LOGISTYKA – jest to dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania ( przepływ ludzi , energii, wody) odnosi się do zarządzania
dobrami w czasie i w przestrzeni stykamy się z nią codziennie (złe planowanie).
PROCESY LOGISTYCZNE – procesy przepływu polegające na fizycznym przemieszczaniu wszelkich dóbr oraz na
przepływie informacji ( związanym z faktem przepływu dóbr) przez kolejne fazy różnego typu
procesów gospodarczych. Zorganizowane tak aby przepływ był sprawny i ekonomicznie
uzasadniony.
Logistyka najdynamiczniej rozwija się w USA, Niemczech i Japonii.
„LOGISTYGNIE” – francuskie słowo A.H. de Jonini w 1837 r. w Paryżu po raz pierwszy opisał to słowo w 6 rozdziale swojej książki „Zarys sztuki wojennej”; przypisuje logistyce znaczenie jakie jest współcześnie wykorzystywane; w 1885 książka jego weszła w armii amerykańskiej do wiedzy wojskowej, a wojsko dało podwaliny naukowe w czasie II wojny światowej dla logistyki.
DEF. Wg E. Gołembskiej
LOGISTYKA – jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw – łańcuchem bo każde ogniwo jest ważne
- całym bo naraz zarządzamy łańcuchem
technologiczny zaopatrzenie materiałów GOSP.
proces produkcji - technicznych MATERIAŁOWA
gospodarka materiałowa gospodarka
produkcji magazynowa
Ludzie, którzy spełniali te zadania byli rozczłonkowani (podział ról). Logistyka zerwała z tym procesem.
DEF. LOGISTYKI – teoria systemów obejmująca wszystkie procesy, które służą pokonaniu przestrzeni i czasu przez
dowolne przedmioty.
DEF. LOGISTYKI – to logicznie skonstruowana dla mikro- i makroskali wyposażonej w niezbędne kanały przepływu
informacji. Użytkowy system fizycznego przemieszczania dóbr, zapewniający ich dopływ do pośrednich i
końcowych ogniw łańcucha dostaw w potrzebnych ilościach i ściśle ustalonych terminach, pozwalający na
minimalizację zapasów we wszystkich ogniwach tego procesu i możliwie najtańszy w eksploatacji.
Jedną z cech logistyki stanowiącą jej wielką zaletę, która jest zarazem największą przeszkodą przy próbach jej wdrażania w przemyśle jest to, że kładzie się w niej nacisk na działania zintegrowane.
ZADANIA LOGISTYKI (są równoważne, wzajemnie powiązane i uwarunkowane)
1. KOORDYNACJA przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych do konsumentów
2. MINIMALIZACJA KOSZTÓW tego przepływu
3. PODPORZADKOWANIE DZIAŁALNOŚCI LOGISTYCZNEJ wymogom obsługi klienta
CELE LOGISTYKI – minimalizacja kosztów fizycznej dystrybucji dóbr, stosownie jednak do żądanego poziomu usług, co oznacza nadrzędność świadczenia usług nad maksymalizacją zysków i zwrotem nakładów kapitałowych. W odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw wyzwanie logistyki jest podobne i chodzi o to aby dać firmie metody i sposoby zdobycia rynku (satysfakcjonujących konsumentów) korzystne dla kosztów jak i dla dobra świadczonych usług.
LOGISTYKA ZAOPATRZENIA – sfera zaopatrzenia
LOGISTYKA PRODUKCJI – sfera produkcji
PODZIAŁ LOGISTYKI
rynek PROCESY LOGISTYCZNE W PRZEDSIĘBIORSTWIE rynek zbytu
zaopatrzenia LOGISTYKA MARKETINGOWA
LOGISTYKA ZAOPATRZENIOWA PRODUKCJI DYSTRYBUCJI
Skład skład skład
zaopatrzenia przejściowy wydawczy
1. Możliwości poprawy efektywności w sferze produkcji natrafiały na bariery
2. Postępuje dywersyfikacja (rozproszenie asortymentowe) programów produkcji
3. Zmiana w filozofii utrzymania zapasów
Dostawca Odbiorca
56 przesuniecie w kierunku producentów 50
90 większa ilość dostaw 10
roczny koszt przechowywania zapasów wynosi 25%
- klimat polityczny
- tania siła robocza
- strefy ekonomiczne
/firmy wybierają co im się bardziej opłaca/
- koszty logistyczne w krajach Unii Europejskiej 21,6
- koszty transportu 8,6
W Polsce koszty są 40% wyższe niż w krajach UE
Jeżeli zysk netto stanowi 2% sprzedaży to:
OSZCZEDNOSĆ JEST EKWIWALENTNA WZROSTOWI SPRZEDAŻY O :
0,02 zł jest tożsame 1,00 zł
2,00 zł 100,00 zł
200,00 zł 10 000,00 zł
2 000,00 zł 100 000,00 zł
Co jest łatwiejsze obniżyć koszty, czy racjonalnie organizować trasy transportu. Z punktu widzenia firmy jest to, to samo.
POSTĘPUJAC Z KOSZTAMI LOGISTYCZNYMI MUSIMY PAMIETAĆ O TRZECH ZASADACH:
AD 1. KONCEPCJA GLOBALNYCH KOSZTÓW
Opiera się na założeniu, że wszystkie działania mające znaczenie w fizycznym przepływie i składowania wszelakiego rodzaju dóbr powinny być powinny być traktowane jako całość a nie indywidualnie; to znaczy w myśl tej zasady jednocześnie powinniśmy uwzględniać takie koszty jak: k. transportu , koszty utrzymania zapasów, koszty wynajmu powierzchni składowej, koszty zaopatrzenia, koszty realizacji zamówień.
AD. 2. KOSZTY SĄ WSPÓŁZALEŻNE
AD. 3. O SUBOPTYMALIZACJI – mówimy wtedy gdy pomimo najlepszych wyników części składowych systemu nie uzyskujemy optymalnego rezultatu z punktu widzenia systemu jako całości.
AD. 4. KONCEPCJA DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH.
Zgodnie z koncepcją marketingową musi być zadowolony klient. Będzie on zadowolony jeśli pozytywnie wypadnie jego ocena nie tylko samego produktu (jakość, cena), lecz także jego dostępności w przestrzeni i czasie. Zadowolenie klienta obejmuje także maksymalizację użyteczności miejsca i czasu.
UŻYTECZNOŚĆ MIEJSCA – wartość stworzoną lub dodana przez umożliwienie jego zakupienia w odpowiednim miejscu.
UŻYTECZNOŚĆ CZASU – wartość stworzona poprzez udostępnienie produktu w odpowiednim czasie.
KONCEPCAJ ROZWIĄZANIA MARKETINGOWO LOGISTYCZNEGO:
2
Zadowolenie klienta
1
Zintegrowane działania marketingowo-logistyczne obejmujące: marketing mix (produkt, cena, promocja, dystrybucja) logistyka mix (transport, zapasy, realizacja zamówień, składy)
Zyski przedsiebiorstwa: maksymalizacja zysków długoterminowych, najniższe globalne koszty logistyczne przy akceptowalnym poziomie obsługi klienta
3 3
DEF. ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO: proces wdrażania, planowania i kontroli odbywający się w sposób efektywny i minimalizujący koszty procesów przepływu i magazynowania surowców, wszelkiego rodzaju dóbr i towarzyszącej im odpowiedniej informacji od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania do potrzeb klienta i ich zaspokojenia tych potrzeb.
CECHY SKUTECZNEGO ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO:
PODSTAWOWE SFERY DZIAŁAŃ LOGISTYCZNYCH:
Nadrzędne miejsce w dziale logistyki zajmuje obsługa klienta. Jeżeli celem działań logistycznych jest dostarczenie właściwemu klientowi, właściwych towarów, we właściwej ilości, we właściwej jakości, we właściwym miejscu i właściwym czasie i po właściwych kontach to możemy stwierdzić iż produktem logistyki jest należyte obsłużenie klienta.
GOSPODAROWANIE I STEROWANIE ZAPASAMI
GOSPODARKA TRANSPORTOWA – wybór gałęzi transportu, wybór drog...
berlingo2008