NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY.doc

(224 KB) Pobierz
NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY

NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY
ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego

Kolejnym stopniem

awansu zawodowego nauczyciela jest nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.

Może on rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego (KN art. 9d ust. 4).

Podobnie jak w przypadku poprzedniego stopnia, staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni, lecz w tym przypadku nauczyciel kontraktowy musi skierować wniosek do dyrektora szkoły (KN art. 9d ust.1). Gdy stosunek pracy został nawiązany po tym terminie, nauczyciel może rozpocząć staż dopiero w nowym roku szkolnym.

Staż trwa 2 lata i 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 1 pkt 2). W przypadku tego stopnia zawodowego także zostaje przydzielony nauczycielowi opiekun stażu (KN art. 9c ust. 4). Opiekunem stażu może zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany.

W przedszkolach publicznych, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego, przedszkolach niepublicznych, niepublicznych zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli placówkach oraz szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, opiekunem nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. W rodzinnej placówce opiekuńczo-wychowawczej opiekunem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w publicznym ośrodku adopcyjno-opiekuńczym, wskazany przez organ nadzoru w porozumieniu z organem prowadzącym (KN art. 9c ust. 4).

Podobnie jak w przypadku nauczyciela stażysty, nauczyciel kontraktowy również musi napisać plan rozwoju zawodowego, którego projekt przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu.

Plan ten powinien uwzględniać specyfikę i potrzeby szkoły, zadania przeznaczone do realizacji na tym etapie zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym. Przy pisaniu planu należy brać pod uwagę dotychczasową wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Tak przygotowany plan musi zostać zatwierdzony przez dyrektora placówki (KN art. 9c ust. 3). Ma on na to 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Jeżeli dyrektor uzna plan za niepełny lub uzna, że powinien zostać poprawiony, zwraca go nauczycielowi ze wskazaniem zakresu zmian. Dokonuje tego w formie pisemnej (Rozp. § 3 ust. 3).

Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły

sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (KN art. 9c ust. 3). Dyrektor w ciągu 21 dni od dnia złożenia tego sprawozdania ocenia dorobek zawodowy nauczyciela. Swoją ocenę przedstawia również opiekun stażu i rada rodziców. Opiekun stażu ma 14 dni na przedstawienie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela (rozp. § 5). Rada rodziców również ma 14 dni na przedstawienie swojej opinii, jednak jej brak nie powoduje wstrzymania procesu oceny nauczyciela (KN art. 9c ust. 7).

Nauczyciel musi pamiętać o kryteriach oceny dokonywanej przez rodziców. Na pewno będą oni brali pod uwagę przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego (zarządzeń, regulaminów), zdyscyplinowania pracy nauczyciela (efektywność wykorzystania czasu pracy własnej i uczniów). Istotnym czynnikiem branym pod uwagę w momencie oceniania będzie również, a może przede wszystkim umiejętność porozumiewania się z uczniem, rodzicami i innymi dorosłymi osobami. Ocenie podlegać będą zdolności organizacyjne nauczyciela, skuteczność rozwiązywania problemów klasowych ucznia, bezpieczny rozwój dziecka w szkole. Współpraca z rodzicami przy rozwiązywaniu problemów indywidualnych i klasowych oraz aktywność nauczyciela w organizowaniu życia szkoły i środowiska będzie również przedmiotem tej oceny.

Ocena dorobku zawodowego dokonywana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie, a także informację o możliwości wniesienia odwołania (KN art. 9c ust. 8). W każdym przypadku od oceny dorobku, nauczycielowi służy, w ciągu 14 dni od jej otrzymania, odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Powyższy organ ma 21 dni na rozpatrzenie odwołania. Jednak ocena przedstawiona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna (KN art. 9c ust 9). W sytuacji niedotrzymania terminu rozpatrzenia odwołania nauczyciel jest dopuszczony do postępowania egzaminacyjnego (KN art. 9c ust. 10).

Gdy praca nauczyciela zostanie oceniona negatywnie - może on starać się o ponowną ocenę dorobku po odbyciu jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Może to zrobić na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły (KN art. 9c ust. 11). Dodatkowy staż również można rozpocząć wraz z początkiem roku szkolnego (KN art. 9d ust. 3).

W przypadku uzyskania ostatecznie pozytywnej oceny nauczyciel kontraktowy składa wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego. Musi tego dokonać w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Jednak jeżeli nie dotrzyma tego terminu, obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust 7). Wniosek zostaje skierowany do organu prowadzącego szkołę.

Do

wniosku nauczyciel jest zobowiązany dołączyć:
- dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji
  zawodowych lub poświadczone kopie tych 
  dokumentów;
- akt nadania stopnia awansu zawodowego
  nauczyciela kontraktowego,
- zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające
  informacje o:
    - wymiarze zatrudnienia nauczyciela 
      oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub
      rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania
      zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; 
      w przypadku nauczyciela, który w okresie
      odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia,
      oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku
      szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa
      obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy
      obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich 
      szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu,
    - dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela,
    - dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju 
       zawodowego,
- uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie
  jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił
  miejsce zatrudnienia – także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu
  odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia (Rozp. § 9 ust. 1).

W przypadku niespełnienia przez wniosek lub dokumenty wymagań formalnych organ nadający stopień awansu zawodowego jest obowiązany do wskazania szczegółowo stwierdzonych braków i wzywa nauczyciela do ich usunięcia w terminie 14 dni wraz z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków w terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania (Rozp. § 11 ust. 2). Organ nadający stopień awansu zawodowego powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem (Rozp. § 11 ust. 3).

Organem nadającym stopień nauczyciela mianowanego jest organ prowadzący szkołę.

Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie stażu powinien uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu, potrzeb szkoły oraz środowiska lokalnego. Musi pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe dzięki udziałowi w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż (Rozp. § 7 ust 1 pkt. 1-3).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, nauczyciel kontraktowy do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego powinien posiąść:

umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a KN - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków (§ 7 ust. 2 pkt 1 )

Oznacza to, że od nauczyciela wymagana jest umiejętność przygotowania i stosowania pomocy naukowych, służących podnoszeniu jakości zajęć przez niego prowadzonych. Przy realizacji programu nauczyciel powinien systematycznie poddawać się samoocenie, zgodnie z którą powinien dokonywać zmian w swoim warsztacie pracy. Biorąc pod uwagę obserwacje swoich postępów w pracy, musi wprowadzać zmiany w realizowanych planach, scenariuszach zajęć lub zmieniać kryteria oceny. Wiąże się to z opracowaniem i wdrożeniem systemu monitorowania efektów swojej pracy.

umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów,
problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§ 7 ust. 2 pkt. 2)

Nauczyciel na tym etapie swojej pracy powinien znać już sytuację rodzinną uczniów i pomagać rozwiązywać problemy dzieci, jak też mobilizować do tego rodziców, środowisko lokalne, ale przede wszystkim samych uczniów.

umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
(§ 7 ust. 2 pkt 3)



Wysoko rozwinięta współczesna technika wymaga również od nauczyciela ciągłego rozwoju w celu nadążania za nowościami cywilizacyjnymi. Wiąże się to z nowocześniejszymi metodami nauczania, wykorzystującymi komputer, czy technologię informacyjną.

umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§ 7 ust. 2 pkt 4)

Wiedza psychologiczna jest przydatna w życiu każdego człowieka, szczególnie w zawodzie nauczyciela, który powinien znać zasady rozwiązywania konfliktów w szkole, lecz również powinien podejmować próby rozwiązywania problemów wychowawczych, społecznych i opiekuńczych. Wiedza ta przydatna jest także w procesie dydaktycznym. Ciągłe doszkalanie się nauczyciela jest pomocne w doskonaleniu umiejętności warsztatu pracy z uczniem.

umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 7 ust.2 pkt 5)

Poza wiedzą, jaką nauczyciel ma, bardzo istotna jest umiejętność wykorzystywania i przekazywania tej wiedzy, szczególnie w zakresie problemów wynikających ze specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela. Istotna jest również znajomość i stosowanie przepisów Konstytucji, Karty Nauczyciela, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie awansu zawodowego nauczycieli, ustawy o systemie oświaty, Karty Praw Dziecka, Karty Praw Człowieka, Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego Szkoły, rozporządzenia dotyczącego oceniania i promowania uczniów i innych ważnych w pracy nauczyciela przepisów.

NAUCZYCIEL PRZED KOMISJĄ EGZAMINACYJNĄ

Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest powołać komisję egzaminacyjną. W skład tej komisji wchodzą:
 przedstawiciel organu prowadzącego szkołę  
   przewodniczący;
 przedstawiciel organu sprawującego nadzór
   pedagogiczny;
 dyrektor szkoły;
– dwaj eksperci z listy ustalonej przez ministra edukacji;
 przedstawiciel wskazanego związku zawodowego, 
  na wniosek nauczyciela. Przedstawiciela tego
  wskazuje właściwy organ statutowy związku
  (KN art. 9g ust. 2, 5, 5a).

Postępowanie egzaminacyjne przeprowadzane jest na wniosek nauczyciela, skierowany do właściwego organu - w tym wypadku do organu prowadzącego szkołę (KN art. 9b ust. 2).

Jeżeli nauczyciel złoży wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego
do 30 czerwca danego roku, właściwy organ, w tym wypadku organ prowadzący szkołę, wydaje decyzję o nadaniu bądź odmowie nadania stopnia awansu zawodowego do dnia 31 sierpnia danego roku. W przypadku wniosków złożonych do dnia 31 października - do 31 grudnia danego roku (KN art. 9b ust 3, 3a).

Komisja egzaminacyjna podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej
2/3 składu swoich członków (Rozp. § 13 ust. 1).

W trakcie przeprowadzania egzaminu komisja zapoznaje się z prezentacją dorobku nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień awansu zawodowego.

Nauczyciel odpowiada również na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (Rozp. § 12 ust. 2). Każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego, według punktowej skali od 0 do 10 (Rozp. § 13 ust. 2). Na podstawie wystawionych ocen oblicza się średnią arytmetyczną. Jednak, gdy liczba członków komisji jest większa niż 3, odrzuca się najwyższą i najniższą ocenę. Z ocen przyznanych nauczycielowi oblicza się średnią arytmetyczną. Egzamin uważa się za zdany w przypadku, gdy obliczona średnia wynosi co najmniej 7 (Rozp. § 13 ust. 3,4).

Po zdanym egzaminie nauczyciel otrzymuje od Komisji zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ prowadzący szkołę (KN art. 9g ust. 9). W sprawach proceduralnych, dotyczących prac komisji, nieuregulowanych w rozporządzeniu, decyduje komisja w drodze głosowania zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków (Rozp. § 15). Z przebiegu pracy komisji egzaminacyjnej zostaje sporządzony protokół. Zawiera on w szczególności uzyskaną przez nauczyciela punktację wraz z jej uzasadnieniem (Rozp. § 14 ust. 1). W protokole muszą zostać odnotowane wszystkie rozstrzygnięcia komisji oraz decyzje podjęte w sprawach proceduralnych.

W przypadku niezdania egzaminu nauczyciel ma możliwość ponownego złożenia wniosku o postępowanie egzaminacyjne po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Staż ten może być odbyty na wniosek nauczyciela, jednocześnie za zgodą dyrektora. Do ponownego egzaminu można przystąpić tylko jeden raz w danej szkole (KN art. 9g ust. 8 pkt 1). Dodatkowy staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (KN art. 9d ust. 3).

Po spełnieniu przez nauczyciela kontraktowego wymagań kwalifikacyjnych, odbyciu stażu i otrzymaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego oraz zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną organ prowadzący szkołę nadaje stopień NAUCZYCIELA MIANOWANEGO (KN art. 9b ust. 4 pkt 2).

Przed wydaniem decyzji odmawiającej nadania stopnia nauczyciela mianowanego, należy umożliwić nauczycielowi wgląd do akt sprawy i wypowiedzenie się co do zebranych materiałów. W przypadku decyzji odmownej w uzasadnieniu należy podać, które z wymogów warunkujących nadanie stopnia nauczyciel spełnił, a których nie.

Od tej decyzji nauczycielowi przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia, tj.:
 w stosunku do dyrektora szkoły – organ prowadzący szkołę,
 w stosunku do organu prowadzącego szkołę – organ sprawujący nadzór
  pedagogiczny,
 w stosunku do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – właściwy minister
  (KN art. 9b ust. 7).

Nad pracami komisji, nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielowi kontraktowemu stopnia nauczyciela mianowanego, nadzór sprawuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny (KN art. 9h ust. 1 pkt. 1). Protokoły wraz z dokumentacją komisji egzaminacyjnej przechowywane są przez organ prowadzący szkołę. Protokoły udostępniane są organom nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielowi stopnia awansu zawodowego (Rozp. § 14 ust. 2).

Akt nadania stopnia awansu zawodowego zawiera w szczególności: nazwę komisji egzaminacyjnej, numer i datę wydania zaświadczenia o zdaniu egzaminu, stopień awansu zawodowego, jak również informację o poziomie wykształcenia nauczyciela (KN art. 9b ust. 5).

Nauczycielowi, który w trakcie pracy zawodowej uzyskał wyższy poziom wykształcenia, niż określony w akcie nadania stopnia awansu zawodowego zostaje wydany, na wniosek nauczyciela, nowy akt nadania odpowiedniego stopnia awansu zawodowego, uwzględniający uzyskany poziom wykształcenia (KN art. 9f ust. 1).

SYTUACJE SZCZEGÓLNE



W wyniku:
- czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,
- zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy,
- urlopu innego niż urlop wypoczynkowy.

gdy przerwa trwa nieprzerwanie dłużej niż miesiąc,
staż zostaje przedłużony o okres trwania nieobecności.
Jeżeli jednak wymieniona nieobecność trwa ponad rok nauczyciel
zobowiązany jest do odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust 5).

Nauczyciel kontraktowy może, na swój wniosek, przerwać staż z przyczyn wyżej niewymienionych. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu, jest on zmuszony odbyć staż w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 6).

W przypadku zmiany miejsca zatrudnienia w trakcie trwania stażu nauczycielowi kontraktowemu zalicza się okres dotychczas odbytego stażu. Jednak musi on spełnić pewne warunki, a mianowicie musi podjąć zatrudnienie w szkole nie później niż 3 miesiące po ustaniu poprzedniego stosunku pracy i za okres dotychczas odbytego stażu musi otrzymać pozytywną ocenę dorobku zawodowego (KN art. 9f ust. 2). Ocena dorobku z poprzedniego miejsca zatrudnienia jest również brana pod uwagę przy dokonywaniu oceny dorobku za okres całego stażu (KN art. 9f ust. 3).

Nauczyciel kontraktowy mający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego rok i 9 miesięcy. W przypadku ubiegania się o awans nauczyciela, który swój tytuł uzyskał z pominięciem stopnia nauczyciela stażysty dyrektor szkoły może skrócić staż do roku i 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 2).

Nauczyciele skierowani do pracy za granicą w celu wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w środowiskach polonijnych po powrocie do pracy w polskiej szkole mogą złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego po odbyciu stażu w wymiarze roku i 9 miesięcy (KN art. 9d ust 9).

ZWOLNIENIA ZE STAŻU

W przypadku nauczyciela kontraktowego, który został oddelegowany do pracy w związkach zawodowych

(KN art. 1 ust. 2 pkt 3) i okres urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy trwa nieprzerwanie co najmniej 3 lata, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego po upływie 5 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego (KN art. 9e ust. 3).

W momencie, gdy nauczycielowi zostaje powierzone stanowisko dyrektora, zostaje zatrudniony na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych, zostaje urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, to okres odbytego stażu zalicza się do nieprzerwanego okresu pracy (KN art. 9e ust. 5).

Nauczyciel akademicki mający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej 3-letnim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształcenia nauczycieli uzyskuje stopień nauczyciela mianowanego (KN art. 9a ust 4).

NAUCZYCIEL URLOPOWANY

Gdy nauczyciel jest urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy z mocy ustawy o związkach zawodowych jest zobowiązany dołączyć do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego, następujące dokumenty:
- dokumenty potwierdzające posiadane
  kwalifikacje zawodowe, a w przypadku
  nauczyciela kontraktowego także akt 
  nadania stopnia awansu zawodowego,
  lub poświadczone kopie;
- zaświadczenie pracodawcy o
  spełnieniu wymagań dotyczących okresów pracy, urlopowania lub zwolnienia
  z obowiązku świadczenia pracy, wymaganych do złożenia wniosku, jeżeli okresów
  tych nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy;
- w przypadku nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły –
  sprawozdanie z ostatnich 3 lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i
  rozwój kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów
  kształcenia i wychowania, a także wyróżniającą ocenę pracy uzyskaną w okresie
  zajmowania stanowiska dyrektora szkoły, z zastrzeżeniem pkt 7;
- w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Karty Nauczyciela –
  sprawozdanie z ostatnich 3 lat pracy zawierające informację o sposobie realizacji
  zadań związanych z zajmowanym stanowiskiem, z zastrzeżeniem pkt 7;
- w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 Karty Nauczyciela –
  sprawozdanie z realizacji, w okresie ostatnich 3 lat, zadań odpowiednio na rzecz
  oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich –
  potwierdzone przez właściwy organ organizacji związkowej, w której nauczyciel
  pełni funkcję z wyboru, z zastrzeżeniem pkt 7;
- w przypadku nauczyciela, o którym mowa w art. 9e ust. 5 Karty Nauczyciela –
  odpowiednio dokumenty, o których mowa w pkt 4-6, a także:
- zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz
  nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w okresie
  odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił
  miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w
  wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze
  co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia
  ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu,
- zatwierdzony plan rozwoju zawodowego nauczyciela oraz sprawozdanie z jego
  realizacji. (Rozp. § 9 ust. 2 pkt. 1-4).

W przypadku takiego nauczyciela komisję egzaminacyjną powołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (KN art. 9g ust. 7).

W skład komisji egzaminacyjnej w tym wypadku wchodzą:
- przedstawiciel właściwego ministra;
- dyrektor szkoły, w której nauczyciel został urlopowany lub zwolniony z obowiązku
  świadczenia pracy;
- trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw
  oświaty i wychowania (KN art. 9g ust. 7a);
- przedstawiciel wskazanego we wniosku nauczyciela związku zawodowego,
  wskazany przez organ statutowy związku (KN art. 9g ust. 5 i 5a).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin