Adaptacja.doc

(88 KB) Pobierz

Dni adaptacyjne w przedszkolu” - miesiąc wrzesień

 

Pierwsza wizyta w sali przedszkolnej – Spotkanie „Poznajmy się”

              Nauczycielka przygotowuje wizytówki dla dzieci i ich rodziców, wręcza je przychodzącym do sali.

              Wita przychodzących w drzwiach, zarówno rodziców jak i dzieci, zaprasza do sali i proponuje zabawę swobodną ( ok. 10 minut, na czas schodzenia się dzieci).               Następnie nauczycielka rozpoczyna przygotowane przez siebie zabawy integracyjne dzieci i rodziców.

              Przy dobrej organizacji i dynamice spotkanie powinno przebiegać sprawnie i nie powinno być zbyt rozciągnięte w czasie. Należy pamiętać, by na początku i na końcu spotkania nie zabrakło zabaw utrwalających imiona dzieci.

Przykładowy konspekt zabaw:

 

1.      Gadająca piłka” - otrzymując piłkę dziecko mówi swoje imię, rodzic swoje imię i co jego dziecko najbardziej lubi (do wyboru: potrawa, zabawa, zwierzątko)

 

2.      Cześć”- witamy się z osobami najbliżej nas, z obu stron (podajemy rękę i mówimy swoje imię)

 

3.      Taniec „Samolot”- z Pedagogiki zabawy

 

4.      Słonko świeci – deszcz pada”- zabawa orientacyjno – porządkowa; na hasło słonko świeci – wszyscy spacerują, kłaniając się napotkanym osobom, na hasło deszczyk pada – dziecko biegnie do swojego rodzica i chroni się pod parasolem, który tworzy z siebie rodzic.

 

5.      Przytulanki kołysanki”- zabawa przy muzyce z wykorzystaniem metody W. Sherborne:

- „Fotelik” - dziecko siada pomiędzy nogami dorosłego, jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane

- „Plecki” - rodzice i dzieci siadają do siebie plecami, nogi ugięte w kolanach, pchanie plecami partnera starając się pokonać jego opór, zamiana ról

- „Domek” - wszyscy rodzice wykonują klęk podparty, głowami do środka koła, dzieci przechodzą pod nimi i wracają do swego rodzica

- „Tunel” - dorośli tworzą tunel z nóg stojąc blisko siebie, a dzieci przechodzą pod nimi, czołgając się

 

6.      Na łące spotykamy różne zwierzątka” - zabawa ruchowo – naśladowcza:

- małe zwierzątka (dzieci) biegają po łące, wydając odgłosy, duże zwierzątka (dorośli) wołają je,

- dzieci biegną do swoich mam, przytulają się i znów zmieniają się w inne zwierzątka (nauczycielka mówi jakie: pieski – hau hau, kotki – miau miau, żabki – kum kum, boćki – kle kle, itp.)

 

7.      Idziemy do przedszkola”- taniec z Pedagogiki zabawy -  inscenizujemy w rytm muzyki: dziecko idzie z mamą za rękę do przedszkola, droga jest daleka (zmiana kierunku), spotyka inne dzieci i idą wspólnie (łączą koło i idą po kole). W przedszkolu zmieniamy buciki i Pani zaprasza do zabawy (idą do środka koła dwa kroki), dzieciom zabawa podoba się tak bardzo, że klaszczą w ręce (klaśnięcie z podniesieniem rąk do góry i trzema krokami do tyłu) – powtarzamy od zaproszenia do zabawy ...

 

8.      Pożegnalne utrwalanie imion – po kolei każda osoba wychodzi krok do przodu i mówi swoje imię z pięknym ukłonem.

 

Druga wizyta w sali przedszkolnej – Spotkanie „Zabawy integracyjne”

 

              Przy okazji tego spotkania zapraszamy dzieci do zapoznania się z łazienką – pokazujemy, gdzie umyć ręce, gdzie są toalety. Zachęcamy do samoobsługi.

              Na to spotkanie zapraszamy rytmika (wszystkie zabawy prowadzone są przy akompaniamencie muzycznym).

Na tym spotkaniu pomaga nauczyciel wspomagający, gdyż robi się tłoczno, gdy dzieci przychodzą ze swoimi rodzicami, a czasem z rodzeństwem.

 

Przykładowy konspekt zabaw:

 

1.      Całusek” - zabawa w kole, powitanie i utrwalenie imion – powiedz swoje imię i prześlij całuska

 

2.      Ludzie do ludzi” - swobodny taniec przy muzyce; gdy muzyka milknie witamy się z napotkaną osobą (witają się rączki, kolana, małe paluszki, czółka i noski)

 

3.      Lustra” - zabawa w parach,dziecko na przeciwko mamy. Dziecko robi różne ruchy i miny, mama musi je naśladować. Zmiana ról.

 

4.      Marsz z woreczkami” - zabawa przy muzyce. Wszyscy maszerują z woreczkami w dłoniach w takt muzyki. Na ustalone hasło umieszczają woreczki: na głowie, pod pachą, stają na nim, podrzucają do góry, itp.

 

5.      Krasnalkowe buty” - taniec z Pedagogiki zabawy.

Krasnal bardzo lubi biegać

Toteż szybko buty zdarł (wędrujemy po kole)

Przyszła pogoda zła (robimy wichurę wyciągniętymi ramionami)

Kto małemu buty da (pochylamy się i pokazujemy rękami buty)

Poszedł krasnal po zakupy

Kupił sobie nowe buty (idziemy po kole)

Jeden but, drugi but (pokazujemy buty)

Teraz będzie biegał znów (biegniemy w miejscu)

 

6.      Tęcza” taniec – Pedagogika zabawy

 

7.      Stary niedźwiedź” - zabawa ze śpiewem

 

8.      Podaj swoje imię i pięknie się ukłoń” - zabawa pożegnalna

 

Trzecia wizyta w sali przedszkolnej – Spotkanie „Bawimy się wspólnie”

              Najważniejsze w tym dniu jest nawiązanie bliższego kontaktu z rodzicami jak i z dziećmi, tworzenie atmosfery radości, przyjaźni i zaufania, ogólne zrozumienie przez rodziców zarówno problemów, jak i planowych działań podejmowanych przez przedszkole, poznanie rodziców w działaniu i zabawie z własnym dzieckiem daje wspaniałą okazję do obserwacji rodziny dziecka i panujących w niej stosunków.

              Spotkanie to odbywa się na boisku przedszkolnym i oparte jest na zabawie z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych i zabawek. Co kilkanaście minut nauczyciel organizuje zabawy kołowe, np.: „Stary niedźwiedź”, „W ogródku warzywnym”, „My jesteśmy krasnoludki”, itp.

 

 

Czwarta wizyta w sali przedszkolnej – Spotkanie „Jak wesoło bawić się w sali z kolegami?”

 

              Wizyta rozpoczyna się od zabaw dowolnie wybraną zabawką, ma to na celu zaobserwowanie przez rodziców i nauczycieli stosunków panujących pomiędzy dziećmi oraz poziomu samodzielności dzieci.

              W dalszej kolejności nauczyciel prowadzi zabawy integrujące utrwalające znajomość imion dzieci oraz pogłębiające więzi rodzinne i grupowe.

 

Przykładowy konspekt zabaw:

 

1.      Iskierka” - podaj swoje imię i prześlij iskierkę (uścisk dłoni) do najbliższej osoby

 

2.      Ojciec Wirgiliusz” - zabawa ze śpiewem. Nauczycielka na refren pokazuje prosty gest (tupanie jedną nogą, młynek z rąk, itp.) i wybiera następną dorosłą osobę, następnie wybierane są również dzieci. Przy 3 zwrotce nauczycielka prosi o śpiewanie szeptem, cichutko jak myszka, grubo jak niedźwiedź, itp.

 

3.      Lustra” - zabawa w parach. Dziecko stoi na przeciwko mamy, robi różne miny i ruchy, mama musi je naśladować. Zmiana ról.

 

4.      Zaczarowana drabina”- zabawa ruchowa. Na podłodze układamy ze sznurka szczebelki drabiny i prosimy by po tej „zaczarowanej” drabinie przejść w zaczarowany sposób (skacząc, na czworaka, okręcając się na każdym szczebelku)

 

5.      Balonik” - zabawa ruchowa w kole

 

6.      Dreszczyk” - masażyki

Dziecko leży na brzuchu, głowa ułożona na rękach, obok siedzi rodzic. Nauczycielka mówi wiersz demonstrując czynności, które rodzice powtarzają na ciele dziecka

 

              Tędy płynie rzeczka

              Idzie pani na szpileczkach

              Tu przebiegły konie

              tędy przeszły słonie

              A tu idzie szczypaweczka

              zaświeciły dwa słoneczka

              spadł drobniutki deszczyk

              Czy przeszedł cię dreszczyk?

 

              Następuje zmiana ról i teraz dzieci powtarzają czynności wskazywane przez               nauczyciela na ciele rodzica.

 

7.      Kółko graniaste” - zabawa ruchowa w kole

 

8.      Zabawa pożegnalna w kole” – podaj swoje imię i głośno klaśnij

 

 

 

 

 

 

 

 

Piąta wizyta w sali przedszkolnej – Spotkanie „Jestem już samodzielnym przedszkolakiem”

 

              W tym dniu przeprowadzamy próby zabaw bez udziału rodziców. Rodzice i nauczyciele mają możliwość obserwowania dowolnych zabaw dzieci, interweniowania w przypadku konfliktów, czy płaczu dziecka.

              Na początku nauczycielka proponuje zabawę dowolną w kącikach zainteresowań ze zwróceniem uwagi na sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie.

              Po kilkunastu minutach w celu wyciszenia dzieci nauczycielka opowiada dzieciom (leżącym na dywanie) krótką historię na temat życia przedszkolnego, zasad obowiązujących w oddziale, zabaw na boisku, itp.

              Rodzice razem z dziećmi przygotowują leżaczki – ścielenie pościeli, wspólne oglądanie pościeli, piżam, maskotek, itp. Spokojna rozmowa z dziećmi mająca na celu zapoznanie dzieci ze sposobem odpoczynku po obiedzie. Nauczycielka przeprowadza zabawy oswajające z leżakami (próby samodzielnego ściągania bucików i bluz, dzieci kładą się z maskotką i udają że śpią, rodzice wykonują masażyki tak jak w poprzednim dniu, wspólne słuchanie kołysanek)

 

              Na zakończenie spotkania nauczycielka przeprowadza rozmowę z rodzicami na temat przebiegu dni adaptacyjnych, co ich zaskoczyło, zainteresowało, z czym dzieci miały problemy, w czym pomogła realizacja programu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin