Plan tygodniowy w grupie IV od do- Płynie , cieknie, kapie -kto ją zlapie.doc

(174 KB) Pobierz
Plan tygodniowy w grupie IV od do

 

Plan tygodniowy w grupie IV od 02.03 do 13.03.2009

 

Temat: Płynie, cieknie, kapie…kto ją złapie  - ( doświadczenia z wodą).

Cel  ogólny: Poznanie drogi wody do mieszkań. Uświadomienie konieczności oczyszczania wody. Wyzwolenie  wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wypowiedzi kolegów .Poznawanie znaczenia wody w przyrodzie i dla człowieka. Rozwijanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń i wyciągania wniosków. Wzbogacanie zasobu słownictwa dziecka. Zachęcanie dzieci do oszczędzania wody. Kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci.

 

Podstawa programowa: I/1,2,6,8,13-1  II/1,2,8,9,10  III/7,8,10  IV/5

Mowa i myślenie -metody, formy, środki :

1.       Gdzie mieszka woda?- oglądanie filmu , wypowiedzi na podstawie obejrzanego filmu

·         rozwija umiejętność uważnego słuchania i wypowiadania się na tema ,,Jak wędrowała kropla wody?"

·         słucha wypowiedzi innych

·         wie jak wędrowała kropla wody

·         czyta za nauczycielem wyrazy globalne: źródło, strumyk, potok, rzeka, morze

·         potrafi wymyślić odgłosy jakie wydaje wody

·         potrafi zgodnie bawić się z innymi

·         dziecko wie, jak woda krąży w przyrodzie;

 

2. Wędrówka wody do mieszkań – rozmowa przy ilustracjach i na podstawie wiersza „ Przygoda małej kropli wody”

cele operacyjne-  dziecko:

·   pozna odgłosy wody (z kranu, płynącej w rzece... z kasety)

·   wysłucha wiersz Przygoda małej kropli wody”

·   odpowie na pytania „ Skąd się bierze woda w mieszkaniach”

·   wyjaśni potrzebę oczyszczania wody

·   określi czystość próbek wody

·   zilustruje ciałem zabawy w wodzie

·   pokaże uczestnicząc w zabawie sposób poruszania wody do mieszkań.

·   pozna drogę wody do naszych mieszkań ;

·   wzbogaci słownik o nowe wyrazy( wodociąg, rurociąg , pompa, wody podziemne

 

3.Woda w życiu roślin i ludzi -swobodne wypowiedzi na podstawie scenki.

cele operacyjne-  dziecko:

·         kształci postawy zaciekawienia otaczającym światem

·         rozwija aktywność poznawczą;

·         uświadamia sobie niezbędności wody do życia na ziemi

·         pozna utwór H. Bechlerowej ,,Obłoczek i srebrna kropla”                                                        -rozumie zjawisko parowania wody i skraplania pary

·         słucha i wyciąga wnioski                                                                                                                              -dostrzega zmiany zachodzące w atmosferze

·         rozumie konieczność szanowania przyrody

·         aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

 

4.Co to znaczy oszczędzać wodę?- wypowiedzi dzieci na podstawie swoich doświadczeń i

wysłuchanego wiersza „Dwie umywalki” 
cele operacyjne-  dziecko:

·   doskonali koncentrację uwagi w tracie słuchania wiersza

·   rozumie konieczność racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą ;

·   pozna sposoby oszczędzania wody

·   utrwali wiadomości na temat zastosowania wody w codziennej działalności człowieka

·   poda przykłady wykorzystania wody z kranu;
wskaże obrazki , które przedstawiają prawidłowe wykorzystanie wody przez człowieka ;
oszczędnie gospodaruje wodą podczas mycia rąk i mycia zębów w przedszkolu.

 

5.Zanieczyszczona woda i tego następstwa w przyrodzie -  rozmowy, dzielenie się swoim doświadczeniem

·   wie jaki wpływ ma zanieczyszczenie wód na życie ludzi i zwierząt       

·   wie, jak zapobiegać zanieczyszczeniom przy wykonywaniu zanieczyszczeniom codziennych czynności               

·   obserwuje zanieczyszczoną wodę pod  lupą i mikroskopem          

·   uświadamia sobie jak ważna i  konieczna jest ochrona wody          

·   wie, jak chronić wodę  przed zanieczyszczeniami                                                                  

 

6.Laboratorium pod chmurką – eksperymenty z wodą.

cele operacyjne-  dziecko:

·   doskonali logiczne myślenie

·   potrafi określić jaki smak ma woda

·   sprawdza rozpuszczalność w wodzie niektórych substancji (cukier, sól, mąka)

·   sprawdza co pływa a co tonie w wodzie

·   potrafi samodzielnie wyciągać wnioski z doświadczeń

·   aktywnie uczestniczy w zajęciach

·   wypowiada się na określony temat

·   odczuwa radość i zadowolenie z własnych i wspólnych działań.

·   rozumie zjawisko parowania wody i skraplania pary ogląda i wyciąga wnioski

·   potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń

 

Edukacja matematyczna - metody, formy, środki:

 

1.Dobieram tak karty, żeby pasowało”- Wspomaganie rozwoju umysłowego……. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej str. 186

cele operacyjne-  dziecko:

·   różnicuje i nazywa obiekty, a potem łączy je pary pasujące do siebie

 

2.Sprawnie układam kartoniki domina w łańcuszek.- Wspomaganie rozwoju umysłowego……. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej str. 188

cele operacyjne-  dziecko:

·   rozwija czynności umysłowe pozwalające na sprawniejsze klasyfikowanie

·   rozwija zdolności do skupienia uwagi na dłuższy czas
 

Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki

 

1. "Jestem małą kropelką wody"- malowanie farbami

cele operacyjne-  dziecko:

·   umie posługiwać się  , farbą plakatową i pędzlem;

·   wyobraża sobie dalsze losy kropelki i umie je namalować ;

·   nazwa i rozróżnia różne stany skupienia wody ;

·   dba o porządek w miejscu pracy.

 

2.       „Tęczowy obrazek” – rozdmuchiwanie za pomocą rurek kolorowych (zabarwionych farbami)

kropli na kartce.

·   tworzy pracę plastyczną rozdmuchując farbę na papierze.

·   wypowiada rozwija wyobraźnię  i wyraża słowem własne wyobrażenia na temat abstrakcyjnych prac plastycznych

·   się na temat swojej pracy

·   dba o porządek w miejscu pracy i o estetykę swojej pracy

·   zwraca uwagę na nowe kolory powstające w wyniku łączenia się kolorów podstawowych

 

3.Wykonanie prostego filtru do oczyszczania wody

cele operacyjne-  dziecko:

·   wie co to jest filtr

·   pozna zasadę działania prostego filtra.

·   umie wykonać  prosty filtr

·   dzieli się swoimi obserwacjami na podstawie przeprowadzonych doświadczeń

 

4.Rzeka- wyklejanie kulkami z papieru linii rzeki- malowanie farbami

·   pędzel w trakcie malowania obrazka

·   stworzy ciekawe właściwie rozplanowuje pracę na powierzchni kartki,

·   kształtuje koordynację wzrokową, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną,

·   poprawnie trzyma kompozycje kolorystyczne będzie dbało o estetykę miejsca pracy

 

Edukacja muzyczna-metody, formy, środki:

 

1.Taniec z tęczą - nauka piosenki

cele operacyjne-  dziecko:

·         rozwija wrażliwość muzyczną, słuch muzyczny i poczucie rytmu podczas zabaw przy piosence

·         swobodnie podskakuje w rytmie muzyki, reagują na zmianę w muzyce

·         kształci wrażliwość i inwencję twórczą

·         wypowiada krótkie teksty rytmicznie wg własnych pomysłów

·         stwarzanie miłej radosnej atmosfery

·         przedstawi za pomocą ruchu treść piosenki

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin