pelna-wersja-macromedia-flash-mx-2004-oficjalny-podrecznik_flmx24.pdf

(22165 KB) Pobierz
656078761 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
SPIS TRECI
Macromedia Flash MX 2004.
Oficjalny podrêcznik
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Jen Dehaan
T³umaczenie: Rafa³ Joñca (rozdz. 1 – 7, 13, dod. A – C),
Konrad Mantorski (rozdz. 8 – 12)
ISBN: 83-7361-534-2
Tytu³ orygina³ u: Macromedia Flash MX 2004:
Training from the Source
Format: B5, stron: 416
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Macromedia Flash MX 2004 i Macromedia Flash MX 2004 Professional to aplikacje
s³u¿¹ce do tworzenia publikacji multimedialnych opartych na grafice wektorowej.
Mnogoæ narzêdzi graficznych, mo¿liwoci tworzenia animacji, stosowania plików
graficznych i dwiêkowych w ró¿nych formatach oraz rozbudowany obiektowy jêzyk
programowania ActionScript daj¹ projektantom nieograniczon¹ swobodê twórcz¹.
Za pomoc¹ Flasha mo¿na stworzyæ zarówno proste przyciski nawigacyjne, jak
i interaktywn¹ witrynê WWW korzystaj¹c¹ z baz danych i jêzyka XML.
„Macromedia Flash MX 2004. Oficjalny podrêcznik” to zbiór æwiczeñ i przyk³adów
przygotowanych przy wspó³pracy z firm¹ Macromedia — producentem Flasha.
Dziêki przyk³adom przedstawianym w kolejnych lekcjach poznasz poszczególne funkcje
i narzêdzia aplikacji Flash MX 2004. Dowiesz siê miêdzy innymi, jak tworzyæ przyciski
i ³¹cza, rysowaæ i animowaæ, formatowaæ tekst, wczytywaæ zewnêtrzne dane
do aplikacji i pisaæ skrypty ActionScript.
• Podstawy korzystania z Flasha
• Narzêdzia graficzne
• Wprowadzanie i formatowanie tekstu
• Tworzenie i edycja symboli
• Animacja automatyczna i poklatkowa
• Elementy interaktywne
• Korzystanie z plików dwiêkowych i cyfrowego wideo
• Stosowanie komponentów do tworzenia interaktywnych formularzy
• Wczytywanie danych z plików
• Podstawy jêzyka ActionScript
• Publikowanie gotowej prezentacji
Poznaj mo¿liwoci Flasha MX 2004 w praktyce,
wykorzystuj¹c podrêcznik polecany przez firmê Macromedia.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
656078761.001.png 656078761.002.png 656078761.003.png 656078761.004.png
Spis treci
O Autorce ................................................................................................................................................................................................. 9
Wprowadzenie ..................................................................................................................................................................................... 11
Lekcja 1. Podstawy programu...................................................................................................................................................... 17
Wprowadzenie do programu Macromedia Flash MX 2004.................................................................................18
Przestrze robocza Flasha.........................................................................................................................................20
Tworzenie pierwszego dokumentu..........................................................................................................................22
Korzystanie z paneli...................................................................................................................................................26
Listwa czasowa i klatki...............................................................................................................................................30
Warstwy .......................................................................................................................................................................34
Modyfikacja ustawie programu.............................................................................................................................38
Testowanie pliku FLA................................................................................................................................................41
Szukanie pomocy.......................................................................................................................................................43
Projekt..........................................................................................................................................................................45
Lekcja 2. Tworzenie grafiki............................................................................................................................................................ 47
Przybornik...................................................................................................................................................................49
Tworzenie grafiki przy u.yciu narz/dzi rysowania ...............................................................................................53
Korzystanie z prowadnic, siatek, współrz/dnych i przyci3gania.........................................................................56
Tworzenie nowej grafiki............................................................................................................................................57
Tworzenie i korzystanie z masek..............................................................................................................................62
Dodawanie poci3gni/6 p/dzla (konturów).............................................................................................................63
Biblioteka ....................................................................................................................................................................64
Import i optymalizacja grafiki .................................................................................................................................67
Import grafiki wektorowej........................................................................................................................................70
Wypełnienia i gradienty............................................................................................................................................73
Modyfikacja grafiki....................................................................................................................................................77
Lekcja 3. Korzystanie z tekstu ..................................................................................................................................................... 81
Narz/dzie Text............................................................................................................................................................82
Dodawanie tekstu do dokumentu ...........................................................................................................................84
Korzystanie z osadzonych czcionek........................................................................................................................90
Wła=ciwo=ci czcionek.................................................................................................................................................91
Dodawanie efektów listwy czasowej do pola tekstowego......................................................................................96
Sprawdzanie pisowni dokumentu ...........................................................................................................................98
Korzystanie z komponentów tekstowych...............................................................................................................99
Istota działania dynamicznych pól tekstowych...................................................................................................100
Lekcja 4. Tworzenie i edycja symboli...................................................................................................................................101
Omówienie symboli.................................................................................................................................................102
Symbole graficzne....................................................................................................................................................106
Tworzenie przycisków .............................................................................................................................................107
Rozmieszczanie przycisków na scenie....................................................................................................................110
Tworzenie przycisków tekstowych..........................................................................................................................112
Tworzenie niewidzialnego przycisku .....................................................................................................................113
Tworzenie klipów filmowych i korzystanie z nich...............................................................................................117
Tworzenie menu.......................................................................................................................................................120
Tworzenie przycisków klipów filmowych ............................................................................................................ 123
Duplikowanie symboli i dodawanie ich do sceny...............................................................................................126
Lekcja 5. Tworzenie animacji ....................................................................................................................................................129
Rodzaje animacji.......................................................................................................................................................131
Tworzenie automatycznej animacji ruchu ............................................................................................................131
Dodawanie automatycznej animacji ruchu.......................................................................................................... 135
Animacja poziomów przezroczysto=ci i wielko=ci .............................................................................................. 138
Animacja przycisku klipu filmowego ...................................................................................................................140
Tworzenie automatycznej animacji kształtu.........................................................................................................141
Tworzenie animacji „klatka po klatce”................................................................................................................. 143
Animacja wzdłu. =cie.ki .........................................................................................................................................147
Efekty listwy czasowej w animacji.......................................................................................................................... 153
Lekcja 6. Dodawanie prostej interaktywno+ci..................................................................................................................157
Dodawanie interaktywno=ci do dokumentów Flasha..............................................................................................159
Wprowadzenie do behawiorów..............................................................................................................................159
Wykorzystywanie behawiora do wczytania obrazu JPEG ..................................................................................160
Wykorzystywanie behawiora do otwarcia strony WWW ........................................................................................ 163
Przegl3danie kodu behawiorów ............................................................................................................................. 165
Implementacja prostej interakcji z serwerem przy u.yciu komponentu ......................................................... 166
Wprowadzenie do j/zyka ActionScript.................................................................................................................169
Korzystanie z akcji steruj3cych odtwarzaniem listwy czasowej.........................................................................175
Tworzenie przycisku powrotu do klatki home....................................................................................................176
6
MACROMEDIA FLASH MX 2004
Oficjalny podrcznik
Usuwanie kursora r/ki.............................................................................................................................................178
Koczenie przycisku klipu filmowego..................................................................................................................179
Korzystanie z nawigatora skryptów i pinesek .......................................................................................................181
Lekcja 7. D,wi-k i wideo .............................................................................................................................................................185
Korzystanie z dFwi/ku i filmów wideo..................................................................................................................187
Dostarczanie mediów w Internecie........................................................................................................................189
Dodanie dFwi/ku do przycisku..............................................................................................................................189
Import dFwi/ku do dokumentu.............................................................................................................................192
Dostosowanie dFwi/ku do własnych potrzeb.......................................................................................................195
Import wideo do Flasha...........................................................................................................................................197
Eksport do formatu FLV.........................................................................................................................................208
Lekcja 8. Ekrany ...............................................................................................................................................................................211
Ekrany — wprowadzenie ........................................................................................................................................ 213
Tworzenie nowej prezentacji ekranowej................................................................................................................214
Dodawanie do prezentacji dFwi/ku i wideo .........................................................................................................217
Sterowanie dFwi/kiem .............................................................................................................................................221
Przemieszczanie si/ mi/dzy ekranami...................................................................................................................223
Wstawianie efektów przej=cia i maski....................................................................................................................224
Tworzenie przewodnika w programie Flash MX 2004........................................................................................226
Ładowanie przewodnika do witryny Tech Bookstore..............................................................................................234
Lekcja 9. Tworzenie formularzy za pomoc/ komponentów ......................................................................................237
Formularze i dane — wprowadzenie.....................................................................................................................238
Komponenty Flasha — wprowadzenie.................................................................................................................240
Tworzenie formularza zwrotnego..........................................................................................................................243
Korzystanie z komponentu Button.......................................................................................................................247
Tworzenie kwestionariusza.....................................................................................................................................250
Korzystanie z klasy FocusManager........................................................................................................................257
Lekcja 10. Zamieszczanie danych dynamicznych ..........................................................................................................261
Dane dynamiczne — wprowadzenie.....................................................................................................................262
Definiowanie usług internetowych w programie Flash MX Professional........................................................264
Wywoływanie usługi sieci WWW w programie Flash MX Professional...........................................................266
Tworzenie formularza zwrotnego w programie Flash MX 2004 .......................................................................270
Tworzenie kwestionariusza w programie Flash MX Professional.....................................................................273
Tworzenie kwestionariusza w programie Flash MX 2004 ..................................................................................276
Tworzenie strony ksi3.ki rekomendowanej w programie Flash MX Professional..........................................278
Tworzenie strony ksi3.ki rekomendowanej w programie Flash MX 2004.......................................................282
SPIS TRE#CI
7
Lekcja 11. Podstawy ActionScript .........................................................................................................................................287
ActionScript 1.0 i ActionScript 2.0 — wprowadzenie ........................................................................................289
Jcisła kontrola typów i uzupełnianie kodu..........................................................................................................290
Klasy, metody i wła=ciwo=ci....................................................................................................................................293
Funkcje i instrukcje warunkowe.............................................................................................................................294
Zakres.........................................................................................................................................................................296
Klasa LoadVars .........................................................................................................................................................299
Tworzenie strony recenzji....................................................................................................................................... 301
Korzystanie ze zdarze, uchwytów zdarze i sond..............................................................................................306
Formatowanie recenzji przy u.yciu kaskadowych arkuszy stylów....................................................................309
Tworzenie stron katalogu.........................................................................................................................................311
Tworzenie głównej strony katalogu....................................................................................................................... 316
Tworzenie strony wiadomo=ci................................................................................................................................ 319
Tworzenie strony głównej....................................................................................................................................... 321
Dodawanie animacji do menu ...............................................................................................................................324
Sterowanie przyciskami menu................................................................................................................................330
Lekcja 12. Optymalizacja zawarto+ci ...................................................................................................................................333
Optymalizacja dokumentów..................................................................................................................................334
O organizowaniu aplikacji i dobrych nawykach.................................................................................................336
Ładowanie nowej zawarto=ci...................................................................................................................................337
Dodawanie komponentu ProgressBar ..................................................................................................................344
Ładowanie witryny Tech Bookstore ......................................................................................................................347
Testowanie i usuwanie bł/dów z kodu witryny Tech Bookstore........................................................................ 351
Lekcja 13. Publikacja dokumentów Flasha........................................................................................................................357
Publikacja plików SWF............................................................................................................................................358
Wykrywanie odtwarzacza Flash Player..................................................................................................................364
Osadzanie pliku SWF na stronie HTML..............................................................................................................367
Umieszczenie przykładowej witryny na serwerze WWW ...................................................................................370
Na zakoczenie ........................................................................................................................................................373
Dodatek A Instalacja rozszerze6 .............................................................................................................................................375
Dodatek B Zasoby...........................................................................................................................................................................381
Dodatek C Skróty klawiaturowe..............................................................................................................................................391
Skorowidz ..........................................................................................................................................................................................397
8
MACROMEDIA FLASH MX 2004
Oficjalny podrcznik
Zgłoś jeśli naruszono regulamin