Scenariusz zajęć dla klasy I.
Temat zajęć: Owoce i warzywa.
Cele operacyjne zajęć:
Uczeń:
v Tworzy zbiory sześcioelementowe i przelicza zbiory w zakresie 6.
v Używa liczebników porządkowych do określania kolejności przedmiotów
v Posługuje się jednostką miarową przy mierzeniu długości i szerokości wybranych przedmiotów, stosując dwie metody mierzenia :przez odkładanie i układanie kilku jednostek miarowych na mierzonej długości lub szerokości.
v Rozkłada liczbę 6 na składniki w aspekcie kardynalnym oraz algebraicznym, posługując się znakiem +
v Porównuje liczby w zakresie 6, stosując znaki <, > ,=
v Rozwiązuje zadania tekstowe.
Metody:
Słowne: rozmowa kierowana, objaśnienie , praca z książką,
Oglądowe :pokaz , obserwacja.
Metody aktywizujące oparte na działaniu uczniów: pomiar , ćwiczenia przedmiotowe.
Formy:
Praca zbiorowa i indywidualna.
Środki dydaktyczne :
kartoniki z cyframi , naturalne okazy : jabłka , gruszki , warzywa,
( w liczbie po 6), 6 talerzy, klocki Cuisenairea.
Przebieg zajęcia:
1.Nauczyciel układa na talerzyku 5 gruszek.
Ø Dzieci liczą gruszki na talerzyki i przypinają na tablicy kartonik z odpowiednią cyfrą.
Ø Nauczyciel prosi aby dzieci dołożyły jeszcze jedną gruszkę . Ile gruszek jest teraz na talerzyku i przypięły kartonik z odpowiednią cyfrą.
2. Nauczyciel prezentuje dzieciom wystawkę pt. ,,Zdrowe warzywa”. W koszykach jest
poukładane 6 ogórków, 6 buraków, 6 pomidorów i 6 marchewek.
Ø Nauczyciel pyta dzieci ile zbiorów można wyróżnić w naszej wystawce.
Ø Co wspólnego mają ze sobą te zbiory ?
Ø Ułóżcie na ławce przed sobą tyle klocków ile liczy zbiór marchewek.
3.Nauczyciel rozkłada na stole 6 koszyczków w jednym rzędzie, jeden obok drugiego.
Ø Policzcie ile jest koszyczków, zacznijcie od koszyka bliżej biurka a następnie od strony przeciwnej.
Ø Nauczycielka wkłada po jednej śliwce do każdego koszyka . Ile jest wszystkich śliwek?
Ø Z 3 koszyka wyjmijcie śliwkę (od strony biurka)
Ø Z 4 przełóżcie do 2.
4. Nauczyciel rozdaje dzieciom klocki:
Ø Wyjmijcie z pudełka klocek który odpowiada liczbie 1.
Ø Ułóżcie przed sobą 6 takich klocków ściśle , jeden przy drugim w jednym rzędzie.
Ø Sprawdźcie , który z pozostałych klocków ma taką samą długość jak te 6 klocków razem wzięte. Jakiego on jest koloru ?
Ø Jaką liczbą możemy go określić?
5.Nauczyciel poprawnie zapisuje na tablicy cyfrę 6.
Ø Dzieci rysują palcem w powietrzu cyfrę 6.
Ø Dzieci rysują na plecach kolegi cyfrę 6.
Ø Dzieci rysują w kartach pracy , zeszytach cyfrę 6.
6. Nauczyciel rozkłada na ławce dwie pętle . Obok kładzie 6 gruszek.
Ø Prosi dzieci aby rozłożyły te marchewki w pętlach na różne sposoby. Za każdym razem zapisujcie na tablicy ile gruszek włożyłyście do danej pętli . Utwórzcie z tych zapisów działania tak aby ich wynik wynosił 6.
7.Ułóżcie kartoniki z cyframi w jednym rzędzie, w szeregu rosnącym. Pomiędzy nimi
Wstawcie odpowiednie znaki: mniejszości, większości lub równości.
Uczniowie układają cyfry i znaki w następujący sposób:
1<2<3<4<5<6
Ø Które cyfry sąsiadują z 4?
Ø Jakie cyfry są mniejsze od 5 a większe od 2 ?
8.Zastosowanie liczby 6 w rozwiązywaniu różnych zadań tekstowych .
Zadanie 1.
Mama kupiła 4 jabłka . Wieczorem tata kupił jeszcze 2. Ile jabłek było w sumie?
Zadanie 2.
W sadzie u dziadka było 6 owocowych drzew. Pewnego dnia przyszedł ogrodnik i wyciął 3 drzewa. Ile drzew zostało w sadzie?
Marta Jureńczyk
Justyna Kamieniak
Alina Kwapisz
Agnieszka Madalińska
dorotka880