ARKUSZ
obserwacji rozwoju kompetencji matematycznych dziecka 4 letniego
Imię i nazwisko……………………………………………………………………………………………………..
Data urodzenia……………………………………………………………………………………………………..
Data przyjęcia do przedszkola………………………………………...…………………………………………
Obserwacja
I II Uwagi:
I – Orientacja w schemacie własnego ciała
i w przestrzeni
Potrafi określić położenie przedmiotów w stosunku
do własnego ciała……………………………………………………………………………..............................
Rozumie i posługuje się określeniami kierunków
w przestrzeni: daleko – blisko, dalej – bliżej,
wysoko – nisko, wyżej – niżej…………………………………………………………………………………….
II – Intuicje geometryczne
Rozpoznaje figury geometryczne – przestrzenne
i płaskie (koło, kwadrat, kula, sześcian) w otoczeniu i na obrazku…………………………………………..
Posługuje się nazwami podstawowych figur geometrycznych:
koło, kwadrat, trójkąt………………………………………………………………………………………………
III – Rozpoznawanie cech wielkościowych przedmiotów
Potrafi wskazać przedmiot „taki sam”, np. wykonuje
polecenie: daj taki sam klocek, wybierz taki sam owoc, jak ten………………………………………………
Układa kilka przedmiotów różniących się wielkością,
od najmniejszego do największego lub odwrotnie…………………………………………………………….
IV – Klasyfikowanie przedmiotów
Sensownie łączy dwa przedmioty w pary (także
na obrazku, kiedy jest realistyczny i przedstawia
znane mu obiekty……………………………………………………………………………………………….....
Wskazuje przedmiot, który nie pasuje do reszty……………………………………………………………….
Różnicuje przedmioty ze względu na
przynależność, np.: to moje, to do łazienki, to do ubrania…………………………………………………….
Układa dwa lub więcej przedmioty (obrazki)
pasujące do siebie i potrafi dołożyć następny………………………………………………………………….
V – Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów
Liczy obiekty, przestrzegając zasady, aby każdy
przedmiot był wskazany i określony liczebnikiem……………………………………………………………...
agatabo1