Plan tygodniowy w grupie IV od 08.12. do. 12.12.2008
Temat: „ Nadchodzi zima”
Cele ogólne:
· Obserwowanie i wyjaśnianie zjawisk atmosferycznych i zachodzących zmian w otaczającym środowisku.
· Dostrzeganie zależności pomiędzy temperaturą, długością dnia i porą roku.
· Przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności chronienia własnego ciała przed zimnem.
· Kształtowanie świadomości prozdrowotnej obejmującej: właściwe ubieranie się dostosowane do warunków atmosferycznych,
· Tworzenie warunków dla przeżywania i wyrażania doznań estetycznych związanych z późną jesienią.
· Rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez nasłuchiwanie dźwięków późnej jesieni w otaczającym środowisku, słuchanie i odtwarzanie układów rytmicznych, a także poprzez słuchanie muzyki i śpiewanie piosenek
· Doskonalenie sprawności ruchowej
Podstawa programowa ;
Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwienie udziału w grach, zabawach ruchowych, i gimnastyce, Umożliwienie zdobywania doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym. Umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka. Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.
Mowa i myślenie -metody, formy, środki
Cele operacyjne- dziecko
1.„Smutne dni”- recytacja wiersza J. Kulmowej„Nasze nastroje” – rozmowa na temat wiersza. - O czym opowiadał wiersz? - Jaki był nastrój tego wiersza? - Co możecie opowiedzieć o dzisiejszym dniu? - Jakie mieliście miny podczas słuchania wiersza? Smutne dni”- recytacja wiersza ilustrowanego przez dzieci podzielone na trzy grupy : - „Grupa wiatru” ilustruje odgłosami dźwiękonaśladowczymi- dmuchanie w butelkę, kartkę papieru, folię; (usprawnianie narządów mowy); - „Grupa drzew” ilustruje ruchem- skłony, skręty tułowia; (usprawnianie sprawności ruchowej); - „Grupa deszczu” grą na instrumentach- wygrywanie na bębenku i trójkątach podanego rytmu; (usprawnianie funkcji słuchowej). 2.Słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Szaruga jesienna w „Plastusiowym ogródku”-poszerzenie wiadomości przyrodniczych dotyczących zmian w związku z porą roku. Założenie kalendarza w kąciku przyrody-obserwowanie pogody przez okienną szybę i znaczenie jej odpowiednimi symbolami na kalendarzu
3. "Jesienna pogoda" - poznanie zjawisk charakterystycznych dla okresu późnej jesieni Szare niebo za oknem-wysłuchanie fragmentu wiersza E. Szelburg – Zarembiny „Szara godzina”; wysłuchanie wiersza w ciszy; analiza treści wiersza, zwrócenie uwagi na nastrój jesiennego dnia; określenie kolorów dominujących w wierszu.„Pogodowa zgaduj – zgadula”- rozwiązywanie zagadek słuchowych oraz zagadek związanych tematycznie z porą roku, jaką jest jesień oraz z jesienną pogodą.
uważnie słucha wiersza, doskonali koncentrację uwagi
wzbogaca wiadomości na temat późnej jesieni
wypowiada się na określony temat i umie budować poprawnie zdania
rozwija zainteresowania przyrodnicze
aktywnie uczestniczy w zajęciach.
ćwiczy umiejętność słuchania innych dzieci
doskonali umiejętność swobodnego wypowiadania się
umie zarecytować wiersz modelując przy tym głosem
usprawnia narządy mowydostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
poszerza wiadomości przyrodnicze związane z aktualną porą roku
rozumie treść opowiadania i potrafi wypowiedzieć się na jego temat.
potrafi udzielać odpowiedzi na pytania
uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczycielkę
poszerza wiadomości o nowe informacje, wzbogaca słownictwo
rozwija procesy analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej, uwagi, pamięci i wyobraźni.wie jak należy ubierać się w jesienną szarugę dz potrafi dopasować garderobę do zmieniających się warunków atmosferycznychrozpoznaje różne części garderoby
założy kalendarz pogody i będzie zaznaczał go odpowiednimi symbolami
dostrzega zmiany zachodzące w przyrodziewypowiada się na temat treści wiersza,
wie, jak wygląda kolor szary, odnajduje go w otaczającej przyrodzie
do rozpoznanych zjawisk dobiera odpowiednią ilustrację;
uważnie słucha tekstu zagadki czytanej przez nauczyciela; rozwiązuje zagadki
Edukacja matematyczna - metody, formy, środki
„Jesienne dodawanie” - zabawy matematyczne.
manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
umie dodawać na konkretach i w pamięci;
przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
rozumie polecenia nauczyciela;
potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
jest aktywne podczas zajęć;
rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
doskonali umiejętność określania wyniku dodawania;
doskonali umiejętność współdziałania w grupie
Działalność plastyczno-techniczna -metody, formy, środki
Jesienny deszcz. Malowanie deszczu do muzyki Antoniego Vivaldiego „Cztery pory roku – Jesień
Kiedy niebo płacze” – malowanie techniką „mokre na mokrym”
potrafi opisać słownie jesienną pogodę
wyróżnia szczegóły na obrazie
posługuje się pędzlem, farbami
porządkuje miejsce pracy
rozwija inwencję twórczą;
poszerza doświadczenia plastyczne;
czerpie radość z zaskakujących efektów pracy;
próbuje mieszać kolory i określa stopień ich nasycenia.
Edukacja muzyczna-metody, formy, środki
Jesienna szaruga- nauka piosenki
Z wiatrem tańczę, z deszczem gram
poznaje nową piosenkę
wyraża swoje odczucia poprzez różne formy
ekspresji ( ruchowa, werbalna, słuchowa )
rozwija zainteresowania muzyczne
rozwija spostrzegawczość kształci umiejętności słuchania utworu muzycznego
ze zrozumieniem
nabywa umiejętność wypowiadaniu się usłyszanego
utworu
rozwija myślenie twórczeaktywizuje myślenie przez próby formułowania
wniosków na podstawie
doskonali umiejętność płynnego poruszania się
w rytm muzyki, reagowanie na zmiany występujące
w muzyce
Edukacja ruchowa i zdrowotna-metody, formy, środki
Zabawa ruchowa przy spokojnej muzyce – naśladujemy wiatr, chmurę, lot, drzewa, liście.
Zabawa z elementami równowagi „Omiń kałużę”
Ćwiczenia poranne - zestaw VII wg K. Wlaźnik
Ćwiczenia gimnastyczne
Pobyt na świeżym powietrzu – zwracanie uwagi na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas wycieczek i spacerów
Ćwiczy spostrzegawczość i zwinność.
Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych.
Poprawnie korzysta z przyborów do ćwiczeń.
Reaguje na sygnały słowne i słuchowe.
Prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń.
Rozwija poszczególne części ciała.
Zachowuje prawidłową postawę ciała w czasie ćwiczeń.
Potrafi pokonać trudności.
Umie ubrać się odpowiednio do warunków atmosferycznych.
Zna zasady bezpieczeństwa wycieczek i spacerów
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
metody, formy, środki
Zabawa w rytmiczne echo.
Ćwiczenia usprawniające drobne ruchy rąk- wydzieranie z gazet dowolnych kształtów; określanie, co one przedstawiają.
Zabawy ruchowo-graficzne –rysowanie kropelek deszczu i parasolki w takt rymowanego tekstu :deszcz pada, deszcz pada , parasolka się rozkłada.
Indywidualne rozmowy z dziećmi na temat pogody i sposobu ubierania się późną jesienią- wzbogacenie słownictwa dzieci
Zabawa „Prawda czy fałsz”. Nauczyciel mówi zdania, dzieci jeśli się z nim zgadzają podnoszą rękę do góry, jeśli nie kładą na kolanach);
Ćwiczenia ortofoniczne na sylabach:- KAP KAP KAP (dzieci uderzają rękami o kolana)- KAPU KAPU KAPU (-//- -//- -//- -//- o podłogę)- SZU SZU SZU (dzieci machają rękami nad głową)
Ćwiczenia uwagi wzrokowo-ruchowej
• Łączenie takich samych elementów w pary (np. fi gur geometrycznych).
• Droga („przejechać” kredą, kredką przez drogę tak, aby nie dotykać brzegów wyznaczających
jej granicę).
• Łączenie kółek, łączenie za pomocą kredki odpowiednich punktów (np. wszystkich
czerwonych).
• Przewlekanie – nitki, sznurka, zgodnie z podanym wzorem.
• Rysowanie fi gur geometrycznych według wykropkowanych konturów.
• Szlaczki – kontynuowanie rozpoczętego ornamentu.
• Rysowanie według wzoru – dziecko otrzymuje wzór i wykonuje podobny rysunek.
słuchają wyklaskiwanego rytmu przez nauczycielkę, a następnie powtarzają rytmy
usprawnia drobne ruchy rąk w czasie wydzierania dowolnych kształtów z gazet
doskonali umiejętność rysowania za pomocą ruchu deszczu i parasolki w takt rymowanego tekstu
swobodnie wypowiada się na temat sposobu ubierania się jesienią
wie ,które zdanie jest prawdziwe a które fałszywe
gimnastykuje język
utrwala właściwy tor oddechu
...
Marzena_koter22