Plan tygodniowy w grupie IV od 02.03 do 13.03.2009
Temat: Płynie, cieknie, kapie…kto ją złapie - ( doświadczenia z wodą).
Cel ogólny: Poznanie drogi wody do mieszkań. Uświadomienie konieczności oczyszczania wody. Wyzwolenie wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wypowiedzi kolegów .Poznawanie znaczenia wody w przyrodzie i dla człowieka. Rozwijanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i wyciągania wniosków. Wzbogacanie zasobu słownictwa dziecka. Zachęcanie dzieci do oszczędzania wody. Kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci.
Podstawa programowa: I/1,2,6,8,13-1 II/1,2,8,9,10 III/7,8,10 IV/5
Mowa i myślenie -metody, formy, środki :
1. Gdzie mieszka woda?- oglądanie filmu , wypowiedzi na podstawie obejrzanego filmu
· rozwija umiejętność uważnego słuchania i wypowiadania się na tema ,,Jak wędrowała kropla wody?"
· słucha wypowiedzi innych
· wie jak wędrowała kropla wody
· czyta za nauczycielem wyrazy globalne: źródło, strumyk, potok, rzeka, morze
· potrafi wymyślić odgłosy jakie wydaje wody
· potrafi zgodnie bawić się z innymi
· dziecko wie, jak woda krąży w przyrodzie;
2. Wędrówka wody do mieszkań – rozmowa przy ilustracjach i na podstawie wiersza „ Przygoda małej kropli wody”
cele operacyjne- dziecko:
· pozna odgłosy wody (z kranu, płynącej w rzece... z kasety)
· wysłucha wiersz Przygoda małej kropli wody”
· odpowie na pytania „ Skąd się bierze woda w mieszkaniach”
· wyjaśni potrzebę oczyszczania wody
· określi czystość próbek wody
· zilustruje ciałem zabawy w wodzie
· pokaże uczestnicząc w zabawie sposób poruszania wody do mieszkań.
· pozna drogę wody do naszych mieszkań ;
· wzbogaci słownik o nowe wyrazy( wodociąg, rurociąg , pompa, wody podziemne
3.Woda w życiu roślin i ludzi -swobodne wypowiedzi na podstawie scenki.
· kształci postawy zaciekawienia otaczającym światem
· rozwija aktywność poznawczą;
· uświadamia sobie niezbędności wody do życia na ziemi
· pozna utwór H. Bechlerowej ,,Obłoczek i srebrna kropla” -rozumie zjawisko parowania wody i skraplania pary
· słucha i wyciąga wnioski -dostrzega zmiany zachodzące w atmosferze
· rozumie konieczność szanowania przyrody
· aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
4.Co to znaczy oszczędzać wodę?- wypowiedzi dzieci na podstawie swoich doświadczeń i
wysłuchanego wiersza „Dwie umywalki” cele operacyjne- dziecko:
· doskonali koncentrację uwagi w tracie słuchania wiersza
· rozumie konieczność racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą ;
· pozna sposoby oszczędzania wody
· utrwali wiadomości na temat zastosowania wody w codziennej działalności człowieka
· poda przykłady wykorzystania wody z kranu;wskaże obrazki , które przedstawiają prawidłowe wykorzystanie wody przez człowieka ;oszczędnie gospodaruje wodą podczas mycia rąk i mycia zębów w przedszkolu.
5.Zanieczyszczona woda i tego następstwa w przyrodzie - rozmowy, dzielenie się swoim doświadczeniem
· wie jaki wpływ ma zanieczyszczenie wód na życie ludzi i zwierząt
· wie, jak zapobiegać zanieczyszczeniom przy wykonywaniu zanieczyszczeniom codziennych czynności
· obserwuje zanieczyszczoną wodę pod lupą i mikroskopem
· uświadamia sobie jak ważna i konieczna jest ochrona wody
· wie, jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami
6.Laboratorium pod chmurką – eksperymenty z wodą.
· doskonali logiczne myślenie
· potrafi określić jaki smak ma woda
· sprawdza rozpuszczalność w wodzie niektórych substancji (cukier, sól, mąka)
· sprawdza co pływa a co tonie w wodzie
· potrafi samodzielnie wyciągać wnioski z doświadczeń
· aktywnie uczestniczy w zajęciach
· wypowiada się na określony temat
· odczuwa radość i zadowolenie z własnych i wspólnych działań.
· rozumie zjawisko parowania wody i skraplania pary ogląda i wyciąga wnioski
· potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki:
1.Dobieram tak karty, żeby pasowało”- Wspomaganie rozwoju umysłowego……. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej str. 186
· różnicuje i nazywa obiekty, a potem łączy je pary pasujące do siebie
2.Sprawnie układam kartoniki domina w łańcuszek.- Wspomaganie rozwoju umysłowego……. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej str. 188
· rozwija czynności umysłowe pozwalające na sprawniejsze klasyfikowanie
· rozwija zdolności do skupienia uwagi na dłuższy czas
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki
1. "Jestem małą kropelką wody"- malowanie farbami
· umie posługiwać się , farbą plakatową i pędzlem;
· wyobraża sobie dalsze losy kropelki i umie je namalować ;
· nazwa i rozróżnia różne stany skupienia wody ;
· dba o porządek w miejscu pracy.
2. „Tęczowy obrazek” – rozdmuchiwanie za pomocą rurek kolorowych (zabarwionych farbami)
kropli na kartce.
· tworzy pracę plastyczną rozdmuchując farbę na papierze.
· wypowiada rozwija wyobraźnię i wyraża słowem własne wyobrażenia na temat abstrakcyjnych prac plastycznych
· się na temat swojej pracy
· dba o porządek w miejscu pracy i o estetykę swojej pracy
· zwraca uwagę na nowe kolory powstające w wyniku łączenia się kolorów podstawowych
3.Wykonanie prostego filtru do oczyszczania wody
· wie co to jest filtr
· pozna zasadę działania prostego filtra.
· umie wykonać prosty filtr
· dzieli się swoimi obserwacjami na podstawie przeprowadzonych doświadczeń
4.Rzeka- wyklejanie kulkami z papieru linii rzeki- malowanie farbami
· pędzel w trakcie malowania obrazka
· stworzy ciekawe właściwie rozplanowuje pracę na powierzchni kartki,
· kształtuje koordynację wzrokową, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną,
· poprawnie trzyma kompozycje kolorystyczne będzie dbało o estetykę miejsca pracy
Edukacja muzyczna-metody, formy, środki:
1.Taniec z tęczą - nauka piosenki
· rozwija wrażliwość muzyczną, słuch muzyczny i poczucie rytmu podczas zabaw przy piosence
· swobodnie podskakuje w rytmie muzyki, reagują na zmianę w muzyce
· kształci wrażliwość i inwencję twórczą
· wypowiada krótkie teksty rytmicznie wg własnych pomysłów
· stwarzanie miłej radosnej atmosfery
· przedstawi za pomocą ruchu treść piosenki
·...
Marzena_koter22