie zapasów jest bardzo często nieodzownym warunkiem funkcjonowania
przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i wielu przedsiębiorstw usługowych.
W przedsiębiorstwach produkcyjnych zapasy materiałów są warunkiem utrzymania ciągłości
produkcji, zapasy produkcji w toku powstają w trakcie procesów produkcyjnych, a zapasy
wyrobów gotowych i towarów (w przedsiębiorstwach handlowych) umoŜliwiają zaspokojenie
potrzeb klientów. Poziom zapasów, podobnie jak naleŜności, uzaleŜniony jest od sprzedaŜy –
z tym, Ŝe naleŜności powstają w wyniku sprzedaŜy (naleŜności są efektem sprzedaŜy,
jednocześnie wielkość sprzedaŜy jest równieŜ uzaleŜniona od strategii zarządzania
naleŜnościami), a zapasy tę sprzedaŜ poprzedzają, są jednym z jej warunków. Wielkość
zapasów powinna być dostosowana do przewidywanej sprzedaŜy. Wiele przedsiębiorstw
moŜe realizować sprzedaŜ jedynie w sytuacji, gdy dysponuje zapasem wyrobów gotowych
czy teŜ towarów (np. tradycyjne przedsiębiorstwa handlowe, wystawiając je w sklepach lub
giełdach). Istnieją równieŜ przedsiębiorstwa, które w momencie oferowania określonych
produktów, towarów potencjalnym odbiorcom, fizycznie nimi nie dysponują. Dotyczy to np.
produkcji na zamówienie czy teŜ handlu internetowego; jednak takŜe w tych przypadkach
trudno uniknąć zapasów np. z tytułu produkcji w toku (w pierwszym przypadku) lub towarów
(w drugim przypadku - nawet gdy zamówienia realizowane są w ciągu 24 godzin).
Utrzymanie zapasów w przedsiębiorstwie kosztuje, ale jednocześnie wiąŜą się z nimi
określone korzyści. Tak więc w praktyce w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych
wyeliminowanie zapasów nie wydaje się ani moŜliwe, ani korzystne (zapasy mogą nie
występować w niektórych przedsiębiorstwach usługowych). Bez wątpienia jednak naleŜy
zwiększać efektywność gospodarowania nimi, tym bardziej, Ŝe błędy w zarządzaniu zapasami
mogą prowadzić np. do spadku sprzedaŜy, czy zawyŜania kosztów, co moŜe wywoływać
negatywne konsekwencje dla wyników przedsiębiorstw.
375833776.006.png
86
Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
Według słownika języka polskiego zapasy to pewna ilość produktów, surowców,
pieniędzy itp., zebranych w celu przechowania do czasu, gdy będą potrzebne. 149 Z kolei
według międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR) zapasy to aktywa:
·
przeznaczone do sprzedaŜy w toku zwykłej działalności gospodarczej,
·
będące w trakcie produkcji przeznaczonej na sprzedaŜ lub
·
mające postać materiałów czy dostaw surowców zuŜywanych w procesie
produkcyjnym lub w trakcie świadczenia usług.
Na zapasy składają się dobra zakupione i przeznaczone do odsprzedaŜy, np. towary zakupione
przez jednostkę handlu detalicznego w celu ich odsprzedaŜy lub grunty i inne nieruchomości
przeznaczone do odsprzedaŜy (rysunek 2.2.1). Do zapasów zalicza się takŜe wyroby gotowe
wyprodukowane lub będące w trakcie wytwarzania ich przez jednostkę gospodarczą, łącznie
z materiałami i surowcami oczekującymi na wykorzystanie w procesie produkcji.
W jednostce gospodarczej świadczącej usługi, do zapasów zalicza się wydatki poniesione na
realizację usług, w odniesieniu do których jednostka gospodarcza nie ujęła jeszcze odnośnych
przychodów. 150
Rodzaje zapasów
Zapasy materiałów
Zapasy produkcji w toku
Zapasy wyrobów
Zapasy towarów
do produkcji
gotowych
Rysunek 2.2.1. Klasyfikacja zapasów. Ź ródło: opracowanie własne
W bilansie zapasy umiejscowione są w pozycji „B.I. Zapasy”. W ramach tej pozycji
moŜna wyróŜnić: materiały, półprodukty i produkty w toku, produkty gotowe, towary,
zaliczki na dostawy. Do pozycji „B.I.1. Materiały” zalicza się stanowiące własność jednostki
surowce i inne materiały podstawowe, półfabrykaty, materiały pomocnicze, paliwa,
opakowania, części zamienne do maszyn i urządzeń, inwentarz Ŝywy zakupiony w celu uboju,
materiały biurowe i druki, odpadki przeznaczone do zuŜycia itp., bez względu na to, czy
znajdują się w magazynie jednostki, w przechowywaniu lub przerobie u innych
przedsiębiorstw, w drodze lub zostały wydane do produkcji, lecz jeszcze nie poddane
pierwszej operacji. Pozycja „B.I.2. Półprodukty i produkty w toku” obejmuje produkcję
149 Uniwersalny słownik j ę zyka polskiego , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, t. 4, s. 845.
150
Mi ę dzynarodowe Standardy ... wyd. cyt., MSR 2.4, 2.5 Zapasy s. 130.
375833776.007.png 375833776.008.png
Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
87
niezakończoną, tj. produkcję (usługi, w tym roboty budowlane) w toku oraz półfabrykaty
(półprodukty) własnej produkcji. Do pozycji „B.I.3. Produkty gotowe” zalicza się:
·
wyroby gotowe, tj. produkty, nie podlegające dalszemu przetworzeniu w przedsię-
biorstwie przeznaczone do sprzedaŜy,
·
roboty i usługi oraz prace projektowe, naukowo-badawcze itp. wykonane, lecz
niezafakturowane,
·
inwentarz Ŝywy (w tuczu, odchowie, niestanowiący środków trwałych i materiałów).
Pozycja „B.I.4. Towary” obejmuje stanowiące własność jednostki kopaliny, produkty natury
lub wyroby obcej produkcji, przeznaczone do odsprzedania w stanie nieprzetworzonym.
W pozycji „B.I.5. Zaliczki na dostawy” wykazuje się zaliczki wpłacone na poczet dostaw
materiałów, towarów i usług, nie słuŜących budowie lub ulepszaniu środków trwałych.
W dalszej części pracy termin zapasy stosowany będzie w rozumieniu zgodnym
z definicją zapasów według MSR, a rozwaŜania będą dotyczyły głównie zapasów materiałów,
produktów gotowych i towarów. W ograniczonym zakresie uwaga będzie poświęcona
półproduktom i produktom w toku. Wyłączone z rozwaŜań będą natomiast zaliczki na
dostawy, które zapasami sensu stricte nie są oraz ze względu na ich marginalny udział
w zapasach.
Istotną kwestią z punktu widzenia zarządzania zapasami jest ich wycena. Według
zasad rachunkowości zapasy materiałów i towarów wycenia się w cenach nabycia, produktów
zaś po koszcie wytworzenia. Cena nabycia powstaje przez powiększenie ceny zakupu danego
asortymentu o koszty poniesione na jego zakup (sprowadzenie, rozładowanie itp.)
i przystosowanie do uŜycia lub sprzedaŜy (np. do przerobu, paczkowania, rozlewu,
sortowania). 151 Materiały i towary mogą być równieŜ wyceniane według ceny zakupu,
obejmującej w przypadku importu podatek akcyzowy i cło, a takŜe podatek VAT, jeśli nie
podlega on odliczeniu. Półprodukty i produkty w toku moŜna wyceniać po koszcie
wytworzenia lub według metod uproszczonych. Równie istotny jest sposób wyceny kosztów
produktów sprzedanych i oszacowania wartości pozostałych zapasów. Sposoby te są
szczególnie waŜne z punktu widzenia zarządzania wartością w warunkach wysokiej inflacji.
MoŜliwe są cztery metody wyceny wartości zapasów 152 :
Z. Fedak, Zasady wyceny aktywów i pasywów bilansu oraz ustalenia wyniku finansowego , [w:]
Rachunkowo ść . Zamkni ę cie roku 2002 . Rachunkowość Sp. z o.o., Warszawa 2002, s. 63.
152
E.F. Brigham, L.C. Gapenski, Zarz ą dzanie ... wyd. cyt., t. 2, s. 216.
151
375833776.009.png 375833776.001.png
88
Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
·
określania wartości poszczególnych pozycji,
·
„pierwsze weszło, pierwsze wyszło” – FIFO ( first-in, first-out ),
·
„ostatnie weszło, pierwsze wyszło” – LIFO ( last-in, first-out ),
·
średniej waŜonej.
Metoda, w której określa się wartości poszczególnych pozycji, wymaga drobiazgowego
przypisywania odpowiednich składników kosztów kaŜdej jednostce zapasów. Kiedy jakiś
składnik zostaje sprzedany lub wykorzystany do produkcji, to wielkość zapasów jest
pomniejszona o wartość przypisaną temu składnikowi. Metoda ta znajduje zastosowanie
głównie w odniesieniu do drogich składników zapasów, aczkolwiek dzisiejsza technika
(głównie szerokie stosowanie kodów paskowych) pozwala na szczegółową identyfikację (nie
tylko ze względu na wartość) nawet niewielkich i stosunkowo niedrogich składników
zapasów. W kolejnej metodzie FIFO (first-in, first-out method) jednostki zapasów
wykorzystane do produkcji lub sprzedane traktowane są jako te, które jako pierwsze dotarły
do magazynu. Następna metoda LIFO (last-in, first-out method) jest przeciwieństwem metody
wcześniejszej. Koszt zapasów wykorzystanych do produkcji lub sprzedanych jest oparty na
kosztach ostatnich zarejestrowanych w kategorii zapasów, podczas gdy pozostałe zapasy
składają się z pierwszych (wcześniej zarejestrowanych) składników. Metoda średniej waŜonej
(weighted average method) zakłada szacowanie jednostkowego średniego waŜonego kosztu
zapasów.
RozwaŜając wpływ poszczególnych metod na wyniki przedsiębiorstwa, moŜna dojść
do przekonania, Ŝe w warunkach inflacji i droŜejących w związku z tym zapasów, metoda
FIFO daje najniŜszy koszt produktów sprzedanych, a tym samym najwyŜszy zysk. Metoda ta
pozwala takŜe na wykazywanie najwyŜszej wartości końcowej zapasów, dając
najkorzystniejszy obraz stanu płynności firmy. Z kolei zastosowanie metody LIFO powoduje,
Ŝe wykazywany koszt produktów sprzedanych będzie wyŜszy, zyski będą niŜsze, a płynność
gorsza niŜ w pozostałych metodach. Metoda LIFO ogranicza podstawę opodatkowania
i zmniejsza tym samym obciąŜenia podatkowe i ogranicza wydatki z tego tytułu. 153 PowyŜsze
rozwaŜania są słuszne jedynie w sytuacji, w której koszty materiałowe wzrastają. Gdyby
jednak koszty te były stałe, to wszystkie cztery metody przynosiłyby te same efekty.
153
TamŜe, t. 2, s. 218.
375833776.002.png 375833776.003.png
Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
89
Podstawowym czynnikiem wpływającym na zapotrzebowanie na materiały czy towary
jest wielkość planowanej sprzedaŜy produktów lub towarów. Gdyby przedsiębiorstwom udało
się pełni zrealizować strategię just in time zapasy nie były by potrzebne, ale w praktyce jest to
niemoŜliwe. Podstawowym powodem tworzenia zapasów jest brak moŜliwości pełnego
zsynchronizowania strumieni dopływu i odpływu 154 . Drugi powód to oddziaływanie na
procesy logistyczne czynnika losowego. UniemoŜliwia on budowanie bezbłędnych prognoz,
zmuszając do stosowania zabezpieczeń przed skutkami zakłóceń losowych. Inne przyczyny
związane są z:
·
niepewnością dostaw i ich opóźnieniami,
·
większymi potrzebami rynkowymi niŜ przewidywane,
·
uzyskaniem niŜszej ceny zakupu,
·
sezonowością dostaw,
·
koniecznością zapewnienia rytmiczności produkcji,
·
korzyściami skali produkcji,
·
korzyściami skali dostaw,
·
sezonowością popytu,
·
zapewnieniem pełnej obsługi klienta (w przeciwnym razie moŜe grozić utrata
reputacji),
·
zapewnieniem opłacalności transportu produktów (tworzenie zapasu związane jest
z wysyłaniem minimalnej wielkości partii zapewniającej opłacalność),
·
wymaganiami klienta (tworzenie zapasu związane jest z koniecznością dostarczenia
klientowi w określonym miejscu i czasie zamówionej ilości produktu).
Przedsiębiorstwo moŜe utrzymywać zapasy materiałów w celu utrzymania rytmiczności
produkcji, aby uniknąć kosztów przestojów, które mogą okazać się bardzo wysokie (np.
w hutnictwie zagroŜenie koniecznością wygaszenia pieca). Posiadanie zapasów jest niezbędne
w sytuacji, gdy np. materiały, surowce są dostępne sezonowo, istnieje wysoka niepewność
dostaw czy teŜ na rynku materiałów jest nadwyŜka popytu nad podaŜą. Zapasy mogą równieŜ
powstawać w związku z wielkością partii dostawy (określoną moŜliwościami transportowymi
i kosztami transportu) lub teŜ oferowaniem przez dostawców upustów cenowych przy zakupie
154
Cz. Pierścionek, Z. Saryusz-Wolski, Logistyka w przedsi ę biorstwie , PWE, Warszawa 1999, s.208.
375833776.004.png 375833776.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin