delphi 2006. Ćwiczenia praktyczne scan.pdf

(19555 KB) Pobierz
887757428.010.png
6
Delphi 2006 • Ćwiczenia praktyczne
Instrukcja warunkowa (if)
32
Instrukcja wiążąca (with)
33
Instrukcja wyboru (case)
34
Funkcje konwersji
35
Rozdział 3.
Własne aplikacje
37
Tworzenie aplikacji
37
Nowy projekt
37
Zachowanie projektu (plików) na dysku
40
Otwieranie projektu lub pliku
42
Zamknięcie pliku (Close)
45
Zamknięcie wszystkich plików (Close All)
46
Drukowanie (Print)
46
Rozdział 4.
Przykładowe aplikacje
47
Aplikacje konsolowe
48
Aplikacja konsolowa dla Win32
48
Aplikacja konsolowa dla platformy .NET
53
VCL Form Applications — Delphi for Win32
54
Nowy projekt aplikacji typu VCL Forms dla Win32
55
Podsumowanie
78
Windows Forms Application — Delphi for .NET
(WinForm)
81
Nowy projekt aplikacji typu Windows Forms
Application — Delphi for .NET
81
Rozdział 5.
Z Delphi 7 do Delphi 2006
89
Z Delphi 7 do VCL Win Application
— Delphi for Win32
90
Z Delphi 7 do VCL Win Application — Delphi for .NET
94
Z Delphi 7 do Windows Forms Application
— Delphi for .NET
96
Z Delphi 7 do WinForm metodą dołączenia modułu
97
Z Delphi 7 do WinForm metodą adaptacji funkcji
99
Rozdział 6.
Rozszerzenia Delphi 2006
101
Osobowości
101
Uzupełnianie bloków
102
begin
102
for
102
while
103
repeat
103
Spis treści
7
Paski zmian
103
Refaktoryzacja
104
Szablony dynamiczne
104
Otaczanie (surround)
107
Dodatek A
Dla dociekliwych
109
Aplikacja wykorzystująca WinAPI
109
Grafika OpenGL
115
Biblioteki
120
Podsumowanie
126
W tej części książki przedstawione zostaną przykłady tworzenia
podstawowych aplikacji dla Win32 i platformy .NET. Środo-
wisko programistyczne Delphi 2006 umożliwia tworzenie
aplikacji dla Win32 oraz dla platformy .NET. Ponieważ aplikacje two-
rzone dla platformy .NET nie mogą być uruchomione na komputerze,
na którym nie zainstalowano odpowiednich składników, lub kompu-
ter nie pracuje pod kontrolą systemu Windows 2003, istnieje potrzeba
oznaczenia, dla której platformy utworzona została dana aplikacja. Ist-
nieją przynajmniej dwa (2) sposoby rozróżnienia, dla której plat-
formy utworzona została dana aplikacja:
Nadanie programowi nazwy z sekwencją _NET w nazwie
programu, np. Klawisz_NET.
1.
Rozróżnienie, na podstawie ikony programu, tak jak pokazuje
to rysunek 4.1.
2.
Rysunek 4.1.
Ikony programów
dla Win32
i platformy .NET
Różnice są widoczne (szachownica dla Win32 i skrzyżowane strzałki
dla .NET). Aplikacje tworzone dla Win32 i .NET różnią się nie tylko
ikoną programu, ale głównie składnią poszczególnych poleceń, kom-
ponentami i ich obsługą, oraz innymi elementami, które zostaną po-
kazane w przykładach poszczególnych aplikacji tworzonych dla tych
platform.
887757428.011.png 887757428.012.png 887757428.013.png 887757428.001.png 887757428.002.png 887757428.003.png 887757428.004.png
48
Delphi 2006 • Ćwiczenia praktyczne
Aplikacje konsolowe mają w środowisku programistycznym Delphi
2006 ograniczone zastosowanie, głównie ze względu na brak interfejsu
graficznego tego typu aplikacji, do którego jesteśmy już przyzwyczajeni.
Zaletą takich aplikacji jest natomiast, dla początkujących programi-
stów, możliwość szybkiego sprawdzenia działania pisanych procedur
lub funkcji, które muszą być pisane samodzielnie przez programistę.
Aplikacja konsolowa dla Win32
ĆWICZENIE
4.1
Nowy projekt aplikacji konsolowej dla Win32
Z utworzeniem projektu nowej aplikacji przy użyciu pola File/New Czy-
telnik został już zapoznany. Poniżej zilustrowany zostanie ten sam
proces z wykorzystaniem strony powitalnej (Welcome Page), co jest
moim zdaniem znacznie prostsze i wygodniejsze (droga „na skróty”).
Aby utworzyć aplikację konsolową dla Win32 należy kolejno:
1.
Wybrać zakładkę New Project.
Zaznaczyć platformę, dla której będzie tworzona aplikacja
(Delphi Projects).
2.
Zaznaczyć ikonę Console Application i zatwierdzić wybór
podwójnym kliknięciem lewego klawisza myszki lub kliknąć
na przycisku OK.
Kolejne zaznaczane opcje tworzenia nowego projektu aplikacji poka-
zuje rysunek 4.2.
Kod źródłowy nowego projektu aplikacji konsolowej dla Win32 przed-
stawia listing 4.1.
3.
Listing 4.1. Kod źródłowy nowego projektu aplikacji konsolowej dla
Win32
program Project1;
{$APPTYPE CONSOLE} // Typ aplikacji
uses
SysUtils;
begin
{ TODO -oUser -cConsole Main : Insert code here }
end.
887757428.005.png 887757428.006.png 887757428.007.png 887757428.008.png 887757428.009.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin