103.doc

(136 KB) Pobierz
WSTĘP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proces dystrybucji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        PLAN PRACY                                    str.

1. Charakterystyka dziennika......................................................3

2. Opis gazety............................................................................5

3. Dystrybucja............................................................................7

3. 1. Cel dystrybucji.........................................................7

3.                2. Kanały dystrybucji....................................................9

3. 3. Elementy dystrybucji...............................................12

3.               3. 1. Transport...................................................12

3. 3. 2. Gospodarka zapasami................................13

                            3. 3. 3. Magazynowanie.........................................13

                            3. 3. 4. Obsługa zamówień.....................................13

                            3. 3. 5. Odpowiedzialność organizacyjna 

                                            za dystrybucję...........................................13

4. Poszukiwanie informacji.......................................................14

5. Zasięg dystrybucji.................................................................15

6. Analiza SWOT dystrybucji...................................................16

7. Analiza klientów pisma.........................................................18

              7. 1. Sposób nabywania pisma........................................18

              7. 2. Struktura czytelników wg wybranych cech

                      demospołecznych....................................................21

              7. 3. Poczytność pisma w wybranych kategoriach

                      demograficzno-społecznych ...................................25

              7. 4. Poczytność dziennika w wybranych grupach

                      statusowych............................................................29

              7. 5. Czytelnictwo innych pism i magazynów

                     przez nabywców „Gazety Współczesnej”................32

8. Podsumowanie......................................................................34

 

WSTĘP

 

              Celem pracy jest opisanie procesu dystrybucji prasy na przykładzie „Gazety Współczesnej” i przedstawienie rynku prasowego w regionie Polski Północno - Wschodniej. W pracy przedstawiliśmy analizę dystrybucji „Gazety Współczesnej”. Analiza ta dotyczy dystrybucji informacji, jak i dystrybucji dziennika jako wyjściowego produktu. Zamieściliśmy też dane dotyczące pozycji „Gazety Współczesnej” na regionalnym rynku wydawniczym oraz poddaliśmy badaniom docelową grupę odbiorców pisma.

              Pracę oparliśmy na wynikach badań Białostockiego Regionu Wydawniczego przeprowadzonych w listopadzie 1996 roku przez Ośrodek Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. CHARAKTERYSTYKA DZIENNIKA

              Regionalny dziennik informacyjno - publicystyczny ukazujący się od 1952 roku. Od roku 1975 pod tytułem Gazeta Współczesna. Kolportowany jest na terenie Polski północno-wschodniej (w województwach: białostockim, łomżyńskim i suwalskim).

              Od 1994 roku wydawcą Gazety Współczesnej jest spółka polsko-norweska „Kresy BO”. Wydawnictwo jest członkiem Unii Wydawców Prasy i Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Gazeta Współczesna jest niekwestionowanym liderem rynku czytelniczego i ogłoszeniowego Polski północno - wschodniej. Potwierdzają to badania czytelnicze realizowane przez wyspecjalizowane firmy ( również ostatnie badania SMG/KRC oraz Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego).

              Gazeta Współczesna współpracuje z wieloma agencjami z całej Polski - jest głównym, lokalnym nośnikiem prasowym ogólnopolskich kampanii reklamowych.

              Na łamach gazety ukazują się kolumny redagowane przy współudziale Izby Przemysłowo - Handlowej w Białymstoku, lokalnych organów  samorządowych.

             

DANE TECHNICZNE,               NAKŁADY

 

Druk offsetowy.

Format strony: A3, wysokość zadruku 375mm, szerokość 276 mm, liczba szpalt 5, szerokość szpalty 52 mm

Objętość: 20-23 strony, wydania świąteczne i okazjonalne do 60 stron.

Nakład: wydania codzienne 22.000-27.000

wydania magazynowe 50.000-70.000

 

Prenumerata: 4000 egz., w tym ponad 2000 trafia do firm i przedsiębiorstw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. OPIS GAZETY

              Opisywanym produktem jest „Gazeta Współczesna”. Ukazuje się ona codziennie w godzinach rannych oprócz niedziel. Miesięcznie liczba wydań pisma uzależniona jest od liczby dni roboczych i dni wolnych od pracy przypadających w danym miesiącu. Jest to liczba wydań nie mniejsza niż 19, ale nie większa niż 23 razy w miesiącu. Największy nakład pismo osiąga w wydaniu magazynowym (wydanie piątkowe). Jest to ponad dwukrotnie większy nakład niż w pozostałe dni tygodnia. Średni nakład jednorazowy oscyluje pomiędzy 27,5-28 tysięcy egzemplarzy tygodniowo.

Gazeta ta jest najpopularniejszym dziennikiem w regionie północno-wschodnim. Siedziba jej znajduje się w Białymstoku, jednak zasięgiem obejmuje ona trzy województwa: białostockie, łomżyńskie i suwalskie. Tematyka obejmuje sprawy bieżące w Polsce oraz w regionie północno-wschodnim. Gazeta składa się z 20-32 stron formatu A3. Kilka pierwszych stron zajmują aktualności z kraju i regionu, kolejne dotyczą informacji z województwa białostockiego. Gazeta ta zawiera również wiadomości kulturalne, o tym co się dzieje w kinach, teatrach, jakie odbywają się koncerty lub inne tego typu imprezy. Strony końcowe gazety zajmują ogłoszenia oraz informator telewizyjny, radiowy, a także informacja gdzie należy się zgłosić w danym dniu w razie wypadku. Strona ostatnia zawiera wiadomości sportowe. „Gazeta Współczesna” posiada swoje wkładki tematyczne ( inne każdego dnia ) i tak np. w każdy poniedziałek ukazuje się „AUTO GAZETA”, zawiera ona ceny giełdowe pojazdów, nowinki z salonów i targów samochodowych oraz testy aut wchodzących na rynek. „ DOM I WNĘTRZE”- jest to wtorkowy dodatek budowlany, poświęcony najnowszym trendom. W tym dodatku występują prezentacje materiałów budowlanych, artykułów wyposażenia wnętrz i sprzętu gospodarstwa domowego. W środowym wydaniu wkładka „INFO-BIZNES” - jest to informator gospodarczy zawierający informacje o rynku i gospodarce, relacje z Giełdy Papierów Wartościowych oraz aktualne oferty banków dotyczące kredytów, rabatów, wkładów dewizowych. „PRACA” jest czwartkową wkładką zawierającą informacje, wskazówki dla osób poszukujących pracy, oferty zatrudnienia, omówienie przepisów prawa pracy. Czwartek to również dzień, w którym ukazują się okazjonalne wkładki tematyczne: „TURYSTYKA”, „DO SZKOŁY”, „AGRO RYNEK”, „ ZDROWIE”, „WAKACJE”, „KREDYTY MIESZKANIOWE” oraz informatory targowe poświęcone aktualnie odbywającym się imprezom wystawienniczym.

              Według danych z listopada 1996 roku, najbardziej interesującymi i poczytnymi tematami są przede wszystkim wiadomości ze świata, działalność władz państwowych oraz program radiowo  telewizyjny. Do tematów najmniej interesujących należą horoskopy i psychozabawy, kursy walut, notowania giełdowe i wszelkie dane na ten temat. „Gazeta Współczesna” zawiera również wiele reklam. Największą popularnością cieszą się preparaty lecznicze, lekarstwa oraz samochody i sprzęt motoryzacyjny. „Gazeta Współczesna” jest według danych z listopada 1996 roku, najczęściej czytaną gazetą w trzech województwach regionu północno-wschodniego.

 

 

 

 

             

 

 

 

3.              DYSTRYBUCJA

 

3.1.        Cel dystrybucji

 

              Dystrybucja jest to zorientowana na osiąganie zysku działalność obejmująca planowanie, realizację i kontrolę fizycznego przepływu materiałów i finalnych produktów z miejsca pochodzenia (produkcji) do miejsca ich zbycia. Celem dystrybucji jest zarządzanie łańcuchami dostaw, czyli przepływami wartości od dostawców do ostatecznych użytkowników. Można to przedstawić następująco:

DOSTAWCY ZAOPATRZENIA

PRODUKCJA, FIZY-

CZNA PRODUKCJA

KANAŁY

KLIENCI







 

Potocznie uważa się, że podstawowym celem dystrybucji jest dostarczanie odpowiednich towarów w odpowiednie miejsce, w odpowiednim czasie i po najniższym koszcie. Jednak jest to tylko częściowa prawda, nie ma bowiem takiego systemu dystrybucji, który potrafiłby jednocześnie maksymalizować poziom usług i minimalizować koszty. Rozszerzenie usług wymaga zwiększenia liczby magazynów, dobrego transportu, rozbudowanego systemu realizacji zamówień, a wszystko to ponosi koszty. Niskie koszty dystrybucji to tani transport i niewielka ilość towaru w zapasie i nieliczne magazyny. Punktem wyjścia dla określenia systemu dystrybucji towarów powinna być odpowiedź na następujące pytanie: czego oczekuje klient i co oferuje konkurencja. Klient zwykle zainteresowany jest dostawą towaru na czas oraz gwarancją towaru podczas transportu. Firmy muszą bardzo dokładnie poznać potrzeby swoich klientów oraz muszą brać pod uwagę standard usług świadczonych przez konkurencję i być w stanie oferować usługi przynajmniej na tym samym poziomie pamiętając, iż celem działania jest maksymalizacja zysków, a nie sprzedaży. Firmy muszą poznać sposoby działania swoich klientów, tak aby właściwie planować własne posunięcia.

Po ustaleniu celów dystrybucji, firma jest gotowa do zaprojektowania systemu dystrybucji, który pozwoli osiągnąć założone cele przy minimalnych kosztach. W każdym możliwym systemie całkowite koszty dystrybucji wyrażone są wzorem:

D=T+FW+VW+S

gdzie:             

              D - całkowity koszt dystrybucji

              T - całkowity koszt transportu

              FW - całkowity stały koszt magazynowania

              VW - całkowity zmienny koszt magazynowania

          S - całkowity koszt straconego wolumenu sprzedaży, spowodowany średnim opóźnieniem w dostawie towarów

 

W przypadku „Gazety  Współczesnej” jako produktu finalnego można mówić o dwóch typach dystrybucji:

·     dystrybucja pierwotna - jest to przepływ materiałów, informacji od informatora do redakcji gazety

·     dystrybucja wtórna - związana jest z dostarczeniem produktu finalnego do odbiorcy (w tym przypadku drukarnia - kiosk lub stoisko z prasą)

              Celem dystrybucji jest doprowadzanie pisma od drukarni do miejsca sprzedaży, gdzie oferowane jest ono ostatecznym nabywcom. Dystrybucja „Gazety Współczesnej” prowadzona jest za pośrednictwem kanałów dystrybucji. Są to firmy kurierskie i przewozowe oraz indywidualni odbiorcy i sprzedawcy uliczni.

              Dystrybucja jest prowadzona wielotorową, są 4 główne kanały dystrybucji, lecz funkcjonują one w odmienny sposób przez co nie stanowią między sobą konkurencji w rozprowadzaniu „Gazety Współczesnej”. Poczta Polska obsługuje prenumeratę, Ruch rozprowadza dziennik w sieci własnych kiosków. Goniec Podlaski dostarcza prasę do sklepów, marketów a także sprzedawcom detalicznym.

 

3.2.        Kanały

 

              „Gazeta Współczesna” jest rozprowadzana przez 4 kanały dystrybucji:

1)               Ruch

2)               Goniec Podlaski

3)               Poczta Polska

4)               Odbiorcy indywidualni

 

1)               1995 rok







                                                                                                  POCZTA POLSKA 10%





                                                                      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin