bzyczek.pdf

(376 KB) Pobierz
Microsoft Word - przekaźnik 36.doc
Instalacja przekaźnika 36 w Golfach III z pierwszych lat produkcji.
(sygnalizacja nie wyłączonych świateł)
W Golfie III w pierwszych latach produkcji nie montowano przekaźnika 36
odpowiedzialnego za sygnalizację nie zgaszonych świateł. Brak przekaźnika, brak
okablowania, jest jednak gniazdo pod wspomniany przekaźnik i łatwo możemy do dołożyć.
Z uwagi na znaczne podobieństwo elektryki samochodu sądzę że porada jest też aktualna dla
VW Passat.
Potrzebujemy:
- wtyk ISO jak do radia samochodowego, bez problemu dostępny w dowolnym sklepie z
radiami samochodowymi. Weźmy też żeński (ma gniazda a nie bolce). Koszt kilka zł.
- „przekaźnik 36” (wcale nie jest to przekaźnik ale niech będzie). Koszt nowej „podróbki”
20zł, na szrocie da się kupić za 5 – 10 zł. Wygląda tak i ma taki symbol jak na zdjęciu:
- lutownica + cyna + koszulka termokurczliwa do zabezpieczania połączeń lutowanych (ew.
taśma samoprzylepna ale koszulka jest dużo lepsza i dostępna w każdym sklepie
elektronicznym, cena metra 50gr)
OK, mamy wszystko.
195614513.002.png
1. DEMONTAŻ
Obowiązkowo odpinamy akumulator. Będziemy grzebać przy elektryce a dostęp będzie
nie najłatwiejszy. O zwarcie i upalenie jakiegoś kabla będzie naprawdę nie trudno.
Zdejmujemy pokrywę od bezpieczników oraz dolną osłonę. Powinno pokazać się nam to co
na zdjęciu. Czerwone strzałki pokazują na zatrzaski mocujące naszą „centralkę” a w zasadzie
pokazują jak je odpiąć. Po odpięciu podnosimy do góry całe to ustrojstwo, odhaczamy i
wyciągamy.
Przy okazji:
Jeżeli zamiast przekaźnika 99 macie przekaźnik o innym numerze to być może warto go zamienić na 99. Co to
da? Jest to programowany sterownik wycieraczek. Dzięki jego instalacji jest możliwe ustalanie długości
przerwy podczas pracy przerywanej wycieraczek. Robimy to tak: włączamy na chwilę pracę przerywaną,
cofamy na zero. Czekamy tyle czasu ile uznamy za stosowne i włączamy pracę przerywaną. Sterownik nagra
czas który czekaliśmy i wycieraczki będą pracować tak szybko jak nam pasuje.
Teraz musimy się dobrać do wtyczek z tyłu tej tablicy przekaźników. Jest to dość trudne bo
dostęp będzie zły. Należy więc schować młotek w niedostępne miejsce bo zaczną się chwile
że będziemy chcieli przyłożyć płotkiem żeby się odreagować.
UWAGA: Jest blokada uniemożliwiająca wyjęcie wtyczek. Należy ją unieszkodliwić.
Kolejne zdjęcie pokazuje już zwolnioną blokadę – to jest na bocznej ściance tabliczki od
strony kolumny kierownicy.
195614513.003.png
2. Modyfikacje
Teraz opis wtyczek z tyłu: rysunek przedstawia gniazda i numerki złącz w każdym z nich –
nie jest to oznaczenie tego co na wtyczce a tego co w gnieździe więc uważajmy żeby się nam
nie pomyliło. Schemat poniżej jest odwrócony o 180 stopni w stosunku do tego co mamy w
aucie co widać po narysowanych zaczepach tabliczki. To co jest na górze mamy na dole.
Musimy zdjąć wtyczki: K, L, H1
Teraz dobieramy się do kupionego gniazda ISO od radia, wydłubujemy z niego bolce.
Najlepiej jest metodą destrukcyjną tzn. rozłamujemy i wyciągamy styki z kabelkami.
We wtyczce L instalujemy wsuwki o numerach 2,3,4
We wtyczce H1 instalujemy wsuwkę 7
Teraz łączymy nowe wsuwki:
Z wtyczki L nowe złącza 3 i 4 musimy dołączyć odpowiednio do złącz 2 i 3 wtyczki
K. Są to sygnały o świeceniu prawego / lewego światła pozycyjnego. Trzeba będzie
niestety przeciąć kable we wtyczce K żeby się dolutować. Nie zapomnijmy o koszulce
termokurczliwej przed lutowaniem. Po zalutowaniu opalamy koszulkę zapałkiem aż
się pięknie zaciśnie.
195614513.004.png
Z wtyczki L nowe złącze 2 musimy podłączyć do wyłącznika otwarcia drzwi.
Wolfsburg już się na to co chcemy zrobić przygotował. W plątaninie kabli szukamy
pojedyńczego nigdzie nie podłączonego kabla: biało brązowy taki jak na zdjęciu
poniżej:
Możemy się ew. upewnić że to właściwy kabelek: sprawdzamy miernikiem czy przy
otwieraniu drzwi zwiera on do masy. Nie podłączać akumulatora do testu. Jak to ten to
zużywamy kolejną wsuwkę by go podłączyć do L 2 i zabezpieczamy prze wypadnięciem.
Pozostał nam jeszcze do podłączenia sygnał wyjęcia kluczyka. Podobno nie każdy Golf takie
coś ma w kolumnie kierownicy – jeżeli radio nie wyłącza się z wyjęciem kluczyka to pewnie
nie ma :(
W wersji optymistycznej gdy jest sygnał wyjęcia kluczyka: na kolumnie kierownicy
obok tablicy przekaźników (dostęp nie różowy) jest kabel brązowo czerwony który
można rozpiąć - w połowie jest złącze 1 stykowe z czerwonego plastiku. Wsadzamy w
to miejsce przedłużkę z odczepem połączonym z wtyczką H1 złączem 7 (tu łatwo się
upewnić że to właściwy kabel - jego rozpinanie powinno wyłączać radio o ile mamy je
wyłączane kluczykiem.
Jeśli nie mamy tego cuda w stacyjce to równie dobrze możemy H1/7 podłączyć do
plusa gdzieś za wyłącznikiem zapłonu. Funkcjonalnie zadziała bardzo podobnie.
195614513.005.png
3. Montaż i test
Składamy wszystko do kupy, zakładamy przekaźnik 36
Zapinamy akumulator, cieszymy się że przy otwartych drzwiach i wyjętym kluczyku (lub
wyłączonym zapłonie w wersji "b") auto sygnalizuje nam nie zgaszenie świateł.
195614513.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin